Jump to content

PPC et blindspor?


ojoh

Recommended Posts

Dette er en reaksjon på innlegget "PPC - en blindgate?" av Bredo Diesen i Skytternytt nr 5

Bredo Diesen har etter beste evne forsøkt å sette PPC disiplinen i et dårlig lys med bevisst legge vekt på et selektivt «fakta» grunnlag som understøtter hans hypoteser i Skytternytt nr 5. At han i samme moment kommer med uheldige uttalelser som at «to-håndsskyting er noe den mest talentløse skytter får til» ville om Diesen hadde snev av injurierende kraft, fornærmet store deler av det norske feltskyttermiljøet. Jeg har erfart at sleivspark ikke bør gjengjeldes med sleivspark, og er av den generelle oppfatning at skytesporten ikke er tjent med diskusjoner hvor disipliners verdighet og berettigelse settes opp mot hverandre.

Men jeg skal etter beste evne forsøke å skape grunnlag for en saklig debatt rundt de eventuelle hypoteser som er fremsatt av Diesen, og her må han ha meg unnskyldt hvis jeg har misforstått.

Diesens hypotese er at PPC er et feilspor for NSF av følgende grunner:

 

1. PPC fremmer ikke eliteskyting / deltagelse i OL grener

Jeg kan ikke se at NSF er en organisajon som utelukkende skal frembringe eliteutøvere innen baneskyting med en hånd. NSF har som formål å «fremme skyteidretten i Norge» (§ 1 i NSF’s lover). PPC ble vedtatt som en NSF disiplin i 2010. Argumentasjonen den gang har jeg ikke oversikt over, men jeg vil vel anta at fagkomiteen for pistol hadde tatt inn over seg den bredde som finnes i det nasjonale pistolskyttermiljø med betydelige aktiviteter utenfor det tradisjonelle banemiljøet og at det her manglet et tilbud til de som ønsket en skyteform som ligger mellom bane og feltskyting. Introduksjonen av PPC i NSF er ikke et spørsmål om enten eller, og PPC utgjør ingen trussel mot noen andre skyteformer innen NSF. Så vidt meg bekjent bruker NSF ingen midler på PPC, vi får knapt omtale annet enn den vi lager selv, og det finne ingen informasjon om PPC på hjemmesidene til NSF. Så PPC «stjeler» verken oppmerksomhet eller knappe resurser i NSF.

 

2. PPC er en trussel mot rekruttering til enhånds baneskyting.

Det er en fullstendig avsporing å hevde at PPC, eller noen andre skyte former for en sakens skyld, utgjør en trussel mot enhånds baneskyting. Vi har noen få og gode baneskytter klubber, og fellestrekk for disse er at de har iherdige ildsjeler som tilrettelegger og skaper grobunn for en utfordrende, attraktiv og givende baneskyting. Skyttermiljøet må bare innse det faktum at økt interesse skapes gjennom atraktive og spennende aktiviteter, og ikke gjennom tvang eller ønsketenkning.

 

3. PPC bidrar til redusert presisjonsferdighet hos nye og erfarne skyttere

Jeg vil med forbehold anta at Diesen overhode aldri har forsøkt å gjennomføre en PPC1500 match, ei heller har satt seg inn hva PPC skyting er, da dette selvsagt er langt under hans opphøyde verdighet som pistolskyttere av den eneste rette legning og tradisjon. Min erfaring så langt basert på observasjoner av et betydelig antall, i utgangspunktet gode bane og feltskyttere på PPC kurs og PPC stevner er derimot at gode bane og feltskyttere ikke uten videre hevder seg på resultatlista i PPC1500.

