Jump to content

Gjennomtenkt jakt- og fiskekajakk (Jackson Cuda 14)


Malle

Recommended Posts

50lhr8.jpg

 

Youtube er en farlig greie. Alt for ofte har jeg opplevd at jeg etter en økt på «tuben» sitter igjen med et behov for et eller annet som jeg ikke var klar over eksisterte før jeg logget meg på youtube. Denne gangen begynte økten i forbindelse med en lang og begivenhetsløs nattevakt, og hvor jeg definitivt ble tatt med «guarden nede». Før jeg visste ordet av det hadde påtroppende vaktlag innfunnet seg og jeg var på vei i seng med hodet fullt av bilder. Bilder av folk som fisket ørret, gjedde, torsk, en rekke fiskearter jeg aldri har sett før – og endatil tunfisk og marlin i 100+ kg klassen. Disse fiskene ble ikke fanget fra land eller store motorbåter, men fra kajakk!

 

Jeg har i mange år vært glad i å padle kajakk, og gjennom disse årene har jeg eid en fem – seks båter med forskjellige egenskaper. Min mest «trofaste» båt –en Hasle Expedition- ble hentet hos Kajakk og Fritid i Drammen i 2004. En uforglemmelig opplevelse i seg selv siden butikken befant seg i andre etasje og båten ble «ekspedert» ut gjennom et vindu. Denne båten er ikke den mest spennende jeg har kjøpt men definitivt den som har vært best egnet for sporadisk fiske- og jaktbruk med sin enorme stabilitet. Likevel, så har jeg ikke bestandig følt at det er den mest egnede farkosten for slik bruk siden det kan bli litt klønete med oppbevaring av stenger, børse og ikke minst: selve fangsten.

 

Det jeg oppdaget i ovennevnte youtubeøkt var at det har kommet dedikerte jakt- og fiskekajakker på markedet. Båter som ikke bare er små baljer som ved hjelp av store anstrengelser kan padles over korte distanser, men som i tillegg til formålstjenlig rigging på dekk også har nok lengde og et skrog som gjør at de kan benyttes til lengre turer og til og med på havet. En slik kan man med andre ord ikke klare seg uten, og snipp, snapp, snute så ble det en Drammenstur på meg!

 

Sit On Top

 

Når man tenker på kajakk, så ser de fleste for seg en lang smal farkost hvor man trer seg ned i et hull og stropper seg fast med et spruttrekk. Den som aldri har forsøkt å padle en havkajakk ser også ofte for seg at man går rundt og blir hengende opp ned mens man ber sin siste bønn. Dette er en antagelse som ikke harmonerer helt med virkeligheten, men intuitivt forstår man at det kreves et minimum av teknikk og ferdighet for å beherske slike farkoster. Men det finnes et alternativ for den som kunne tenke seg å padle, men som ikke ser seg selv i en havkajakk: Sit On Top (SOT). I en SOT sitter man ikke nede i båten som i en tradisjonell kajakk, men oppå. SOT – kajakker er ikke noe nytt i seg selv, men med bakgrunn i aktiviteten kayakfishing (eller yakfishing) har det dukket up et utall varianter som er skreddersydd for formålet. Man finner alt fra korte 9 fots modeller, til modeller med lengder som tradisjonelle kajakker og modeller med plass til to voksne pluss bikkja.

etcjcw.jpg

Sitt på toppen!

For mange er ikke dette for skikkelige kajakker å regne, og jeg har selv rynket på nesen i rent snobberi når jeg har sett slike båter, men jeg må si at jeg nå har møtt meg selv i døren. SOT- kajakker har faktisk en del fortrinn som man ikke finner hos de mer tradisjonelle båtene med cockpit. Den fremste av disse er hvor enkelt selvberging blir. Glem rulle og årepose, men snu båten på rett kjøl og klatre tilbake om bord! At det skal mye til før man velter er en annen sak, men mer om stabilitet senere. En annen fordel, bortsett fra at man risikerer å få sol på større deler av kroppen, er at en mye større del av dekket blir tilgjengelig. Joda, der finnes ulemper med denne båttypen også, men hvis jeg skal holde fokus på egnethet til jakt og fiske, så blir de marginale.

 

 

Min båt – Jackson Cuda 14.

Som nevnt så finnes det et utall båter og leverandører på markedet. Mange av dem er sikkert bra, men når jeg skal spa opp en bråte tusenlapper for en ny kajakk så vil jeg ha den som jeg føler gir meg mest for pengene. Og da tenker jeg først og fremst på kvalitet og bruksområde. Kajakk og Fritid er Skandinavias desidert største forhandler (og nest størst i Europa) med et imponerende utvalg av forskjellige kajakker. Som nevnt, så har jeg handlet flere båter her tidligere, så da ble veien fra Tyristrand til Drammen kort. Rett innenfor døren sto det utstilt to forskjellige fiskekajakker, men lengre inne i lokalene var det et utall lekkerbiskener i alt fra rotasjosnsstøpt plast, glassfiber og herlige legeringer i karbon og kevlar. Kort fortalt, så måtte jeg bruke all min viljestyrke for ikke å sikle på surfebåter og havkajakker med klassiske linjer – denne gangen skulle jeg ha fiskebåt!

