Jump to content

Go light!


Loddfåvne

Recommended Posts

En annen kompis kjøpte seg nye Kuiu Ultra 6000 sekken, som er litt større, litt lettere og litt billigere. Den er også en god del mer spinkel og sparsommelig i materialene, men sannsynligvis holdbar nok også. Men, fikk ikke samme kvalitetsinntrykket som med SG. Skal pakke opp min SG Solo og Kuiu'en med lik mengde vekt og lik balanse og prøve en tur, forhåpentligvis denne uken.

 

 

Har også sett litt på denne Kuiu Ultra 6000, så hadde vært helt topp med litt erfaringsdeling rundt denne jamez! Litt spent på hvor mye den karbonrammen tåler og ikke minst stoffet på sekkeposen. Virker den kurant nok til ukeslang-14dagers fisketur tro? Ikke mer enn 20-25kg fullastet (med fisk :D )

Link to comment
Share on other sites

Flott å se litt aktivitet i form av frekke kipp'er og tips. Jeg pludrer nå bare litt med mitt som ei lita bakhistorie men intensjonene har alltid vært å få flest mulig folk til å dele litt av hva de pusler med og flest mulig tips for å få en litt mer effektiv og trivelig tur til fjells og skogs. Er jo slik jeg har fått øya opp for en god del av leksakene mine.

 

LisleArne: hva mater du kippen din med og hvilken fart får du? Var inne på tanken om 6,5x57 men endte med 7 mm. Litt tilfeldighet, litt for att 7 mm kuler finnes i huset og litt for at jeg liker vektspennet på kulene litt bedre.... Og for at den var på lager.

 

Bommet litt med den skjermdumpen min fra iSterlok tidligere i tråden. Ser det står 140 Accu men jeg mater da inderlig med 160 gr (som jeg sliter litt med å få tak i for tiden. Noen som har på lager?). Hadde som plan å basere meg på en kombo av 160 accu og 162 amax men sliter med å få tak i begge. Har ~25 stk Accubond igjen så jeg berger vell året men må vell over på 168 nosler CC eller berger VLD for trening.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Grattis me skikkelig sekk. Fikk jo tukla litt på den på NM'en for noen helger siden, og selv om det meste er likt fra min førstegenerasjon var det jo gjort en par oppgraderinger som så veldig fine ut.

Og sekkposen var jo mer fleksibel nå med valgfritt topplokk, mulighet for å bruke loadshelf separat, og et litt finere 3-delt hoftebelte.

 

En annen kompis kjøpte seg nye Kuiu Ultra 6000 sekken, som er litt større, litt lettere og litt billigere. Den er også en god del mer spinkel og sparsommelig i materialene, men sannsynligvis holdbar nok også. Men, fikk ikke samme kvalitetsinntrykket som med SG. Skal pakke opp min SG Solo og Kuiu'en med lik mengde vekt og lik balanse og prøve en tur, forhåpentligvis denne uken.

 

 

Fått testa Kuiu`en og SG`en mot hverandre? Står foran lignende valg selv nå og skulle gjerne hør om noen erfaringer om disse sekkene. :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk ikke testa Kuiu mot SG akkurat sånn som jeg hadde tenkt. Dvs ikke med begge lastet tungt/likt og ha med begge på tur samtidig.

Men, fikk gått en tur med Kuiu sekken på 17kg før jeg leverte den tilbake, så har jo fått noe inntrykk.

Med 17kg er begge sekkene helt "uanstrengte". Ingen av dem gir noe som helst belastning på verken hofte eller skuldre med den vekten, begge er sitter godt og stabilt på ryggen uten knirking eller knaking. Kanskje likte jeg magebeltet på Kuiu litt bedre enn SG, og skulderreimene på SG noe bedre enn Kuiu, men det kan være pga justering også.

 

Jeg liker SG Solo bedre med tanke på pakking/organisering. Den er mindre med veldig stor åpning og utrolig ryddig å pakke i. For de som har klarer å få alt utstyret sitt i en Solo er den genial. Kurt på Stone Glacier har jo designet denne sekken med bakgrunn i sitt eget behov for å være best mulig til seg og det er den "orginale" SG sekken. Terminus er mer tradisjonell og nok mer lik Kuiu sekken. Mens de nye Sky 5100 er litt en mellomting. Har fiklet med en da, og Solo er fortsatt min favoritt. Kuiu har jo veldig stor åpning i toppen (pluss lang glidelås), men blir fortsatt litt trangere å ta ting ut og inn av, og ikke like oversiktlig. Og så er stoffet mykere og mer flimsy enn på SG som gjør det vanskeligere også i så måte.

