Jump to content

Vedlikehold av skifeller - framgangsmåte med bilder


Sako 30-06

Recommended Posts

Skifeller er vinterjegerens velsignelse. De gir glimrende feste i bratte motbakker, og de gir skiene så dårlig gli at man kan gå med ski på beina og hagla i hendene uten å være bekymret for glipptak som gjør at man detter framover og trer børsepipa ned i snøen med påfølgende velsignelser for å få snøen ut av munningen. I tillegg kan de brukes i bratte nedkjøringer hvis man har såpass mye oppakning på ryggen og andre steder at man ikke har tilstrekkelig balanse til å kjøre ned. Trekker man pulk er de rent ut sagt geniale. Meg bekjent begynte feller å bli populære i Norge sånn et stykke utpå åttitallet, men de har blitt brukt i Alpene i mange år. Likevel, å legge fell under minst en av skiene er noe man har kjent til i Norge siden vikingtiden, så dette er ikke akkurat noe nytt. Den mest kjente produsenten av skifeller i dag er muligens Montana, men skifeller lages også av andre som Åsnes, Black Diamond og G3. Selv sverger jeg til langfeller som går i hele skiens lengde, men i den senere tiden har også kortfeller som festes bare midt under skien, i smøresonen, blitt populære. De gir visstnok en del bedre gli på flatmark, men går jeg i flatt terreng kan jeg for min del like gjerne finne fram Swixen. Åsnes skifabrikk har patentert et nokså genialt feste for slike kortfeller og leverer selvsagt dette til alle sine fjellski. Andre merker som Montana har også sine løsninger på hvordan man skal feste kortfeller under skien.

 

Skifeller produseres i ulike materialer som nylon, mohair, polyuretan (og faktisk har jeg hørt om naturskinn), men selv har jeg bare erfaring med nylonfeller. De er rimeligst, solide og lettest tilgjengelige i butikken. Mohair påstås å gi bedre gli på tørr snø, men skal ikke være like godt egnet på våt snø og slites fort ned på skare. Diskusjonen om formskårne feller kontra feller med parallelle sider skal jeg la ligge i fred, det samme med spørsmålet "hvor brede feller bør jeg kjøpe?"

 

Skifeller festes på skien med en bøyle eller tilsvarende som tres over skituppen og har et klister på baksiden som fester fellen til skisålen. Noen skifeller har også bakfeste, men langt fra alle har dette. Skifeller med bakfeste er også gjerne dyrere og litt tyngre enn feller uten bakfeste. Kortfeller som bare festes midt under skien har naturligvis ikke bakfeste.

 

Man skal selvfølgelig ikke legge vekk fuktige feller, men henge dem opp til tørk før de pakkes ned sammen med resten av skistæsjet man har liggende. Av og til på kram snø kan fellene klabbe, og dette kan til en viss grad motvirkes ved å smøre dem. Montana lager en slags voks som man får kjøpt til slik bruk, men jeg tipper at andre ting som silikon eller vanlig skiglider også kan brukes.

 

Etter en del bruk vil festelimet begynne å bli dårlig og feste dårlig til skien. Man kan forsinke denne slitasjen ved å være omhyggelig med å passe på fellene. Det viktigste er naturligvis å unngå å få lo, støv, barnåler og annen skitt i festelimet og å passe på at skiene er tørre og rene for festesmurning før man setter fellene på skien. Mange oppbevarer fellene i sekken ved å klistre fellene mot seg selv eller mot hverandre, limside mot limside, men dette er ikke å anbefale, siden det sliter mer på limet. For å beskytte festelimet er det bedre å ta vare på de plaststrimlene som satt på limsiden da man kjøpte fellene og bruke disse mot festelimet når man oppbevarer fellene i sekken eller i boden. G3 leverer sin egen løsning med en slags plastnetting som virker meget god, men jeg har ikke noen erfaring med disse ennå.

 

Likevel, uansett hva man gjør vil festelimet bli dårlig etterhvert. Dette merker man lettest ved at fellene begynner å løsne i bakkant, og etterhvert som man går vil fellene da løsne framover skien og etterhvert bare henge og slenge under skien uten å gjøre noe nytte for seg. Feller med bakfeste er selvsagt mindre utsatt for dette, men bakfeste er bare aktuelt for langfeller. Dessuten selges det som nevnt en god del langfeller uten bakfeste. En kjent akuttløsning er å legge en runde sportsteip rundt skien for å feste enden av fellen til skien, men dette er jo ingen god og varig løsning. Etterhvert trenger man også fler og fler slike runder med sportsteip på ulike steder på skien for å holde fellen på plass under skien.

