Jump to content

Hva viltet faktisk ser


jogu

Recommended Posts

I artikkel med samme tittel i siste nr av jakt&fiske hevdes det at UV-forsterkere i klær og vaskemidler som gjør klærne mest synlige for viltet. Teks mørke grønt blir oppfattet som lysegrått, dvs lett synlig av viltet.

Spørsmålet er da om hvordan skaffer man seg klær uten UV-forsterker, og hvordan skaffer man seg vaskemidler uten UV-forsterker??

Noen som vet??

Link to comment
Share on other sites

Tvert imot. Bruk kun color vaskemiddet. Bruk en UV-lykt og lys oppi esken med hvit- og deretter colorvaskepulver så ser du hva som reflekterer UV-lys. Du kan også bruke UV-lampa i klesskapet så ser du fort forskjell på hvilke plagg som reflekterer eller ei.

Link to comment
Share on other sites

hehehe---blir ikke det samme. Har selv UV lykt på jobb med fluoriserende middel til vanndeteksjon. Hvitt reflekterer godt ja, men det er ikke det vi snakker om. Det er dyr som nattdyr som oppfatter fargenyanser i svart hvitt, ala hjort som utnytter et annet spekter i lyset enn vi gjør- Når vi ser fargekontraster er det fordi vi ser i et annet spekter, som...dyr oppfatter annerledes enn vi gjør. Derfor vil en hjort se helt annerledes på vaskepulveret du lyser på med ei UV lampe:-) Poenget er at Neutral bare er hvitt fordi vi oppfatter det som hvitt i pulverform, og det er definitivt ikke hvitt etter å ha vært blandet med vann

 

Søk på div. fora om dette og det finnes en del bilder og info. Alt vaskepulver som er tilsatt UV brighteners gjør nettop det; lager fine kontraster for oss----og lyser opp oss for dyrene om natta:-)

 

Utvaskede klær og grønnsåpe=vinner

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er bekymret for å bli sett av vilt på jakt, bør man være mer bekymret for bevegelse enn hvilket vaskepulver man bruker.

Jepp, og lukt, og...men uansett er det mange jaktformer og alle som driver jakt vet et det til tider er ørsmå marginer som teller, og det skader ikke å gjøre hverken det ene eller andre rett.

 

En gang tok jeg det helt ut og spiste vegetarmat halvannen måned før jakta, gikk i klær med aktivt carbon, hengte de ute i ei furu, smurte inn rifla med rapsolje etc etc, og jeg opplevde at en elg gikk rett på meg i medvind...men før å være ærlig gidder jeg ikke, men for de som vil er det mye energi å legge i forberedelser og detaljer. Jeg brygger øl og spiser gjerne salami kvelden før hjortejakta...Skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter å ha lest om "hva viltet faktisk ser" i Jakt og fiske nylig, foretok jeg en liten test med ei lita uv lampe på noen av jaktklærne mine i kveld. Optifade og mossy oak fra Sasta og harkila fungerte meget bra. Ei ullskjorte i brun-grå toner likeså. Realtre-camo fra chevalier var også nøytral og fin. MEN så prøvde jeg de orange sakene.. Min nye caps fra Harkila i orange mossy oak lyste så sterkt at den reflekterte orange i klær som lå ved siden av. Den orange vesten fra pinewood likeså. Testet noen beint røde plagg, de fungerte helt greit. Ettersom artikkelen sier at dyr ser gult, lurer jeg litt på om noen orange-farger rett og slett er så gule at de blir mer synlige for viltet enn vi tror? Eller kanskje noe skyldes bruk av UV-forsterkere. Men den ene jakka hadde både orange camo og mossy oak, og på den var det bare det orange som lyste, så det kan ikke forklares med verken vaskemiddel eller uv-forsterker. Den jakka har vært vaska uttallige ganger. Jeg kommer nok fortsatt til å bruke orange av sikkerhetsmessige grunner, men kanskje jeg etterhvert velger vanlig rødfarg istedet:) Andre som har testet?

