Jump to content

Trearbeide, fra kopp til hus.


Egil

Recommended Posts

Siden dette er noe som ligger i lomma på alle jakt, fiske og friluftsturer blir det vel å karakterisere som utstyr :?:

Om det ikke passer er det bare å flytte den til et annet emne.

 

I dag var jeg ute for å sage meg noen koppemner, tenkte jeg kunne vise hvordan jeg gjør det da.

Disse som jeg fant i dag er bjørkeknuter og rilknuter av bjørk.

Skal prøve å lage færdig en til jul som skal bli en gave.

 

Når en skal lete etter utvekster på trær finner en dem somregel i nordhellinger, og gjerne der det er litt bløtt og seintvoksende skog, gammelskog er de beste plassene.

Men også i slottsparken i Oslo har jeg sett mye på eik :mrgreen: (anbefales å la de være)

 

Rago her synes det er knall å få være med på rilkulehenting i fjellskogen

 

image4.jpg

 

Her har jeg saga av litt på enden av en risknute på ei bjørk, bunnen av koppen blir mot sagsnittet som vises her.

 

image0.jpg

 

image1.jpg

 

Lengre opp i bjørka er det flere utvekster.

 

image2.jpg

 

Dette blei dagens fangst.

 

image5.jpg

 

Denne synes jeg er fin, og denne typen er glatt på utsia, jeg kaller disse for rilkuler.

Her har jeg spart ved til hank i begge ender, da kan jeg velge om den skal være for venstre eller hyørehendte :mrgreen:

 

image6.jpg

 

Det jeg må passe på nå er at emnene ikke tørker, de må være fuktige i veden når grovarbeidet gjøres.

 

Hvis det er noen som har færdige kopper av tre de vil vise fram, ikke nøl, send inn bilder og komentar.

 

Vel, det var alt for i dag.... forts. kommer. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 338
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grunnen til å koke dei i saltvatn, er for å få vekk spenningene i trevirket, sånn at dei ikkje sprekker.

Og å hule ut rikuler, det er mange timer med alt frå drill, hoggjern, vinkelsliper med sagkjedeblad, og sjølvsagt treskjærings jern. Mange måter å gjere det på, men som regel, så går det med ein del timer ja.

 

Eg har stort sett brukt søylebor maskin og skjære jern, på små kuler. Har ikkje prøvd meg på dei store enno. Men har ei stor ei, oppi ei li her, som eg skal prøve å ta i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

WWW verktoy i Stavanger har en spesialmaskin som heter Arbotec. Den minner mye om en liten vinkelsliper med sagkjedehjul som nevnt over her. Har den sjøl og den er kjempefin !! Kan apsolutt anbefales. Jeg har og større hjul som jeg bruker på middels vinkelsliper. Fint tips med og koke dem i saltvann, har jeg ikke hørt før. Nb. kjøper rikuler om noen har til overs. :D

Link to comment
Share on other sites

På Clas Ohlson (alle menns lekeland :wink: ) selger de et spesialjern for uthuling av slike "kåter" / rikuler. Det er bøyd i 3/4 sirkel og skjærer på begge sider. Fungerer bra i kombinasjon med roterende fresekule som de også har, samt boremaskin med grovt bor og noen huggjern.

 

Men koking i saltvann var nytt for meg, det får jeg prøve neste gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bilder Mauser68!.. Bilder!

 

Den store rilkula på bildet med Elvis oppi er det kun brukt motorsag på til uthuling. (Grovarbeidet)

 

Grunnen til at noen koker i saltvann er at trevæket tørker hurtigere etterpå, saltet driver ut fukt.

Mulig at en tar noe spenninger i veden og, men det har ingenting med saltet å gjøre.

Barken løsner lett når en koker treet, men etter den er fjærnet en holde matrialet fuktig.

Det er lettere å jobbe med kulene når de er kokt, treet blir mykere å skjære i.

 

At treverket spreker er først og fremst pga. ujamn tørking, hvis koppene tørker fra utsia mer enn innsia da er det fare for spreker, så derfor er det viktig å holde alt fuktig til en har fått ut innmaten.

