Jump to content

Reinjakt Ringebu utstyrsliste med tanke på verdi for penga


svinejakt

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har vært så heldig å få fritt dyr på Ringebu og det vil bli min første villreinjakt. Det kom brått på siden jeg hørte at det var veldig vanskelig å få kort osv. Så i forbindelse med flytting og avslutning på jobb før ferie er jeg ikke i langt fra mål med pakkeliste. Jeg har med stor iver lest de fleste trådene, dvs go light tråder osv. Ofte vil det si mye penger som brukes og det kan jeg ikke per nå. Derfor ønsker jeg tips, men ikke om det beste og dyreste. Jeg vil ha de mest verdi for penga! Noen ting er ordnet, andre ting er jeg veldig i beit for. Går på 4 ukers ferie nå og dette kommer til å ha fokus.

Børse er Remington 700 SPS SS i 308W, med Leupold VR-X 3-9x50. Den kommer jeg ikke til å bytte ut før reinjakta. Det er prosjekt for 2015.

 

Bergans Pasvik II Silent Jkt, Olive: Jaktdressen jeg tenkte å bruke, kanskje ikke i ideell farge, men jaktdressen jeg kjøpt til annen jakt og håper å gjenbruke.

Kommer til å ha med ullundertøy, men veldig usikker på sannsynlig temp i Ringebufjellet i slutten av August?

GPS: Garmin GPSMAP 64s Sort, med Topo kart Sentral øst som skal dekke hele området.

Kart over Ringebufjellet og kompass er på plass.

 

De 3 store tingene jeg lurer på nå er følgende:

Ønsker anatomisk sekk, ekstremt usikker på hvilken? Kommer til å gå fler turer hvis jeg er heldig å får bukk. Er ikke typen som synes det er morsom med tyngst mulig sekk;)

Hadde tenkt å bruke fjellsko ankelhøyde, er dette dumt? Ref Ringebu. Dette haster, må få godt inn eventuelt nytt par så fort som mulig.

Skal kjøpe meg en jervenduk, står vel egentlig mellom Jerven Fjellduken Exclusive Fjell og Jerven Fjellduken Hunter Fjell.

Disse tingene er utstyr som jeg legger igjen noe penger på siden det skal hodle noen år.

 

Ang kniv så tenker jeg på å bruke Eka swingblade, i tillegg til ubestemt backupkniv. Holder swingblade som hovedkniv? Skal ha med en liten bryne også.

 

Veldig usikker på om jeg skal ha med telt eller ikke. I forhold til å sove i jervenduk, kombinert med koier osv. Hoveddel av jakt kommer til å være tirsdag kveld til søndags ettermiddag 26-31 august pluss påfølgende helg hvis jeg ikke har vært heldig. Skulle gjerne hatt mer tid, men har dessverre ikke mer. Deler av tur blir med følge (fra kammeret:)), muligens deler av alene. Her tenker jeg mye forskjellig?? Har mulighet til å ha firmahytte ganske nærme jaktområdet, kan eventuell bruke den som base til å dra frem og tilbake å hente forsyninger.

 

Ang mat så har jeg en enkel proteinkilde, nemlig tørket kjøtt a la sør-afrika. Biltong. Enkel og godt. Havregrøt blir nok frokost hver dag. Det er så langt jeg har kommet. Tenker på drytec, men synes det er drit kjedelig. Mat er viktig for meg og ønsker å få i meg ok med kalorier. Blir ekstremt sulten ved fysiske utfoldelser ;)

 

Utover dette så tar jeg imot alle tips, gjerne i moderate kjøpesummer. Som sagt jeg prøver og spare litt på innkjøpsstresset, selv om jeg synes det veldig vanskelig siden alt det morsomme utstyret er dyrt :( Hvis noen synes jeg høres grønn ut i det jeg driver på nå så er det helt korrekt :D Denne kom litt plutselig på meg siden fant ut jeg måtte bytte ut fjellskoa så fort som mulig. Sekken burde også kjøpes så fort som mulig, det er vel de 2 viktigste nå. Sko og sekk.

 

Vet det også er noen bøker og filmer ang reinjakt som hadde vært moro å sett eller lest. Hvis noen vil selge bille eller låne bort så sier jeg ja takk:)

 

På forhånd takk for all hjelp!!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med jakt!

 

Jeg vil anbefale en laser avstandsmåler om du ikke har det fra før. Fjellet kan gi noen overraskelser på avstand og det er veldig praktisk å vite om dyra er innenfor en avstand du er komfortabel med å skyte på eller ikke.

 

I 308w vil jeg anbefale 150 grs Fusion for rein.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med kort! Samboeren min håpet på kalv/simle i samme område for sin første reinsjakt, men den gang ei...

 

Du kommer helt sikkert til å få en rekke tips, mange av de kommer antakelig til å bli dyre. Etter mine ti år i på reinsjakt gjør jeg meg følgende tanker på dine vegne:

 

Sko: personlig foretrekker jeg høye vanntette lærstøvler med god ankelstøtte. Dårlig ankel har gjort dette til et krav etter hvert. Når du får selv en moderat kjøttbør i noen timer skal det ikke mye til for å miste balansen og/eller tråkke over.

 

Jaktdress:: Bruk den du har.

 

Sekk: Enig. Har selv kun brukt anatomisk sekk, og bært ut hele simler flere ganger med det. Større bukk må du uansett dele opp. Skyter du første uka er mitt tips å røyse ned kjøttet og hente hele, evnt. resten, helga etter. (Jeg har en gave-sekk fra jobben (Ubrukt Bergans), blå og med firmalogo, som jeg kan selge for en rimelig penge. Send PM hvis interesse...)

