Jump to content

Ny bok om pistolskyting..


Øyvind Johansen

Recommended Posts

Takk...

 

Jeg tror kanskje kritikken som bel forsøkt fremsatt her, handler om helt andre kvalitetere en det ugjennkallelige faktum at forfatteren er en svært dyktig skytter med pistol i internasjonale baneprogrammer.

Men det å kalle boka Pistolskytingens grunnleggende enkelthet blir feil flagging, for den omtaler en svært begrenset del av den mangeslungne pistol skyttersporten. For den er realtivt irrelevant for, utover en del sedvanligheter for andre skyteformer en akkurat den.

 

En annen norsk pistolguru, Vidar Nakling - har ærlig nok kalt boka si praktisk pistolskyting, slik blir du bedre Som er betraktølig ryddigere, men man går da kanskje glipp av noen salg til felt og baneskyttere.

 

Så boken innholder sikkert gunstige tips til de som øsnmker å skyte baneprogrammer, men å kalle den en grunnelggende bok i pistol skyting, blir galt. I alle fall, i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest boka ennå, så jeg kan ikke uttale meg så mye om den. Og jeg skyter ikke praktisk eller PPC. Men jeg skyter jo både felt og NROF-programmet. Og mens jeg var HV-mann deltok jeg på endel militære NM i pistol. (som alle ganger unntatt én ble vunnet av PB). Og for mitt eget vedkommende må jeg si at alt bygger på det jeg har lært på banen. Dvs fra trening på presisjon, duell og diverse hurtigøvelser. Så på bakgrunn av det kan jeg iallfall forstå valget av tittel/tema. Og for meg virker det relevant.

 

Men jeg SKAL kjøpe boka, har bare ikke fått ut fingeren ennå. Om jeg ikke kommer til å lære så mye nytt, vil det nok iallfall bli noen nyttige påminnelser om ting man kanskje burde trene mer på. Og ikke minst, endel nyttige tips med tanke på et planlagt nybegynnerkurs.

 

@Hassel: me too.

Link to comment
Share on other sites

Pistolskytingens grunnleggende enkelthet syns jeg er en meget treffende tittel..

Boka tar jo for seg hva man skal gjøre for at kula havner der siktene er når hanen faller. Er man nervøs for at et våpen som peker i retning skivene skal gå av når man står på en skytebane, har man vel valgt seg feil sport. Har vanskelig for å tro at poengsum på en duellserie eller 6 sek hurtigserie blir svært bra om man begynner å ta inn fortrykk/trykkpunkt først når man er oppe i skiva. Er dette VIRKELIG en sikkerhetsrisiko? Er jo baneskyting det er snakk om her, med standplasslinje og skytebenk. Har vært med i mange år, og aldri opplevd dette som en risiko/problem. Har inntrykk av at det er flere DQ i "de praktiske grenene" enn i bane og feltskyting, så da er det kanskje de som har sikkerhetsproblemene?

Link to comment
Share on other sites

Wow...

det var unyansert, litt kunnskapsløst og ignorant. Men det illustrerer kanskje poenget ganske godt.

Det er godt mulig boken er god for den sporten forfatteren er flink til. Men det er mange andre måter å konkurere med pistol på - som også er utfordrende, kravstore og morsomme. Ergo - boken dekker bare et smnalt felt av pistolskyting, og det er ikke underlig at en kan føle seg lurt når man har betalt i dyre dommer for en tynn lefse som ikke dekker noe annet en stillestående presisjonskyting.

 

Har inntrykk av at det er flere DQ i "de praktiske grenene" enn i bane og feltskyting, så da er det kanskje de som har sikkerhetsproblemene?

Eller de som faktisk har rutiner og regelverk som har et betraktlig tyngere fokus på sikkerhet. Jeg har selv opplevd at folk har pekt på hverandre med ladd våpen i en feltrunde. Nos om fikk... INGEN KONSEKVENS!

Link to comment
Share on other sites

Da jeg "tok lappen" brukte kjøreskolen en bok som het "Lær å kjøre bil".....