 

Jeg har kokt noen av kulene før uthulling, i ferskvann, men dette er ikke nødvendig.

Kokes dem i saltvann blir ikke kaffen like god før de er inndrukket :mrgreen:

Men dette spiller selvsagt ingen rolle for Spelltiur'n som karver kjøtt i kaffen :D

Link to comment
Share on other sites

Egil skreiv :

Bilder Mauser68!.. Bilder!

 

Grunnen til at noen koker i saltvann er at trevæket tørker hurtigere etterpå, saltet driver ut fukt.

Mulig at en tar noe spenninger i veden og, men det har ingenting med saltet å gjøre.

 

Skal sjekke om eg har bilder av dei siste som eg har dreve på med. Men har ikkje laga meir enn et par stykker enno. :)

 

Men eg høyrde frå ein eldre kar, som har laga ein del slike kopper, og det var han som sa til meg at treverket, blei stein dødt etter å ha kokt det i saltvatn. Så eg veit ikkje kva som er årsaken, men sånn blei eg fortalt det i allefall.

Link to comment
Share on other sites

På Clas Ohlson (alle menns lekeland :wink: ) selger de et spesialjern for uthuling av slike "kåter" / rikuler. Det er bøyd i 3/4 sirkel og skjærer på begge sider.

Lurer på om det ikke er Morastål i bladet.

 

Ellers egner disse seg best til de siste utgravingene. Grovarbeidet taes best med elektroverktøy eller hoggjern.

Link to comment
Share on other sites

Her Egil, er et par bilder.

 

Første bilde viser ein nute, som eg opprinnelig, skulle lage ei lita ølkjenge av, men desverre pga sprekker og sånt, så blei det til slutt ein "liten" turkopp... Denne nuten, fekk eg av ein, som hadde tørka den på et fyr rom, og det blei litt i tøffeste laget, så derfor har den litt sprekker.

Turkopp.jpg

 

Her er dn nuten som eg fant på jakt i fjor høst. Har snakka med grunneiger, og eg skal få det treet som nuten er på, heilt gratis, det blei eg litt imponert over. Så denne skal eg prøve å finne igjen og sage ned i vinter. Denne er så stor, at eg må få litt hjelp til å lage ei ølkjenge av den. Så den har eg ikkje tenkt å ødelegge. :mrgreen:

Rinute.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mauser68. Flotte greier, den var litt i største laget til øl syntes jeg, men er en skikkelig tørst så... :D

Den kan du fint bruke motorsaga på bare du spenner den fast, og trenger du råd er det bare å spørre.

Når de er store bruker jeg å hulle dem litt der jeg finner de, blir lettere å bære da.

 

Skal over til en kompis som driver på med sånt nå, skal ha med kamera.

Får se om det blir tid i kveld til å legge ut bilder da, skal tidlig ut i morra på jakt.. :D

 

Tror dette blir en laaang tråd :D:D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Dette har jeg brukt bjørkekulen til. Troféplater. Den lå å tørka litt vel lenge og det blei store sprekker. :oops: Ikke brukanes til å lage boller av.

 

05052008183340MRNmKM985WSW.jpg

 

Denna var meget spesiell, og MEGET flott :D:D

Link to comment
Share on other sites

He, he, Egil, når du har gått å traska i myr og fjell ein heil haust, så er det ikkje grenser, for kor tørst ein kan bli... :mrgreen:

 

Ja, den er stor den nuten, og at den er i bjørk, det er flott. Det finst mange flotte store nuter, men som regel, så er dei største eg har sett i furu. Det gjer den lite egna til å lage drikke "beger" av, så bjørka er fin på den måten. Den bør klare ca 5 liter den der, når eg er ferdig med den. Kanskje ein del meir enn dette også, vanskelig å sei. Men får sjå at den er fin inni, før ein kan sei meir. Men motorsag er nok ikkje så dumt på den, men ein bør vel kanskje bruke matolje og ikkje kjedeolje, dersom ein skal drikke av den etterpå. Og legge oppi den spona som du har saga ut, og la den ligge ei veke og to, før ein starter saga igjen. Så det blir artig å sjå kva eg får til med den.