Generelt virker byggekvalitet på SG bedre og jeg er ikke i tvil om at den vil holde lengre. Alt av sømmer virker bedre forsterket og gjennomtenkt, materialvalg er mer solid og reimene er mer solide og lettere å justere, og det er lettere å komprimere SG sekken. Glidelåsene på Stone Glacier er solide og tåler masse belastning. Kuiu har spinklere/lettere glidelåser. Så koster jo Kuiu mindre, og det går an å kjøpe til ekstra sekkpose ganske billig. Kuiu er også lettere i forhold til det store volumet den har. Ganske identisk vekt på 6000 som på min Solo. Kuiu har fått på en sidelomme nede på ene sia, dette savner jeg på SG for det er så kjekt for å sette fiskestang nedi uten å være nødt å stramme reimene masse.

 

Det er jo svært få som har utstyrspakke som går nedi en SG Solo sammen med en ukes supply med mat, så for de fleste er vel valget mellom en sky 5100 og SG 6000.

 

Kuiu 3000 kunne kanskje vært et mer interessant valg for meg. Hadde spart meg for kanskje 300gram. Men, at den er litt mindre kunne kanskje vært kritisk for lange turer for å få plass til nok mat? Men, hadde fått lomme på ene sia til å stikke fiskestang eller teltet i da.

Så er det ikke noe tvil om at SG er bedre mtp på å pakke kjøttet mellom ramme og sekkpose, bedre mtp komprimering, særlig nede på sidene der det trengs mest. Dette kan løses med å ikke komprimere soveposen så mye og la den fylle i bunnen, men med kjøtt i mellom ramma vet jeg ikke om det hjelper, og da vil kanskje kjøtt i kjøttposen siger ned mer enn SG noe som ikke blir like bra å bære. Og så er det jo det at SG er mer solid/holdbar. Om jeg trenger en sidelomme nede på SG kan jeg sy en selv som passer på nederste kompresjonsreimen.

Så ingen forskjeller som gjør det er aktuelt å bytte nå, men hadde jeg ikke hatt sekk og skulle velge mellom disse to nå så hadde jeg nok hatt litt hodebry.

 

Det var det jeg kom på i farta. Vet ikke om det er noe til hjelp.

 

Gleder meg til å pakke SG Solo til reinsdyrjakta om en knapp måned! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flott å se litt aktivitet i form av frekke kipp'er og tips.

 

LisleArne: hva mater du kippen din med og hvilken fart får du? Var inne på tanken om 6,5x57 men endte med 7 mm. Litt tilfeldighet, litt for att 7 mm kuler finnes i huset og litt for at jeg liker vektspennet på kulene litt bedre.... Og for at den var på lager.

 

Jeg har planer om å lade med 140 grs Accubond men har ikke kommet så langt enda.

 

Ift kalibervalg så var det mer eller mindre tilfeldig med hva som dukka opp på bruktmarkedet. Hadde nok foretrukkket 7x57R, men tror vel forskjellen på de to er av mest akademisk interesse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det skal og sies at jeg har til stor grad sneket meg rundt dette med at det er en enkeltskuddsbørse ved at jeg har to patroner på høyrehåndleddet som smettes i kammeret uten å ta blikket av blinken eller høyrehånden av kolbehalsen. Funker bra og er nok i praktisk bruk effektivt nok til å få i veg et skudd nummer to om det trenges.

 

 

Handler om trening; jeg har spottet for en kamerat med K95 under rådyrjakt og hadde han hørt på meg hadde det falt 4 rådyr istedet for 2 på mindre en et minutt...

Link to comment
Share on other sites

->Roe

 

Au! Har sett den siden en tur før, men glemt den. Kikket inn på 1 mannstelt og ble litt forelsket, men Au. CubenFiber telt med karbonstenger og plass til bikkje på en skvett over halvkiloen. Bra sesongen snart er i gang for det kostet litt for mye.