Som rimelig habil baneskytter vil jeg påstå at «presisjon i baneskyting» er å treffe så nær midten av målet på blinken som mulig, uansett om det forgår med en eller to hender. Av de 150 skudd som inngår i en PPC1500 match er det 48 som foregår ved at det skal benyttes støtte mot en barrikade. De resterende 102 skudd foregår i tradisjonelle feltmessige skytestillinger som liggende, sittende, knestående og stående. En i utgangspunktet god felt/baneskytter med 1 års PPC erfaring vil på en god dag klare opp mot 1440 som beste resultat. De beste PPC skyttere med mer enn 10 års erfaring som PPC skytter, scorer jevnt opp mot 1480 poeng og mer i sine matcher. Det betyr at de har maks 20 niere og da tilsvarende minst 130 tiere. Tieren i PPC skive er på størrelse med tieren i den internasjonale duellskiven (dog 2 cm høyere, men like bred). Hvis det var slik Diesen antyder at enhåndskyting er den ultimate skyteform og at «to-håndsskyting er noe den mest talentløse skytter får til» så burde jo dette vise seg både i feltløypa og på PPC banen.

 

4. Rekruttering til skyting gjennom PPC vil forringe den norske skytterstand

Jeg skulle gjerne se den seriøse forskning som ligger til grunn for å hevde at en nybegynner som begynner med PPC aldri vil kunne bli noen god skytter, og vil «ende i tragedie fordi de ikke lærer å skyte med en hånd». Nå er vel heller ikke PPC en typisk øvelse for nybegynnere, og vi rekrutterer mest skyttere som har drevet med pistol skyting en stund og som ønsker å utvikle ferdigheter innen presisjonsskyting med standard håndvåpen. PPC har et fast program som gir skytteren mulighet til å måle fremgang både i konkurranse og trening. Hvis PPC er det som får folk til å fatte interesse for skyting, og kanskje er det som får de mer aktive, er vel det bedre enn færre aktive og mindre aktivitet?

 

5. PPC har lav og kun lokal oppslutning i Norge

Diesen setter deltager antall i «NM i Melkespannkasting» som mal for en minimum prestisjegrense for en NM tittel. Det er en god del skytegrener i Norge som ikke klarer å mobilisere flere til NM enn tilsvarende «NM i melkespannkasting». og jeg vil tro at siste års norgesmestere i fripistol legger relativt stor prestisje i sine NM medaljer til tross for at deltagelsen der var i samme størrelsesorden som «NM i melkespannkasting». PPC er etter min erfaring en disiplin i vekst i Norge, og Oppegård SL erfarer en meget stor tilstrømning av skyttere som ønsker opplæring i PPC. Vi har i løpet av høsten 2012 og vår/sommer 2013 utdannet nær 100 nye PPC skyttere fra hele østlandsregionen. Oppegård SL har i høst for andre år på rad, satt opp en åpen PPC vinter cup med 6 NSF approberte terminfestede stevner, hvor nær samtlige start plasser var fulltegnet i første runde den 2. november 2013. PPC har vært et betydelig overskuddsforetagende for vår lokale klubb og vi skal arrangere Europamesterskap i 2014 hvor vi venter relativt stor nasjonal og internasjonal deltagelse. Er det noen annen gren i NSF som kan vise til tilsvarende utvikling?

 

6. Krav til banestørrelse vil kvele PPC

At banekapasitet og mangel på lange nok baner skulle være et argument for å ikke starte med PPC faller på sin egen urimelighet. Det står og faller på at noen tar et initiativ og organiserer, som alt annet vi driver med innen frivillig arbeid. Og der det ikke finnes bane kan den ofte anlegges med relativt liten innsats hvis viljen og initiativet finnes. Om begrensningene er 25 m finnes det alternative reduserte skiver for å erstatte 50 yard holdene. Dette holder ikke for mesterskap og større stevner – men det er noe vi skyttere er vant til fra andre grener og disipliner.

Øivind Johnsen

Link to comment
Share on other sites

Har ikke startet med PPC enda, selv om jeg har tatt kurset, klubben har en fremtidig plan om ombygging av banen så muligheten for 50m er stor. Da blir PPC et naturlig supplement til de andre presisjonsdisiplinene vi skyter. Ble skuffet over innlegget i Skytternytt, slikt gagner ingen. Men det var en manns mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke ppc selv, men var meget overrasket ober hr.Diesen's innlegg i skytternytt..

I motsetning til Bredo Diesen så syns jeg at mangfoldet innen skytesporten i dag er et gode, og selv om jeg som sagt ikke skyter ppc selv så mener jeg at et slikt innlegg som Diesen skrev i skytternytt gjør mer skade enn nytte for skytesporten i Norge.