 

Eg har vist det bildet til et par intresserte, og eg hadde nok fått sikkert et par tusen, for den nuten der, av riktig mann. Ei ølkjenge laga av et sånt bjørke emne, er i høg prisklasse.

 

Og når det gjeld koking av rinuter, så har eg høyrd mellom 2-3 timer. Men alt etter størrelse. Større nuter, så må ein kanskje koke dei lengre.

 

G.Larson, artig måte å bruke den på. Berre et eksempel på at med god fantasi og kreativitet, så får ein til det meste.. Flott den der. :)

Link to comment
Share on other sites

Vet godt en blir tørst av lange turer Mauser68... He he.

 

Ang. Olje til saga så er det ikke problematisk med vanlig sagkjedeolje, så lenge du ikke smører rilen med det.

Grovarbeidet gjøres med sag, og deretter bruker en kniv og pusserondeller til borremaskin (mulig det heter det).

Kommer med noen bilder av verktøy etter hvert også.

 

Du trenger ikke koke rilkul'n heller, vertfall ikke de store, og for å få av barken banker en bare utenpå med en hammer.

Velger du å koke den er det selvsagt lettere å få barken av, da løsner den av seg selv.

Under bearbeiding/uthulling må emnet holdes fuktig hele tia, enten under vann, eller med et fuktig teppe over, likens er det med alle emner en har liggende.

Går fint å grave ett hull i myra å putte de i og, ligger de lenge kan det bli fine farger i veden også...

 

Jeg ordna en stor granril for en ti-tolv år sia, denne ga jeg bort i bryllupsgave til en venn, og da var det en som mente at den kunne være verdt rundt tjue tusen.

Jeg mente da at en fem - seks tusen var mer realistisk, åneida mente han....

Den var nok tre ganger større enn bjørkrilen din her, så at du kan få en to - tre for din, i fin utførelse er ingen tvil om.

 

Var innom en kompis som driver på litt mer enn meg med rilkuler og kopper, han har laget veldig mye sånt i mange år,

så jeg tok noen bilder som jeg synes passer å legge ut her.

Han lager alt mulig av ting han finner i skogen, ikke bare kopper og skåler heller, flink med horn er han og.

 

image0.jpg

 

image2.jpg

 

image4.jpg

 

image5.jpg

 

image6.jpg

 

image11.jpg

 

image20.jpg

 

image21.jpg

 

image22.jpg

 

image25.jpg

 

image27.jpg

 

Han er en kløpper til å ordne gevir på plater, og dem har han mange av.

Ivrig jeger også selvsagt, med over 150 elgfellinger, og enda flere rådyr...

Slenger på et par tre ekstra her med...

 

image8.jpg

 

image16.jpg

 

image17.jpg

 

image19.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Her var det veldig mye fint, utrolig hvor flinke enkelte er med og få til ting ! Veldig fin tråd :D:D

 

NB, skulle gjerne visst hva som ble brukt for og få frem gløden i kåtene (rikulene) som vist over her ?

Link to comment
Share on other sites

Steike Egil, det der var flotte saker gitt. Ja det er utrulig kva enkelte kan få til, med litt hjelp av naturen og fantasien.. Flink mann det der, uten tvil... Blir heilt tussete av å sjå sånne ting. Har ikkje operativt verksted for tida og det irriterer meg grønn. Men eg må til å få verkstede opp å gå igjen, det er sikkert å visst.

Takk for flott info Egil. :)

Link to comment
Share on other sites

Her var det veldig mye fint, utrolig hvor flinke enkelte er med og få til ting ! Veldig fin tråd :D:D

 

NB, skulle gjerne visst hva som ble brukt for og få frem gløden i kåtene (rikulene) som vist over her ?

På de store som ikke skal brukes til drikkekopper bruker vi halvblank gulvlakk i minst 2-3 strøk.