 

aa9nvr.jpg

Litt av utvalget - jeg måtte kjempe med meg selv for å unngå den store forelskelsen!

Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at jeg ville ha en båt med tilstrekkelig lengde til at den blir retningsstabil og så hurtig som mulig. Jeg hadde et håp om at jeg skulle finne en modell som kunne ta meg med et stykke utaskjærs eller på en weekendtur på Femunden uten at jeg måtte kjempe meg frem for hver meter. Etter å ha sett på en rekke forskjellige modeller (jeg talte vel seks alternativer), en runde i «tenkeboksen» og utallige «googlinger» falt valget på Jackson Cuda 14 – hvor 14 angir lengden i fot.

 

Årsaken til at det ble nettopp denne båten er, foruten de vitale mål, at produsenten er kjent for å levere kvalitet. Nå vil man kanskje anta at plast er plast, men fullt så enkelt er det ikke. De rimeligste kajakkene på markedet koster stort sett en tredjedel av det en Jacksonbåt koster. Grunnen til dette er at de billigste båtene er fremstilt i den billigste plasten. Jackson sine båter er rotasjonsstøpte med struktur i plasten (cross link). Jeg skal ikke innlate meg på «teknikaliteter», men prosessen medfører at man får en jevn tykkelse på plasten i tillegg til stor strukturell styrke. Jackson sine båter er kjent for lang levetid og høy motstandsdyktighet mot skader. Selve støpeprosessen er mer tidkrevende og kostbar enn hva som er tilfelle for de rimeligere båtene på markedet, men dette gir avkastning i forhold til holdbarhet – og dermed også en miljøgevinst siden båten vil ha vesentlig lengre levetid.

 

Jackson sine båter leveres i et utall fargekombinasjoner og modeller. Alt fra små lettmanøvrerte «elvebåter» til store «prammer» hvor man kan stå på ett bein og kaste med speystang om man vil. Jeg valgte den skarpeste og mest synlige fargen som var på lager. Jeg foretrekker å bli lagt merke til når jeg er den minste båten på fjorden, og fjorden er full av mer eller mindre kompetente båtførere med raske båter og et utall hestekrefter i hekken. For den som ønsker en mer «usynlig» båt finnes det mer duse farger og en rekke forskjellige kamuflasjemønster.

Cuda 14 blir levert med ror som standard, et ubeskrivelig behagelig sete, tre fiskestangholdere og en rekke andre ting som hører hjemme i en slik båt – storartet!

 

Førsteinntrykk

 

2whdpv5.jpg

 

I skrivende stund er det fortsatt noen uker igjen til gjedden i Mjøsa er på hugget. Det samme gjelder for Tyrifjorden og Einafjorden har nettopp sluppet islokket. Jeg skal derfor dele mine fiskeerfaringer i «del II» i løpet av sommeren. Jeg har så langt derfor kun testet båten i forhold til padling. I denne sammenheng skal jeg innrømme at jeg var veldig forutinntatt; når den lå ved siden av mine to andre kajakker var det vanskelig å finne fellestrekk. Cudaen var litt kortere, myyyye bredere og utrustet med en, vel – fluktstol på midten. Kunne den i det heletatt oppleves som en kajakk?

 

Den første turen startet fra Røssholmstranda og utover Tyrifjorden på blikkstille vann med en griseforkjølet «skipper» om bord. Med tanke på vanntemperaturen hadde jeg iført meg vadebukse og sko, og det viste seg å være ypperlig bekledning. Man blir nemlig våtere når man sitter på toppen av kajakken og ikke under dekk! Jeg er vant til å padle med relativt korte åre og høy åreføring. Dette resulterer i at det drypper en del vann fra årene og ned på beina. Problemet vil antagelig være mindre, eller forsvinne helt om man velger en lengre åre og lavere åreføring.

 

Skrogform og stabilitet

Min frykt for at dette skulle bli en treg og frustrerende padleopplevelse forsvant fort. Til tross for den noe «drektige» fasongen opplevde jeg båten som relativt lettpadlet. Det var ingen problem å holde et tempo som gav inntrykk av at man kom seg frem med god driv. Roret var svært effektivt, men selv med roret ute av vannet var båten overraskende retningsstabil. Ikke som en fullblods havkajakk, men mer enn tilstrekkelig, og uten at jeg måtte korrigere for mye med åren.

