jonbjornsen skrev:
http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/mountain/packs/epic-35-pack" target="_blank" target="_blank
Her er det et hoftebelte som egner seg godt i ulendt terreng,
vil QRR sekken komme med dette systemet?
Mvh
Jon
Jeg har sett litt på ulike systemer for rotasjon i hoftebeltet, og dette kan bli aktuelt for framtidige versjoner. Sekken har ikke et slikt system, men siden beltet ikke er integrert i ryggplaten skal det likevel være nok rotasjon i beltet til at du kan bevege deg fritt i ulendt terreng.
Sitat:
D-ring for hund på begge sider... Skal en gå ett stykke med en ivrig hund i skogen må en enten kunne veksle side, eller bryke en hanefot/Y for å kunne fordele belastningen.
Takk for tips. Da blir det D-ring på begge sider. Tanken bak at det kun var på venstre side er at jeg selv foretrekker å ikke ha noe på høyre hofte som kan komme i konflikt med kolben på børsa, men denne D-ringen kan dekkes til og festes til MOLLEN - eller klippes av.
GammalAmazon skrev:
Ble sittende å lese gjennom tråden.
Intressant konsept.
Kunne fort funnet på å klemme fast et par-tre stangtuber bak der også...., kanskje en en model tipasset fiskere hadde vært noe.....?
'
Vi har vært inne på tanken ja. Dette er bl.a. nevnt i patentsøknaden. Her må vi nok gjøre et grundig studie av både behov og marked for et slikt produkt før det blir aktuelt med en egen versjon for fiskere.
smaug skrev:
Synes selve sekken ser fin ut og får ikke noe army vibs i det hele tatt. Hvis den derimot var i en eller annen militærkamo ville nok jeg tenkt anderledes.
Personlig så synes jeg at systemet virker noe sårbart og litt for lite idiotsikkert. Jeg kommer nok helt sikkert til å kjøpe en slik sekk eller en Eberlestock Dragonfly siden jeg ikke akkurat har noe lettvektsbørse.
Det som slår meg er at det ikke er noe nødløsning hvis låsmekanismen svikter dersom den løser ut uten at det er meningen. Da går børsa rett i bakken og det føler jeg er litt guffent. Som vi alle vet så kan alt skje og Murphy er jo en kødd. Selve låsen kan sprekke enten fordi den har fått slag eller håndtaket kan bli aktivert uten at man legger merke til det, kanskje under transport i en båt el. Da er det kjipt å ta tak i sekken og se at børsa faller i sjøen(som worst case scenario). Eberlestock er kanskje mer tungvindt men her er det i allefall ikke noen innrettninger som kan stoppe hele jakta fort og brutalt.
Sikkerhet for både børsa og bruker har vært 1. prioritet. Systemet er derfor utviklet til å være så enkelt som mulig slik at minst mulig kan gå galt. Det vil likevel alltids kunne oppstå problemer:
Ufrivillig utløsing av våpenet Testopplaget i 2010 resulterte i totalt 750 jaktdøgn fordelt på ca. 50 ulike jegere. Av disse rapporterte èn om at sekken hadde løst seg ut ufrivillig ved èn anledning. Dette var forårsaket av at wirestrømpene til utløserene hadde hengt seg opp i en grein. Rifla falt ikke ut av sekken. Dette er nå løst ved å dekke til wirestrømpene.
Det mest sansynlig er dermed at noe/noen drar i utløserhåndtaket. Jeg har vurdert å sette på en sikring slik at utløserhåndtaket ikke kan dras ut uten å hekte av en knapp e.l. Hva syns dere om dette?
For øvrig så detter ikke rifla ut av sekken med en gang du trekker i utløseren. Rifla heller mot venstre side.
Utløserene henger seg opp Hvis du er på jakt og ingenting skjer når du drar i håndtaket - da må du ta sekken ned på en skulder og hekte krokene av og på manuelt. Dette går selvsagt på garantien.