Jump to content

Tråden for Garmin Alpha


Kjetil-A

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

- Alpha 100 kan bare peile T5 og T5 Mini

- Alpha 100 er dermed ikke kompatibelt med DC20, DC30, DC40 og DC50

- Alpha 100 vil "pælme ut" alle Astro 320 dersom et T5-bånd er i bruk i et jaktlag (Astro 320 får ikke kontakt)

- Astro 220 kan peile alle bånd opp til og med DC40, men ikke DC50 og T5

- Astro 320 kan peile alle bånd inkludert T5 (kanskje ikke DC20, men hvem har det i dag?)

 

Jobber nå i bransjen, og jeg ser at ytterst få hundefolk vil ha Alpha 100, de foretrekker Astro 320 med DC50 (fases dog ut) eller T5. Det medfører at vi får stadig påfyll av A320, og selger i grunnen lite av Alpha 100. Personlig synes jeg Alpha 100 er et småsleipt forsøk fra Garmin på å få oss til å handle noe nytt og dyrere, ved å ikke gjøre det kompatibelt med noe som helst annet enn T5-familien. Noe som ikke blir godt mottatt i jaktlag!

Link to comment
Share on other sites

Rett og slett noe forbasket tull av garmin og ikke gjøre astro og alpha 100 kompatible.Tror ikke selv de skjønner hvor dumme de er.Har et inntrykk av at Garmin mangler folk med forståelse for hvordan vi jakter her i Norden.Har hørt noe om en ubrukelig og egenrådig Garmin sjef i Tyskland.Som visstnok er leder for Europa markedet.

Link to comment
Share on other sites

Kaster meg på denne jeg. gikk til innkjøp av alpha for 2-3 uker siden.

Losindikator er tilgjengelig allerede nå, og jeg har testet denne på gråhund. har bare fått testet den noen få timer, og den ser ut til å fungere helt topp.

registrerer antall bjeff, og hvor mange bjeff i minuttet hunden din leverer. et lite vindu ved siden av hundens navn på kartet gjør det enkelt å følge med på om den er i los.

rekkevidde har jeg ikke fått testet ordentlig, men her jeg jakter har vi mye tett skog og dype daler. har ikke mistet kontakt så langt, men ser ikke på dette som noe problem, da det som regel bare er å finne en topp å peile på. liker også touch-skjermen. den er enkel, ryddig og fungerer fint selv om den er våt. dessuten er den raskere enn feks. 320.

hadde ikke vært redd for å gå til innkjøp av denne.

 

Dersom du ønsker å legge inn losindikator, legger jeg ut en link her:

PS. merk at garmin alpha filen ikke heter beta rgn, men beta GCD

 

Takk for den hyggelige praten.

 

Som avtalt sender jeg med med informasjon hvordan oppdatere til nyeste

 

How to update Alpha 100 and T5, so that the bark detection works.

 

1. Download the beta software version:

http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=9470​​

 

2. Unzip the files.

 

3. Find the 2 files:

"t5_tt15_beta.rgn" and "alpha_100_beta.rgn"

 

4. These files must be in the same place as the WebUpdater.exe-program.

You will find WebUpdater.exe here:

Drive c: > program files; here you will find the program Webupdater.exe

 

 

5. Connect Alpha 100 to the computer (must be Windows).

Then drag/drop the file, alpha_100_beta.rgn, on to the WebUpdater.exe-program.

WebUpdater will then open and start to update software immediately.

Disconnect Alpha 100 from computer when finished.

Close WebUpdater.

 

 

6. Connect T5 to the computer (must be Windows).

Then drag/drop the file, t5_tt15_beta.rgn, on to the WebUpdater.exe-program.

WebUpdater will then again open and start to update software immediately.

Disconnect T5 from computer when finished.

 

 

Now you can activate bark detection on the Alpha 100.

You will find instructions for bark detection activation in the manual.

 

Ha en god dag og helg videre!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei. Skal nå kjøpe garmin alpha, første gang jeg kjøper hundepeiler, men har forstått det slik at de leveres uten kart og at det finnes flere forskjellige kart i handelen.

Hvilket kart er det beste, med tanke på tettest mulig høydekurver, eiendomsgrenser hadde og vært fint..

Noen anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Men er usikker på om eg skal kjøpe den som heiter mini, eller om eg skal ha sele til han. Er det nokon som har erfaring med kva som er best?

 

Jeg har kjøpt T5 mini. Fungerer bra, hadde T5 mini og dc50 på ene bikkja i elgjakta og hadde marginalt bedre kontakt med mini.