Derfor er min mening at ojoh's post ville gjort seg bra på trykk i skytternytt. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Bredo Diesen fremstår for meg med det innlegget som en gammel mann som klager over dagens unge som bare hører på musikk som fremstår som bråk og at MTV ikke skal bli vist i Norge siden Danseband Jukebox på NRK er det eneste man trenger siden de spiller ekte musikk.

 

Jeg var på PPC kurset som gikk nå sist på Oppegård og jeg syntes PPC var kjempegøy og likte godt utfordringen med og skyte på 50 yards. Jeg tror at det er ett veldig stort grobunn for PPC på østlandsområdet og ett veldig fint suplemang til feltskyting.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

@sjefselgen: Verdal SSL kommer til å ha nye kurs i Tromsdalen til våren (fra april).

 

@Hassel: Jeg tror jeg er den eneste i NSF som i 2013 har skutt alle øvelser fra luft og fripistol til Magnum 2 og PPC1500. Personlig synes jeg alle øvelser er like morro og fasinerende. Det gjelder også fripistol.

 

Jeg sjekket opp denne museumsvokter Diesen på fsu.no sine sider over stevneaktivitet. Så vidt jeg kan finne ut, har han ikke skutt et eneste stevne de siste fire årene. På trøndersk sier vi om dette: "Det var rett rævva som feis!"

Link to comment
Share on other sites

PPC kommer til Ringerike PK og i 2014 så dette er en gren som stadig vokser.

Fillern, da må jeg prøve ut dette også da, madammen blir sikkert fornøyd. Leste forøvrig dette innlegget i skytternytt og det slår meg som et eksempel på den erketypiske " jeg gjør det ikke sjøl, så da er det vel ikke noe vits at noen andre gjør det heller" holdningen som enkelte nordmenn har.

Link to comment
Share on other sites

@ojoh: Veldig bra skrevet!!

 

Satte nesten kaffen i halsen da jeg selv leste Skytternytt og den artikkelen!

 

Har lenge tenkt jeg ville forsøke meg på PPC.

Det eneste den artikkelen gjorde sånn sett var å gjøre meg enda mer sikker på nettopp det ;-)

- nja, forresten; ikke helt det eneste, den irriterte meg grenseløst også...

 

Send det til skytternytt så vi får et alternativt bilde sendt ut til massene!!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen klubber i området Stavanger/Jæren som driver med PPC?

 

Finnes dette innlegget til Diesen på nett, eller kan noen scanne det? Skytternytt har desverre fulgt med ut i gjenvinningsdunken for jeg kalrer ikke finne det.

 

Mitt Skytternytt har også gått i søpla :(.

 

Jeg har skutt PPC i ett halvt år og synes det er kjempegøy. Liker utfordringen med omladinger med revolver, ulike skytterstillinger i samme serie og flere ulike hold.

I tillegg er miljøet veldig bra, med mange hyggelige og inkluderende personer.

 

Når det er sagt, så synes jeg feltskyting også er topp.

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg Ojoh.

 

Det er jo nettopp mangfoldet i øvelsene og grenene som er med på å gjøre pistolskyting så artig som det er. Synd at det alltid er noen som skal ha så veldig, veldig vondt av ting de ikke selv er begeistret for.

 

Personlig kan jeg vanskelig se at PPC skulle være noe større trussel mot baneskyting enn felt er mot hurtig eller fripistol er mot NAIS. Uten tvil et stort ikke-problem.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg hadde bare skumlest bladet. Satte meg ned med artikkelen nå.

Survete, sutrete, grinete, gretten, latterlig gubbe.

Verre uttrykk skal jeg ikke bruke, men de fem der skal jeg stå for.

Jeg kan ikke annet enn å le her jeg sitter. :lol::lol:

Han fortjener et godt svar i neste nr. Er det noe NSF ikke trenger, så er det Bredo Diesen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Siden denne diskusjonen er så godt igang, og ser ut for å bli rene vervekampanjen for PPC :lol: Drister jeg meg til å være med litt.