 

kaffekoppene smøres med soya eller maisolje, og da mettes de fra utsia, tynnere lag inni.

 

Kan være ganske inspirerende å ta en runde i kjeller'n til Vidar ja... :D

Bruker å si! "han har lært meg mye, til og med å vommskyte" :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

På kaffekopper kan jeg anbefale å bruke renset parafin som du kjøper på apoteket mot treg mage!

Koppen blir litt feit og ta på og du får en liten hinne på kaffen til og begynne med, men har funka kjempebra på mine kopper.

Jeg bruker dette på knivskaft også, tørker godt av etterpå så blir det ikke glatt.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Ettersom eg kan se her så er det flere av dere som er godt over nybegynnere på dette området.

Eg har eit håp om å få begynt med litt ymse trebearbeiding etter hvert og synest slike tråder er veldig morro og litt lærerike.

 

Men er det noen av dere som kunne tatt ein komplett "Hvordan lages den" Tråd, altså ta opptill mye bilder og poste steg for steg som andre kan ta lærdom av og se.

Helt fra å finne knuten nedkutta kokt osv osv, dette ikkje bare fordi eg er lat og vil ha all info på ein plass :D

Men fordi det sikkert er flere som har holdt på med det ei stund som kan klø seg bak og si at ok det var kanske ikkje så dumt det han gjorde der.

Og etter hvert som dere går fremm bare endre på orginalposten å legge til bilder og tekst der så blir det ein veldig ryddig post med kommentarer under.

 

Og om noen gjør det samme innenfor å lage knivskaft, boller eller ølkrus 8) så er det nok flere enn meg som vil si det er intressant.

Har ein lokal knivmaker som vi er ein gjeng som har tenkt å få til å lære oss litt, han lager noen aldeles nydelige kniver så me ville ha han til å smi ein del emner så kunne han ta eit kurs i å lage skaft med oss etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært flott med en slik tråd. Har veldig lyst å lage meg min egen kopp, men aner ikke hvordan jeg skal begynne. Det vil si, jeg slkønner jo hvordan jeg skal begynne, men vil gjerne få en "bruksanvisning" slik at jeg ikke gjør noen dumme feil.

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal jeg ordne etter hvert, men alt kommer ikke med en gang.

Jeg skal ta bilder å prøve å følge opp etter hvert som jeg driver på.

Siden dette er hobbyarbeide tar det selvsagt litt tid, man har jo annet å sysle med innimellom og.

 

Om noen lurer på noe er det bare å spørre, uansett hvor dumt spørsmål en tror en kommer med så, fyr løs!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har ikke sett denne tråden før nå...av en eller annen grunn :shock:

 

En veldig fin tråd.....blir veldig inspirert av slik tråd.

Tror må få verkstd/hobbyrommet enda mer operativt!

 

@G.Larson, de platene var lur og artig variant. Flotte ble de også!

Link to comment
Share on other sites

Ben Arne! vanvittig god ide de flaskeholderne der, hvorfor la du ikke ut dem for noen dager sia da, julaften i morra jo og gavene er delt ut...ja ja, til neste år da...

Skal ta et bilde av postkasse stativet mitt, ligner litt på flaskestativet.

Var så steike plaga med at vinden raserte det, men da kom jeg på hvordan jeg skulle mekke ett som holder... forts. i neste nr.

Likte Knertten du lagde der å, husker du den figuren...?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Takk takk. :)

Jeg sager først villmarkspanel av furua, å deretter sager jeg bredden på rammene. Kommer noen bilder av prosessen å flere tørrfuru ting viss det er interesse for det. :)

 

Det er det apsolutt intresse for !!!

:D

Link to comment
Share on other sites

Flotte saker det der Egil. Syns eg drar kjensel på det bladet på den kniven, hvis eg ikkje tar heilt feil, så er det et Brusletto blad, som er gått ut av produksjon, desverre må eg sei, eg brukte det bladet og lagde et par kniver i gaver, men når eg skulle lage ein til meg sjølv, så var sjølvsagt bladet ikkje i handel lenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...