 

Apropos sesong... Jeg er klar som et egg. Har bitt over myyye mer enn jeg kan svelge i og med at navnet mitt nå står på 4-5-6 kort men jeg har fulgt opp med 4 uker ferie. Stryker til fjells i Vest-Jotunheimen etter en bukk første uka, simle og kalv + kluftbukk som lag i Snøhetta de neste ukene og avslutter med jakt på et ungdyr i Knutshø. Mulig det blir et kort til som lag her i Vest-Jotunheimen for å bygge meg hevd på kortet. Alt for mye og det er rein idioti, men jeg har spurt/søkt hardt hos private og fått for mange tilslag. Tilsammen betaler jeg fortsatt mye mindre enn det private bukkekort koster rundt om og får jeg en rein eller to med heim så er jeg nøgd.

 

Oppdaterte litt på sekkedelen lengre oppe. Har puslet litt med den. Den har ikke fått noe luft de siste ukene, delvis for at jeg har vært travel, delvis for at jeg satt motorsaga litt i foten men mest for at jeg har vært lat. I helga blir det tur og jeg trør nedi en båt for å ha noe å bære på. Gleder meg.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gratulasjoner. Alltid trivelig, men jeg har mer som hensikt å gi vann på mølla til de som er smått nysgjerrige på å fokusere på vekt og mobilitet enn å høste kudos. Må nesten fremlegge bevis på at en lettere pakning fort kan gi kjappere resultater (og at jeg ikke er rape gal for å bruke tid på det). Nå har jeg og hatt grov flaks og da, men jeg man er mer våken og på om ikke blodsmaken sitter i kjeften.

 

Har pakket om Sky sekken for kjøttbæring nå. Lastrampe, kanvass sekk og godt med reimer. Tar og med to mann og en kløvhund så dette må gå greit. Tror nesten det blir passe med 3 bører på den her. Var gøøøør fæt og greit stor i kroppen. Kjætt og potet for å dytte næring i kroppen først.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tja... Tråden har vel ikke akkurat boblet over med oppdateringer og ninjatriks. Beklager det, men jeg har en viss tastaturvegring på fritiden.

 

I vant stil så kan jeg begynne med akkurat det du ikke spurte om. Mest for at jeg har utsatt det en tid og litt mens jeg leter etter bilder av dyr jeg har bært. En tråd må ha bilder!

 

Kniv

 

normal_kniv.jpg

 

3 kniver jeg har slaktet ett og annet dyr med. Fra venstre en moderne klassiker i Eka Swingblade, i midten årets idiottest Kuhn Rikon og til venstre en evig klassiker Mora Classic No 4.

 

Min, i alle fall nyere, jaktknivhistorie:

 

Et utvalg av fulltangkniver produsert på egenhånd med både hjelp og veiledning av en spesielt høyt utdannet knivsmed: 250-300g + en grovkniv med sagblad på ryggen (coltsagblad i HSS med egg)

Utmerkede kniver, totalt overlegen eggholdbarhet (Pulvermetallurgiske verktøystål, herdet etter alle kunstens regler med påfølgende cryobehandlinger+++ All in!) og skreddersydd mine behov. Gjengangeren her er at de er alle tunge, blir behandlet alt for fint og dessverre ruster om de ikke får kjærlighet. Hadde vel kostet en 3-4-5-6-7 store lapper hver om de skulle vært kjøpt. 5-6-7 hjortedyr.

 

Swingblade: 176g

Trenger vel lite omtale. Regner med at de fleste jakter med denne. Den er helt grei, bukspretter er kjekt å ha, fasongen passer kanskje bedre til flåing en partering. Ikke all verdens stål og bukspretteren er drug å få egg på igjen uten rett redskap. Koster vel en 2-3-4 hundrelapper og kan kjøpes over alt. 5-6 dyr med denne.

 

Mora Classic: 85g

Fjorårets idiottest. Passet på å finne en classic med laminert blad for å få eggholdbarheten. Egentlig en topp kniv forutsatt at du har slaktet et dyr eller to før. Bruker spissen på kniven til det meste og det er lett å sneie bort i ei vom eller snitte skinn/hinne. Passe lang til rævhølet på et voksent dyr. Holder stort sett eggen gjennom en rein uten å måtte skjerpes. 2-3 hundrelapper for den laminerte. Slaktet 3 rein og flådd 2 bjørner. Sistnevnte dokumentert som snikreklame for Mora.