 

Tenkte jeg skulle komme med noen tillegg/utfylling til Øivinds første innlegg.

PPC ble vedtatt som en NSF disiplin i 2010. Argumentasjonen den gang har jeg ikke oversikt over

Men det har jeg. :wink: Siden jeg var en av de to fra PPC som var tilstede den gangen må jeg bare få si at vi ble veldig godt mottatt. Faktisk mye bedre en jeg hadde håpet. Personlig var jeg rimelig pesimist når det kom til troen på å bli tatt opp i NSF, men der fikk jeg den! :oops:

Jeg var forberett på de utroligste dumme spørsmål og underlige motargumenter, men de kom ikke. Det kom bare helt legitime og fornuftige spørsmål fra salen. Flere personer tok til ordet og ønsket PPC velkommen, deriblant den "baneskytteren" jeg har størst respekt for, Pål Hembre.

 

PPC er en trussel mot rekruttering til enhånds baneskyting

Jeg tør å påstå at den beste rekrutteringen enhånds baneskyting har hatt på mange år er tohåndsklassene revolver og militær i hurtigskyting.

 

PPC bidrar til redusert presisjonsferdighet hos nye og erfarne skyttere

Tja.. Jeg tar et eksempel fra det forrige PPC VM (Det siste er akkurat ferdig, men jeg var ikke i Australia). Der vant tyskeren Roman Hauber med 1495 poeng av 1500 mulige, 115 av de 150 skuddene satt i innertiern. 48 av skuddene er avfyrt på 50m, 24 skudd er avfyrt med svakestehånd, resten er sprett utover på stående, liggende, knestående og sittende. Dette under deløvelser som går fort og er tildels stressende, deretter for å bli etterfulgt av deløvelser med relativt god tid. Slike endringer krever konsentrasjon, mer konnsentrasjon enn en øvelse som bare gjentar seg selv vil jeg påstå.

Dessuten oppereres det med noe mer rekyl enn i en annen 50m gren som stadig dukker opp i denne tråden...

 

Av og til får man høre at PPC-skiva er så stor. HÆ? Alt utenfor syveren er BOM, og vips så er det totale treffområdet på vår blink bra mye mindre enn det som brukes i fripistol. Eller hva med silhuett, de skyter på låvedører :lol: . Neida, tull og tøys. Slik er det overhode ikke. Det kreves veldig mye i de grenene, og god skyting har de aller fleste av oss stor respekt for.

Som en kuriosa kan det jo nevnes at årets Norgesmester i silhuett V50 er en meget ivrig PPC-skytter. Det virker ikke som om han har tatt noe skade :wink:

 

Krav til banestørrelse vil kvele PPC

Tilbake til da PPC ble tatt opp i NSF. En av de tingene jeg da fikk høre var "50m, så bra da får vi tatt bort buskasset, og så får vi kanskje fart på fripistol igjen"

Etter å ha holdt PPC-kurs på en del steder rundt om kring, så har jeg hørt en del sukk angående 50m med bane, men det er utrolig hvor blind man kan være.

Enkelte ganger har man 30m med kratt bak 25m skiven før volden...

Eller at banen er 80m bred og har sikker rettning på tvers...

Det er utrolig hva man kan få til med ei god ryddesag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste det også og jeg vet ikke hvor mange ganger han gjentok seg selv for riktig å poengtere rapet sitt.

 

Men hvem er Bredo Diesen? Betyr hans mening noe som helst?

 

Jeg vil heller ta for meg redaksjonen i Skytternytt som tillater dette på trykk fremfor hele skytternorge. Det er rett og slett uanstendig i disse tider med vanskeligheter på våpenfronten, mulige innstramninger og usikker fremtid for skytingen. Vi bør heller stå samlet og det bør Skytternytt være en god ambassadør for, ikke det motsatte. Selv om noen kommer med et innlegg så er man ikke forpliktet til å trykke det - og slett ikke dette.

 

Dersom noen vil forfatte et motinnlegg så støtter jeg det, selv om jeg egentlig helst vil forbi gå det hele i stillhet - det er det Diesen fortjener, minst mulig oppmerksomhet.

