Jump to content

Jaktbil


oksolberg

Recommended Posts

Hei!

 

Er på utkikk etter en jaktbil. Har nærmest bestemt meg for en suzuki xl7. Men er det noen som vet hvor mye bensin den bruker på mila, og hvor mye diesel den bruker på mila. Vil helst ha Bensin pga litt mer kraft.

 

Ellers hadde det vært morsomt å få høre noen andre forslag på en god jaktbil. Pris, helst under 60 000. Skal helst være såpass med plass baki at man kan sove der.

 

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

En kompis hadde en Suzuki Vitara med 2liters V6'er som jobb bil, den ble ikke gammel da han slet med å holde den under 2liter på mila ved småkjøring.

Jeg selv har en 96mod Jeep GrandCheroke 5seter med 2.5diesel til 20laken, tusler på 1.2 ved småkjøring og 0.8 på langtur og ett hav av plass, men du må kunne skrue/reparere selv da det hele tiden er ett eller annet som må rettes på, men den er jo 20år gammel...

Link to comment
Share on other sites

En V6 Suzuki som bruker over 2 liter på mila er det noe feil med..

XL7 varebil er det plass til å sove baki.

Bruktbil til max 60.000kr betyr at en må skru eller påregne verkstedkostnader, NAF-test koster 1800kr (fritt fra hukomelsen)-det er litt mer enn 1 time på verksted og kan spare deg for store utgifter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis bilen skal brukes som "camp" også, ville jeg nok valgt Hiace eller lignende, mye mer behagelig med litt høyde under taket, og mye lettere å holde orden da man kan bygge hyller etc. Onkelen min har en sånn med tre hundebur, lastehyller og plassbygd seng, og veldig fornøyd! Fått lagt inn varmevifte og lufting med netting så man slipper dyr om sommeren.

 

Mitt valg ville vært basert veldig på hvor langt jeg skulle kjørt, mange bra arbeids- eller terrengbiler som er fantastiske i terreng og korte turer, men gir deg tinnitus og dårlig rygg etter et par timers kjøring. Kjører ofte 4-5 timer til terreng, da er de 3-4 timene på vei viktigere enn siste kneiken med litt humper.

Link to comment
Share on other sites

Nissan X-Trial 2004/5 2.0 bensin og 2.2 diesel er på Finn under kr 60000.

 

Må beregne noe rep på såpass gammel bil, men nokså enkel bil.

Gjelder spesielt bremser, forstilling og evt dempere hvis de ikke er bytta.

 

Ganske god plass, lengre enn mange andre slike SUV'er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en '88 Chevrolet Stepside pickup med 300hk bensin v8 og firehjulstrekk. Genial bil når man skal på tur med kompiser. Den hadde to bensintanker og bilen var selvfølgelig "tom" hver gang jeg hentet dem :-) Det tok faktisk en stund før dette trikset ble oppdaget. Dette er også den eneste bilen jeg har solgt for mer enn jeg kjøpte den for. Gikk 25k i pluss etter 3 år.

 

Jeg skal ha pickup igjen. Muligheten til å frakte alt og høytrykkspyle planet savner jeg nå.

Link to comment
Share on other sites

Klassiker fra bensinstasjonen:

 

Spørsmål: "Bruker ikke denne pickupen veldig mye bensin?"

 

Svar: "Spiller ingen rolle. Jeg har stor tank!"

 

Jeg kjører elbil til daglig og bruker den

til 90%+ på km. Da spiller det ingen rolle hvor mye jaktbilen bruker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ha pickup igjen. Muligheten til å frakte alt og høytrykkspyle planet savner jeg nå.

 

Jeg har "alltid" hatt pickup, har slitt ut to stk L200 (en -91 og en -01), begge har gått billig (0.6-0.7) på normal kjøring, men jeg byttet til VW Transporter 4motion for noen år tilbake. Fikk montert grove M+S-dekk på den og heva den 5cm med dette, og har overhode ikke følt behov for å gå tilbake til å ha et totalt overfylt baksete med alt stæsh i en haug, og en oppsamlingsplass for skrot bak på bilen (platten). Det verste var vel grevlingen som ble liggende i 3 måneder.

 

Kommer stort sett like langt med Transporteren som med pickup'en - og kommer jeg ikke frem, er det ikke et sted jeg har behov for å kjøre. Har da føtter å gå på. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører en nissan x-trail. Ok bil å kjøre trekker opp til to tonn. Enkel å rimelig å skru på, uten at jeg har måtte gjøre det så mye. Et greit 4x4 system. Kommer seg stortsett fram. Savner lavserie. Skal man ha det, går enten prisen i taket, eller konmort i dass.