 

normal_MoraBjonn.jpg

 

Kuhn Rikon: 41g

Årets idiottest. Kjøpt for en hundrelapp på ebay etter at jeg bet meg merke i at de Canadiske guidene og taksidermisten brukte skalpell og lignende kniver til å flå bjønn. Testet i heimen et par måneder før jakta. Funnet verdig og ble med på bukkejakt. Kniven er vel egentlig en belagt liten kjøkkenkniv, men den er litt tykkere enn victorinoxene som florerer på div kjøkken og har et litt bredere blad. Endte opp med å slakte, partere og dagen etter skjære ned en 80 kg reinsbukk med denne. Imponerende eggholdbarhet og selvfølgelig lynsnar å dra egg på igjen med en liten lansky karbid/keram eggsliper. Som alle tradisjonelle kniver så er det litt fomling med vomminga, men lagt i håndflata med fingeren på ryggen går det fint. Etter litt bruk så bruker man selve bladet mer enn spissen under flåing og. Flat og smal nok til at du får varmkniv i smør følelsen under partering. Krever naturlig nok at du kan å partere et dyr uten å måtte bryte med kniv. Dvs haser, nakke og kjeve. 100 kr om jeg husker rett. 1 dyr fra skudd til frys.

 

Min konklusjon er Kuhn Rikon til lett reinsjakt, Swingblade til lettvint hjortejakt og Mora Classic som et kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

"Mora Classic Orginal 1" heter den vel, og ikke No 4?

Har samme selv - er mye brukt og jeg digger stålet. Slipt riktig blir den avsindig skarp og holder lett eggen skarp gjennom slakting og partering av en rein.

(video - og kan legge til at dette er med speilpolert egg, og ikke egg med mikroserratering som også gjør slik kutting lett : https://goo.gl/photos/NdJUYovZqBh2d3gJA" target="_blank )

 

Fant tilfeldigvis ut at slira fra min Mora Classic 2/0 passer fint til førstnevnte, dermed er man nede på 67gram ink slire istedenfor 85gram med skinnslira som du har på bildet.

Når det er sagt er jeg ikke fornøyd med den hygienemessig. Det er mulig for bakterier og samle seg opp innover i håndtaket, og det er derfor viktig å få desinfisert den grundig mellom hver gang den brukes.

 

Har en sånn som de bruker i usa med utskiftbare skalpellblader. Husker ikke navn. Men har ikke hatt nok troa, så den har ikke fått være med som eneste kniv på reinsjakt enda.

 

Spørs om jeg også må kjøre idiottest på en Kuhn Rikon da - en får jo aldri nok kniver!

Link to comment
Share on other sites

No 1 var det kanskje ja. Vet ikke hvor jeg hadde 4 fra.

 

Tja… Jeg har hatt 2 fine sesonger på reinsjakt med Sky5100 sekken. Siste lyd jeg ga fra meg der var vel rett etter at jeg skaut første bukken i fjor, 2014 sesongen altså. Bukken regner jeg rundt 75 kg slaktevekt. Første børa var bare utstyr og skallen. Resten gikk i to bører på ca 25-30 kg sammen med en kompis. Helt uproblematisk å bære i sekken. Geviret fikk jeg opp på veggen ut etter høsten og. Fikk det aldri bedømt siden jeg er skeptisk til om det står til noe mer enn bronse eller i beste fall sølv. Ikke det at jeg har noe særlig peiling men jeg skulle gjerne hatt litt mere eller ei brunst fjøl til på det. Fikk dele resultatet siden dere allerede hadde fått forhistoria.

 

normal_gevir.jpg

 

Etter at den var kommet ned så dro jeg til fjells igjen med et nytt frittdyr løyve. Endte opp med å finne meg en enslig bukk et par kilometer inn etter en sein start. Skammelig lettvint. Satt igjen kompis og bikkje. Fin 40 minutters smygnig og ferdig arbeid fra strak arm. Denne var vel i samme klassen som den forrige og endte også opp som 3 bører. Ikke noe problem å bære.

 

2014.jpg

 

Fint og flott. Tok meg et par resultatløse turer opp i Snøhetta på et par jaktlagskort. Fikk trasket, travet og faktisk klatret litt, fra Mjogsjøhøi ned i Kjelsungdalen ved Indre Kjelsungvatnet for den som er kjent, ren idioti men fantastisk artig. I alle fall for en som har friklatret før. Både kompis og bikkja hatet meg i flere timer etterpå.

