Jump to content

Ny bok om pistolskyting..


Øyvind Johansen

Recommended Posts

Går i trykken neste uke om alt går som det skal. Er vel på lager i Norge før jul. Selges gjennom Børselars a/s Petter kommer til å ha den med seg på NM`r og kurs, og om du kommer på stevner på Mysen på stevne kommer vi til å ha noen for salg der også.

 

Tittel blir vel "Pistolskytingens grunnleggende enkelhet"

 

Har sittet og studert manuset noen timer og liker det jeg leser..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har lest-og forstått 8)

Var til å begynne med overrasket over at en bok fra en slik renomert skytter var såpass tynn(antall sider) Men etter å ha tenkt meg litt om kom jeg fram til at forfatteren har berørt alle vesentlige punkt innen pistolskyting. Han går direkte på, forklarer på en usedvanlig lettfattet måte, som er en kunst i seg selv, hvor mange feiler.

Boken er et must for pistolklubber og nybegynnere, og for en "viderekommen light" som meg, var det forfriskende å lese en bok som så direkte går inn til kjernen uten omsvøp og henvisninger til kilder her og der. Petter Brattli er en mann jeg har respekt for, den ble ikke mindre etter denne boken. Den blir med i skytterbagen, bedre reklame kan jeg ikke gi.

Link to comment
Share on other sites

Som relativt ny pistol skytter var denne "boken" flott. Ikke mye prat rundt grøten, men rett til poenget innen de viktigste temaene. Anbefales absolutt!

Å kalle den en bok vil kunne gi visse forventninger som ikke innfris. Med det som et lite forbehold vil jeg som sagt absolutt anbefale den:)

Mvh

Alex S.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mens jeg likevel er innom denne tråden..

Jeg ble for en stund lurt med på å skyte med kortpang, og synes dette var riktig så morro, men skulle gjerne ha litt mer lesestoff for å finne alle feile jeg utvilsomt gjør :P

 

Nå er det sånn at jeg foretrekker samle bøker på ipaden for tiden, så er det noen e-bøker innenfor temaet som kan anbefales ?

Link to comment
Share on other sites

Det er den beste boka jeg har lest om skyting. Anbefales.

 

Er av natur veldig nyskjerrig :oops:

 

Hvilke bøker har du lest tidligere :?::forvirra:

Visst du må vite det så kan jeg liste opp følgende: Sikt mot toppen, av B Svingen

Praktisk pistolskyting,slik blir du bedre av Nakling

Mental trening i skyting, av Jeppesen

Shooting from Within, av Plaxo

 

Dette er dem jeg har lest mest,mener jeg har noen flere også liggende. Dette er også meget gode bøker, spesielt boka til Nakling.

 

Hvilke bøker er det du har?

Link to comment
Share on other sites

hmm, må en bok være tykk for å være god :?:

 

Kan ikke se at noen har bedømt bokas kvalitet basert på tykkelsen... Boka er ok den, men ingenting i den som man ikke kan få vite/høre fra andre erfarne skyttere i miljøet. Boka fremstår vel som en samling av kjennsgjerninger. Nyttig for nybegynnere...?

Link to comment
Share on other sites

En fordel med ei bok som denne er at de (vi?) erfarne skytterne kan si en ting hundre ganger til en skytterkompis uten at det synker inn i nevneverdig grad. Men så snart de leser det i ei bok de har betalt for, får det en helt annen legitimitet. Bare på bakgrunn av det vil nok ei bok som denne hjelpe endel av våre skytterkompiser til å slå oss oftere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Det er mulig jeg kjøpte denne boken med feil inngangsverdier.

 

Kanskje kunne noen av dere tidligere ha tipset om at dette er en bok/ hefte som har hovedfokus på baneskyting, stående med en hånd. Hvor våpenet er av typen personlig tilpasset skjefte, hvor det skal files etc.

 

For min del så føltes det som en skivebom å kjøpe boken.

 

Avsnitt 1 - Siktebilde ga meg en del tips.

 

Avsnitt 2 på hele 6 sider av 43 gikk på tilpasning av personlig tilpasset håndtak og hvorfor.

 

Avsnitt 3 - avtrekk. kurant informasjon. Noe får meg til å reagere. At det her oppfordres til å ta trykkpunkt før du løfter våpenet fra 45 grader. Det påpekes også i boken at du skal ikke være redd for å miste skudd i bakken. Det kommer du garantert til å gjøre. Vær glad for alle skudd som bare går i løfteprosessen, det viser at du er tøff og pågående- sitat slutt. De fleste steder jeg trener så er det ikke noe finger på avtrekker før du har i sikte det du er villig til å "nedkjempe".