 

Det de fleste nybegynnere anser som viktig er stabilitet. La meg derfor si det med en gang: Cudaen har stabilitet som et middels hangarskip! Det vil si, den har primær stabilitet i stort monn. Sekundær stabilitet, veeel… For den som ikke har padlet kajakk skal jeg tillate meg en kort forklaring. Den primære stabiliteten er den man opplever når man setter seg i båten på flatt vann. Den sekundære stabiliteten er båtens evne til å motstå kantring når man legger den over på siden. Dette har selvfølgelig med skrogform å gjøre. En båt med relativt flat bunn vil ha stor primærstabilitet og oppleves som stabil helt inntil man opplever krapp sidesjø. Båten vil i midlertid kantre uten at man får noe forvarsel. En båt med v- formet skrog og kanter/ chines har stor sekundærstabilitet vil derimot oppleves som «vippete» når man sitter rolig på flatt vann, men man kan stort sett lene seg over på siden til man har vann langt opp på spruttrekket. Sistnevnte er den båttypen man velger dersom man har planer om seriøs havpadling i urolig farvann.

1opu05.jpg

Eirik hos Kajakk og Fritid demonstrerer stabiliteten i en Cuda 12

Cudaen har en meget svak v- formet bunn. Dette gjør at den primære stabiliteten er meget god – hvilket er en stor fordel om man skal stå oppreist og fiske. Den sekundære stabiliteten er til stedet takket være skrogformens avslutning i tverrprofil, men den kan på ingen måte sammenlignes med en god havkajakk. Jeg testet dette første turen jeg var ute,og man rekker akkurat å registrere at man henger på kanten før båten kantrer. På den annen side, så er den primære stabiliteten såpass god at man uten problemer kan sitte med begge beina over samme ripe uten at båten gjør antydning til å kantre. Om man slenger ut et bein på hver side har man en ekstrem stabilitet – hvilket vil være nyttig dersom man roter seg bort i for eksempel en gedigen kveite. Alt i alt opplever jeg Cudaen sin konstruksjon som svært velegnet sett i forhold til formålet. Personlig vil jeg ikke ha betenkeligheter med å padle denne i relativt voksne bølger på hav eller ferskvann. Skulle man være uheldig -og da er man virkelig uheldig- og kantre båten, så er det svært enkelt å ta seg om bord igjen (men husk å sikre dyrt fiskeutstyr!).

 

Utstyr

Jeg nevnte at setet var behagelig og det er det, men først og fremst som en fiskeposisjon. Med seteryggen i oppreist stilling blir padlevesten klemt oppover mot ørene. Dette lar seg heldigvis ordne med at man justerer vinkelen på seteryggen. Dette foretas ved hjelp av to stropper, og det kan gjøres på vannet og i løpet av et par sekunder. Setet kan benyttes i to hovedposisjoner; høy og lav. Den høye posisjonen gir bedre oversikt og litt lengre kast, men for midt vedkommende opplevdes den ikke som en naturlig padleposisjon. Setet kan også slås sammen og legges bak i båten. Dette frigjør et «dansegulv» som gir god stabilitet ved stående fiske. For jerkbait- entusiasten burde dette være ypperlig! Setet har også en stor lomme under selve setet, samt en avtagbar lomme som kan henges over ryggen. Dette gir gode oppbevaringsmuligheter for sluk-/ og fluebokser, kniv, krokløser og annet nødvendig utstyr. I tillegg fulgte det med en oppblåsbar ryggpute slik at man kan oppnå optimal sittekomfort. D-I-G-G!

hspzrq.jpg

Det behagelige setet med oppblåsbar rygstøtte. Merk stangholdere bak setet og på toppen av midtkonsollen.

Når det kommer til utstyr og rigging skal jeg nøye meg med å nevne høydepunktene. Båten blir levert med ikke mindre enn tre justerbare stangholdere, drikkeflaske, GoPro- holder, diverse stropper, sete og nok festepunkter til at man får med seg alle de stengene man måtte ønske. I tillegg er det et utall smarte løsninger som gir anledning til å sikre sluk- / fluebokser samtidig som de er lett tilgjengelig. Bak setet er det et "lasteplan" hvor man kan stroppe bagasje, oppbevare fangst eller annet.

 

Grunnet sitt store volum er det rikelig med bagasjeplass i denne båten. Både under og over dekk. Det er ikke noe problem til å stue nok utstyr til at man kan leve komfortabelt på tur over lengre tidsrom.

Midt i båten er det en stor «midtkonsoll». I tillegg til mulighet for oppbevaring av diverse utstyr, så gir denne adgang til lasterommet under dekk. Dette synes jeg er en ypperlig løsning for oppbevaring av våpen når man padler. Våpenet ligger beskyttet, men det er samtidig lett tilgjengelig dersom det skulle by seg skuddsjanser.

55h2l4.jpg

2wrd8j9.jpg

Lasterommet sluker med letthet en langløpet Benelli.

 

Tung båt!

La det ikke herske tvil – Cudaen er tung! Den veier godt over 30 kilo, men den er likevel ingen større utfordring å håndtere på egenhånd. Jeg klarer uten problem å få den opp og ned fra stativet på toppen av en VW Caddy. Dersom man skal transportere den over lengre avstand uten bruk av bil, så er en kajakktralle kjekk å ha. Disse kan man få kjøpt, eller man kan lage sin egen (søk DIY kayak trolley på youtube).

