Jump to content

Vakuumpakker


skoging

Recommended Posts

Skal kjøpe meg ein vakuum pakker å blir sprø av kva eg skal kjøpe , hadde tenkt meg ein pakker til eit par tusen , har sett på princess . Lava 100 men den er ikke automatisk så den slo eg fra meg men har nokon prøvd killer - b har hos fangstmann for 1390 kr nedsatt fra 2390 ellers er det nokon som har erfaring me takaje pakkene ?

Link to comment
Share on other sites

Dra til Felleskjøpet og kjøp 3 Spade, jeg har en slik og den er knallgod

Den kan du vakumpakke kjøtt, fisk bær ja you name it, og skal du ta vare på en vinskvett så er det egen kork som du kan vakummere flaska, syltetøtglass som du skal ha noe i følger det også med en egen propp så du kan vakumere glass også.

Tror prisen på denne er ca 2600,- + ekstra poser

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en billig vakuumeringspakker fra OBH nordica i høst, og den fungerer ihvertfall veldig bra etter min mening. Har pakket 5 reinsdyr og mye elgkjøtt med den i høst, og det har gått knirkefritt.

Betalte bare ca. 750 kr, inklusiv startsett med poser og ruller. Det må sies å være et godt kjøp. Vet ikke hva som evt. er bedre med dyrere modeller, denne er ihvertfall svært enkel i bruk, har relativt kraftig vakuumpumpe, synes ihvertfall den vakuumerer posene veldig bra. I tillegg er det lett å få kjøpt poser og ruller på butikker og på nettet.

Link to comment
Share on other sites

ting å se etter...

 

:arrow: Dobbel sveiselist

:arrow: Væskeoppsamler, hindrer eventuell fukt i å nå elektronikken

:arrow: Trykkregulator, for å tilpasse vacuumtrykk etter hva som skal pakkes.

 

En maskin av god kvalitet leveres med garanti på 10-12år.

Siste utgave av JEGER har en test.

 

 

Litt som optikk, du får det du betaler for, og det beste kommer fra Tyskland 8)

 

 

 

 

 

lykke til !

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 months later...
Hei, vurderer å kjøpe vakumpakker, har sett litt på disse to modellene.

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=9420" target="_blank

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... odid=16607" target="_blank

 

Har dere noen erfaringer med disse?

 

 

 

Bumper denne. Vuderer selv en av disse.

Noen som har vacmaster pro 305 og kan dele erfaring?

mvh

mm

Link to comment
Share on other sites

Lava 100 men den er ikke automatisk så den slo eg fra meg...

Hva betyr dette i praksis???

 

Er også i markedet etter en vacumpakker og har så langt landet på Lava nettopp på grunn av pris, garanti og ikke minst doble sveise-sømmer. Men jeg er fortsatt usikker ettersom jeg aldri har brukt en.

 

Har også sett på Takaje (tre spade) og billigere maskiner ala OBH etc., men disse har så langt jeg kan se ikke doble sveise-sømmer noe jeg har stor tro på er en god ide.

 

Noen som har erfaringer med Lava 100? Eller kan anbefale andre "rimelige" (< 2-3000 kr) med doble sveise-sømmer?

Link to comment
Share on other sites

Jag har brukt Foodsaver V2860 en god del og eier no OBH sin motsvarande modell supreeme. mpx.no og komplett.no selger OBH til 799kr fra tid til annen.

 

Dom er VELDIGT like. Foodsaver har bedre låsemekanisme og OBH har en irriterende ting at når jag skall dobbeltsveise (dvs jag åpner mekanismen etter jag har vakumpakket en pose, drar den litt inn eller ut, stenger og sveiser en gang til) så går det opp til flere sekunder fra den er låst/lukket til jag kan trykke på sveiseknappen.

 

http://www.tretti.no/husholdningsappara ... er-v2860-i

https://www.mpx.no/obh-nordica-supreme- ... ler/800296

 

Så hvis du finner OBH til 799 så er det en super maskin for pengerne. Til fullpris så foodsaver (av disse to).

 

Har og brukt en av pakkerne fra jakt og fritid til 3000kr og dom mener jag er allt for overpriset.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte først ei billig maskin til ca 700 kr eller deromkring, men bytta den fort ut til Lava 100.

Har ikkje sett meg tilbake for å sei det slik.

Kjøpte den "manuelle" Lava 100 modellen og me pleier å være to når me gjer opp kjøtet så ein pakker og ein skjærer.

Det fungeer utmerket!

 

Dobble sveisesømmer, lett å gjere rein, unngå søl inni maskina, 12 års garanti er ikkje noko ulempe.

Og med Våpenloftet sin gode service, hvis noko skulle skje, vart det eit lett valg for meg :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...

Hvilke poser jeg bruker avhenger litt av type kjøtt etc.

For møre og "smidige" kjøttstykker som fileter bruker jeg en med fint kryssmønster i rillene, da man ikke trenger så mye kraft for å pakke den helt tett.

 

Til hardere stykker eller stykker med ben etc liker jeg noen med enveis skrå eller rette riller, de trekker luften mer effektivt ut av posen, men man må være litt mer forsiktig i forhold til væske.

 

En del av de større og dyrere maskinene har eget væskeprogram, som trekker luften ut i trinnvis, noe som lar væsken trekke ned i posen og man får en tettere pakning.

 

Har selv en Futuravac fra Sousvide Norge, veldig fornøyd, men mangle dobbel sveis bla.

Skulle gjerne hatt en større og kraftigere til elg og lignende, men til hverdags er den helt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt OBH sine poser og ruller i det siste, men føler det skal veldig lite til før det blir hull i de.

Har fått hull i de eks ved pakking av hele lår m/bein etter en stund i fryseren.

 

Har å prøvd biltema sine til en dele fisk og det har fungert ok om sveisen får nok varme.

Får bare kjøpe flere typer å prøve da...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kjøpte en OBH Nordica Pro i høst, og synes vel at den er ok.

 

Etter hva jeg skjønner så er det en forutsetning at posene er bra, men finne egentlig ingen posetester...

 

Det er viktig at pakkeren har stor kapasitet på pumpa, slik at vakumeringen går så raskt at det ikke suges ut for mye væske som hindrer sveisen.

 

Kanskje er det de store (dyre) Lavamaskinene man skulle hatt, de har kraftige pumper som skaper undertrykk i posen. Jeg er slett ikke sikker på om det vi fleste har av vakumpakkere er noe annet enn "nestenluftfri-pakkere". Det er ikke vakum før trykket i posen er negativt.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...