 

Kniv: Swingblade er alt du trenger! + 1 spork til mat

 

Jervenduk: vil jeg si er et must. Sjøl har jeg foret orginal, men skulle jeg valgt nå så hadde jeg gått for hunter S-Zipp (eller hva det nå heter) med tynt fór. evnt. vanlig fora hunter for å spar noen kr.

 

Mat: Havregryn og real turmat. Havregryn er jævli kjedelig uten tilbehør (advarsel!), Supler med brødmat til lunsj, så du slipper å fyre opp primus hver gang du skal ete.

 

Klær forøvrig: Lue, hansker, ekstra ulltrøye, tyn dunjakke (i stedet for fleece), ekstra sokker, ull stil-longs. Ha for guds skyld ett komplett sett med klær i bilen også! Utrolig godt når man kommer sliten og våt tilbake etter en lang tur.

 

 

Forøvrig kan jeg forsikre deg om at å sove i Jervenduken uten et tykt lag med klær eller sovepose er en klam og ubehagelig opplevelse. Skal du på sammenhengende langtur ville jeg derfor tilføye:

 

Sovepose: lett sommerpose = bedre enn ingenting. Kjøpte selv en helsport rundt 1 kg for 800 kr eller så for noen få år tilbake, og det er en stor forskjell enten du poster i jervenduken eller sover på hytte eller i telt.

 

Underlag: tynt enkelt billig underlag er billig og lett = funker, om enn noe ubehagelig. (kompenseres med å finne gode teltplasser)

 

Telt: Her kan man bruke en formue, eller stikke fingern i jorda og kjøpe 2-manns-teltet til helsport fra XXL til 999,-. Vi gjorde det for to år siden når sambo og valp skulle være med på 3-4 dagers storbukk-jakt. Teltet veier ørlite mer enn topp-modelen, men er tett, enkelt og greit. Funker for to (uten valp!)

 

Primus: Den enkleste og billigste varianten er "blå-gass" med den letteste brenneren fra Biltema. Lett og billig, funker som snus. Supler gjerne med vindskjerm... (vurder stor gassboks, så er du sikker. Jeg har fått mye pepp fordi det måtte rasjoneres på tevannet...)

 

Ellers: kikkert, lighter/fyrstikker (i plastpose), en liten bit såpe og et lite hånd-håndkle, ekstra stropper på sekken?, drikkeflaske (alltid lett tilgjengelig), Kompass og papirkart (utskrift kan holde), Compeed, plaster/strips/gassbind, smertestillende...

 

 

Tips: ta vare på real turmat posen fra middag til å lage havregryn i om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale å ta med telt og bo i terrenget. Alt for mange bruker for mye tid og krefter på å komme seg inn og ut av terrenget hver dag. Og ikke minst foregår ofte disse transportetappene til tider på morra og efta når det er verdifullt å være ved trekkene.

 

Når det gjelder utstyr så husk bare ull-lue votter og skjerf el tilsvarende. Lue er godt å ha on natta også! Regn med kuldegrader!

Jeg mener man er avhengig av strøm til tørking når man bruker goretexstøvler. Når jeg ikke får til skikkelig tørk er jeg godt fornøyd med Lundhags.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk fint å jakte på Ringebu, mye dyr å se stort sett alltid. Men bukk kan nok være vanskelig å få. Det virker som om du har alt du trenger, men jeg anbefaler å sette av mye frem til midten av september. Været kan være alt fra glovarmt og ned, men på Ringebufjellet er du neppe mer enn en dagsmarsj fra bilen uansett.

 

Mye folk i helgene og langs veiene, så gå langt og vekk fra veien.

 

Dette blir en stor opplevelse. Kos deg!

Link to comment
Share on other sites

Hei!!

 

Først av alt må jeg takke for alle svar og lykkeønskinger. Dette setter jeg stor pris på. Både i tråden og PM som er sendt :)

Tordenkjeppen:

Avstandsmåler er på kanskjelista, jeg jobber også litt med en mulighet for å låne. Skulle veldig gjerne hatt med og hørt tipset fler ganger. Usikker på om jeg får den med på budsjettet i år.

Ang ammo så har jeg skutt inn med Norma jaktmatch/oryx 180 grain. Har prøvd en del forskjellig og det som går best i rifla. Nesten det eneste dessverre. Ang fusion har jeg lenge hatt en plan om å prøve det, men ikke rukket enda. Havlparten og prisen og kjenner fler som bruker det med stort hell. Hvis jeg rekker så sier jeg i fra her :) Mener de har den på Jaktdepotet.

 

Streamdip:

Takk for langt og utfyllende svar :)

Prøve å svare opp nedover her.

 

Sko: Har en forkjærlighet for lavere sko i fjellet. Håper ikke det kommer å biter meg med tung bør på ryggen ;)

Jaktdress: Strålende, da er den spikret!

Sekk: Fått inn mye tips og her er det vanskelig å bestemme seg! PM sendt. Men tror det blir anatomisk og fler turer. Så er det 3 på lista nå, denne kommer til å bli vanskelig!

Kniv: Da er den spikret, så får jeg tenke på backup. Spork har jeg, spikra!

Jervenduk: Da er det bare å bestemme seg for hvilken, duk blir det ihvertfall. Det har jeg skjønt er selvfølge nesten som børse og kikkert.

Mat: Nok en vanskelig greie. Blir mye tørka kjøtt ihvertfall. Godt og bra næring. Mistenker dette kan bli et punkt jeg kommer til å ta med for mye av. Havregryn er kjedelig, faktisk dritkjedelig. Må ha med noe nøtter, tørka frukt osv. Lurte også på polarbrød grunnet holdbarhet. Så er skinke/baconost på tube noe som holder bra, selv om det er litt tyngde. Satser på primus til middag/kvelds, må ha noe brødmat ja.