 

Til slutt

Oppsummert må jeg si meg godt fornøyd med valget av båt. Som alt annet er den en samling kompromisser, men disse synes jeg er gode sett i forhold til det tiltenkte bruksområdet. Nei, det er ikke den mest spennende eller raskeste båten å padle, skal jeg oppleve adrenalin tar jeg heller en av mine andre båter, men til jakt, fiske, tur og som en båt jeg kan sende jentungen av sted på egenhånd i, så synes jeg den er bort i mot ideell.

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

fiskeerfaringer

mai 2014:

Etter mye om og men ble det endelig anledning til å teste Cudaen etter ørret på Beste Vestkant (TM). Det ble mye dorging, men lite fisk. Dette er neppe kajakken sin feil, men må heller tilskrives en massiv klekking av fjærmygg som gav fisken mulighet til å fråtse i "gratis" mat. Det ble likevel et eksemplar av tilstrekkelig størrelse til at jeg kunne gjøre meg nytte av medbrakt rømme, poteter og agurk. I motsetning av hva bildet gir inntrykk av, så ble den ikke tatt på flue, men på en liten Rapala som jeg dorget med. Fluefiske og fjærmyggimitasjoner er for mer tålmodige sjeler enn meg, men ved neste korsvei kommer jeg nok til å svinge fluestangen mer enn det som var tilfelle på denne turen.

 

Det jeg ikke slutter å la meg begeistre over er hvor god denne båten er å padle. Siden jeg er vant til mer tradisjonelle kajakker må jeg innrømme at jeg var full av skepsis til denne "drektige prammen". Det er uproblematisk å ta seg frem selv om det blåser friskt i mot fartsretningen. Jeg måtte faktisk holde igjen for å opprettholde en hensiktsmessig hastighet mtp dorging! Selv om jeg var kraftig redusert rent fysisk på denne turen, så tilbakela jeg noen mil i løpet av et par ettermiddager og kvelder. Båten er kapabel til å holde god marsjfart og den sporer/ tracker svært bra om man tar den relativt flate bunnen og lengden i betraktning.

 

Nå var ikke denne ørreten i nærheten av de kjempene som bor i dette vannet -selv om den riktignok var på rett side av halvkiloet- men med en ultralett haspelstang med litt lengde var det usigelig moro å kjøre den fra kajakken. Det opplevdes litt som å kjøre fisk fra en "bellyboat".

 

20140518_193527_zps42f9b5e1.jpg

20140517_214114_zps1204cf74.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Andejakt fra kajakk:

 

 

Selv om jeg egentlig ikke er noen ihuga gjeddefisker, så gleder jeg meg til det blir nok vann i Åkersvika til å lure noen krokodiller! Denne svensken har et utall med videoer hvor han drar tonnevis med gjedde:

 

 

Fin kveite:

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode ord - det er motiverende :D !

 

Er ikke sikker på om jeg liker slike tråder, for da rykker det i lommeboka, og fruen brummer.... ;)

 

Du kan jo selge inn ideen om en dobbeltkajakk* eller to enkle båter og nevne ord som "tur", "koselig" og "romantikk" :wink: .

 

 

* også omtalt som "skilsmissemaskin" 8)

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra bloggen din (som jeg følger med stor interesse og ikke så rent lite beundring og misunnelse på tilgangen til saltvann), så antar jeg at du befinner deg et stykke nord for Sinsen :wink: .

 

Det er i grunnen overraskende hvor mye sjø man kan takle i en kajakk. Særlig når det kommer til bølger på havet som gjerne er "rundere" og mer behagelig enn bølger på store innsjøer. Hvis du googler "yakfishing New Zeeland", så kan du se kiwiene fiske langt fra land og i rørslige bølger. Om det ikke er overbevisende, så kan jeg anbefalle å kikke på de som padler "surf ski" - ekstreme båter i ekstreme forhold!

Link to comment
Share on other sites

Cool! Alltid hatt lyst på noe slikt, men farvannet er ikke så godt egnet her oppe.

Funker fett å padle der oppe Roe. Iallfall når jeg har vært der ;)

 

En havkajakk er et meget sjødyktig fartøy. Er ikke like sikker på at den grønne saken der er det - man akk så mye enklere å få med stash. Det er når en prøver å få ei rifle under dekk i en kajakk at en virkelig begynner å irritere seg over 84cm regelen...

 

K

Link to comment
Share on other sites

En havkajakk er et meget sjødyktig fartøy. Er ikke like sikker på at den grønne saken der er det

 

Med tanke på at man sitter på toppen og ikke under dekk, så er jeg tilbøyelig til å være enig. På den annen side, så er selvberging vesentlig lettere i en SOT enn i en havkajakk.

