Vanskelig å anbefale støvler, men jeg er ihvertfall veldig fornøyd med Viking Hunter Pro. Eneste jeg har å klage på er min egen dumskap. Skulle valgt 1 str. større, men det er jo ikke støvla sin skyld. Pga. ryggtrøbbel, så har jeg mått legge inn gelehæler + støtdempende såle, og da får jeg "bare" på meg 1 par tynne sokker, og 1 par av forsvarets grønne sokker. Det blir spesielt for trangt i høyden, men såklart også bittelitt i lengden. Skulle jo så gjerne hatt plass til en skikkelig ullsokk også, men det skjærer seg. Men tar jeg ut all den ekstra "dritten" så har jeg plass til det jeg vil ha av sokker.
Dem er gode å gå i, veldig god ankelstøtte, og dønn vanntette. Men jeg impregnerer 1-2 ganger underveis i jaktsesongen også jeg da. Det trenger jeg garantert ikke, men jeg hater å bli blaut på beina da det som regel passer dårligst, så bedre føre var, enn etter snar
Når det gjelder å gå på litt hardere underlag, så var Viking Deer Hunter eller hva dem heter....dem brukes ihvertfall av folka på 71 grader nord, så vidt jeg har blitt fortalt......men poenget var ihvertfall at dem er mye bedre å gå i. Dem ruller mye bedre over på hælen da man går. Mine blir litt mer stumpete, hvis dere forstår hva jeg mener. Jeg er jo en kløpper til å ordlegge meg også da så
Så hvis jeg skulle kjøpt meg nye støvler idag, så hadde det definitivt blitt dem. Men jeg holder også en knapp på Alfa sine støvler. Dem er også veldig bra, men der har jeg ikke 1. håndserfaring. Det har jeg med Viking sine.
Min måte å impregnere jaktstøvler av skinn: bruker en varmepistol som man bruker på verksted osv. på laveste temp. såklart, men varmer ikke mye. Bare så dem er så varme at voksen smelter, og trenger dypt inn i skinnet og sømmene. Jeg gjentar dette 2-3 ganger pr. støvel hver gang. Da jeg lukter på hånda jeg har hatt inni støvelen hele tida, så lukter jeg impregneringa, så kan trygt si at skinnet er metta. Jeg har stått oppi vann til øverst på støvelen bare på pur provosering i 10-15 min. for å se om det funker, og det gjør det. Og jeg har faktisk ikke blitt våt på beina på en eneste jakttur etter at jeg kjøpte de støvla
Ga 1700,- i Sverige. Originalpris på det tidspunktet var ca. 2300,- et eller annet.
Lykke til med valg av støvler. Det er en jungel av veldig bra støvler, og det er sikkert noen dårlige innimellom, så man bør holde tunga rett i munnen. Jeg gjorde et godt valg, men skulle som sagt hatt 1 str. større