Jump to content

Jørpeland PK vil igang med PPC skyting, hvordan komme igang?


Glenn_G

Recommended Posts

Litt før jul havnet jeg inn i styret i jørpeland pistolklubb som har hatt litt laber aktivitet de siste årene. Vi er fire stykker i styret nå og vi har veldig lyst å få opp aktiviteten og få gang på konkurranser og flere øvelser. Vi har sjekket opp litt om PPC, noe jeg selv har hatt lyst å begynne med lenge og både de andre i styret og medlemmene generelt virker til å være veldig gira på dette. Så jeg gikk inn på www.ppc1500.no og sendte en epost på vegne av klubben, fikk kjapt svar om at eposten ble videresendt til bergen og at de ville hjelpe meg. Fikk aldri noe svar derfra så jeg sendte en ny epost via www.ppc1500.no men har aldri fått noe nytt svar. Har noen tips til hvem jeg kan kontakte for å få kommet igang med dette? Vi vil i første omgang skyte en og en øvelse uten å trekke fra hylster osv for å få med mest mulig medlemmer før vi får inn en instruktør for å ta kurset. Men vi trenger skikkelige PPC skiver, hvor kan disse skaffes? Tenker både for 25 og 50 yards da vi har vanlig bane for 25m og muligheter til å skyte i felt på lenger hold.

 

Alle tips angående å få startet opp med PPC er veldig velkomne! :D

 

Mvh

Glenn Gundersen

Link to comment
Share on other sites

Så bra! Da er det deg jeg sendte eposter med antar jeg? Forstår at ting kan ta tid, er jo dugnadsarbeid alt dette :D

Trodde kanskje at nettsiden ppc1500.no ikke var aktiv lenger og at ting burde gå via NSF istedet men tenkte å prøve her før jeg kontaktet forbundet. Men da venter jeg bare på svar fra deg istedet, går veldig greit det når vi bare vet at det er noe på gang :D

Link to comment
Share on other sites

Ok, ja men det er jo også greit selvsagt. Flott om det skjer litt mer på den nettsiden, men regner med dere har nok å gjøre dere også så forstår at ting kan ta litt tid.

Synes iallefall det er veldig flott at dere har klart å få denne skytegrenen inn under forbundet! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Glenn-G, moro å høre at PPC fenger interesse utenfor Bergen og østlandsområdet. Vi var så heldige i Oppegård SL at vi hadde to av Norges beste PPC skyttere i nabolaget og de var på utkikk etter en klubb med plass til en PPC bane. Da hadde allerede noen av oss i styret vært på kurs hos PPC-skyttern i Sarpsborg. Jeg tror jeg vil anbefale deg å starte med en håndfull interesserte i egen klubb og få ned en instruktør over to/tre kvelder slik at dere kommer i gang på en skikkelig måte. Når resten av klubben ser hva dere driver med øker interessen antagelig dramatisk og dere får raskt fylt et kurs til. 10 mann på kurs er passe.

Grunnen til at jeg mener dere bør starte med en instruktør er at PPC har noen momenter som dere ikke uten videre kan lese fra regelboka, og jeg tror dere vil finne skyteformen artigere hvis dere gjør det skikkelig fra dag en. Hvorfor vil du vente med hylster ( og magasinholdere ?) der er jo mye av det som er moro med PPC. Du kan ta en titt på hjemmesiden vår i Oppegård SL der vil du finne endel oppdatert stoff om PPC: http://www.oppegaardsl.no" target="_blank

Men jeg svarer gjerne på spørsmål ...

Link to comment
Share on other sites

Ja det ser utrolig moro ut! Dere hadde et bra utgangspunkt i klubben deres, vi er ikke så heldige men håper på å få til et bra opplegg alikevel :D

Med å vente så mener jeg bare at vi vil la folk få prøve å skyte litt med svak hånd og på tid, samt forskjellige skytestillinger i tiden fram til våren siden vi kun skyter med .22lr innendørs nå og vi har ikke kunnet si så mye til medlemmene angående PPC annet enn hva skytingen består av siden vi ikke har hatt mer info. Til våren så begynner vi med uteskyting med alle kalibre og da kan vi ha skytedelen av kurset der.

 

Tror vi kan få med ti stykker rimelig raskt selv om det er en liten klubb. Og når vi kommer igang så tror jeg nok at det kommer til flere som du sier, litt av målet er å lokke fram de gamle ringrevene som var veldig aktive før i tiden men som nå bare skyter på egenhånd og veldig sjelden kommer på treninger. :wink:

 

EDIT: Sjekker den hjemmesiden nå :D

Link to comment
Share on other sites

Kupper tråden litt siden vi er inne på det med PPC-kurs.

Det ser nå ut for at det blir en tur til Fauske for undertegnede sånn ca. den 22. og 23. Februar for å holde kurs, og vi skal vel få til et stevne også.

Der har de klart å få samlet skyttere fra hele omegn, meget bra.

Hvis det er flere i området som er interessert ta kontakt med Fauske og Sørfold Pistolklubb (tror jeg det heter?)

 

...Jeg vet at det mangler minst én Bodøværing ...host, kremt Gisle... host...

Link to comment
Share on other sites

Ser på andre tråder at skiver til PPC er vanskelige å få tak i, har det blitt noe lettere? Må jo få fatt i skiver til både 25 og 50 yards baner og det må vi jo uansett ha klart før kursing syns jeg, må jo bygge stativer også. Må også komme på noe lurt for å få til flyttbare "barrikader" så vi kan skyte på forskjellige hold.