 

Nå skal jeg ikke være for bombastisk før jeg har fått testet denne skikkelig på havet (dvs noe litt større og saltere enn Mjøsa), men det er ingen tvil om at en godt konstruert havkajakk kan takle det meste. Jeg har ikke padlet i de mest ekstreme forhold, men med mine to andre båter har jeg opplevd skikkelige dønninger uten at det har vært forbundet med dramatikk.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk tråd!

 

Selv har jeg en Seabird Fisherman 12. Altså litt kortere enn din. Også med dårligere specs. Jeg forelska meg i den oppbevaringen til våpen som du har! Min har heller ikke ror, noe jeg godt kunne tenkt meg idag.

 

Har samme erfaringer som deg hittil. Til jakt og fiske er den helt konge. Til å legge bak seg større avstander på kort tid er den ikke helt optimal. Ikke min iallefall.

 

Du nevner at årene drypper på fanget. Det erfarte jeg også. Dryppringer eliminerte dette problemet for meg.

http://www.bjornskajakk.no/Default.aspx ... uctID=7463" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ellers så gleder jeg meg til å få ut kajakken hit hvor jeg bor igjen, så jeg kan ta den i bruk.

 

Bilde av min kajakk. Min er rød og ikke grønn. Jeg vil helst synes jeg også..

news110618-1.jpg

 

Redigering:

Nå har jeg sett omtaler av denne kajakken på youtube. Overlegent genial kajakk til dette bruket! Helt max!

Link to comment
Share on other sites

Flott Malle! Husket du å gi beskjed i Kano tråden slik du lovte?? :-) Ingen problem for meg, jeg har allerede fått med meg denne :-D

 

Slike tråder som dette liker jeg uansett hva de omhandler. En fornøyelse å lese når det er så gjennomført. Og når det i tillegg er noe jeg tenker å anskaffe selv er det helt topp!!

 

Fortsett Malle, og takk så langt :-)

 

Skrevet i beste hensikt, forstå det den som vil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Du nevner at årene drypper på fanget. Det erfarte jeg også. Dryppringer eliminerte dette problemet for meg.

 

Jeg har dryppringer på den åren jeg padler mest med, men siden jeg har en svært høy åreføring blir det drypp likevel. Det hele vil nok fortone seg anderledes om jeg kjøper en lengre åre slik at jeg kan padle med lavere åreføring.

 

Flott tråd! Har lenge vurdert Cuda 14. Det blir enten den eller ein Viking Profish 440. Men muligheit for oppbevaring av våpen var veldig bra for Cudaen. Gleder meg til forsettelsen

 

Jeg vurderte også andre båter, men jeg kom hele tiden tilbake til Cudaen. Etter at jeg fikk studert den, og ikke minst testet den i basenget, så var det egentlig ingen tvil. Det eneste som kunne få meg til å ønske meg en annen båt av samme type måtte bli om det plutselig dukker opp en Cuda 16... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dette så virkelig ut som en stabil farkost. Selv har jeg hele livet brukt kano men må nesten overbevise meg selv på nytt nå at det er en Ally kano jeg trenger og har brukt for. Padler også utelukkende i ferskvann, sjeldent alene også, så skal nok klare å ri av det lille jeg måtte ha av hav(e)syke.

Link to comment
Share on other sites

For meg har kajakk flere fordeler enn kano; lavere fribord gir mindre avdrift i vind, jeg sitter mye mer komfortabelt og kan sitte leeenge, bagasje kan pakkes under dekk, det kommer lite vann inn i båten når det øsregner (en sit on top er selvlensende), jeg føler meg uendelig mye tryggere i ruskete farvann og høye bølger og med et godt ror kan jeg styre båten samtidig som jeg fisker - selvfølgelig forutsatt litt driv/ styrefart.

 

Rent personlig foretrekker jeg en kajakkåre fremfor kanoåre - hver gang og uansett!

Link to comment
Share on other sites

Ser så absolutt den. Ally'n er ikke snill når det blåser, jeg og en kompis padla på femunden for noen år siden. Hadde ikke like mye vett den gangen og vi krysset femunden midt på uten å tenke oss særlig om. Det ble en strabasiøs ferd mot land igjen da det plutselig blåste opp og vi kjempet hardt for å ikke komme på skakke. :)

 

Nå bli kanoen for det meste brukt til fiske i små innlandsjøer og fiske og jakt 15-20 m breie elver og til det passer den foreløpig bra. Men har lenge tenkt på kajakk, ligger i bakhodet og ulmer..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

utklipp fra andre post i tråden:

 

mai 2014:

Etter mye om og men ble det endelig anledning til å teste Cudaen etter ørret på Beste Vestkant (TM). Det ble mye dorging, men lite fisk. Dette er neppe kajakken sin feil, men må heller tilskrives en massiv klekking av fjærmygg som gav fisken mulighet til å fråtse i "gratis" mat. Det ble likevel et eksemplar av tilstrekkelig størrelse til at jeg kunne gjøre meg nytte av medbrakt rømme, poteter og agurk. I motsetning av hva bildet gir inntrykk av, så ble den ikke tatt på flue, men på en liten Rapala som jeg dorget med. Fluefiske med fjærmyggimitasjoner er for mer tålmodige sjeler enn meg, men ved neste korsvei kommer jeg nok til å svinge fluestangen mer enn det som var tilfelle på denne turen.

