Jump to content

"Fyllmasse" i våpenskap - Studentleilighet


5.6×15mm

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg flytter til høsten inn i studentleilighet og fastbolting av våpenskap er dermed uaktuelt.

Jeg vurderte å gjøre det enkelt og kjøpe et våpenskap på 150kg+, men jeg synes rett og slett det blir for stort, spesielt når jeg skal ha det i "stua" i en leilighet på 17 kvadrat.

 

Så alternativet jeg tenker på er å kjøpe et mer kompakt skap på 90-100 kilo og kjøpe 5-6 slike og legge (løst) i bunnen:

http://biltema.no/no/Fritid/Sport/Treni ... -kg-14267/

 

Går det greit? Eller er det noen spesielle regler og lover om hva som skal brukes som fyllmasse og hvordan dette eventuelt må festes i bunn/sider?

 

 

Og om noen har et tips til et relativt billig og kompakt våpenskap på 150kg tar jeg gjerne i mot tips.

 

 

-dybdal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har flyttet. Vi leier, huset er nytt, og det er ingen steder med betonggulv.

Våpenskapet jeg har nå veier 75 eller 90 kg (husker ikke eksakt).

 

Kan jeg da støpe en betongblokk på heholdshvis 75 eller 60 kg, og bolte skapet fast til denne?

Link to comment
Share on other sites

Blyskrot er det mest realistiske for vanlige folk.

2 ammokasser med blyskrot som festes i bånn

pleier å gi tilstrekkelig vekt.

Alternativer kan være ett låsbart skap på øverste hylle.

Bly kan jo gjenbrukes senere i livet.

 

Betong tar langt mere plass i ett skap som ikke er plagsomt stort.

 

Rikfolk kan jo fundere på 100 kg gull eller noe :-)

Men de har gjerne mere plass og større skap og gull er etter min mening litt overpriset historisk sett :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

En jeg kjenner har et skap på ca 88 kg kjøpt på XXL, en seng fra IKEA http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70249870/, og 62 kg bly barrer kjøpt på Metallco.

 

Skapet er lagt med ryggen ned, blybarrene er lagt i lengderetningen og dette passer som fot i hose på tvers under bunnen i senga. Når skapet ligger på ryggen blir det bedre plass til våpen og å lagre ammo og div deler inne i skapet.

 

Dette er en diskret plassering av våpenskapet uten inngrep og borring. Våpenskapet er også relativt lett å flytte. Ulempen er at eventuelle samboere må måkes ut av senga hvis jakta starter tidlig. Totalpakken koster litt penger, men seng må man jo ha, blyet kan selges eller gjenbrukes og et skap på 88 kg koster mindre enn 150 kg, men pass på at skapet ikke er for tykt til å passe oppi senga. Hos han jeg kjenner går det på håret.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg bruke bly må det sveises fast eller festes til skapet på andre måter. Løse deler regnes ikke som skapets egenvekt.

 

Hvis jeg bolter fast skapet til betongblokken med fire bolter, er jo skapet forskriftsmessig festet. Det er på utsiden men skapet blir da veiende 150kg.

Er det virkelig så firkantet at det må være på innsiden?

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg bruke bly må det sveises fast eller festes til skapet på andre måter. Løse deler regnes ikke som skapets egenvekt.

 

Hvis jeg bolter fast skapet til betongblokken med fire bolter, er jo skapet forskriftsmessig festet. Det er på utsiden men skapet blir da veiende 150kg.

Er det virkelig så firkantet at det må være på innsiden?

 

 

Mener du en 100-150liter stor betongklump under skapet vil se bedre ut enn et større skap??

Link to comment
Share on other sites

Vi har diskutert dette mange ganger.

 

Jeg trodde også at det burde være nok å feste noe på utsiden, så lenge mutterne var inni skapet og bolthodene sveiset fast i stålplatene.

 

Men folderen til FG-nemda, som jeg har linket til over, sier det skal være på innsiden, og det gir jo forsåvidt mening da det i såfall er (noe) vanskeligere å få fra hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kontakte tilhørende Politi/Lensmanns kontor å fremlegge saken der !? Tipper TS for et godt nok svar på hvordan dette SKAL gjøres. Kanskje en lur ide hvis vedkommende får besøk av benevnte i fremtiden, for slikt vites ikke. Kjedelig og uheldig med skapet halvfullt av bly hvis den kontrollerende for en tilt.

 

Mitt råd: Reis/Mail tilhørende fullmektig å forklar problemstillingen. Ved løsning, få det dokumentert og bevar dette dokumentet i våpenskapet slik at du er sikret ved en eventuel kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Mener du en 100-150liter stor betongklump under skapet vil se bedre ut enn et større skap??

 

100-150 liter? Viss trådstarter vil kjøpe eit skap med egenvekt på 90-100kg treng han eit lodd på 50-60kg. Det blir ca 25 liter betong. Eit skap i den størrelsen som trådstarter snakkar om er ca 40x30cm i "grunnflate", støyper du ein betongklosse med samme mål vert den drøye 20cm høg. Ikkje så voldsomt altså.

 

Om det vert penare enn eit større skap skal eg ikkje seie så mykje om... Sjølv hadde eg nok gått for den enkle løysinga og kjøpt eit tungt nok skap i utgangspunktet. Skulle det ha stått på hybelen hadde eg så kjøpt nokre mdf-plater og bygd eit skap rundt det. Bygger ein dette skapet heilt i taket får ein mykje god lagringsplass.

Link to comment
Share on other sites

Mener du en 100-150liter stor betongklump under skapet vil se bedre ut enn et større skap??

 

100-150 liter? Viss trådstarter vil kjøpe eit skap med egenvekt på 90-100kg treng han eit lodd på 50-60kg. Det blir ca 25 liter betong. Eit skap i den størrelsen som trådstarter snakkar om er ca 40x30cm i "grunnflate", støyper du ein betongklosse med samme mål vert den drøye 20cm høg. Ikkje så voldsomt altså.

 

 

hmm-akkurat og helt rett :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...