Link to comment
Share on other sites

Sitat "nybegynnere vil oppleve nedturer når de en dag vil prøve bane/feltskyting og får resultater på nivå med et utdrikkningslag på tivoliskyting på Momarken" sitat slutt....si meg hvor mye Sherry har denne hvitsnippskytteren fått i seg ? Det finnes faktisk folk som synes at det å skyte med 22lr på bane er fryktelig kjedelig og derfor så er det bra at det finnes skytegrener som krever litt mer enn bare en stø hånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må medgi at jeg ikke var så gira på PPC før jeg leste dette fyllevrøvlet. Men fyllevrøvlet har gjort meg interessert i å kikke på PPC.

 

Er dog litt usikker på én ting. "Edruelige og pålitelige personer" sier våpenlovens §7. Diskvalifiserer ikke slike innlegg som dette imot edruelig?

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Som en kuriosa kan det jo nevnes at årets Norgesmester i silhuett V50 er en meget ivrig PPC-skytter. Det virker ikke som om han har tatt noe skade :wink:

 

Det er ikke noe kuriosum, det er et faktum som slår beina helt under et av hovedargumentene til han der Bredo. Faktisk et bedre argument enn at gode PPC-skyttere er eh, gode PPC-skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at en stakkar skulle reist seg i DFS og holdt et flammende innlegg mot Stangskyting, og hvor mye det ødelegger god avtrekksteknikk :roll:

 

PPC

Men hva ER egentlig PPC da? For en uopplyst så virker det omtrent som Prak... - unnskyld - Dynamisk - bare uten at det er dynamisk?

Hva er skyteprogrammet, hvaslags våpen brukes?

 

 

Håhå, fant denne. Det så jo direkte morsomt ut. Faens opplegg altså :?

http://www.ppc1500.no/skytestillinger.html

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da har vi tatt en liten avgjørelse, kanskje ikke helt i Diesens ånd.

 

 

Vi har nå satt ned en komite i klubben vår for å utrede om dette er noe vi skal sette i gang med.(Flott skal det være :wink: )

Så forhåpentligvis er vi i gang med PPC i en ikke alt for fjern framtid :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Leste forøvrig dette innlegget i skytternytt og det slår meg som et eksempel på den erketypiske " jeg gjør det ikke sjøl, så da er det vel ikke noe vits at noen andre gjør det heller" holdningen som enkelte nordmenn har.
Jeg sysn vel at Bredo overser et av de viktigste poengene i forhold til skyting er at fripistol er så dørgende kjedelig at det bare er en utødende gjeng med gamle gubber som bedriver det.... :winke1:

 

Så konklusjonen (iallfall en av dem) er kanskje at man bør ikke rakke ned på hverken PPC eller fripistol før man faktisk vet hva man snakker om? Jeg har ikke prøvd PPC ennå (lite av det i nord), men fripistol er iallfall den mest krevende øvelsen jeg har skutt hittil.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste elementet her er kanskje et vi har sett før.

En "moderne" gren sett gjennom øynene til en gammal gubbe.

Fripistol er nok absolutt noe av det mest krevende innen presisjonsskyting.

(Jeg antar her, har ikke prøvd sjøl.)

Men, som nevnt i andre tråder, spill-generasjonen ser muligens ikke sjarmen i det.

For enkelte under 30 er nok dynamisk og PPC mer tiltalende.

Ikke at man skal drive bajas-skyting på en NSF-bane for å rekruttere.

(Og nei, jeg kaller ikke dynamisk eller PPC for bajas-skyting.)

Men kanskje PPC er en fin måte å få meg seg et par yngre på?

Og da er det kanskje litt lettere å få dem med på felt-øvelser av ymse slag.

Kanskje litt .22 inne på vinterstid for å bli bedre ute?

Kanskje, kanskje...

 

Jeg liker alt som smeller. ALT. Svartkrutt, røyksvakt, enhånds, tohånds, rifle, hagle, pistol, revolver.

Men jeg driver ikke med alt. Har hverken tid eller råd. Og da blir det det som ser morsomt ut.

Og det er ikke fripistol som havner øverst der.

 

 

Rekruttering fordrer bredde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...