 

Klær forøvrig. Eksra sett i bilen, bra tips! Resten tror jeg har tenkt samme utenom tyn dunjakke. Hadde tenkt på fleece av gammel vane. Må eventuell kjøpes. Sjekke opp :)

 

Sovepose: Har lett sommerpose, men hadde tenkt å ta med 3-sesongers fra ajungilak. Husker ikke navn i hodet. Litt tung dessverre.

 

Tydelig at jeg må ha med telt ja. Dette blir jo også veldig avhengig om turkamerat sier ja eller ikke. Mulig det blir en til. Da er det fler til å bære det generelle. Da blir det helsport 2-3 manns. Funker greit med 2, men litt stort/tungt til 1.

 

Underlag: Den har jeg, spikra.

 

Primus: Godtips. ikke mange steder de har den på biltema i beholdning, men billig og lett. Kjøpes. Spikra.

 

Ellers: her har jeg det meste på lista klart utenom ekstra stropper til sekk. Noteres, se hva jeg får til når kjøpt inn:=)

Turmatpose tatt var på, check!

 

Mye bra her ja!!

 

Jogu:

Det ser ut at det blir telt i terrenget. Med eventuell en tur nedom bilen for nye forsyninger fra bilen. Ull prøver jeg å ha hele veien. Lærte i militæret ;) Alltid deilig å dra til steder med kuldegrader i slutten av august :D

Ang strøm til tørking, hva bruker du for tørking da?

 

Muntjac:

Godt å høre det er mye dyr :) Ingenting er bedre for en rookie! Hørt det kan være mye folk. Starter derfor uka etter jaktstart. Må prøve å komme meg vekk fra verste trøkket. Drømmejakta er å kunne stille innpå mindre flokker så alene så mulig.

 

Jeg gleder meg MYE! Takker.

 

Haavard:

Dessverre er nok dette et forbedringspunkt jeg ikke får gjort noe med i år. Jeg har en Nikon Pro Staff 7 10x42. Den er alright, men mye som sikkert er bedre. Problemet der er prisnivået på et hakk opp. Det er et stort gap føler jeg. Men hatt den med på både jakt og safari og har spotta noen dyr med den :)

 

Good night og nok en gang takker til alle :)

Link to comment
Share on other sites

...Sko: Har en forkjærlighet for lavere sko i fjellet. Håper ikke det kommer å biter meg med tung bør på ryggen ;)...

...Jaktdress: Strålende, da er den spikret!...

...Nikon Pro Staff 7 10x42...

 

Lave fjellstøvler trenger ikke å gi noe dårligere ankelstøtte enn høye. Støvler for skikkelig krevende forhold(alpine) er jo gjerne lavere enn det vi normalt kaller "jaktstøvler" er :wink: Er du vant med lave og trives med det, så går nok det bra.

 

Enig når det gjelder jaktdress. Bruke den du har! Men vær forberedt på at den nok kan være en smule varm hvis du har flaks med været. Det er det bare å regulere etter beste evne med åpninger og jakka av/på når forholdene tillater det. Det kan være skikkelig godt vær i Ringebufjellet i begynnelsen av jakta. Men du er på fjellet, så det kan jo også bli skikkelig grisevær. Jeg tror likevel du kommer langt med ett (ekstra) sett langt ullundertøy så lenge du har med fjellduk. Og fjellduk er gull verdt :D

 

Kikkerten duger nok. Jeg tror det Haavard mente var at du ikke hadde nevnt noe om kikkert i det første innlegget ditt i det hele tatt. Og kikkert er helt essensielt på reinsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Håper du lykkes med felling!Er ikke slik at du MÅ ha absolutt alt for å lykkes,men du vil nok være glad for en god håndkikkert!Ofte sitter man å speider MYE i den om du ikke ser dyr på kort hold med bare øyan..Jeg vil også ha en sammenleggbar sag!Bra kniv du har valgt,jeg har gjerne en tyngre/kraftigere i tillegg med.Med lave sko ville jeg iallefall hatt gamasjer,foretrekker litt høyere støvler.En tynn ullfrotte trøye innerst er best synes jeg,og lurt å skifte trøya etter en lang marsj,om du skal sitte å speide noen timer..Været kan skifte fort,en jervenduk er godt å ha!Ellers ser det bra ut,bortsett fra at jeg ville hatt en lettere mer strømlinjeformet kule..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ligge i fjellet fra tirsdag til søndag kan et telt gjøre STOR forskjell på opplevelsen. Det er ikke sikkert du får varmt august-vær, slik det er lett å tenke, du kan like gjerne oppleve snøfokk. Jeg har jaktet rein i mange år, og den vanligste måten fjellet behandler deg på er kjølig. Bare så det er sagt.

 

Ull tørker sent. Fleece tørker fort. Og en ting til: Brødmat og en blanding av søtt og salt pålegg kan også gjøre stor forskjell på trivselen. Det veier ikke stort, men gudbedre så lei en blir av frysetørket energimat. Nøtter er fint. Salt pålegg syns jeg er veldig viktig. Jeg tør nesten garantere at du er saltsugen allerede dag to.

 

Mange folk er så sabla opptatt av at kamuflasjen helst skal gjøre deg usynlig. Min erfaring tilsier at det motsatte er viktig. Ikke at dyra skal se deg, men at andre folk som lusker rund i fjellheimen med skytevåpen gjør det. Jeg har selv opplevd at en kar dukket opp over en rabbe på motsatt side av reinsdyrene som kom inn mellom oss. Fyren skjøt. Kula gikk tvers igjennom simla han skjøt på, og slo ned i baken mellom simla og meg. Mindre enn 50 meter unna. Fyren hadde ikke sett meg. Han måtte sette seg ned og hente seg inn en halvtimes tid etterpå. Bare så det er sagt også.

