Jump to content

Tips til Lavvo


Mauser68

Recommended Posts

Jeg har en slik, og er veldig fornøyd!

 

De siste turene jeg har bært på den, har jeg bestemt meg for å kaste ut bunnduken. Tror den veier et par kilo, og har aldri benyttet den.

Når jeg sier turer er det maks en kilometer, halvannen og bære.

 

Synes den er veldig grei, og veldig mye bedre enn tunneltelt. Setter stor pris på ståhøyde.

DEn virker robust laget. Bunnduk og stormmatter virker av veldig god kvalitet. Lavvoen ellers er laget i RipStop "fallskjerm"-stoff som andre telt. Helt klart værdt pengene.

:-)

 

 

P

Link to comment
Share on other sites

hei...

jeg kjøpte en helsport dividal for familie turer, virker som en bra lavvu. er iallefall storfornøyd med min.

koster under 3000kr på xxl nå, ta en kikk på den..

finnes også masse ekstrautstyr til helsport sine lavvuer...

 

 

 

mvh vegar

Link to comment
Share on other sites

Takker så mykje for svarene her. :)

 

Har sjekke litt med eit par lokale butikker her, og begge hadde lavvo`er til mellom 2-2.500.- på lager. Så eg skal sjekke litt ut på vekta mellom dei, det er den som er litt kritisk når det skal bæres eit stykke. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har eg sjekka litt rundt etter fleire tips eg har fått i det siste, men det endte på ei Arreti 4-6 manns lavvo, som dei har på kampanje til Kr : 1.299.- på G-sport. Har holdt av ein, dei hadde 2 stk igjen etter tilbudet. Denne har justerbar topphatt, så den skulle gå an å fyre i også. :)

 

Takk for tips og god hjelp uansett folkens. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Låner tråden litt.

Jeg skal kjøpe meg en lavvo/lavvu (hvordan det nå skrives)

Den skal brukes under hjortejakten, fra 10 sep til 23 des. Har aldri brukt lavvo før så trenger litt erfaringer.

Skulle gjerne hatt muligheten til å fyre bål i den om det lar seg gjøre. En bekjent av meg har en helsport lavvo til 8 pers, men han sier det er umulig å fyre i den da man selv blir røkt ut. Noen som egner seg mere enn andre med tanke på dette? Kan gjerne kjøpe brukt. Fant en lavvo på finn.no, Bamse extreme 10-12 pers. Vil dette være en lavvo som dekker mine behov? Bål, kunne stå, tørr. Eventuelt noe jeg bør se etter jeg ikke har nevnt?

Hvordan er tørkemulighetene i en lavvo? Mulig å tørke klær i det hele tatt? Eller blir alt rått?

Hvordan er eventuelt gassovner i praktisk bruk? (fyre gjennom natten?)

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt.

Jeg skal kjøpe meg en lavvo/lavvu (hvordan det nå skrives)

Den skal brukes under hjortejakten, fra 10 sep til 23 des. Har aldri brukt lavvo før så trenger litt erfaringer.

Skal du bere den langt? Eg bruker ei Venorgamme til same bruk. Har stått ute sia i sommar. Den er med omn og bur i den kvar helg. Kosar meg godt der :-) Og vi snakkar om eit område i Norge som burde vore kalla "Wetlands"....

Link to comment
Share on other sites

Bruker en vekeovn a'la parafinlampe i lavvoen, da med topphatt på.

Dette er ei mye bedre løsning enn gass eller bål.

Men når jeg røyker kjøtt har jeg selvsagt bål.

 

Har tørket klær i lavvoen, men da fyrer jeg opp primusen (optimus) i tillegg, tar ca tre kvarter å få tørr værnebuksa rett over primusen.

 

Skal en fyre bål i lavvoen er det vanskelig å unngå røyk, men er veden skikkelig tørr og småkløyvd funker det sån noenlunde greit.

 

Har laget meg en rundbrenner av strekkmetall til bålfyringa, sveiset tre pinner på toppen for å sette kjelen på, og dette fungerer greit egentlig.

 

IKKE FYR MED GRAN i lavvoen!! :idea:

Link to comment
Share on other sites

@ Fagerstad. Nei jeg skal i grunnen sette den noen hundre meter fra bilen, så vekt var ikke noe problem.

Takk for tipset Egil, skal huske på det.