 

Det jeg ikke slutter å la meg begeistre over er hvor god denne båten er å padle. Siden jeg er vant til mer tradisjonelle kajakker må jeg innrømme at jeg var full av skepsis til denne "drektige prammen". Det er uproblematisk å ta seg frem selv om det blåser friskt i mot fartsretningen. Jeg måtte faktisk holde igjen for å opprettholde en hensiktsmessig hastighet mtp dorging! Selv om jeg var kraftig redusert rent fysisk på denne turen, så tilbakela jeg noen mil i løpet av et par ettermiddager og kvelder. Båten er kapabel til å holde god marsjfart og den sporer/ tracker svært bra om man tar den relativt flate bunnen og lengden i betraktning.

 

Nå var ikke denne ørreten i nærheten av de kjempene som bor i dette vannet -selv om den riktignok var på rett side av halvkiloet- men med en ultralett haspelstang med litt lengde var det usigelig moro å kjøre den fra kajakken. Det opplevdes litt som å kjøre fisk fra en "bellyboat".

 

20140518_193527_zps42f9b5e1.jpg

20140517_214114_zps1204cf74.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :D !

 

Jeg brenner litt for kajakk, så da ble det naturlig å skrive litt om akkurat denne på Kammeret. Jeg beklager...vel egentlig ikke 8) hvis det medfører havesyke, men denne farkosten er verdt noen tastetrykk. Det har også sneket seg inn noen skumle tanker i hldet mitt: en samme type farkost, men med to seter. Da kan hele "flokken" min dra på tur!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått med tanker om kajakk siden i fjor, både for tur og jakt. Har snakket med den lokale padleklubben og skal hive meg på et nybegynnerkurs i løpet av sommeren. Det er det jo perfekt timing for lommeboka mi at du kommer med en slik tråd. Men, jeg går nok for noe mer tradisjonelt til å begynne med, sånn for å lære meg det grunnleggende først. Skal uansett skrive med Jackson Cuda bak øret til senere, og selvsagt følge denne tråden videre.

Link to comment
Share on other sites

Om du er på leit etter en allsidig flerbruksbåt vil jeg forslå Hasle expedition. Jeg begynte med denne båten sjøl. Joda, den ser ikke så veldig spennende ut, men den er uforskammet rask til "billigbåt" å være, solid som en stridsvogn og trygg som en Volvo.

 

Det går greit å kaste med fluestang tverrskips, men utfordringen er oppbevaring av lange stenger når man er på transportetappene. Det går, men det er klønete. Om du først og fremst skal ha en turbåt, så er det et godt valg.

 

Likevel, så må jeg innrømme at jeg får mer og mer sans for Sit On Top - konseptet. Særlig siden jeg padler mye alene og selvberging blir vesentlig enklere. Farten er mer enn god nok for turbruk, men jeg har fortsatt til gode å teste min i noe særlig mer enn halveter høye bølger.

 

Uansett: prøv så mange båter som mulig før du bestemmer deg, og husk at den som føles mest stabil på flatt vann ikke nødvendigvis er det beste valget!

Link to comment
Share on other sites

Problemet er ikke overleve i kajakken, men når man kommer på utsiden av den :mrgreen: !

 

For all del, kajakkpadling er stort sett noe av det mest udramatiske et menneske kan oppleve - men etter en stund får man en dragning mot bølger og vann inn over dekket - gled deg :D !

 

Dessuten er det fantastisk god trening for overkroppen - jeg padlet meg tilbake til fungerende rygg etter en prolaps.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Problemet er ikke overleve i kajakken, men når man kommer på utsiden av den :mrgreen: !.

 

Deri ligger vel egentlig mitt problem. Med temperaturer jevnt undet 10C og gjennomsnittlig vindstyrke 5.2 msek blir en sit-on top en hard eksponering. Det er en veldig aktiv padleklubb her oppe og det er et par flotte fjorder her. Hadde jeg bodd sørpå hadde feriepengene allerede vært disponert etter denne tråden....

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser den - men med en tørrdrakt og tilstrekkelig med klær skulle det fungere likevel.

 

De siste fire dagene har jeg padlet flerfoldige mil i et vann som får tilsiget fra omkringliggende breer. Temperaturen i vannet ligger rundt ti grader. Lufttemperaturen derimot har lagt på 25 grader - hvilket er en utfordring når man må kle seg etter vanntemperaturen. Inne i mellom har det blåst relativt friskt med tilhørende bølger. Jeg har padlet iført ullundertøy, goretexjakke og vadebukse. Ikke optimalt, men det fungerer. Det er nettopp under slike forhold jeg verdsetter den enkle selvbergingen som en SOT gir mulighet for! Særlig siden jeg foretrekker å padle alene.