 

Endte etter hvert opp med å ta fart på siste kortet jeg hadde oppe i Kutshø. Ei simle. Fant først en og anna småbukken men kunne ikke være grådig etter 4 strake storbukkefall. Endte opp med å skyte ei simle fra en flokk på et par hundre dyr i tett tåke. Nett lita tøs. Ser faktisk flokken i bakgrunnen på bildet. Nok en 35-40 kg bør uten den helt store avstanden. Ble bare knappe to kilometer ned til nærmeste vei. Siste bør i sekken 2014.

 

simle2014.jpg

 

I år så vasskjemma jeg gullhåra jeg har og fikk nok et frittdyr på trekning. Hadde egentlig bestemt meg for å prøve meg som trofejeger men det faller ikke helt for meg. Dro til fjells kvelden før jeg kunne jakte på en overgang og fant 4 bukker i grålysninga klokka 0530 dagen etter. Satte kompis til å passe dyrene mens jeg tok meg tid til å koke kaffe og pakket ned teltet (forøvrig ny sovepose og nytt telt: Western Mountaineering Ultralight på ca 900g og Terra Nova Solar Photon 2 på 900g, 1100 g rigget med 2 ekstra barduner og skikkelige plugger. Handlet etter at Roe ga meg havesyke litt tidligere her i tråden. Takk for den, håper vedlagt bilde nederst gir deg ris til egen pung). Uansett, pusla meg bort, rundt, over ei hø og fikk inn et fint 100 m skudd i 30 graders vinkel ned på den bukken jeg likte best i hopen. La ei kule og min elsk på en skovlete raring. De 3 andre var bare vanlige dusin storbukker.

 

normal_2015.jpg

 

Slaktet, parterte, pakket og bar ned sammen med kompis. Når vi kom ned så klokket vi Sky sekken min inn på 39 kg + 11 kg gevir som hadde ligget på topp. Kompis hadde 42 kg i samme sekk. Summa sumarum en 3-3,5 timers bæring på en 80 kg bukk og utstyr fordelt på to mann. Nada problem. Ingen gnagepunkt, inkludert mine særs beinete skuldre og hoftekammer, ikke så mye som et stølt fiber i ryggen men lår og ræv kjente at det hadde vært bært litt ekstra. Rett og slett 10 av 10 poeng der. Jeg har vært oppe rundt 50 kg i Powerframe sekken og det var på langt nær så behagelig. På det verste så har jeg skjært brynje longsen ut av gnagsåra på hoftekammmen etter at beltet har gnagd og dritten har skorpet seg før jeg har fått meg en dusj.

Tja… så kort oppsummert. Jeg har fått prøvd sekken litt og er fantastisk fornøyd. Jeg driter i prisen, ser med letthet på å stroppe den om mellom de ulike konfigurasjonene og stoler fult og helt på den. Mine erfaringer og referanser som en liten, knotete jaktrapport fra to sesonger. Skjitt jakt!

 

PS:

Kjære Roe. 900g. Løp og kjøp din f…. kø.. :lol:

 

telt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Veldig gøy med oppdatering på denne tråden igjen! Tenkte å høre litt mer om disse pakklistene dere har og bruker på jakt og tur generelt. Er det noen som er interessert i å dele sine pakklister med totalvekt på grunnutstyr så hadde det vært veldig interessant for en som er ute etter å slanke vekten på sekken en del! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Disclaimer/spoiler:

 

En venn av meg spurte om han fikk skrive en reportasje i til augustutgaven av Jakt om lett utstyr til reinsjakt med litt input fra meg. Nå er jeg ikke overillt glad i selvpromotering men følte at det ville være feil å si nei, mest med tanke på den interessen dette har vekket her inne men og siden det var en særs trivelig kar som spurte. Kort oppsumert, dere ser resultatene av diskusjonene vi har hatt her, delvis på PM og ellers, i form av en reportasje snart. Takk for input og fjas!

 

Merk at personvinklingen var ikke etter mitt ønske, men slik skulle det vist være, teknisk vinkling passet ikke.

 

Kan ellers melde om noen simle og kalveløyver i Knutshø, samt at mye av utstyret brukes jamt i 45 graders hellning i vestlandske hjortelier om høsten. Lett er godt når det er bratt og.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser fram til artikkelen i Jakt. Er på samme spor som trådstarter. Nå er behovet å skrumpe liggeunderlaget til årets sesong.

Har et Mammut Comfort pump mat. Stjeler volum og veier oppunder 1000 gram. Jeg er godt over 190 cm, men relativt smal.