Ble denne lavvuen http://friluftsshop.dk/product.asp?product=485

Får håpe jeg blir fornøyd, iom at jeg ikke skal bære den langt kunne den like så godt være stor.

Vil en rundtbrenner være bedre enn en kasse? Tenkte jeg skulle sveise en kasse i rustfritt i morgen 60x40 eller noe med korte bein og rist. Vil en rundbrenenr heller være bedre egnet? Helt grønn på dette med bål i teltet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En kasse med rist i bunn vil sikkert funke greit skulle jeg tro.

Jeg ville ha stabla veden i kasen først, lagt veden i pyramideform å fyra opp på toppen.

Det blir mindre røyk av dette...

Pleier å gjøre det sånn når jeg lager bål ute, mindre røyk og en slipper å legge på ved til stadighet.

Legger også veden sånn når jeg fyrer i grillhytte.

 

Her ett eksempel på pyramidebål ute.

 

image2.jpg

 

Og i grillhytte!

 

10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal man ha bål i lavvoen så er det noen triks man kan benytte. Det aller første man bør tenke over er plasseringen av lavvoen, den bør stå luftig, og ikke nede i en stille grop.

 

Skal jeg ha lavvoen stående noen dager, så legger jeg litt arbeid i bålplassen. Dette gjøre jeg aller helst før jeg setter opp lavvoen. Der hvor bålet skal være, så lager jeg en forhøyning av flate steiner. Så kutter jeg 4 lange og tynne trær, gran er fin og rett til dette. Jeg bruker to og to av disse sammen for å lage en luftekanal fra utsiden og inn mot bålet. Hvis underlaget tillater det, så forsøker jeg å grave dem litt ned. Man kan med fordel legge flate steiner over disse for å lage et "tett rør".

 

Når luftekanalene er på plass, så murer jeg opp steinene som skal være rundt bålplassen på en slik måte at jeg får god trekk inn gjennom kanalene.

 

Topphatten strammer jeg opp, og snur slik at åpningen ligger i le for vinden. På topphatten til min lavvo har jeg sydd på litt ekstra stoff, slik at jeg kan lage en litt lengre lededuk som vinden kan blåse langs og trekke røyk vekk. Logikken er ganske enkel. Vinden skal trekke røyk vekk og ut av toppen, og ikke blåse den inn.

 

Hvis man i tillegg finner god og tørr ved, så skal det bli lite med røyk inne i lavvoen. Jo mer bålet lyser opp, jo mindre røyk lager det, derfor er det også lurt å dele veden opp til "småved".

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også på trappene til å kjøpe billig-lavvu.

 

Helsport Dividal 8-10

 

eller

 

Dovrefjell 6-8

 

Hvilken ville DU kjøpt? sett bort fra størrelsesforskjellen.

 

Vart litt reven med på Netthandel her i vår. Enda opp med ein 6-8 manns lavvo som eg gav ca 1000 kr for. Den har stått oppe i heile sommar, frå juni til no i helga. Den er litt bleika av sola, men elles har den holdt bra på alle måtar. Mykje for pengane:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en sånn en fra Netthandelen, og må si meg veldig godt fornøyd. Fikk tilslag på 300kr, så selv med borti 700kr i frakt ble den relativt billig (om jeg husker rett så var det såpass i frakt, husker jeg ble mildt sagt overrasket). Min har vært relativt mye brukt, og har klart seg veldig bra i all slags vær. Nå sist i det relativt heftige været som var sist uke. Men, jeg ville ikke for alt i verden funnet på å hatt åpen flamme inni den. Tynn duk av typen som brenner eksplosivt fort! Pluggene er også av laber kvalitet... Vonde å sette i bakken, bøyer seg lett og holder dårlig tak i hempene på duken. Bortsett fra det er jeg altså godt fornøyd, iallefall sett i forhold til pris.

Link to comment
Share on other sites

borti 700kr i frakt

 

:shock: Har nok alltid hatt en mistanke om at netthandelen ikke er den mest seriøse verken når det gjelder auksjonene eller nettbutikken. :P

 

Men, jeg ville ikke for alt i verden funnet på å hatt åpen flamme inni den. Tynn duk av typen som brenner eksplosivt fort!

 

Har du prøvd? :)

Link to comment
Share on other sites

@Øyvind_ad:

Den der ser forbausende lik ut den Netthandelen har, og heter akkurat det samme. Pluggene er identiske.. Det eneste som ikke er likt, såvidt jeg så, er vekta. Netthandelen opplyser 5,5kg.

