Jump to content

Solcelle til gluggbu


Animalhunter

Recommended Posts

Driver og bygger en gluggbu omdagen og jeg har tenkt å montere et solcellepanel til lys og en liten panelovn. Lys blir døgnet rundt, men paneloven kun når jeg er der.. 5-10 ganger i måneden.

Hvor mye må jeg ut med?

Hva må jeg ha?

Er det mulig uten å bruke mange store lapper?

Forklar nøye da jeg knapt vet pluss/minus.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva en gluggbu er for noe.

Jeg vet ikke hvor mange kvadratmeter den er.

Hvor godt isolert den er.

Kanskje holder det med ett større talglys for å gi litt varme.

Kanskje trenger du en liten vedovn - eller noe i mellom.

 

Siden du formodentlig har tenkt å oppholde deg der i en del timer

så blir kostnaden for oppvarming med batteri og solcellepanel

urimelig stor i forhold til nytten.

Jeg foreslår at du utstyrer Gluggbu med mulighet for pipe.

 

Solcellepanel, fritidsbatteri og LED pærer burde gå selv midt på vinteren. Kanskje får du nok til å holde liv i en laptop også.

 

Husk at solcellepanelet bør monteres slik at det er vanskelig tilgjengelig for tyver.

 

Du bør oppgi hvor mange kvadratmeter, isolasjon og hvor lenge du oppholder deg der og hvilken komfort du trenger.

 

Hvis det er mørketid der Gluggbu oppstilles så bør jeg minne om at solcellepanel trenger sol for å lade batterier.

 

Siden du nevner at du knapt vet forskjell på pluss og minus så er det naturlig å kjøpe en komplett pakke type hyttestrøm.

Hvis Gluggebu ligger plassert i en dal slik at det blir lite sol om vinteren, så kan du vurdere å supplere med en vindmølle.

 

Fritidsbatteri som ikke koster all verden.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elekt ... eri-80100/

 

Laderegulator

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... tor-31635/

 

Solcellepanel

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... nel-31632/

Du kan gjerne gå for 50-60 Watt hvis du har større lysbehov.

 

Så gjelder det å finne noen passende LED lyskilder å henge på batteriet.

 

Hvis du føler for å varme opp Gluggbu med energi fra solcellepanel så kan du oppsøke noen som selger hyttestrøm.

Jeg regner med at det koster en del.

 

Liten alternativ varmekilde:

http://www.biltema.no/no/Hjem/Innrednin ... is-879104/

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

kommer helt ann på om gluggbua er i skogen, eller på åpent område.

ligger bua i skogen spørs det hvor mye du får ut av solcelle panelet. er det i et større åpent område vil det fungere greit.

 

er det så at bua ligger åpent til, f eks i kanten på et jorde etc, kan jeg tipse om vindpropell.

fordelen med propell er at denne kan lade hele døgnet, gitt at det blåser.

sjekk ut ebay for priser. til ei lita bu trenger du nok ikke større propell enn max 200w(kanskje mindre), men kommer som sagt ann på hvor mye du skal ha strøm til.

Link to comment
Share on other sites

ta f eks "ring hytta varm" systemet som kan kjøpes. ovnene som følger med der er 230v ovner, men disse koples til en inverter før 12v anlegget.

 

du kan få samme systemet bare med parafinovner hvis ønskelig.

 

 

mtp hvor mange watt du skal velge så må det ha en sammenheng med hvor stor batteribank du har, solcelle/windpropell etc

Link to comment
Share on other sites

Dette høres ikke ut som en god ide. Oppvarming med strøm krever endel strøm, og rimelige solcellepaneler gir ikke det. Effekten på solcellepaneler er mildt sagt optimistisk angitt, under realistiske forhold gor de gjerne under en tredjedel av oppgitt effekt. Blant annet er de avhengig av optimal vinkel mot sola for å få oppgitt effekt, i tillegg må flatene være helt rene. En fuglelort vil redusere effekten overaskende mye, det samme gjelder sol inn fra siden. Du må beregne å ha et uforholdsmessig stort panel, og en dugelig batteribank i tillegg. jeg tror (nå gjetter jeg) ikke at du får særlig lang varme ut av bare et batteri. Skal du klatte på med vindmølle i tillegg løper kronene ganske fort ut av døra.

Til oppvarming ville jeg heller vurdert primus/stormkjøkken og til belysning kan du godt satse på et rimelig solcellesystem, men du bør satse på LEDbelysning isåfall.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

En kompis bygde noe tilsvarende i fjor. Den er meget godt isolert! Alle vegger, gulv og tak er i tillegg kledd innvendig med nålefilt for å dempe støy ved evt bevegelse.

Han bruker ei metallbøtte og har 4-5 telys stående i denne. Det gir tilstrekkelig varme for ei natt selv om det er 15-20 blå utenfor.

Ta av skoa når du kommer inn og hold det helt tørt der. Sitt i en sovepose, om ikke annet, så med beina. Sitteunderlag etc. under føttene er ofte en god ide.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over her, så er ikke solcelleanlegg egnet til elektrosk oppvarming. Da må du i så fall opp på et anlegg som er beregnet for dette, og da snakker i et 5kW-anlegg til rundt 100.000,-

Selv en liten panelovn på 600W vil kreve 50A fra et 12V anlegg. i tillegg må du regne inn tap i inverteren.

Det spørs om ikke det er like luft å velge oppvarming på en annen måte. Selv har jeg flere 'mobile' varmekilder.

I 'smia' mi, som er ca 3kvm stor og relativt dårlig isolert (kun murvegger og enkelt glass i vinduer) så bruker på jeg vinterstid er slik varmeovn som jeg fyrer med lampeolje. Den gir ikke lukt og brenner veldig rent. Den kan også brukes til å koke kaffe på ;)

4914edd12204a29587720970d0b1954d.image.177x230.jpg

Med en pris på 400,- synes jeg det var et godt kjøp.

http://www.seatronic.no/varmere-varmeovner-c-107_247/varmeovn-lampeolje-2600w-p-416

 

Dersom det trengs noe litt lettere, så fungerer også slike små gassovner veldig bra. Denne har jeg brukt i en VW campingbil (hippiebuss) for å holde det varmt på kalde høstkvelder. Den lager litt lyd når den brenner, men det er bare en sånn gjevn suseølyd.

23473_auto.jpg

http://www.maritim.no/elektrisk/varmere/varmeovn-gass/gass-varmeovn-med-shut-off

Denne bruker vanlige camping-gasspatroner, som man får kjøpt på Biltema og de fleste bensinstasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...