 

Det må vel finnes andre ting å krangle om enn tittelen på ei bok? Hva håper dere oppnå egentlig? At forfatteren endrer tittel på neste opplag til "Alt jeg trenger for å skyte så godt jeg gjør i min sport med mitt våpen og min hjerne!"? Tror dere han bryr seg 1mm hva dere måtte mene om tittel og innhold?

Link to comment
Share on other sites

Hvis den boka hadde kun omhandlet hvordan grepet på rattet skulle være, plassering i veibanen samt alt som kunne vært kjekt å ha i bagasjerommet og ingenting om mørkekjøring, vinterkjøring etc så hadde du fått samme følelsen.

 

Nei, jeg tror ikke han bryr seg det pukk om hva jeg mener om tittelen. Han har jo alt fått pengene mine..... :D

 

Men han hadde nå en fin butikk da.

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at det er flere DQ i "de praktiske grenene" enn i bane og feltskyting, så da er det kanskje de som har sikkerhetsproblemene?

 

Nå ønsker jeg overhodet ikke at dette skal bli en DSSN vs. NSF diskusjon (jeg skyter i begge), men dette utsagnet kan jeg ikke la være å svare på det.

 

At det som regel er flere DQ'er på et stort stevne i Dynamisk enn det er i felt eller på bane er det ikke tvil om. Det er jo heller ikke så rart, for i Dynamisk blir du DQ'et på flekken for ting som folk slipper unna med gang på gang, ofte uten tilsnakk i det hele tatt, i felt og på bane. Et eksempel er jo allerede nevnt her, det å skyte i bakken rett foran føttene sine. En annen relativt vanlig ting er peking. Er det da den foreningen som håndterer dette strengt og faktisk slår ned på det som har et sikkerhetsproblem?

Link to comment
Share on other sites

Boka til Bratli er bra, men i likhet med flere skulle jeg ønske den inneholdt mer. Men skal man vurdere det den faktisk inneholder, så tror jeg at de som klarer å tilegne seg teknikkene han beskriver vil ha stor fremgang på banen. Jeg har ingen internasjonale medaljer, men jeg har noen nasjonale. Tviler på om jeg hadde hatt noen om jeg ikke tok inn fortrykket før jeg løftet. Regelen om å ha fingeren ute av avtrekksbøylen er god i dynamisk skyting, men i NSFs baneskyting er den unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Om det er slik å forstå at du ikke syns det er sikkerhetproblem med skudd i gulv/bane før ild (eller etter for den saks skyld), så skal du få lov til å mene det.

Jeg er ikke enig - Alle ukontrolert avgitte skudd er en sikkerhetrisiko i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at det er flere DQ i "de praktiske grenene" enn i bane og feltskyting, så da er det kanskje de som har sikkerhetsproblemene?

Fler har jo tatt denne før..men whaaat? har du godkjent kurs i dynamisk?

 

Tror 90% hadde DQ'et bare på våpenhåndtering og vinkler, og senest i dag fikk nabomannen med 9mm tull med magasin/sleide, sleiden går ikke frem, han slipper da magasinet ut, den kamrer en og en patron faller ut som han skal fylle i mag men har kamret, hanen spent, og peker alle veier mens han tuller med magasinet, hvor tror du fingern var?... ble litt svett og alle til venstre tok noen skritt tilbake, eller når en har forkiling på 1 skudd, og ikke tenker vinkler, pekefinger eller noe når de løser det, når sleiden stopper 1-2mm fremme og du har skarpt i så jeg for noen mnd siden, skuddet gikk da rett ned forran føttene, men fortsatte jo til neste bane.

 

ellers hadde jo 100% av alle vel DQ'et på hylstringen på sittende på mange standplasser, og tildels liggende.

Link to comment
Share on other sites

Så ukontrollert kan det neppe være, tar du trykkpunkt før klar og skuddet går av i bakken er dette noe man faktisk er forberedt på og det er tross alt i sikker retning.

 

Er ikke akkurat som om det mindre strenge regler i NSF kontra DSSN, at noen velger å håndtere regler mindre strengt f.eks i feltskyting er en helt klar risiko og bør rapporteres etter min mening ...