Men er det bunnduk og myggnetting med på den hos Netthandelen? Ser også at den er noe større i diameter..

Link to comment
Share on other sites

Har dere noen erfaring med pelletsovn? Leser på nettet at disse er geniale til lavvu, men det er jo forsåvidt selger som skriver dette. Hvordan er de i realiteten? Vi har gått litt bort fra bål i lavvu'n fra nå og frem til jul. Valget står mellom pelletsovn eller tradisjonell lavvu ovn med pipe. Det står at pelletsovnen ikke trenger pipe da den ryker minimalt og soter lite. Greit med pipe på vanlig ovn etter hva jeg har forstått.

Pelletsovnen veier 4-6 kilo mindre enn vedovnen, men er det en fullverdig ovn? Kan jeg f.eks fyre vanlig ved i pelletsovnen?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bunnduk, den må man kjøpe løst. Eller bare bruke en pressenning... det gjør jeg de gangene det er nødvendig.

Myggnetting er på plass, og den var god å ha i femundsmarka i sommer. :lol: En del mygg kom seg inn allikevel men antar det ville vært mye verre uten nettingen.

Har ikke testa bål i denne nei, men hadde et utslitt telt i samme type materiale som jeg satte opp og tente på. Bare for å se hva som skjedde og hvor mye tid man har om uhellet er ute. Håper jeg slipper oppleve det i skogen, for å si det sånn! Synd jeg ikke tok bilder eller filmet. Om man vil ha bål eller ovn i lavvoen, ville iallefall jeg gått for en modell som virkelig er laget for den typen bruk. Denne har jo alu stang i midten, og det er vel et greit tegn på at den ikke er beregnet for bål. :lol:

Link to comment
Share on other sites

borti 700kr i frakt

 

:shock: Har nok alltid hatt en mistanke om at netthandelen ikke er den mest seriøse verken når det gjelder auksjonene eller nettbutikken. :P

 

Men, jeg ville ikke for alt i verden funnet på å hatt åpen flamme inni den. Tynn duk av typen som brenner eksplosivt fort!

 

Har du prøvd? :)

 

Er du ute etter dyre kvalitetsvarer handlar du kanskje ikkje på netthandel. Men sjølv har eg gjort mange ok kjøp der. Frakta var ikkje så dyr når eg kjøpte. Den var ca 300, då hadde eg handla fleire ting sammen med lavvon. Ver obs på at netthandel har to ulike lavvoar. Den eine er litt tyngre enn den andre, men er kanskje også noko meir solid + at den har sekk til å bære i. Eg har ikkje fyra i min, syns ofte det blir ein røykfylt affære om ein ikkje gjer seg føre med luftekanalar osv. Men trur ikkje at det er tykkelsen på duken som avgjer om ein kan fyre. Det står iallfall at ein skal kunne fyre i dei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Helsport Dividal 8-10. Super lavvo til seks mann. Kjøpte med bunnduk, og har bålboks fra før. Tok den med på høyfjellet i høst, kun for å slå meg sjøl i bakhodet når jeg kom på at over tregrensa fins ikke... trær. Der det ikke er trær, er det vel strengt tatt ikke så mye ved å finne heller?

 

Tips til bål i lavvo, er uansett å ha trekk i topphatten den veien vinden blåser. Og gjerne inn nede fra der vinden kommer ifra.

Blåser det fra øst, skal inngangen til lavvoen peke østover. Åpningen i topphatten skal peke vestover.

Det viktigste er topphatten, luft vil alltids bålet få uansett.

Bålboksen er fin da du får litt luft innunder veden.

eldspiskombi.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg brukt lavvuen i 3 netter på vestlandt. Snø, hagl, regn, vind og torden. Lavvuen fungerte perfekt :twisted:

Snøen tett rund kanten på duken hele veien rundt, så lavvuen ble "tett". En liten sprekk under døra var godt nok for lufting til bålet.

Ble overrasket over hvor fint det var og ligge i lavvu, med litt god fyr i bålet var det helt perfekt og sitte i feltskjorte.

Takker for alle tipsene jeg fikk av dere her inne. Var til hjelp :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Er det noen der ute som har en Helsport 12-14 pers. lavvo ovn?