 

Nå har jeg ikke vært i nærheten av å gå rundt, men det som kjent når man føler seg som tryggest at man får de største overraskelsene!

 

Fisken ser derimot ut til å ha mistet en hver form for sportslig innstilling :? !

Link to comment
Share on other sites

Man flyter godt med vadebukse på - har fått testet det i praksis ved flere anledninger :lol: ! Dessuten fornkler det inn og utstigning betraktelig, og jeg kan vade dersom jeg blir lei av å fiske fra båten. Jeg har selvfølgelig vest i tillegg.

 

Edit: men dette var IKKE egnet antrekk da jeg måtte hjelpe til å gjete en flokk kviger som hadde rotet seg ut på riksvegen!

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesning da jeg også har oppdaget disse fiskekajakkene på YouTube, men jeg lurte på om du hadde noen erfaring med de som har pedaler med enten finner eller propel på? Virker geniale til jakt da du kan ha begge hender fri og samtidig bevege deg fram eller bakover. Eller er det ikke så farlig med bare å ha en åre til formålet? Ser ihvertfall flott ut den du har. :-)

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg har konvertert til Sit On Top, så er jeg fortsatt av den oppfatning at en kajakk skal padles. Jeg har aldri testet en slik "trøbåt", men jeg innbiller meg at det kan være slitsomt dersom man skal tilbakelegge litt distanse.

 

Et annet poeng er at jeg ikke vil være uten padleåren i hendene når jeg må tilbakelegge strekker med røff sjø -og når man møter på slike forhold vet man sjelden på forhånd- er at den gir meg muligheten til å sette støttetak slik at jeg holder meg på rett kjøl og dermed har større sjangse til å unngå utidig bading.

 

Når jeg fisker ligger åren i fanget slik at den er lett tilgjengelig, og jeg bruker årestropp. Skal jeg snike meg inn på et vak er det pare å legge stangen ned og ta et par forsiktige tak.

 

Man kan selfølgelig padle en pedalbåt med en åre i tillegg, men jeg ser ikke hva man i såfall vinner. Dessuten er det kjekt å kunne styre roret med beina når man padler - med en pedalbåt må man styre roret med den ene hånden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette ble jo billig ! Nå har jeg gått til anskaffelse av en Old Town Predator kajakk etter mye fundering. Men underveis så slo samvittigheten til, og ettersom resten av "flokken" min også gjerne ville være med på padletur og ligge i telt måtte jeg jo selvfølgelig kjøpe en kano også, mens jeg enda var i gang. Troligvis ender det med at jeg og fruen er ute og padler kano, mens kajakken og ungene ligger hjemme. Men nok om det, har da vært på noen småturer og prøvd kajakken, og jeg syns virkelig dette er en fantastisk innretning. Føles veldig sikker, enormt stabil, godt med plass, gjennomtenkt inrettet, sitter godt. Jeg har aldri vært oppi en vanlig kajakk, men har padlet noe kano for lenge siden, så kanoen håndterer jeg, med noe ihvertfall jeg oppfatter som stil, kajakken går også greit, men det er en ting som irriterer meg noe grenseløst. Og det er at det tydeligvis er påkrevd med dykkerdrakt for å holde seg tørr oppi der. Hver gang jeg tar et padletak, så renner det store mengder vann fra det årebladet som er oppe i lufta ned på føttene og opp til knærne på meg. Eller rettere sagt, så renner det fra de gummiringene som sitter på åra. Har prøvd å analysere problemet, og det kommer seg nok av den høye sittestillingen, den store bredden og det høye fribordet i forhold til en tradisjonell kajakk, åra må settes mere rett ned og lengre ut, og da kommer den andre delen av den opp over meg, og det renner vann på meg. Løsningen synes å være en lengre åre, men da må den i tilfelle være veldig mye lengre, kanskje 60-80 cm lengre, altså bortimot 3 meter ! Har prøvd å fjerne gummiringene, men da rant vannet i tillegg langs åra ned til hendene mine, inn under jakka, og videre ned over hele skrotten min. Så det kan faktisk bli verre. Jeg har ei relativt billig åre, som er delt på midten, den har aluminiumskaft og blader i plast. Bladene er ganske "ru" på overflaten, kan det være slik at det fester seg så mye vann på disse at ringene ikke greier å fange det opp slik de ville gjort med åreblad som er helt glatte? Er det mulig å montere en forlenger på midten av åren, som er vinklet, så det øvre bladet ikke kommer så langt opp? Hadde bare vært så fint å kunne tatt en tur med denne farkosten uten å bli gjennombløt. Bor jo tross alt i en del av landet der vanntemperaturen skjelden er over 12 grader.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med båt (er) :D !