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Kjører nå en 01' pajero med 3,2 diesel. Det eneste jeg kan trekke for på den er bakkeklaring. Men den tar det igjen på komfort. Før denne hadde jeg caddy og tenkte plassen var viktigere en fremkommelighet. Men caddyen tålte ikke bruken den ble utsatt for etter dårlige traktorveier og jumping utfor veien. Før caddyen kjørte jeg en 01' grand cherokee. Elendig drittbil som rett og slett ikke funker på eller utfor veien...

Det blir en nyere pajero iløpet av året, jeg er faktisk fornøyd med kombinasjonen av komfort, plass og fremkommelighet i pajeroen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet til VW Transporter 4motion for noen år tilbake. Fikk montert grove M+S-dekk på den og heva den 5cm med dette, og har overhode ikke følt behov for å gå tilbake til å ha et totalt overfylt baksete med alt stæsh i en haug, og en oppsamlingsplass for skrot bak på bilen (platten). Det verste var vel grevlingen som ble liggende i 3 måneder.

 

Kommer stort sett like langt med Transporteren som med pickup'en - og kommer jeg ikke frem, er det ikke et sted jeg har behov for å kjøre. Har da føtter å gå på. :mrgreen:

 

Er det mulig å legge ut noen bilder av denne bilen, går rundt med samme tanke på light ombygging ..

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler pickup m/top og mulighet for å sperre minst en aksel. Det er greit å skille plan og "kabin" blir fort dødslukt i hele bilen hvis du frakter litt vilt

Finnes sykt mye bra der ute, og det er kun lommeboka som setter stopperen for luksusen :) Nye hiluxen er fin, ford ranger wildcat eller hvis du har råd - de nye Ram 1500 serien med luftfjæring (diesel versjonen er gjerrig som f)

Link to comment
Share on other sites

Investerte i en 07 model Pajero i år og angrer ikke 1 sekund, ja den er tørst men det er en solid og sterk bil, forbruket ligger på rundt 1,2 liter på mila men da er det mye småkjøring, på langkjøring ligger den på rundt 0.8-0.9. Som sagt så er det en sterk bil som det skal mye til for og stoppe og med supre offroad egenskaper (slik en jeger vil ha det ;) ). Manuel på nyere Pajero er sjelden men kan ikke klage på automatkassen heller den girer fint, og det er tross alt tiptronic så du kan selv velge gir. Det er en veldig behagelig bil og kjøre på "vanlig" vei, ble selv veldig overrasket hvor god den er når den kjøres på asfaltert vei, trodde at offroad egenskapene på den skulle kjennes veldig godt, men for min del føles den som en helt vanlig personbil på vanlig vei. Så anbefaler en nyere Pajero på det sterkeste! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 2004 mod Suzuki grand vitara 2L,den var kjørt ca 50.000 når vi kjøpte den, nå nærmer telleren seg 190.000 Dette har frem til nå vert en bra bil uten annet en vanlig vedlikehold slik som olje, bremser,eksos, vanlige slitedeler. Forbruk ca 1 liter på mila på vanlig bruk rund heimen, litt mindre på langkjøring.

Jeg har også en Honda CRV 1997 mod, denne har gått for lut og kaldt vann i noen år, med minimalt med vedlikehold.

Her er det bare byttet bremseskiver/klosser og eksosanlegg en gang, og en tenningsbryter. På denne nærmer telleren seg 300.000. Håper på nok feil på hver eu kontroll så jeg kan kaste den, men så langt har den klart seg bra :-) På CRV kan farlig rust i kanaler forekomme selv om bilen ser grei ut, så det må en være litt obs på. Forbruk på denne er også ca 1 liter på mila.

 

Pajero har jeg også hatt flere av, bra biler teknisk men styr unna Pajero med ramme,ramma på disse er det nærmeste en katastrofe det er mulig å komme. Det er byttet ramme på 10 år gamle Pajeroer på grunn av rust. Her er det bare nyere en 2000 mod med selvbærende karosseri som er brukende.

 

Toyota er jo kjent for å være bra biler som tåler mye juling. Mercedes Gelenderwagen skal også være bra biler med sperrer så fremkommeligheten er veldig bra.

 

Land Rover er jo også en morsom bil, Defender er jo et skjermtroll av en bil. Hadde jeg hatt stor garasje ville det stått et eksemplar av den rasen i garasjen. Denne er ikke nødvendigvis helt tett så her kan du bli våt vist det regner, også i nyere Defender. Oljelekkasje betyr i følge LR klubben ikke noe negativt snarere positivt nemlig at det fremdeles er olje på bilen :-) En trivelig bil i terreng og ok på asfalten :-)

 

Det er nye kjekt å velge i når det kommer til 4WD biler. Anbefaler deg å prøve litt forskjellige biler å se hva du trives med :-) Sjekk bilen grundig for rust, da dette ofte er som et isfjell, du ser bare litt av det.