Grunnen til at jeg spør er at jeg neste helg skal campe ute i marka under VM sammen med noen kompisser fra videregående som kommer nedover. Jeg har fått lånt meg en lavvo og ovn fra friluftslivgruppa ved høgskolen hvor jeg studerer, men siden jeg ikke har bil må jeg da bære lavvo'n og ovnen i fjellsekken fra skolen til hybelen. Det jeg rett og slett lurer på er om noen som har denne ovnen kunne gitt meg målene på hvor stor den posen med ovn og rør er, slik at jeg kan nogen lunde sjekke om jeg i det hele tatt får plass i sekken... takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fatt Anders natten lavo fra frisport nå i ca 7-8 år og veldig fornøyd.

Erfaring rundt bål i lavo, Skal du ha lang leve tid på lavoen din Glem åpen ild. Du for kjøpt noe som kalles Rundbrenner som er totalt bortkasta penger!

Kjøp Lavo ovn! Jeg har den typen som er sylynder formet og syntes denne er helt suveren.

Ett triks for at ovnen skal stå sikkert i lavoen bruk ståltråd i toppen av pipa og bind den fast i teltstanga.

En annen ting jeg gjør hvis du vil holde varme lenge i teltet når du har lagt deg er og bruke Grill brikketter men VIKTIG da må du ha Brannvarsler som tar CO2!

Link to comment
Share on other sites

har selv en lavo fra wolf camper. når jeg vil ha varme i den så bruker jeg en parafin ovn. fyrer den med lampeolje fra biltema. lite lukt,og lav pris på olja. min ovn er med gløde nett og reflektor og leverer ca 3000w. enklere å ta med parafin enn å finne finne ved ute som er tørr nok. våt ved i teltet=gass kammer........host host. min ovn kjøpte jeg sammen med teltet hos wolf camper norge,men tror ikke det firma eksisterer lenger. mener å ha sett lignende ovner hos jula og obs bygg. dei brenner ca 4t på en liter olje. husk at med olje ovn så må du ha like god lufting som med annen åpen ild pga fare for oksygen mangel og kvelings fare. bål er likevel mest kos,men det har jeg somregel på utsiden av teltet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 8 months later...

Knabbar denne tråden litt.

 

Eg ser at Komplett Fritid har tilbud på ein "Frisport Bascic 5" lavvo-pakke (http://komplettfritid.no/product/frisport-lavvupakke-basic-5). Er dette ein enklare modell enn dei Frisport-modellane folk skryt av andre stader her? Klarer ein mann aleine å sette opp ein slik utan alt for store problem?

 

Eg ser for meg at bruksområdet blir vår/sommar/haust, ikkje så veldig lang bæring. EG har ikkje planar om å sette den opp i noko sterkare vind enn bris, men risikerer sjølvsagt kanskje å måtte ta den ned igjen i det.

Link to comment
Share on other sites

denna ville e kjøpt,mye lavo for pengene der,har sjøl ein lavo frå hellsport,med bunnduk og ovn odu kan jo kjøpe 6 lavoer som du har sett på,å sette opp ein enstangs lavo åleine er ingen problen i fint vær,løøp å kjøp og få eitt telt du bare blir meir å meir glad i.Men vis du fyrer i rund brenneren så bruk ved som det ikke spruter for mye gnistrer av. :lol:

Link to comment
Share on other sites

den ved ovnen på xxl er nok tung kanse,men den kommer i ein bag med pipe og alt du trenger,og så er detei eksta hylle i ovnen som er kjempefin til å lage oste smørbrød i, eller du kan fylle den med stein for å bevara varmen litt lengere på natta,og den er fin til å koke på og det går vanlig ved 40 cm inn i den,kan nok fyre i den til det blir sauna,har brukt min mye så det er utrulig hvor mye ein blikk ovn holdet.men det mest behagelige sikkert er nok ein militer multi fuel ovn,hvertfall når det er skikkelig kaldt,men den er dyr

Link to comment
Share on other sites

Når du først har brukt multi fuel, så blir det vanskelig å gå over til noe annet. Dem er ganske billige i drift også. Har brukt min i frisport gamme og den varmer knallbra, selv om det er -30 ute. Har også sett på de ovnene på xxl og det er jo stort + at dem kommer i bag. Men de fleste ved ovnene er lagd sånn at pipe går inni den under frakt. Men vis man ikke har vekt begrensinger så er multifuel topp :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...