 

Et par småting du bør huske på: Litt solid hyssing eller strips til blinding av spiserør og tarm, evt. noen meter med paracord. Et lite bryne. Hansker (ikke til slaktinga, men for å holde deg varm på hendene), lue eller hatt med øreklaffer. Enkeltmannspakke. Drikkeflaske. Og endelig: Ja-Da sitronpulversaft :)

 

God tur.

Link to comment
Share on other sites

Med lave sko ville jeg iallefall hatt gamasjer
...vanligste måten fjellet behandler deg på er kjølig. Bare så det er sagt.

 

...Litt solid hyssing eller strips til blinding av spiserør og tarm, evt. noen meter med paracord. Et lite bryne.

Støttes!

 

Tilføyes: Et lite sterkt signalfarget plagg av ett eller annet slag (f.eks. en del av en signalvest) av 2 grunner:

 

1. Dersom du er på langtur med relativt stor og tung sekk, eller du søker tilflukt i fjellduken, og reinen plutselig dukker opp, så er det svært fristende å legge igjen duken/pargasset når man skal stille innpå. Uten å merke pargasset med enten gps eller signalfarge kan det tenkes du aldri finner det igjen. Timene med leting kan i hvert fall bli mange... Noe så enkelt som å forlate posten for å finne litt vann i steinura kan by på utfordringer med finne tilbake til posten!

 

2. Dersom noe alvorlig skulle skje, er du helt enkelt lettere å lokalisere for den som skal hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

Nikon Pro Staff 7 10x42

Den er mer enn bra nok for en jaktdebutant. Det jeg var redd for var at du hadde noe til 298 kroner...

 

Saltsug (det kommer!) kan du også løse ved å bytte ut nøtter mot peanøtter.

Det var en som tipset om avstandsmåler, men det ser ikke jeg som noe å bruke penger eller bærekrefter på. Det du skal gjøre når du kommer inn i terrenget er å finne en sten som du tror er 150 meter fra deg og så skritte opp den virklige avstanden. Etter noen forsøk vet du hva du kan skyte på.

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt; jeg har også jaktet på Ringebu med Oryx i 308, pasvik dress og lave sko. :-) Det går helt fint.

 

Støtter rådet om å kjøpe deg en avstandsmåler. Avstandsbedømming er vanskelig på fjellet. Har du bare råd til en billig en, så er det mye bedre enn ingenting.

Link to comment
Share on other sites

God kveld her fosser det inn tips :) Ble en drømmetråd for meg det her!!

 

Jeffery:

Da skal jeg se på nye "lave" sko imorgen. Crispi skarven skal prøves da de er satt på ned på XXL.

http://www.xxl.no/villmark/fjellsko-og-jaktstovler/fjellsko/crispi-skarven-fjellsko/p/1053831_1_style

De er visst enkle å gå inn også, noe jeg ser på som en fordel!!

 

Jaktdress: Pasviken er da bestemt. Jeg får håpe på det beste og forberede på det verste som de sier;) Ullundertøy og jervenduk skal jeg garantert ha med oppover så da burde jeg kunne klare både kaldt og varmt :)

 

Kikkert: Her er det fler som har sagt det samme :) Haavard også ser jeg. Nikon blir med så skal jeg sikte inn mot en 8x32 mot neste år, muligens brukt. Det kommer til å koste litt, men har da et år å finne et varp :D

 

Cameron:

Takker, felling ønskes på det sterkeste:)

Kikkerten kommer til å brukes aktivt, det blir fort noen timer med slikt. Inn i jervenduken og sitte å speide.

Ang sag så har jeg det hjemme, men sto ikke på pakklista. Bruker du til slakt? Kniv nr 2 blir nok en større kniv. Der har jeg litt velge mellom allerede. Ubestemt foreløpig, mistenker vekta kan spille inn når alt er pakket ;)

Fler som har tipset om gamasjer, så det tror jeg burde kjøpes. Har ikke brukt det tidligere selv, men forstår jo fordelen her.

Ammo kommer opp igjen. Det er et ønske, men av alt jeg har prøvd så er det stort sett den kula som har gått best i Rifla. Federal fusion er på lista hvis jeg får prøvd noe annet. hvis den er billig og bra er det kjekt selvfølgelig!

 

Truls:

Telt er offisielt bestemt tatt med. Hva vet jeg ikke enda, men skjønner det må med. Research startet, men komemr ikke til å bli et dyrt telt. Tenker basecamp et sted og jakte ut derfra. Forenkler en del ting :)

 

Hvilen type påleg har du tatt med? Salt må med, det blir nok lit av hvert fra spekepølse, tørka kjøtt osv. Dette er jeg veldig interessert i siden jeg har sett lite rundt dette. Nøtter blir nok peanøtter :)

 

Akkurat med antall personer i jaktområde er kanskje det jeg liker minst med denne type jakt. Ikke vant til det og høres helt ærlig lit slitsomt ut. Forstår virkelig at signalfarger er fornuftig. Skal ta med noe, muligens lue type oransj. Vil helst ike ha kuler susende rundt meg eller motsatt.

 

Hyssing har jeg på lista, men strips har jeg ikke tenkt på. Tas med da det veier lite. Hadde tenkt å ha med noen engangshansker til slakt og vanlig mot kulde. Resten er med, men siste punkt er spennende? Hvilken sitronpulversaft?`forslag?

Takker.