 

Man får kjøpt festelim på tube for å erstatte gammelt lim. Hvis det gamle limet ikke er for fullt av barnåler, kvist, rusk, ryggsekklodotter og gammel hundebæsj, kan det ofte fungere helt fint å legge nytt lim oppå det gamle. Men uansett vil man til slutt komme til det punktet der laget av gammelt festelim er blitt både tykt og klumpete, og uansett hvor nyklistret fellene er begynner de å løsne fra skiene etter bare noen få kilometer. Da er det på tide å fjerne det gamle limet for å legge nytt festelim på en ren fell. Etter å ha brukt mine feller jevnlig i minst femten år, tatt godt vare på dem og klistret dem opp flere ganger, hadde jeg nå kommet dit.

 

Hvordan fjerner man så det gamle fellelimet? Mange råd går ut på å bruke ett eller annet løsningsmiddel til å løse opp limet og skrape det av. Ifølge produsenten skal man bruke etylacetat, men dette er ikke noe som vanlig folk pleier å ha stående i hylla. Andre nevner vanlig skirens/klisterfjerner, men denne er ofte parafinbasert og kan gi lukt fra fellene. Selv bestemte jeg meg for å prøve en løsning som gikk ut på å varme festelimet med et strykejern og skrape av limet. Jeg gikk lenge og gruet meg litt til dette, for det virket som en i overkant klinete operasjon, men må man, så må man. Uten en større renseoperasjon nå kunne jeg like godt kaste de gamle fellene og kjøpe to nye par, og det så jeg meg ikke råd til.

 

Ergo tager man ett stykk strykejern, en klisterskrape og en bunke papir. Det anbefales ikke å bruke konas nye mikroprosessorstyrte dampjern med teflonsåle som hun bruker til bunadskjorta, men heldigvis har vi også et gammelt jern som jeg bruker til litt grovere oppgaver som impregnering av turtøy og annet slikt. Har du et elektrisk smørejern, vil naturligvis dette sikkert kunne brukes minst like godt, men slikt har ikke jeg. Klisterskrapa fant jeg i eska med skismurning, og papiret var noe greier som skulle kastes på jobben og som ble med hjem istedenfor å ende opp i returpapircontaineren. Dette var et litt tykt, grovt papir med ru overflate, litt sånn absorberende. Det lignet en del på akvarellpapir som sikkert vil være et godt valg, men avispapir eller tykk industritørkerull vil antakeligvis også egne seg. Jeg har også hørt at vanlig brunt pakkepapir kan brukes, men slikt papir absorberer noe dårligere. Derfor tror jeg at det ikke vil være like godt egnet.

 

Her er verktøyet: Papir, strykejern og klisterskrape, sammen med fellene og limtuben:

IMG_0670_edited-1.JPG

 

Strykejernet ble stilt på middels varme, to prikker på justeringsrattet. Første forsøk:

IMG_0675_edited-1.JPG

 

Ikke helt vellykket... :oops: Jeg bestemte meg for å ta mindre porsjoner av gangen:

IMG_0679_edited-1.JPG

 

IMG_0681_edited-1.JPG

 

IMG_0682_edited-1.JPG

 

IMG_0684_edited-1.JPG

 

Nå gikk det bedre:

IMG_0685_edited-1.JPG

Strykejernet sto fremdeles på to prikker, og det virket som om dette var ganske passelig temperatur

 

Ett drag med skrapa etter papiret, og det var noenlunde reint:

IMG_0686_edited-1.JPG

 

Jeg endte opp med å bruke små papirlapper som ble delt opp på forhånd:

IMG_0700_edited-1.JPG

 

IMG_0701_edited-1.JPG

 

En viss forskjell på "før" og "etter":

IMG_0690_edited-1.JPG

 

Det blir litt avfall av dette, godt man har peis:

IMG_0709_edited-1.JPG

 

En ekstra runde til slutt, denne gangen med lengre papirstrimler:

IMG_0527_edited-1.jpg

 

To par feller klare for nytt fellelim:

IMG_0528_edited-1.jpg

 

Dette var da ikke så avskrekkende? Det er faktisk mindre klin med dette enn å rense skiene for gammelt klister slik man må gjøre hver vår før de settes bort for sommeren!

 

 

Så var det på tide å legge på nytt fellelim. Jeg hadde Montanas fellelim liggende, men det finnes andre typer som f.eks. CollTex. Montana-limet er nokså tyntflytende og er enkelt å spre utover fellen. Dette kommer av at det er ett eller annet slags løsningsmiddel blandet i limet, og når limet er lagt på fellen vil løsningmiddelet fordampe og klisteret blir sånn passe fast og klissete. Jeg klistret opp fellene i 20cm-porsjoner for å være sikker på å få en tynt og jevnt lag med lim før det hele begynte å tørke:

IMG_0540_edited-1.jpg

 

Etter å ha lagt på en stripe med lim, brukte jeg klisterskrapa til å spre det utover:

IMG_0541_edited-1.jpg

 

Siden limet skal ligge som et tynt lag uten klumper og ujevnheter, dro jeg skrapa på langs etter at jeg hadde fordelt limet utover:

IMG_0542_edited-1.jpg

 

Så fjernet jeg det som ble klint ut forbi kantene:

IMG_0543_edited-1.jpg

 

Før og etter pålegging av nytt lim:

IMG_0535_edited-1.jpg

 

Vanlig skirens/klisterfjerner var helt OK for å fjerne fellelimet som satt igjen på skrapa:

IMG_0544_edited-1.jpg

 

Ifølge bruksanvisningen for Montana-limet skal man legge på ett lag, la tørke i tjue minutter og så legge på et nytt lag hvis man klistrer opp rene feller der man har fjernet det gamle limet. Det gjør jeg ikke hvis jeg klistrer opp fellene uten å fjerne det gamle limet. Siden framgangsmåten er den samme som for det første laget, er det ingen grunn til å vise bilder av dette også.