 

At vi skal føle oss trygge på skytebanen er uansett prioritet nummer 1.

Link to comment
Share on other sites

Var med et lite smil om munnen jeg skrev forrige innlegg, og skjønte jo at jeg kom til å høste storm, kanskje den første som har antydet at det kan være "sikkerhetsproblemer" i dynamisk og.

Men en ting er relativt konstant, dynamiske skyttere hakker på feltskyttere og feltskyttere hakker på baneskyttere og baneskyttere føler seg hevet over alle for de er best til å skyte..

Men sikkerhet er punkt nr 1, og boken som er skrevet handler om baneskyting, den som setter skuddene midt i flest ganger er best.

Og har faktisk godkjent kurs både i dynamisk og ppc :shock:

Nei nå skal jeg lese boken en gang til, muligens noe jeg har oversett.

Link to comment
Share on other sites

Når og Hvor?

Det er noe som kan føre til hjemsendelse fra stevne og overhode ikke akseptabelt.

 

Dog, jeg biter meg merke i begrepte "westernskytearrangement" hvorfor bruker du ikke betegnelsen "stevne"? Som i Noe som er arrangert av SWS?

 

Jeg vil fortsatt påstå at atg sikkerhetprobler er fraværende i de nevnte sporter. Nettopp fordi lista ligger så høyt at man tar ting som for seg selv ikke er farlig eller risikabelt, bare uønsket.

Link to comment
Share on other sites

Så det var ikke på et stevne i regi av SWS.

Dette var uansett... mer en 10 år siden altså. Så min påstand holder fortsatt vann... Uten at jeg helt ser relevansen i denne tråden.

(kjøpte jeg den av 7" schofielden av deg? trodde jg fikk den fra Sarpsborg)

Link to comment
Share on other sites

Nei, og det har jeg vel heller ikke gjort? Men dette begnner nå å bli svært langt utnefor tema.

Det er ganske langt fra å "leke" med et tom våpen på trening (selv om det ikke er ok) til å avfyrre skudd uten at det er meningen...

Men det er kanskje et nødvendig onde i forhold til den spesielle skytesporten boken omtaler.

Da er det noe feil med regelverket, i mine øyne.

(uten at det sier noe om kvaliteten på innholdet om baneskyting, det er sikert bra det)

Link to comment
Share on other sites

En amerikaner jeg kjenner er skyteinstruktør og han åpner alle kursene sine med denne setningen ...

 

"If i see you point a gun at me i will assume you are trying to kill me and i will return fire or shoot first if it comes to that, this is the only warning you'll get so be sure to point your gun in a safe direction at all times"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg håper dere overdiver noe! Har skutt felt i mange år og det er ikke OFTE at jeg har opplevd å bli siktet/pekt på. Enkelte av dere får det til å å høres helt vanlig ut. Min opplevelse er at det er det IKKE! At dette skjer er forkastelig og regler bør kanksje innskjerpes, men vær snille og ikke blås dette opp til å bli ett kjempeproblem, for det er det ikke!

 

For å røre mer i hvepsebolet så, har jeg opplevd standplassledere og skyttere med erfaring fra dynamisk skyting, som å framstå som cowboyer i løypa. De hujer og skriker og virker livredde for å ha feltskyttere med våpen rundt seg. De fronter høyt og tydelig at det er pga. sikkerheta men jeg har inntrykk av det det er like mye for å ha en grunn til å "breske seg" og "slå seg på brystet". Dette blir i mine øyne feil det også. Vi kan jo opprettholde sikkerheta i løypa og fremdeles ha en god tone, kan vi ikke?

Link to comment
Share on other sites

Du utelater å fortelle hva de hojjer og skriker for. Regner med det er noen vinkler som begynner å bli uklare? F.eks lading av .22 våpen der man skyter med en hånd og har funnet "vinkelen" sin, får kommando lad våpen og dermed peker på sidemannen mens man dytter magasinet inn i våpenet.

 

Det skjer ofte på banen, og da sier jeg ifra - uavhengig av hvilken skytedisiplin jeg foretrekker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...