 

Streamdip:

Check. Signalfarger skal med. Siden jeg ikke er kjent foreløpig i fjellet så tror jeg gps blir brukt flittig. Better safe than sorry. Vesten vil uansett gjøre det enklere :)

 

Haavard:

Nikon blir da årets kikkert :) Saltsuget skal godt ivaretaes. Jeg er tross alt et matvrak, ønsker å kose meg litt i fjellet:)

Samme tips ang sten er mottatt av fler. Skal brukes :) Avstandsmåler blir med hvis jeg får låne. Ellers ikke med i budsjett i år.

 

Jeffrey:

Rescue flag skal sjekkes når jeg får skaffet duk.

 

Muntjac:

Godt å høre :) Da finner jeg ikke opp kruttet på nytt.

Ang avstandsmåler så blir dessverre ikke det i år. Bare ved eventuelt lån. Håper på neste år!!

 

Takker til alle og et siste spørsmål.

Jeg har ikke noe reinskinn, men ønsket meg et hvis jeg skulle på reinjakt. Ikke sikkert enda, men noen som kjenner til pris på å få slikt preparert. Tenker da hvor det kan gjøres og andre tips. Til info så prøver jeg ikke å selge skinnet før reinen er skutt, men må ha det i bakhode hvis jeg er så heldig å får dyr ;)

 

Good night! Siste dag på jobb imorgen før sommerferie. ENDELIG!

Link to comment
Share on other sites

Telt er offisielt bestemt tatt med. Hva vet jeg ikke enda, men skjønner det må med. Research startet, men komemr ikke til å bli et dyrt telt.

Vurder dette. Billigere kan det vel knapt bli, og det funker. Har sjøl den forrige modellen. http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/helsport-nordmarka-2-telt/p/1100093_1_style

Hvilen type påleg har du tatt med? Salt må med, det blir nok lit av hvert fra spekepølse, tørka kjøtt osv. Dette er jeg veldig interessert i siden jeg har sett lite rundt dette.

Er ingen ekspert her, men maten jeg pakket til forrige jakt besto av: Real turmat til middag, Bjørns havregryn supplert med syltetøy i en liten tuppeware og sukker til frokost, kraftig brød med leverpostei og makrell i tomat (minibokser) til lunsj. Bor du i Oslo får du tak i Frukt og nøtt-brød fra Bakeriet i Lom på Mathallen tror jeg. Er du ikke vant med dette brødet blir du stinn etter en og en halv skive. Samtidig synes i hvert fall jeg at det er så godt at du kan spise det uten pålegg. Ellers er rosiner og Maaruds nøttemiks med rosiner og sjokolade obligatorisk i sekken min. +pulverkaffe og te. Dette høres og er nokså spartansk, men når du begynner å pakke sekken så skjønner du hvorfor det blir sånn... Personlig kjenner jeg ikke det voldsomme saltsuget.

Hyssing har jeg på lista, men strips har jeg ikke tenkt på. Tas med da det veier lite. Hadde tenkt å ha med noen engangshansker til slakt og vanlig mot kulde. Resten er med, men siste punkt er spennende?

Tar du med strips ville jeg oppgradert hyssingen til et tynt og lett "tau"/snor, ellers blir det litt smør på flesk. Engangshansker er ikke et must, men kan være hendig når det er lite vann tilgjengelig. Vurder også en miniflaske med desinfeksjonsveske. Kjekt når naturen kaller... Husk også noen "brødposer". Du må sjølsagt ta med hjertet! Sjøl tar jeg også med lever og tunge. Da er det kjekt med et par-tre rene poser, samt til restavfallet du produserer på turen.

Signalfarger skal med. Siden jeg ikke er kjent foreløpig i fjellet så tror jeg gps blir brukt flittig. Better safe than sorry. Vesten vil uansett gjøre det enklere :) Rescue flag skal sjekkes når jeg får skaffet duk.

Vesten jeg dro opp som eksempel var bare ment som eksempel. Rescue-flagget som evnt. følger jervenduken holder i massevis. Poenget er at man ikke har tid til å fikle med gps'n når flokken plutselig står foran deg...

Jeg har ikke noe reinskinn, men ønsket meg et hvis jeg skulle på reinjakt. Ikke sikkert enda, men noen som kjenner til pris på å få slikt preparert. Tenker da hvor det kan gjøres og andre tips. Til info så prøver jeg ikke å selge skinnet før reinen er skutt, men må ha det i bakhode hvis jeg er så heldig å får dyr ;)

Jeg skjønner tanken din. Problemet er bare at reinen har sommerpels i jakta, og skinnet er derfor av dårlig kvalitet. Skyter du bukk er det også snakk om noen kilo. Jeg ville heller sett meg om etter ett ferdig skinn. Du kan sjekke med Roar Pelsindustri (i Sandvika tror jeg)

 

Enda et tips: Brystreim til kikkerten: http://www.kikkertspesialisten.no/swarovski-kikkertseler-bs-p-444-c-529.aspx Også kjekt til annen jakt... Absolutt ikke et must, men sabla nyttig. Alternativet kan være å tre kikkertfutteralet på bryststoppen til sekken, samt ha kikkerten i nakkereim samtidig. Da slipper du å ha den slengende rundt, men har den likevel alltid lett tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ammo så kan man dra dette langt, men det er ikke nødvendig. Jakter du elg og gris også ville jeg bare benyttet samme kule som til annen jakt. Sjøl bruker jeg Lapua Mega = presis, rimelig, stabil og anvendlig til det meste av annen jakt. Oryx gjør samme jobben med koster en del mer. Andre sorter har jeg ikke erfaring med i 308.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som du har tenkt på det meste nå. Jeg har brukt å ta med en snabb med morrpølse, veldig godt, bra salt og fullt av proteiner og fett.

