Jump to content

Nå kommer prisstigningen


rak

Recommended Posts

Noterer meg at de første aktørene i "vår bransje" har begynt å justere seg etter en svekket krone. Sammenligner vi dollaren nå mot et snitt i løpet av årets 9 første måneder, kan vi vel fort se en prisstigning på 20%.

 

For den som har planer; Løp og kjøp før prisene stiger!

 

Jaktdepotet: Med dagens valuta kurser vil prisene på ladekomponenter gå opp 10-20% i 2015 sammenlignet med dagens priser. God investering å sørge for 2015 behovene dekkes til 2014 priser.

 

Jaktfall:

VALUTA!

På bakgrunn av de voldsomme endringene i valutaen, også i USD som vi handler mye med, vil prisene på Vortex og Sightron ØKE fra neste uke.

Tom. søndag er det gamle priser som gjelder, da har du anledning til å handle FØR pris oppsettelse om du er i tenkeboksen på et prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Neiiii, tror vi vil få et høyere prisnivå, også etter en (eventuell) kroneoppgang. Enkelte forhandlere har stor oppfinnsomhet hva angår unnskyldninger for å heve priser. Husker at da kronen for et drøyt år siden var på sitt sterkeste, og prisen på .22 ammo brått bykset opp 10 øre pr. patron, ved kassekjøp for rimelig bruksammo, da var grunngivningen høyere pris på bly på verdensmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Men tror du de justerer den andre veien hvis kronen styrkes?

 

Definitivt. Sist gang kronekursen var skikkelig høy mot $ var i 2008. Da ble Fusion patroner for rett over 12,- stk, Tikka T-3 rifler gikk for 5990,-, Zeiss Conquest for 4500,-. Da var $ - NOK 5,-. Med 5 års 4% prisstigning og valuta opp 50% blir prisene dere ser deretter.

 

Synd det alltid skal være så innihampen med konspirasjonsteorier og oss mot dere tankegang blant nettbrukere. Om en hadde giddet å gjøre en ørliten sjekk på forhånd før en betegner andre som reinkarnerte Scrooge'r, ser det ut som vi som jobber med å selge og skaffe disse aktuelle varene er de med den feitest lønna og inntjeningen ???

 

Om enkelte fjerner skylappene litt å ser på prisnivået på spesielt forbruksvarer er prisnivået på kuler, forbruksammo (22/9/223/308/6,5) blant de laveste i verden. Trekk fra norsk mva og 10-12% ADR frakt og sammenlign prisene med hvor som helst.

 

Burde selvfølgelig blitt hardhudet og rutinert nok til å overse sånt BS i åpent fora, men der var jeg tydeligvis ikke i dag.....

Link to comment
Share on other sites

. Husker at da kronen for et drøyt år siden var på sitt sterkeste, og prisen på .22 ammo brått bykset opp 10 øre pr. patron

 

At det amerikanske hjemmemarkedet har oversolgt produksjonskapasiteten sin med 300% har selvfølgelig INGEN innvirkning på markedsprisen :roll: Se litt rundt og pris deg LYKKELIG over at du ikke var skyteinteressert i USA i samme periode. Du har sett en prisøkning på 20% - de har sett 200....

 

Jeg vet det fra flere ble lekt med tanken å selge alt de hadde av tennhetter og salongpatroner til USA, nettopp fordi prisen de var villige til å betale var 2x prisnivået i Norge...........

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel:

 

I 1995 kostet en glock 17 meg ca 7.000,- og gjennomsnittlig årsinntekt var snaue 200.000,-. I dag er gjennomsnittlig årsinntekt nesten det doble, men hvor mye koster en Glock 17... (6.700,- hos Pedersens Vaabenlager)? På samme tidspunkt kostet en liter diesel rundt sju kroner og en brunsvidd høne fra Spar kostet nitten kroner. Da jeg var 14 (sånn ca i 86) betalte vi 15 kroner for 50 treningsskudd på miniatyrskytingen. Hvor mye koster en pakke med .22 i dag? Dette kan selvfølgelig forholde seg annerledes for mer spesialiserte produkter, men på det jevne har det vel egentlig ikke vært noen rivende prisstigning på skyterelatert utstyr.

 

Sett i forhold til lønnsveksten og utlånsrenten tilsier vel realkostnaden at vi aldri har hatt mer penger til forbruk enn akkurat nå.

 

Joda, kronekursen vil stige og synke sammenlignet med annen valuta, men til syvende og sist er det vel gode gamle "tilbud og etterspørsel" som styrer prisene. De seriøse og solide aktørene vil bestå til tross for at inntjeningen på enkelte produkter blir svekket for en periode og andre mindre solide og/ eller mindre seriøse aktører går dukken.

 

 

Disclaimer: jeg er ingen økonom, så dersom resonementet mitt er helt på trynet må det for all del rives i filler :lol: !

Link to comment
Share on other sites

Rundt årsskiftet 2008-2009 ble det proklamert prisstigning pga høy eurokurs, den var vel da på noe over 9 kr. Rundt 2012 var eurokursen nede på under 8 igjen. Men da kunne man ikke sette ned prisene fordi man hadde vel fylt lagrene mens euroen var høy, metallprisen var høy, eller no annet. Og hvert år steg prisen på ammo. Nå er euroen over 9 igjen, så da må man bare belage seg på prisoppgang igjen.

Sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Prisene på en del varer har ikke steget nevneverdig fordi produksjonskostnadene har gått ned. Det er funnet billigere og enklere måter å utvinne og bearbeide en råvare på. Tidligere ble også mange varer laget i Europa eller i USA, av fagforeningsorganiserte arbeidere. I dag lages eller utvinnes mye av fattige arbeidere i Østen. Det kan vel være noe av grunnen.

 

Selv har jeg nå et bra lager med kuler, hylser, tennhetter og sånn måtelig med krutt.

Det eneste jeg kan gå tom for i 2015 er N150.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg nå et bra lager med kuler, hylser, tennhetter og sånn måtelig med krutt.

Det eneste jeg kan gå tom for i 2015 er N150.

 

Var en gang en kar her på forumet skrev noe sånt som at butikkene ikke har ansvar for å lagre ladekomponenter for oss sluttbrukere. Det må vi ta ansvar for selv. Det har jeg tatt til meg! Kjøper en pakke kuler nå og en flaske krutt da, når jeg føler for det.

 

Har nå så jeg klarer meg i ca 3 år med kuler, krutt og hetter, til både jakt og bane. Det gir god nattesøvn. :-D (skyter bare 3-400 skudd i året...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...