Link to comment
Share on other sites

Hold deg borte fra alt som heter "colour"

Her tror jeg du tar feil (ikke bli sur, det virker ikke som det skjer så ofte), vaskemidler for farget tøy burde være det beste. Hvitvask inneholder ikke bare blekemidler men også optiske hvitemidler, siden hjortevilt har større følsomhet for UV vil disse også være mer synlige. Om dette gjelder for både stavene (sort/hvitt) og tappene (rød/blå) vet jeg ikke, men jeg tror det skyldes hvor mye UV selve øyet slipper inn. I så tilfelle vil sannsynligvis både farge- og sort/hvitt-synet kunne ha økt følsomhet, fargetappene er ikke spesielt skarpe i hvilke bølgelengder de reagerer på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen vitenskaplige kunnskaper å vise til om emnet. Hvorvidt viltet ser det ene vaskepulveret bedre enn det andre, skal jeg overhodet ikke utttale meg om. Men jeg er opptatt av sikkerhet, og vil gjerne bidra til at man ikke slutter å bruke sikkerhets-farger på noen av jaktklærne.

 

Jeg har brukt de "vanlige" oransjefargede caps i mange år. Både ensfargede og mønstrede. Har ikke kunnet se at noe hjortevilt har oppdaget dette. Ved ett eksempel kom ei diger ku+kalv (elg..) mot meg, stoppet på 10 meter og studerte meg. Ikke på grunn av lua, men fordi det var ett element der som hun ikke var vant til. Hun studerte meg i nærmere ett minutt (føltes som ett kvarter... ), men gikk videre på skrå mot meg og passerte.

I helga smøg jeg på en reinsflokk, kom på 150 meter. På ett tidspunkt stod fire simler å så i min retning, hadde nok sett en bevegelse. Men jeg lå rolig, og min oransje cap ble ikke notert som noe farlig. De beitet etterhvert videre og la seg til å hvile.

Jeg tror ikke hjortevilt ser de oransje fargene.

 

Fuglevilt er en annen sak. Men også her er jeg overbevist om at bevegelse er viktigere enn farge.

 

Mitt innlegg er altså ikke basert på vitenskap, men på egne erfaringer. Så får hver enkelt ta det som man finner for godt.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gikk inn på Lilleborg sin hjemmeside og klipte ut følgende tekst:

 

Optiske hvitemidler

Omdanner usynlig ultrafiolett lys til synlig blått lys.

Hvitt tøy ser hvitere ut, og kulørt tøy får klarere farger.

 

Min Omo Color boks med vaskemiddel inneholder ca. 5 % av dette stoffet.

 

Vurderer å bruke Neutral som oppgir at de har....sitat: 0% colorants,0% perfume,0% optisk hvidt/hvitt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Dette er vel kanskje et større problem nå under vinterjakta, der kontraster er langt mer synlige (selv hvitt mot hvit bakgrunn blir  lyst blått mot hvit bakgrunn om du har uv forsterkere i tøyet). En skal ikke kimse av hvor mye uv som reflekteres ifra snø imot dine klær.

 

Har sett endel markedsføring av UV-killers på sprayboks for jaktklær på amerikanske sider.  Hvorvidt dette fungerer eller bare er et billig knep for flå godtroende jegere har jeg ingen ide om. Noen som vet om disse sakene faktisk fungerer? 

 

Hjortevilt har som nevnt dikromatisk syn med forsterket uv oppfattelse som innebærer at de  2 siste bildene teoretisk sett er slik vi oppfattes med og uten uv refleksjon. Har du eliminert uv, så kjøper en seg vesentlig mer slakk i forhold til bevegelse ved montering av børsa. 

human-deer-vision.jpg

Edited by jernmannen
Link to comment
Share on other sites

Det vesle som er gjort av viteskapelige undersøkelser er stort sett på whitetail hjort, om det er relevant for norske hjortedyr er det vel ingen som vet.

Det som er sikkert er at hjortedyr ser farger, de oppfatter dem ikke på samme måte som vi gjør. Analyser av kromoforene i øyet til  hjortedyr gir en indikasjon på hvilke bølgelengder som teoretisk kan oppfattes.

Jeg tror at vanlig rødt er mindre synlig for hjortedyr enn orange eller gule varselplagg. Jeg vasker med neutral, da unngår jeg UV problematikken og jeg slipper parfymelukt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hjort og reagering på farger så er min erfaring at de reagerer lite på ull/vadmel i grå/grønn/brun fargekombinasjon. Det som er helt sikkert er at de reagerer på bevegelse :)

Jeg har hørt det som har vært regnet for godt oppegående mennesker hevde at hjorten ser verden i svart hvitt - så de som forsker på feltet har mye jobb foran seg og mange vitenskaplige artikler å publisere før den oppfatningen kommer til å endre seg.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, EivindMy skrev:

Hvordan er det med refleks tror dere? Type innsydd i varmedress? 