 

Pulversaft er min personlige favoritt. Før i tida fant man Ja-Da i de fleste kolonialforretninger, men nå til dags er vareutvalget helt annerledes, takket være de dominerende matvarekjedene. Men du kan kjøpe på nettet: http://ja-da.no/ Dessverre er butikken stengt for sommeren, men det er håp i lokale dagligvarebutikker rundt omkring. Ja-Da er mye friskere og bedre enn noen energidrikker jeg har smakt.

 

Jeg tror det bare er å ønske deg lykke til. Det du trenger å tenke på nå, er vindretning og og andre jegere. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå lenger enn de andre. Ofte har jegere det med å jakte på den samme flokken, som dermed blir stadig større. Jo lenger unna folk du kommer, des roligere er dyra. Å jakte på en stresset flokk eller å stille innpå rolige enkeltdyr og småflokker, er som natt og dag. Det kan være lenger mellom dyrene, men du kan også oppleve at det er flere dur som har trukket inn i sentralområdene for å komme unna stresset i liene ned mot bygdene.

 

Hvert eneste år er det noen som har det med å gå etter dyra, selv om dyra har registret dem for lengst og svarer med å trekke seg unna. Tenk på slike jegere som løshunder, forsøk å plassere deg slik at du kan postere på dyrene de går og dytter på. Lite er mer tilfredsstillende for en skadefro jævel enn å felle et dyr som andre driver foran seg. Hvis du opplever at lausbikkja blir grinete, skal du bare ta det med knusende ro. Du er i din fulle rett, han andre er det ikke.

 

Husk også på at rennende vann har det med å ta med seg lukta av deg. Den kunnskapen kan du bruke til din fordel i flere situasjoner, for eksempel hvis trekken varierer. Da kan du, hvis det er en mulighet for det, prøve å komme deg innpå ved å følge en bekk motstrøms.

 

Dette ble visst litt mye. Men sånn er det jo når en blir engasjert.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Husk også på at rennende vann har det med å ta med seg lukta av deg. Den kunnskapen kan du bruke til din fordel i flere situasjoner, for eksempel hvis trekken varierer. Da kan du, hvis det er en mulighet for det, prøve å komme deg innpå ved å følge en bekk motstrøms.

 

Det der tror jeg ikke på. Vinden vil være mye sterkere enn draget fra bekken bare du kommer 1 cm opp fra vannet. Derimot lager bekken lyder som kamuflerer jegerens ditto.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange cm en må over vannflata, har selvsagt noe med hvor stor vannføringen er og hvor sterk vinden er og hvordan retningen på vinden er i forhold til dyra.

 

Men man skal jaggu ha sittet mye inne om en ikke har skjønt at rennende vann trekker lufta med seg. Det dreier seg jo ikke bare om bevegelsen i vannet, men også - går jeg ut fra - at den som regel lavere vanntemperaturen påvirker luftmassene over.

 

Egen empiri: Jeg har i hvert fall lykkes med å komme meg innpå dyr med å bruke metoden. Flere ganger. Jeg kan ikke garantere at jeg ikke ville lyktes om bekkene ikke hadde vært der, men det blir jo litt vanskelig å finne ut av.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen:)

 

Streamdip:

Har vært og kikket på det teltet. Det er nr 1 på lista, men sjekker fortsatt mulighet for å låne før jeg kjøper.

Mat kommer jeg til å fundere mye på frem mot turen, men skjønner at litt variasjon er knall. Nøttemiks/peanøtter og te skal med. Samt noe å blande i vann eks, saftpulver eller lignende. Kommer til å ha med noen powerbars til et mellommåltid. Veier lite, mye energi.

Hyssing blir nok da byttet mot paracord. Har tenkt på dette tidligere og kjekt å ha :)

Kommer til å ha med noen engangshansker, veier lite og kan være kjekt. Antibac er på listen. Den er etterhvert med på de fleste turer;)

Brødposer er spikra. Ønsker å ta med hjertet så fremt det er intakt. Speket reinsdyrhjerte er mat for gudene.

Ang skinn så får jeg bare se ann skinnet. Hvis det er ok og jeg orker, så får jeg ta med. Vil heller ha selvjaktet ok enn kjøpt perfekt. Men her vil tyngde også spille inn en del.

Brystreim har jeg og tenkte da den med. Mye mer behagelig, spesielt siden jeg har en stor kikkert. Brukt en del tidligere:)

Ammo: blir foreløpig det samme, men jeg ønsker å sjekke ut fusion og lapua mega. Bonuspunkt.

 

Muntjac: Som nevnt her så ser jeg ann hva jeg forhåpentligvis skyter. Det er jo noe ekstra jobb med dette pluss bæring, Må legge en plan. Roar Pels er et godt tips, det er jo ikke langt fra Drammen som jeg nå bor i :)

 

Truls:

Mat og drikke: Det bli nok noe tørka kjøtt/pølse med. Er utrolig glad i dette og perfekt turmat :) Skal sjekke ut pulversaft også, hvis ikke kan jeg fort ende opp med drikk til energipulver.

 

Jakt: Drømmejakta er å stille innpå flokk med minst mulig folk rundt. Har forstått at dette ikke er bare bare på ringebufjellet, men er villig til å komme meg unna. Heldigvis har jeg Norwegianwoods som rådgiver og det hjelper veldig :) Siden jeg er fersk så er nok dette min største hindring, erfaring. Men man må jo også starte en gang:)

 

La andre være mine drivere, I like it !! Notert, så får jeg se hvordan ståa blir når jeg kommer opp. Skjønner tanken med vannet. er notert, men fordrer at jeg blir litt kjent i området osv for å kunne bruke. Spennende :)

 

At det ble "litt mye" er bare moro :) Det er som å ha for mye bacon eller penger. Det er ikke et problem ;)

 

Skal prøve å få satt sammen en liste over det jeg har bestemt osv nå, men starta ferie på fredag og litt ting som skjer innimellom.