 

Avsnitt 4 og 6 - stilling og løft 8 sider med tanke på baneskyting med en hånd.

 

Avsnitt 5 og 7 - pust og mental forståelse har fått en halv side hver. Pussig når man vet hvor mye mental trening og pust egentlig utgjør.

 

Avsnitt 8 - konklusjon på hele 6.5 setninger.

 

Avsnitt 9 - Felt 2 sider generelt.

 

Avsnitt 10 - treningslære 4 sider med tabeller

 

Avsnitt 11 - Hjelpemidler og hvorfor. Går på briller, sko, vest, bag, hørselvern, øreklokker, stoppeklokke, treningsdagbok. 7 sider hvor enkelte av punktene har så mye omtale at de er nede på en setning og et ord.....

 

Jeg synes tittelen på heftet er misvisende, burde fremkommet i mye større grad at dette omhandler baneskyting.

 

Jeg savner skytestillinger med to hender, knestående og liggende stillinger.

 

Boken gis bort til den som seriøst mener dette kan være en bok for han/ henne. Du trenger ikke tenke på porto en gang, jeg spanderer. Førstemann til mølla med PM og adresse.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal ta medaljer i EM og VM, du kunne veldig mye om svært spesifikke ting. Det er vel det som kjennetegner en ekspert?

 

Jeg antar at det er forholdsvis få av oss på Kammeret som har internasjonale medaljer i pistolskyting, men det hindrer ikke folk i å uttale seg som om de personlig fant opp kruttet...

 

Når det gjelder det å ha fingeren på avtrekkeren i baneøvelsene, har jeg aldri sett det som noe problem. Man står i ro. Ingen trekker fra hylster. Ingen skal bytte magasin under øvelsen. Og når man skal skyte serier helt ned i 4 eller 6 sekunder, har man ikke tid til å plassere fingeren på avtrekkeren først når siktene er inne i skiva. Det samme gjelder egentlig for duellen.

 

Skyter sidemannen i bakken? Da er det desto lettere å slå han.

 

La hylekoret begynne...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke at man skal ha fingeren av avtrekkeren helt til man er på blinken på bane eller felt. En ting er å finne trykkpunkt, det er helt greit så lenge man vet hva man driver med. Jeg har hørt det blitt anbefalt å ta rundt 70% av trykkpunktet før løft, og det synes jeg er hårreisende. Jeg vet ikke om det står i denne boken, så mulig jeg sammenblander litt her. Beklager i så fall det. Uansett, å si at man ikke skal være redd for å miste skudd i bakken/benken, det synes jeg er forkastelig. Selv vi som ikke er verdensmestere i noen som helst grener har da vår fulle rett til å mene om det vi anser som dårlig sikkerhetskultur? Jeg synes det er langt mellom det og å påstå at man oppfant kruttet. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det med å ikke være redd for å skyte i bakken ser jeg som en parallell til noe Egil Søby har sagt: "For å lykkes, må man tørre å mislykkes." Om det ikke var 100% ordrett, så er det iallfall langt over 90%. Du må akseptere risikoen for dårlige skudd for å få inn de gode. Akkurat som du må tørre å presse mens du er i sikteområdet når du skyter presisjon, i stedet for å være passiv og vente.

 

Og når det gjelder kruttoppfinnerstatus, siktet jeg ikke til noen spesiell. Det er så mange av dem at jeg orker ikke å starte noen oppramsing... Bare husk at selv om noen er skråsikker betyr det ikke at de har rett.

Link to comment
Share on other sites

Joa, men jeg synes det er ganske langt i mellom det jeg vil kalle et dårlig skudd og det å skyte i bakken. Men det er meg da, kanskje det går for det samme for andre her. :winke1:

 

Bare husk at selv om noen er skråsikker betyr det ikke at de har rett.

 

Forøvrig veldig enig i denne, sånn generelt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei, men dersom man skriver en lærebok som denne vil tilstedeværelsen av et antall medaljer på nasjonalt og internasjonalt nivå være en relativt god indikasjon på vedkommende forfatters kunnskaps- og ferdighetsnivå.

 

Og så lenge jeg ikke aner noe om kunnskaper/ferdigheter/meritter til kritikerne, vil jeg fortsatt holde en knapp på Mr. B.

Link to comment
Share on other sites

Å dra av et skudd halvannen til to meter foran føttene mine ville mange steder blitt kalt vådeskudd.

Med det sagt så ser jeg på benkene/gulvet på pistolbanen jeg er på at det er nok av hull og merker,tilogmed i taket bare et par meter ut fra standplass! :?

Klart det skjer innimellom,og man behøver ikke kjeppjage folk om det skjer,men man bør jo så langt det går unngå det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...