Liker å ligge på siden når jeg sover. Trenger tips til et lettere og volummessig mindre underlag til årets villreinjakt :-)

Ellers har jeg mye UL og er klar for å jakte fridyr i Snøhetta 2016 :-)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Neoair Xtherm :)

Ulempen er at du kanskje må opp på Large size (196x 63cm ) som da blir en god del tyngre enn regular (183x51)

Jeg er 186 og har en kompis som er enda lengre - og vi bruker regular uten problem da.

Jeg syns det er greit å ha hodet over underlaget faktisk, så legger jeg klær og greier under hodet, over underlaget.

Sover på siden - super komfort og da trenger man ikke så mye bredde.

Sover godt på underlaget og det er genialt varmt. Liker det mye bedre enn exped.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale Neoair Xlite. Var en game-changer komfortmessig for meg å endelig kunne sove på siden. Isolasjonen har jeg ikke fått testet enda, men største fordelen er at det kan pakkes ned til litt større enn en halvlitersboks og ca 350 gram.

Link to comment
Share on other sites

Neoair xtherm vs xlite. Anbefaler absolutt xtherm hvis det er sjans for under 5 grader ute. Har begge.

Xlite er mye kaldere. Dessuten knitrer det mer og er så mye glattere at det nesten gjør xtherm verdt de ekstra grammene.

På typisk reinsfjell måtte du hatt såpass mye varmere pose med xlite at vektbesparelsen forsvant :)

Just my take...

(men for all del, xlite er et av de beste og letteste det også)

Link to comment
Share on other sites

Støtter hardt oppunder anbefalingen om Xtherm og tilbyr følgende logikk som argumentasjon:

Du mister mye varme gjennom liggeunderlaget, dette kan til dels kompenseres med varmere sovepose, men da blir du bare varm "på toppen". Soveposen komprimeres under kroppen og har fint liten isolasjonsverdi. Det beste liggeunderlaget er da det som gir deg kryssningen mellom liggekomfort, isolasjonsverdi (R-verdi, høyere er bedre) og vekt. Så langt så har jeg ikke funnet noe som klarer seg så bra på de punktene som Xtherm, men kikk litt rundt og vurder selv.

 

Kan forøvrig nevne at de to siste bukkene jeg la ut bilde av her ble målt til 926,5 og 849,4 poeng i dag. Var gullbukker med god margin begge to til tross for at begge datt i god tid før 0800 første jaktdag. Er ikke noe særlig til trofejeger, men artig å få det målt når man først har hatt gullhår i ræva. I år blir det et roligere år. Har bare et kalveløyve. Hadde nesten en 2-3-4 kort på hånden men pga dyr som har trekt ut av terreng (eller elendig telling) så ble det ikke slik. Klager ikke, jeg kommer meg til fjells

 

Håper noen kjører en dugnadsinnsats og kommer med noen gode eventyr eller frekke tips.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke noe man sparer veldig mye vekt på, men utrolig praktisk å ha med seg:

Kart printet på vannfast polyester papir.

 

Norgeskart.no for nøyaktig det området man trenger, så printe ut på Xerox Nevertear.

Fantastisk tøft materiale, og kan lett brettes til å passe i en brystlomme el.

Ut med kartmappe og store kart!

Link to comment
Share on other sites

Jamez hva er det du liker bedre med thermarest enn exped? Jeg har hatt gleden av å både selge og teste hele sortimentet til begge merkene i noen år nå, og det eneste produktet til thermarest som er værd pengene er z-lite skummatta. Jeg bruker downmat om vinteren og synmat om sommeren. Exped har dessuten et skikkelig chairkit også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke svare for Jamez, men jeg foretrekker også thermarest.

Selv har jeg en eldre neoair som blir med på nesten alle turene mine. Exped ul downmat min i 9lw droppes ikke pga vekten, men pga at jeg sover dårlig på den. Expeden er myk og god, men den er alt for glatt. Man må ligge i vater ellers så havner man i bunn av teltet. Varm er den, men den varmes ikke opp så fort. En natt lå jeg sikkert å frøs de første 20 minuttene før den ble varm( var sikkert minus10). Jeg har ligget med neoairen i kaldere temperatur uten og fryse selv om den har lavere R-verdi.

Jeg vet veldig mange er fornøyd med exped, men jeg er ikke fornøyd med hvordan jeg opplever liggekomforten. Skulle jeg kjøpt meg en ny madrass igjen hadde det blitt thermarest xtherm max uten tvil.