Link to comment
Share on other sites

Det er ofte de med noen skudd på baken og som er litt lei bare felt og bane, som finner PPC spennende. Jeg startet med felt og bane, prøver å knekke koden i DSS, og har nå holdt på litt med PPC. Det som fenget meg særlig var at du kan skyte hele eller deler av programmet og måle eventuel fremgang uansett om det er i konkurranse eller trening. Og jeg tror at jeg er blitt en bedre DSS / felt / baneskytter av PPC skytingen fordi den har gjort meg bevist på endel momenter som man bruker i andre grener, men ikke har oppdaget at har betydning.

Jeg regner med at du allerede har funnet siden til WA1500 http://www.wa1500.org" target="_blank" target="_blank" target="_blank hvor dere etterhvert blir registrert som PPC skyttere med egen WAID.

Vi kjøper skiver fra Kruger i Tyskland, og vi kan sikkert hjelpe dere i gang med noen skiver fra oss.

Da vi etablerte PPC banen vår med 16 standplasser laget vi et fundament hvor vi støpte ned 100x100 kanalstål med 1,6 m avstand som vi setter barrikadene ned i. Vi bruker to 48x98 som er skrudd sammen til barrikade. Vi laget et sett med 16 relativt lette skiveføtter i tre som vi kan sette skive stativene ned i og som er lette å flytte på ( kan sende deg tegninger ). I fjor sommer bygde vi to skivevoller på 25 og 50 yard fra barrikade rekka. Ved skyting på holdene kortere enn 25 yard uten barrikade, går vi frem på banen. Ved barrikadeskyting flytter vi skivene mellom de to skivevollene - det funker ganske bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå tenker du for mye :lol:

Det er faktisk mye i det som ojoh skrev, få litt tips fra oss først.

Dere trenger kun en type skive. Den lille skiva blir så å si ikke brukt til annet en egentrening her i landet. Den er laget for å simulere 50 yard skyting på 25 yard, og brukes igrunn ikke i konkurranser. du fikk et navn av meg i en mail ang. skiver, prøv vedkommende eller så kan kanskje ojoh (samme klubb) her hjelpe deg med en postpakke. Jeg er dessverre tom for "ekstra" skiver akkurat nå.

Når vi arrangerer kurs på nye steder pleier vi å ha med skivemateriell, og det tror jeg karene fra Åsane også klarer.

 

For å gjøre det enkelt klarer det seg med stolper på 50 yard, skiver og folk er lettere å flytte på.

F.eks. slik: Stolpene står på "standplass" og skivene på 50 yard. Når det skal skytes på 25 yard flyttes skivene nærmere. Når det skytes på 7 og 15 yard lar man skivene stå på 25 yard, og skytterne går frem til linjer som markerer rett avstand. Her brukes ikke stolpene.

Link to comment
Share on other sites

Aha, jeg har nok misforstått litt. Vi har kun 25m bane men kan rigge oss til i et sandtak og ute i felt i enkelte perioder i året. Men hovedskytingen vil foregå på 25m banen. Er det da bare store blinker vi trenger altså? Hadde glemt det tipset angående skiver som jeg fikk fra ppc-skytter'n så jeg skal sjekke opp i det i morgen :oops: Har sett litt på den siden (wa1500.org) og forstår at vi må registreres der med tiden. Klasker neven i pannen over ideen med å flytte stolpene istedet for blinkene, det var rimelig lite gjennomtenkt, hehe. Men tar gjerne imot tegninger på skivestativer, skal sende en pm med epostadresse :D

 

Tenker nok for mye til tider ja, er mye å sette seg inn i for tiden. Mange prosjekter i klubben så nok å henge fingrene i..

Takk for tipsene!

Link to comment
Share on other sites

Det vet nok bare ojoh, spør han.

 

Men det blir vel 25% påslag fra statens side. Så er det vel bare å regne det ut selv.

 

ojoh kjøpte en hel pall fra Tyskland. Hvor mange blinker det blir vet jeg ikke.

Dette er info jeg har selv har fått av han.

 

Staffansvapen.se i Sverige har en plasttype som tåler 1000++ skudd som man bare bytter innmat i.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppegård SL planlegger nytt PPC kurs i begynnelsen av mars. Foreløpig plan er teori onsdag 5, praktisk kveld torsdag 6 og en åpen PPC 1500 kvalifiseringsmatch lørdag 8. OSL holder til i Akershus som er et lite stykke unna Rogaland dessverre ... Legger ut egen tråd for kurset.

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Datoene passer jo bra med arbeidsturnusen min, men det blir litt langt unna... Blir dyrt kurs når flere døgn på hotell kommer i tillegg til kursprisen... Jeg får bare vente til det "sprer seg" hitover :). Hva skjer på Jørpeland?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Her har det visst skjedd litt av hvert, har ikke vært her inne på en stund. Det er travelt i jørpeland pistolklubb, ble plutselig utskiftninger i styret og mye å gjøre, vi har et nybegynnerkurs pr mnd og totalt 7 skytinger pr mnd fordelt på 4 skyteledere så vi har litt å henge fingrene i. Prøver å få til feltskyting også nå i tillegg til at banen skal pusses opp og mye annet vedlikehold og planlegging av aktiviteter. Mye jobb men er jo moro :D Nå har våren kommet og vi starter utendørsskytingen etter påsken, så da begynner nok folk å bli klar for PPC-kurs. Vi henger litt etter siden vi i en periode kun var to stk i styret men nå har vi fått inn en tredje person og fått litt mer oversikt iallefall. Når vi skal skifte kledning på standplassbygget så vil det bli laget med barrikader for PPC og da begynner det å ligne noe. Men dette kan ta tid så det spørs om det ikke blir lettest å reise for å ta kurs om det dukker opp flere innen grei reiseavstand, hvis ikke får vi hyre inn instruktør og ha kurset her.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...