Det kan være at @bbdg er inne på noe riktig der og at refleksen advarer viltet? Her må det forskning til. Send en begrunnet søknad til Miljødirektoratet og søk om økonomisk støtte til et prosjekt :)

 

Link to comment
Share on other sites

Tror det er mye mere å hente for de aller fleste på å bevege seg rett i terrenget og lære seg hvordan vind bøyer av i terreng og dalsøkk enn å bruke tiden på å vaske klær (slikt tar den bedre halvdel seg av) og unngå salami xD Tror nok du lukter brunstig mannfolk enten du spiser salami eller ikke.. 

 

Litt på siden, men artig læll; Har noen prøvd å gjøre, i hjorteviltets øyne noe helt uforutsigbart? Det har jeg testa flere ganger. 

 

Ifjor snek jeg meg inn på 20 meter på tre rådyr som beitet på en åpen innmark som er 300 meter i diameter, la meg ned og ålet rett imot dem. Hver gang de løftet hodet for å se etter farer var jeg frøset.  Bekledningen var en joggebukse og en fin blå skalljakke. Var egentlig ute på treningstur.. 

 

Det siste eksperimentet var tidlig i høst, det er mye sau i deler av terrenget vårt, ganske irriterende til tider, men hvorfor ikke bruke det til vår fordel?  Fant frem noen saufeller og ei bjelle, hengte på meg fellene og gikk rett inn på skuddhold på hjorten oppe i lia. Brukte bjella til å berolige hjorten. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Prøver å være renslig også i terrenget så sjeldent jeg føler behov for å vaske ytterklærne jeg jakter i. Bruker alltid vaskemiddel uten parfyme uansett og det er ikke "hvitemidler" i vaskepulveret for klær med farge. Kall meg gjerne skjettgris :-)

Vindretning for å unngå å spre vitring - check
Bruke terrenget for å holde vitringen under "kontroll", men også lyd og observasjon - check. (elvegjel er genialt, hjelper mot syn, lukt og lyd)


Har sneket litt på hjort og rådyr også i åpent terreng. Hvis jeg beveger meg kun når de ser ut som om de beiter/har hodet nede og sakte-sakte bevegelser er de ganske tolerante. Men det blir raskt en form for isometrisk trening å holde seg helt i ro lenge nok. De kan stå å observere veldig lenge når de er "var" at noe er unormalt.


Har sett en rapport som gikk på at hjortedyras synssystem opererer i dobbelt hastighet av vårt og derfor skiller bevegelser seg så veldig ut. 

 


image.png.f788c0a481715d0beaf834147f15ec23.png


Stor forskjell på å dekke til ansiktet og hendene vs. ikke å dekke de til. Gikk en kveldstur oppover innmarka i fjor sommer og fikk se rådyrgjeit med to kje. Kryping, lav åling og skjulte ansiktet ved å holde svart mobiltelefon foran. Kom utrolig nært de før gjeita ble var noe unormalt (10-15 meter? ). Siste stykket tuslet de tre faktisk mot meg mens jeg lå der.
Moro også å se hvordan de fortrakk å holde seg i kanten mellom det beitepussede området og graset som hadde vokst.


Et tema for en annen tråd er sau og hjort på samme beite. Noen sier at hjorten skyr, andre sier at de går helt fint samme. Andre sier at kun "utgangersau" og hjort beiter sammen..
Kred for kreativiteten med å teste å snike innpå hjorten dekket av sauefell! Rene Oddysevs - men pass deg får løstgående bækre ;-)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@ulevaa sjekka noen orange plagg og det måtte selvfølgelig jeg også gjøre. Julegavene får vente. Tok teip over lyset på mobilen farga teipen rød, ny teip farga blått, ny teip rød og ny teip blå (fant det på nettet som oppskrift på hobby-uvlys). Testa mye normalt vaska jaktklær. De var mørke som natta. Så testa jeg en jaktcaps fra Biltema i cammoorange og ei sjokkorange lue fra jaktavdelinga til xxl. Sistnevnte lue fra xxl lyser så mye opp i terrenget at andre kaller den ildlua. Jeg ble litt overraska av resultatet.  Biltemacapsen lyste opp av "uv-lampa", men den ultrabillige ildlua fra xxl var mørk. Jeg vet ikke om dette er en holdbar måte å teste på, men sikkerheten  @Dagl var opptatt av kan kanskje ivaretas selv om man er engstelig for uvlys. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...