Kjøpte blant annet denne:

http://www.xxl.no/villmark/kjokken-og-mat/kokeapparater/eagle-products-fm-102-gassbrenner/p/1097583_1_style

Stormlighter er også kjøpt inn. Crispa Skarven ble prøvd og blir kjøpt til uka hvis ikke noe rart skjer.

God søndag!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke rukket å lese alle innlegga, men det er visst bare "Truls" som er inne på det viktigste: Nemlig HVOR du skal jakte.

 

Du har flere muligheter, men IKKE velg den enkleste - å kjøre bil langs Friis-veien. Det ser ut som du tenker på å gå (på måfå) innover i fjellet, og bo i telt/under åpen himmel. Jeg vil anbefale deg følgende:

 

Dra til området ved Samtjønnene. Det er en god times marsj fra begge sider (Tromsbua på Gudbrandsdalssida, Gåla på Østerdalssida). Ved "Saubua" øst for Bølhøgda er det ei åpen bu (østre halvdel av gamle gjeterbua, den vestlige delen har oppsynet, så hold deg i skinnet!). Der kan du ha "base" i bua, og sette opp teltet ditt (i ei grop) på "tangen" mellom tjønnene. Da har du flere muligheter, kan postere oppe på Bølhøgda, sitte i bua og studere myra, eller ligge ved teltet. Det siste gir gode muligheter, jeg skjøt en kalv der for to år siden, da den ble skuddbar mellom to gullbukker (som jeg ikke hadde kort på :trist: ).

 

Hvis du vil jakte lenger nord, kan du få ha "base" sammen med meg i hytta jeg leier av Statskog ved Skjerdingen høyfjellshotell. Jeg blir sannsynligvis i området, håper å få overta et eller flere returnerte kalvkort fra fjellstyret. Mulig jeg setter opp et telt på "tangen" ved Samtjønnene før jakta.

 

Vi kan jo snakkes nærmere pr. PM.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et unyttig tips blandt alle gullkorna, men men... :winke1:

 

Enkleste "energidrikken" jeg har vært borti, ble jeg tipset om av en triathlon utøver.

Istepulver (8 pack fra Rema 1 pakke= 0,5 liter) har lite energi i utgangspunktet, så de tilsatte fruktsukker/fruktose (Også fra Rema)

Har prøvd det nå i sommer, og virker veldig bra! :winke1:

Smaker helt kurant også. :shock: Jeg blander på ei slik "suttetut" flaske som tar 0.7 liter og synes den styrken er helt grei...

 

Fikk også oppskrift på "Energi bar"... Lettvindt, billig og fikk smaken akkurat slik jeg ville ha den... :wink:

 

Bare å si ifra hvis noen vil ha den også... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på her - Jeg skal også til ringebu på villrein jakt i år, så jeg kan jo dele pakk lista mi, kanskje til felles nytte.

Jeg starter dog første jaktdag - 20-24. og 28-31. aug er satt av i første omgang.

Har kort på fritt u/50kg + 1 kalv i Ringebu.

Har forresten utsikt til Drammen herfra( Lier ), så hvis du vil ha en oppdatering etter første uka kan vi sikkert møtes..

 

 

Så pakklista:

Sekk, recon synco 125 L.

Våpen , Schultz & Larsen classic DL i 308w - skal jeg ta med demper, eller ørepropper?

swaro z5 3.5-18 BT som optikk.

Ladet med hornady interbond 150gr, 45 gr N-11, col 71, innskuddt på 100, 200 og 300m.

8stk patroner blir med pakket på 2 forskjellige plasser.

Jerven hunter duk - med signal flag..

Kikkert. Steiner discovery 8x44, med brystsele. Eller skal jeg ta et nikon fieldscope ed50 13-40x.. (640 gram - 200g lettere enn steinern..).

Her hadde det hjulpet å være kjent, hvor lang kan man speide i terrenget - hvor kuppert er det, hvor lang unna kan man idendifisere rein med en 8x kikkert?

Avstandsmåler.

 

Sovepose i dun,1.5 kg

Liggeunderlag.

telt.. hmm 2/3 manns fjelltelt av ukjent fabrikat på 3,4 kg... prøveoppsetting viser at jeg mangler noen plugger, må kjøpes inn.

Litt tungt - har et lite telt til men er ikke like bra..

Kompass testet ok, kartblader over det aktuelle området. Vanntett kartlomme.

Mobiltelefon med gps - prelastet kart for området. -pakket vanntett.

Jaktradio. -Hvor mye trafikk er det på jaktradio på ringebufjellet, med tanke på at der er et generelt forbud med untak av vasling mv. Tenker jeg kan plukke opp info om plassering av flokker når andre har skutt dyr?? Eller er det bortkasja vekt?

Gir mulighet for å kalle på hjelp ved uhell også..

 

Vanntett pakksekk 20L.

Fullt skift av undertøy,ull, og 4x sokker, nye hver dag:)

Jaktdress blir Chevalier action pro i goretex eller fjellreven keb i bomull. Sjekk værvarsel - alt annet enn plaskregn så blir det fjellreven.

Sko. Meindl Derby gtx halv høye sko lær/goretex, eller viking hunter gtx jaktstøvler i lær/goretex - litt usikker..

Orange lue, ullgenser, hansker. mygghatt.

Fullt skift i bilen i tillegg.

 

Kniv, foldekniv Outdoor Edge Flip'n Zip med 2 blad, ene er bukåpner, engangshansker 2x.