Link to comment
Share on other sites

avtreksfeil;

Først og fremst, jeg sover godt på Xtherm. Den har god friksjon, føler hvordan varmen reflekteres umiddelbart du legger deg på den -som Oslo nevner ingen oppvarmingstid. Jeg liker bedre å ligge på små tverrgående riller. Underlaget gir på en måte feedback hvis du nærmer deg kanten med at det svikter mens xped har tjukkere pølser på siden for å holde deg midt på. Jeg liker å slippe å jokke på en skumpute for å blåse opp. Bedre å bytte ut (pumpe-)pakkpose med et strikk og blåse opp underlaget med kjeften - vekt spart det og. Og ja vekta og pakkvolum på Xterm liker jeg godt.

Jeg har sovet ganske godt på synmat'en min også, men har måttet reklamere to ganger fordi skilleveggen mellom pølsene åpner seg og underlaget får en svulst. Og den er kaldere og over dobbelt så tung.

Neoair Xlite syns jeg er litt i glatteste laget, men det skal vel ha kommet et ny utgave nå som har bedret friksjon.

Link to comment
Share on other sites

Ja,ja. Har blitt smittet av syndromet: "Sleng-vekk-pakkerammesekken og kjøp-en-svindyr-sekk-fra-en luguber-bakgårdsprodusent-i-Amerika"...

Ville være litt gærning og ikke kjøpe en StoneGlacier, tenkte først på en Kifaru, men ble litt forvirret av deres utall varianter av rammer/sekkposer, dernest på Mystery Ranch som kommer med ny og lettere ramme i disse dager,(og svensk distributør.)

Landet til slutt på en ExoMountain 3500 med "crib load carrier" og hele hopprennet. Så får vise hvordan det fyker av...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ja,ja. Har blitt smittet av syndromet: "Sleng-vekk-pakkerammesekken og kjøp-en-svindyr-sekk-fra-en luguber-bakgårdsprodusent-i-Amerika"...

Ville være litt gærning og ikke kjøpe en StoneGlacier, tenkte først på en Kifaru, men ble litt forvirret av deres utall varianter av rammer/sekkposer, dernest på Mystery Ranch som kommer med ny og lettere ramme i disse dager,(og svensk distributør.)

Landet til slutt på en ExoMountain 3500 med "crib load carrier" og hele hopprennet. Så får vise hvordan det fyker av...

 

Fått testet sekken ennå?

 

Er forsåvidt godt fornøyd med Reconen, og såpass ny at svir litt å bytte ut.

Men tenker ta fra hverandre en eldre Norrøna Beito sekk, mistenker nesten at eldre rammer er lettere enn nyere pga den hersens justeringsmekanismen. Skal jo ikke justere sekken hver dag!

Kunne de ikke bare gjort den så lett og enkel som mulig, skal helst stilles inn én gang, og forbli sånn..

Hvis rammen er lett nok tenker jeg bruke den som ren pakkramme, og feste en lett 30-40 liter på den.

 

Ang riflen er nok ikke det helt umulig, Savage har jo en rimeligere modell som kommer fra fabrikk på 2,5-2,6.

Min Rem 700 ligger på 3,1 med baser og kikkert, byttet stokk, baser og fått nytt løp i 6,5. Med fluting kunne jo den blitt enda lettere, men det ville blitt dyrt på en så gammel børse. Låskassen er jo bygd for alt opp til magnum kalibre, så er nok pent overdimensjonert for en ren lettvektsrifle.

 

En Kimber eller Savage Lightweight i 260 rem hadde vært en perfekt reinsbørse synes jeg.

Evt finne en brukt Model Seven og begynne å mekke.

 

Ellers er ønskelisten etter helgen:

1. Nytt underlag (Synmat DLX er for mye å dra med seg)

2. S2S sovepose

3. Nytt telt - prøvde et Hilleberg Nallo GT på tur - mitt Marmot telt skal herved pensjoneres...

Link to comment
Share on other sites

Tok med fruen en tur til fjells i helga. Reinen uteble men fikk en super tur på fjellet likevel. Og så blir det jo så jeg "må" enda mere til fjells :roll:

Fikk testa Locus Khufu som tomannstelt. Hadde i utgangspunktet trodd at dette kun var duganes som enmannstelt for annet enn små japanere - og var forberedt på at det ble nødt å pent pakke alt av bagasje og sko i en fjellduk utenfor teltet. Men, må si jeg ble positivt overrasket.