 

Prøv med en åre som er 10 - 15 cm lengre enn den du har, evt endre til en lavere padleteknikk. Det er nok uunngåelig at det drypper litt når man sitter på toppen, men jeg har løst dette med vanntette benklær. Der jeg har padlet mest er det brevann som aldri blir varmere enn 10-12 grader, og da kler jeg meg etter vanntemperaturen.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig vært noe båtperson, og kan ingenting om kajakk. Men måten du skriver dette på, så får du selv en landkrabbe til å få lyst til å prøve kajakk!

 

Derfor lurer jeg på om er denne typen brukbar til å lære seg å padle i?

Link to comment
Share on other sites

Til det må jeg nesten svare både ja og nei. Man kan lære seg å padle i den forstand at man kan bevege seg uanstrengt på vannet og samtidig føle seg veldig trygg, men det er ikke en egnet farkost om man ønsker å lære seg "hard core" - padleteknikker som feks eskimorulle. En Sit On Top blir et slags kompromiss meellom kajakk og kano. I motsetning til en "ekte" kajakk blir man ikke like "festet" til båten da man ikke kan bruke lårene til å låse seg fast. Dette er en fordel å kunne om man har planer om å leke seg i store bølger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Oooohhh :overrasket::shock:

 

Nå rykket det veldig i "havesykemuskelen" her....

Bor på Trevatn, fisker mye med flue og jakter både ender og bever..... :winke1:

 

Har hatt hjemmestøpt kano, Zodiac og for tiden pontongbåt.

 

Meeen... Pontongen er grei på små tjern, men er noe @£##*&% å forflytte seg med, på tross av "ordentlige" årer... Dessuten så flyter en jo avsted ved det minste vindpust... :roll:

Men stabil!! Det er den.....

 

Har sett mye på SOP kajakk før, men alltid klart å overbevise meg selv om at jeg "egentlig" ikke har lyst... :roll:

 

Takk skal du f***meg ha Malle!!! :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjære Malle... Først leser jeg tilfeldigvis tråden din om hengekøyer når jeg og kona diskuterer hva slags telt vi skal kjøpe til neste år... Og nå som vi har diskutert kajakkkurs etter å ha prøvd faren min sin SOT på Mjøsa så er det jammen meg du som har har en brukererfaringstråd om en SOT jaktkajakk også... :shock:

 

Har nok blitt bitt av havesyken og antar det blir både kajakk og hengekøye til neste år! Kan tom. hende at kajakken blir kjøpt inn i år, for hadde gjerne likt å prøve ut sjøfugljakt på Oslofjorden! :winke1:

 

Takk for dine brukererfaringer som du deler her!! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Nå er det ikke meg du siterte, og Cuda 14 har jeg heller ikke, men jeg kjøpte en Cuda 12 i sommer med nettopp samme tanke som deg.

 

Jeg har brukt kajakken en hel del i høst, dog kun til jakt. Fisket får kommet på nyåret, når andejakten er over.

 

Så før jeg begynner å skrive i vei en masse diverse svada, som @Malle sikkert har nevnt før (bedre også!). Er det noe spesielt du lurer på? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du må gjerne bare skrive i vei en masse. 

Hvordan er den å skyte fra? Mitt bruk vil i hovedsak være ved kysten på Vestlandet, innomskjærs og utomskjærs. Hvordan oppfører kajakken seg i større bølger? Er det sjans å skyte med skytestokk (salong) fra kajakken på stille vann? Hvordan er det å gå i land på holmer og skjær fra kajakken? 

Link to comment
Share on other sites

For å ta det litt fra starten. Jeg bruker den til både smygjakt og i kombinasjon med lokkefugl. Videre så jakter jeg kun gressender, ettersom jeg ikke synes noe om smaken på de andre. Skytemessig er det ingen problemer slik jeg ser det. Å skyte 90 grader ut til siden gjør jeg uten å tenke noe særlig.

Når det kommer til bølger, så er det selvfølgelig forskjell på bølger. Dersom det er dønninger med lang periode (slakke), så er det selvsagt ikke noe problem. Krappe vind genererte bølger er det verre med. Når de begynner å skumme, så bør en begynne å tenke på hvordan en padler i forhold til vindretning. Det skal nevnes at jeg ikke har testet til det ekstreme, kun til hva jeg synes er behagelig. Har du planer om å padle i bølger/vind vil jeg i tillegg sterkt anbefale å montere ror. Det er diverse youtubefilmer der folk tester den i bølger til den velter. I all hovedsak er det vinkelen mellom bølgen og kajakken som er grunnen til at den velter. I videoene vil du også se hvorfor høy primært stabilitet kan være et problem, siden du ikke får noe særlig forvarsel før du evt kantrer. 

 

Det er selvfølgelig mulighet til å skyte med salong fra kajakken. Spørsmålet er naturligvis om du treffer, noe bevegelse er det alltid. Jeg har ikke prøvd, men det står på listen over ting jeg skal gjøre. 

 

Av og påstigning vil jeg si er særdeles enkelt, og jeg gjør det egentlig uten å tenke. 

 

Om du befinner deg i nærheten av Stavanger, så kan du selvfølgelig få prøve min. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...