 

Etter andre strøk fikk fellene henge til tørk i boden over natta:

IMG_0553_edited-1.jpg

 

Før de ble rullet sammen med en plaststrimmel mot limsiden for å pakkes bort til neste gang:

IMG_0551_edited-1.jpg

 

Denne operasjonen var faktisk noe mer klinete enn limfjerningen. Nokså ironisk, siden det var fjerningen av det gamle limet som var det jeg trodde kom til å bli mest klinete.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjære Sako 30-06!

 

At du ikkje ønskte deg nye skifeller til jul av nissen?

Du skjønnar, 15 år gamle feller - ! Det har skjedd mykje på fellefronten dei siste år.

Framleis er det nokre trufaste slitarar som tærer på dei gamle kvite Montana-fellene.

Skiene blir sopa framover som med håndbrekken på. I nedoverbakken høyrer du dei kjem zzZZZOOOOUUUOOMMMmmmm-lyden, - og stopp.

Ta Åsnes sine blå feller som kom for 5 - 6 år sidan. Dei glIIiiiiir når du går framover og det er såvidt litt sssssss lyd i unnarennet. Men Åsnes er historie!

 

Feller anno 2008/2009? Ah, det har skjedd ei utvikling!

 

Og dei gamle? Kor slitne er dei på midten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget imponert over at du har greid å bevare et par skifeller i 15 år!

 

Som du sier så er skifeller en fantastisk ting for vinterjegeren og for de av dere som ikke har prøvd,så sier jeg bare løp og kjøp! :)

Jeg kjøpte et par skifeller en gang som skulle gli bedre enn nylonfeller,men disse trakk vann så de var ubrukelige såfremt det ikke var spikerfrost.

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06 skrev:

og faktisk har jeg hørt om naturskinn

 

Jeg kjøpte også feller for ca. 15 år siden. Jeg husker da at de feteste og dyreste fellene var laget av selskinn. De skulle visstnok være i en klasse for seg selv, men også 3-4 ganger dyrere.

 

Har i akkurat dette øyeblikket bestemt meg for å kjøpe nye feller ved første anledning. :D

Link to comment
Share on other sites

Som toppturentusiast (telemark) har jeg god erfaring med skifeller av den moderne sorten. Bruker selv G3 som dekker hele skia (Volkl Gotama). Disse kommer med plastnetting til å ha over limet når de lagres. Dette fungerer meget godt. Ellers er jeg ikke så fornøyd med G3. Ville heller gått for black diamond.

Husk å tørke fellene etter bruk. Det er også veldig greit å vokse dem med jevne mellomrom slik at de ikke trekker vann og klabber.

Har også et par gamle montana for fjellskiene. Funker utmerket for jakt-bruk.

Link to comment
Share on other sites

At du ikkje ønskte deg nye skifeller til jul av nissen?
Å jo, da. Jeg fikk et par skifeller også. Ett par G3 Expedition. Imidlertid er det slik i min familie at vi for tiden er tre stykker som har bruk for feller og nok blir enda flere skifellbrukere etterhvert. Og siden ett par feller koster fra fem hundre kroner og oppover, er det ikke bare for meg å gå og kjøpe inn etter ønske og vilje hver gang jeg har lyst på noe. Av og til må man som kjent ta til takke med det man har og få det til å virke. Det kalles vedlikehold.
Du skjønnar, 15 år gamle feller - ! Det har skjedd mykje på fellefronten dei siste år.
Ingen tvil om det. Men de gamle Montanafellene fungerer like godt nå som da de ble kjøpt. Med unnak av klisteret, da. Og da ser jeg ingen god grunn til bare å hive dem i søpla når de kan få et nytt liv og brukes av flere i familien.
Og dei gamle? Kor slitne er dei på midten?
Fullt brukbare.

 

 

PS: Første post oppdatert med bilder og framgangsmåte for fjerning av det gamle fellelimet

Link to comment
Share on other sites

Flott Sako! Det er bra med skikkelege folk som steller med sakene sine.

Minnest den gongen eg la tre par med Montana skifeller inni den nye vaskemaskina og stilte den på 90 grader kokvask.

Dei fellene blei heilt reine!

- og vaskemaskina - fekk eg eit nært forhold til etterpå!

Tips:

Smør hårsida med silikonstift. Det gir gli og hjelper mot klabbing ei lita stund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...