Fikk plass til begge sekkene i fotenden, litt klær og småtteri i toppen, børsa på ene sia og sko på andre sia.

Ikke værst i et telt på under 350gram :twisted:

Mye er jo takket være "stormmattene" som jeg har fått sydd på 3 sider av teltet som gjør at jeg kan sette det opp slik at det normalt ville blitt 10cm glippe rundt.

I tillegg må jeg si meg godt fornøyd med at det til tross for regnvær ene natta ikke ble plagsomt mye kondens.

 

Obligatoriske bilder

reinsjakt2016-5_zpsx9qttquk.jpg

 

På dette bildet vises det godt hvor mye teltet er hevet over bakken i forhold til standard/cuben duken. Den grå nylon stormmatten fungerer like mye som en vindflapp nederst. Når teltet heves blir både bredde og lengde i teltet større, ikke minst takhøyde. Det er fullt mulig å sitte oppreist i teltet - men en fordel om en av gangen sitter opp for å kle på seg når man er to.

reinsjakt2016-8_zps9ligm4sx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei msterio! Jo sekken er kommet og har til og med fått litt blod på den :wink:

En ganske stor overgang fra Recon,skal innrømme at førsteinntrykket var at dette så spinkel ut, men den har imponert stort så langt.

Velsignet lett og smidig, men tåler likevel bra med vekt, 53kg gikk fint her forleden. Ikke et eneste knirk. Gode komponenter.

Load-criben helt genial, mye mer fleksibel enn en fast sekkpose. Har den fast på, rullet sammen innom sekkpose.

Tenkte skrive en liten review senere når den er mer prøvd ut.

Å modifisere en gammel ramme-sekk har jeg også tenkt på. Skjære opp sekkpose med hård hånd og fått en slags bat-wing design kanskje. Børsa i senter a-la Eberlestock? Fremdeles en tung platfom dog, og man blir avhengig av en ekstra pakksekk for små-rusket.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg synes det er på tide at denne fantastiske tråden kommer opp og ut i dagslys igjen. I disse mørke vintertider er det jo gjerne tid for å sette seg ned, glede seg og planlegge høstens eventyr mtp. utstyr, klær, våpen, mat osv. Hva passer vel bedre da enn å fylle på med Kammerets blodferske erfaringer og tips til hvordan en kan få en lettere bør å ha med seg på jakt etter naturens overskudd?

 

Tråden har jo hatt stort sett fokus på villreinjakta med alt det medfører, mange gode råd så langt rundt dette, men jeg tror mange her på Kammeret kunne hatt nytte av et og annet tips ifbm. lettere pakking av alt ifra dagstursekk til storsekken som skal frakte mat, lavvo++ inn på fjellet som base for rypejakta osv.

 

Jeg tillater meg derfor (forhåpentligvis med trådstarters tilgivelse) å utvide "Go light"-tråden til å innebefatte også råd for den litt over gjennomsnittet interesserte fuglejeger som trasker mang en mil i skog og fjell for året. Mil som kan bli atskillig lettere med korrekt og gjennomtenkt utstyr, og som da også muligens kommer til å resultere i flere fjær i hatten.

 

Jeg kan godt komme med noen betraktninger og erfaringer i starten om den berømte dagstursekken for en gjennomsnittlig 10-timers høstdag etter rypa eller skogsfuglen:

 

- Jeg har landet på et nokså utradisjonelt valg mtp. jakt: En 50l Bergans Helium (modellen før den som er i handelen nå) er min foretrukne sekk med egenvekt på ca. 1kg. En meget lett sekk, med god kapasitet til å få plass til fugl oppi sekken. Flate skulderremmer, og jeg bærer komfortabelt ca. 12-13kg i den. Den komprimeres enkelt med kompresjonsremmer da den sjelden er helt full. God kapasitet og en egenvekt langt under mange andre dedikerte "jaktsekker". Skal sannsynligvis passe meg, men f.eks. superpopulære Vorn Deer på 42l har jo en egenvekt på latterlige 2,5kg (!). Den har riktignok våpenoppbevaring og utløser++, men den veier jo like mye som min storsekk på 90l+. Mange andre jaktsekker ligger også å pusher oppunder 2kg. Det er altså potensielt en ganske bra vektbesparelse hvis en tenker gjennom sekkvalget sitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...