Litt dårligere batteri kapasitet selvfølgelig. Hånddelen var 320.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Vet noen om det er mulig å få losindikasjon på sporloggen? Har prøvd vår nye Alpha 100/T5 og fikk los på første forsøk. Alt fungerte utmerket særlig etter at jeg fikk aktivert losindikator, kom dog ikke innpå elgen. Hadde forventet litt mer data i sporloggen som hvor los starter og stopper, temperatur, signalstyrke osv osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei, tok en tlf til garmin support i dag, de bekreftet at losindikator SKAL virke på T5 mini.

Siste oppdatering til alpha 100 som kom på torsdag skulle forbedre denne funksjonen.

Har oppdatert alpa 100 enheten og t5 mini halbåndet til siste versjon og kan bekrefte at losindikatoren viker på min finskspetse :smile::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte meg Garmin alpha100 med t5 bånd (julepresang til meg selv :)

Virker helt greit liksom men så var det rekkevidden da ... Den jævla bøyde antenna som ligger rundt hunden son et kjede liksom.....

Dårlige signaler gjennom hunden ville jeg tro...

Antenner sender best når dem peker rett opp ikke sant?

Dette har irritert meg en stund nå...

Leste meg frem til at man ikke skal bøye den pga risk for tretthets brudd...( at den brekker)

Som plate arbeider av yrke så er jeg jo seff klar over dette, men løsninger finnes!

 

Kok opp vann eller bruk varmt vann fra en kaffe trakter...

Jeg brukte vann fra kaffetrakteren...(dette tar litt lengre tid)

Finn frem en suppe skål eller en ikke for dyp bolle...

Ha varmt vann i skålen og varm opp antenne fra der du vil rette den.

Jeg demonterte ikke min antenne for og få dette til...

Alt metall blir mykere ved varme...kobber også...

Jeg holdt i antenne tuppen og i halsbåndet under retting og la forsiktig press i motsatt retning av bøyen...

Etter kort tid var antennen slik jeg ville ha den..

Håper dette funker for dere også:)

God Jul ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...

Fungerer det i det hele tatt? I og med at det er ulovlig å bruke disse frekvensene i Norge så sier Garmin: Frekvensene for radiokommunikasjon som brukes for amerikanske modeller av Astro, Alpha, T 5, T 5 mini og DC 50-produkter, er ikke godkjent for bruk i Europa. Radiofunksjonen som gjør det mulig for amerikanske hundehalsbåndprodukter å kommunisere med den håndholdte enheten, deaktiveres for bruk i Europa i samsvar med lokale lover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har 65 jaktdager så langt i år, ligger normalt mellom 70-100 dager med jakt i året. Jakter med fuglehund, elgjakt og harejakt med hund, blir den 3 sesongen  alpha 100 nå. Jeg synes touchskjermen fungerer bra under de fleste forhold med og uten hansker. Bruker den også som tur gps. 

Alpha 50vs 100 skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har prøvd alpha 50.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tror jeg skal tilbake idag og bytte den inn i 100...

Hvordan er det med touchskjerm i regn da?

 

Ett viktig poeng er jo også at flere på elglaget mitt har jo dc halsbånd til sine. Litt kjedelig å ikke kunne se de. Hvordan er batterilevetiden på 100?

Ser det som en fordel og kunne putte i nye batterier når den er utladet.

 

Også lurer jeg på hvor mye batterilevetid man ofrer ved å gå for t5 mini istedenfor vanlig... noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 1 year later...

Mener jeg hadde losindikatoren oppe å gå i fjor på min Alpha 50 m/ T5 Mini, men jeg er da ikke kar om å få denne fram igjen. Har satt den på på håndenheten, men får beskjed om at jeg må gjøre noe i "detaljsiden"......

 

Må jeg koble til PC å gjøre noe der?

 

Gullfiskminne her, så husker ikke hva jeg gjorde i fjor. Oppdaterte enheten før jakta i år for kunne kjøre 320 modus.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter flere år med 320, så investerte jeg i 2stk Alpha 100 i år, og er kjempefornøyd. Liker skjermen, og skjermstyringen mye bedre. Lurer allikevel på et par ting, noen som har svar på: På 320 kunne man trykke på MAP dersom man ville fjerne hundesporene, for å se nærmere på kartet, og så få igjen sporene ved å trykke på MAP igjen. Finnes denne funksjonen på Alpha 100? Er det forskjell på å velge auto på satellitt i forhold til WAS/Egnos? Har brukt de i astro modus sammen med jaktkompiser, lurer litt på om rekkevidden er svakt dårligere, noen erfaringer? Og kan dette skjyldes astro modus? Og til sist, hvilket kart bør man legge inn, vil ha mest mulig detaljer?

 

Jan G

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...