+ En kniv til annet bruk enn slakting. Brynje..(har bare en stor, kjøpe en liten?)

Fluenettting/viltpose,

edit(takk ho-ward): strips x4

 

Primus Gravity MF, 1 gassboks + 0.5 l bensin.

Fyrstikker og tennstål, stearinlys/gravlykt. tau/hyssing.

Lite førstehjepsskrin med enkelmannspakke, gnagsår plaster, +div.

Myggspray. håndkle, såpe, dasspapir pakket vanntett.

bestikk og skål, drikkeflaske 1l.

edit(takk ho-ward): Tannbørste, tannkrem.

Mini fiskeboks med det aller nødvendigste og fiskestang. Fiskekort.

 

Mat

Eggboks med 6x egg. litt bacon.

1 stk biff. ferdig kokte poteter.

4x frysetørr turmat av noe slag..

Brød, baconost på tube x2. 1kg Kaffe. morpølse.

havegryn, melkepulver, sukker. smør. rosiner. ferdigblandet salt/pepper blanding.

nøtter. sjokolade. 3 ØL :). pluss en knert av typen cognac.

 

Har jeg glømt noe?

 

Satser på å kjøre opp til friisbua og parkere og gå nw eller sw til jeg ikke ser folk lengre :) Dvs ca hirisjøen eller breitjønnene - eller lenger sør som jegermeistern foreslår, hvor fiskestanga kan få prøve seg så lenge ingen rein er i sikte.

 

Synd man må være innenbygds for å bruke oter og garn..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ville ta tatt med meg i tillegg:

2x helsetrøye

Tannkost + tannkrem og tannpirkere

 

Håndkle

 

litt skokrem (og ektra skolisse )

 

Speil dersom du bruker linser

 

Peanuttsmør

 

Nøbluss/signalpatroner

 

Pussesnor og litt våpenolje

 

Noe for å rengjøre kikkerten(e)

 

lipseal

 

talkum

 

reserve fyrstikker

 

Ellers så ville jeg ha bytte ut:

-brødet med lompe og boller

-3 ØL med mer av de edlere dråpene

 

 

Hadde også gått for bomulls dressen og tatt med meg lårings i tilfelle regn. (antar jerven duken kan brukes som poncho ? )

 

For slakting, så var det nevt strips. -> must. (sammenleggbar bøtte og Zalo, dersom du skal flå)

 

Impregner gjerne teltet og luft det godt før turen starter

 

(Dersom gravlyset er tenkt for å ha varme i teltet, må du ha et godt fundament. evt. bytte det ut med en powerbank og 2 el.håndvarmere)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruk det du har. Det er ikke sikkert at nytt og fancy-dyrt utstyr gjør jakta så mye bedre. Mange gode tips om småting over, som tråd, tannkrem osv. Det er ofte ikke de dyre tinga som avgjør. Bortsett fra en ting da, optikken. Sats på en god kikkert.

Bruk de støvlene du har, og den jaktdressen du har.

Hva en liker å spise er individuellt. Som sagt her ville jeg også heller gått for lomper enn brød. ellers har jeg god erfaring med Polarbrød. Jeg ville hatt med noe salt pålegg, type Trønderfår, det er sabla godt på tur.

Og littegrann smågodt nedi sekken ! Det er utrolig hvordan litt vingummi eller en lakrishodeskalle kan hjelpe på humøret i tunge stunder !

Øl ville jeg ikke båret med meg, men derimot en liten kolekvint. Whisky eller Cognak, ta det du liker best.

 

Skitt jakt !

Link to comment
Share on other sites

Mitt siste tips er å snakke ofte med oppsynet. De er hyggelige og hjelpsomme, og har ofte gode oppdateringer om hvor det er sett dyr.

 

Jeg er ikke superkjent, men når jeg har jaktet der de siste årene har det vært lite bukk å se nord for Friisveien tidlig i jakta. De trekker opp fra skogen senere mot brunsten, har jeg blitt fortalt. Hadde jeg hatt bukkekort ville jeg hørt på Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir nok med svinejakt noen dager og ser om jeg kan være til noe hjelp.

Rein skal vi nok finne og få skuddsjanse på :)

Så spørs det om det er stort nok til at han vil klemme på avtrekkeren :)

Er den for stor, er det ikke sikkert at jeg orker å være med og bære :wink:

 

Jeg satser på å lure han til å ta med seg mest mulig, slik at jeg får lettest mulig sekk :mrgreen:

 

Mye gode forslag fra mange :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også jakte kalv og følger @Jegermeisteren sin plan.

Tar med Rondane 4 som hovedcamp og et Ringstind Superlight 1-2 i tilfelle jeg tar en dagstur innover. Recon Pack 125 liter blir med overalt.

Mat blir en blanding av "utskutt depot" med hermetikk og Drytech. Lager egen frokostblanding med Rema frokostblanding og tørrmelk i ferdige porsjonsposer. Børsa er en lett Savage Axis 308w. Kikkerten, som også skal brukes på skumringsjakt på rådyr, er derimot et dråg av Docter 3-12/56... Ellers mye av det samme utstyret som allerede er nevnt.

Vurderer walkie for kommunikasjon med andre jegere...

Har lokal guide i noen dager andre uka. Ellers alene i to uker fra andre uka.

Kjekt om vi jegerne i samme området kan ha litt kontakt både før og under jakta.

Link to comment
Share on other sites

Det er forbudt å bruke radio til aktiv jaktutøvelse, derimot er det tillat å varsle innad i jaktlag om fellinger, og for å f.eks. varsle om henting av kjøtt, plassering av leir, møteplasser, endring av ditt eller datt så lenge det ikke er aktiv jaltutførelse og koordinering før felling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...