Link to comment
Share on other sites

Det heiter ikkje jaktbil, det heiter jakttraktor. :lol: Nei frå spøk til alvor. Hilux, amarok, navara osv er alle gode jaktbilar. Har køyrd mykje rart oppigjennom åra. Likte spesielet godt Amarok. Hendig bil med god automatkasse, skikkleg krabbegir og sterk motor. Ittileg er det eit stort lasteplan til å hive dyra oppå :D

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jo denne bilen koste rundt 60,000,- da faller nyere pajero ut.

Hadde budsjettet vært høyere hadde han sikkert valgt fra øverste hylle,da selfølgelig en Land Cruiser :winke1:

 

Ai da så ikke at han ikke ville over 60 høvdinger, så da ha du rett i at en nyere pajero faller ut :)

Men vil nå uansett anbefale den jeg da! 8)

Link to comment
Share on other sites

Jaktbilen min er 02 F250 med 7,3 diesel. 2 tommer heving og 35 toms terrengdekk. Jeg har kjørt min ned i 1 liter på langkjøring og rundt 1,3-1,4 på blandet. Med hardtopp og en og halv dørs hytte så har du GOD plass til deg og bikkja og en kompis. og i å med at de fleste er 6 seter så får du med deg ganske mange hvis det er nødvenig. Er også lite feil på disse bilene da de er overdimensjonerte og lite avanserte

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundert litt på stevne- og jaktbil, og kunne godt tenkt meg å finne ut om MB Geländewagen med ambulansekasse på hadde vært noe. 220V-anlegg, belysning, køye®, varmesystem, skapplass og spylbart rom høres jo kjekt ut. På minussiden er vel estetikk, forbruk og kjørekomfort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel crv som er helt grei til slikt bruk. Negativt med den? Ikke noe lavgir, så saakte fremkomst er ikke noe spesielt trivelig. Ellers kunne den vært større, men en kommer seg jo plasser en større bil ikke gjør. God motor også, det går an å leke seg litt.

CRV er kun første utgaven97-01 som har gode offroad egenskaper. Du får 4-5 biler for 60.000 så da er det bare å bytte når liklukta tar overhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fundert litt på stevne- og jaktbil, og kunne godt tenkt meg å finne ut om MB Geländewagen med ambulansekasse på hadde vært noe. 220V-anlegg, belysning, køye®, varmesystem, skapplass og spylbart rom høres jo kjekt ut. På minussiden er vel estetikk, forbruk og kjørekomfort.

 

Etterhvert som jeg leste gjennom tråden begynte jeg å bli kraftig bekymret, men endelig var det noen som kom med fasiten! :)

 

Selv har jeg dessverre ikke Ambulansekassa, men jeg har en helt standard 240GD som kosebil.

Forbruket er vel så, som så, ligger vel på rundt 1,5 liter på mila tenker jeg.

 

Men jeg har enda ikke kjørt på den veien (stien) som har klart å stoppe den bilen der..

med 4 høy/lav og diffsperrer foran og bak er det som regel sjåføren som gir seg først.

 

"God" plass baki har du også, og om du skulle behøve mer har du en svær takgrind som du kan laste opp til 150(tror jeg det var) kg på.

 

Om du fremdeles skulle behøve mer plass (as if) så selges det hengere til disse bilene for ca 4 000,- - 5 000,-

 

Kjøp inn et par ålreite dekk også, så får du til og med kjørt på motorveien uten å behøve nyrebelte. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde ikke valgt bil med automatgir til jaktbil!

Har selv hatt Toyota Hi Ace i årevis og er storfornøyd med det. God plass til å sove og plass til alt av utstyr og event hund/hunder :wink:

 

 

Hvorfor ikkje automat... den forstår eg ikkje?

Automat er heilt suverent både på glatta, for å trekke opp båt, ute i terrenget +++

Eg hata automat, men MB med 4wd og manuell finnast ikkje... Og no er eg overbevist om at det ikkje blir meire manuell på meg :lol:

 

Edit her... MB 4wd og manuell fantes ei gong, men ikkje no meire...

 

Hiace har eg kjøyrt veeeeldig mykje, alle modeller frå ca1980 til det var slutt.

Beste typa vart levert i 1993-1994 med skikkelig 4wd og den hadde minst støy inni av alle.

Dau som fy men snill på dieselen, Skjelden over liter'n. Meeeen rusta...

Etter det så forsvant det vesle som var av comfort. Målte faktisk ca 110 db inni bilen når me kjørte, dog med ein mobilapp men likevel... Forbruket var skyhøgt 1,5-2 liter på mila. I tilleg til dårleg 4wd system med ein hinsides svingradius.

 

Pickup er ok det, men dei er meeeget populære på bruktmarkedet. Resultatet er at for ca 60k så får du kun vrak...

Så xl7 er nok ikkje så dumt valg likevel, likeeins crv. Dei har falt heilt gjennom på bruktmarkedet...

Hyundai H1 med 4wd er heller ikkje så dum bil. Billig og solid, bra 4wd, men stygg som fy :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...