Jump to content

Nytt pistolreglement - obligatorisk kammerplugg/flagg


OIH

Recommended Posts

Nytt reglementet for 2013 (jepp, gyldig fra i år, men norsk oversettelse kom ikke før nylig). Var på dommeroppdateringskurs, og reglene tolkes slik at det er obligatorisk med kammerplugg/flagg for alle pistolprogrammer. Ikke bare på stevner, men på trening også. De godtar kantklippersnor som flagg/plugg. Skal være godt synlig.

 

Så klubber bør investere i en rull slik at de kan dele ut til uvitende medlemmer. Dem er de mange av, og jeg antar dette kan møte motstand.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Bare å bøye seg fremover og ta det som en mann.

 

Fra original regelboka til ISSF.

6.2.2 Gun Handling Rules

6.2.2.1 To ensure safety, all guns must be handled with maximum care at

all times. Guns must not be removed from the firing line during

training or competition except with the permission of a range

officer.

6.2.2.2 Safety flags must be inserted in all rifles, pistols and semiautomatic shotguns at all times other than during authorized dry

firing or live firing on a firing point. The purpose of safety flags is to

visibly demonstrate when gun actions are open and guns are

unloaded. To demonstrate that air rifles and air pistols are

unloaded, the safety flag must be long enough to extend through

the full length of the barrel.

 If a safety flag is not used as required by this rule, a Jury

Member must give a WARNING with instructions to insert a

safety flag in the gun; and

 If the Jury confirms that an athlete refuses to use a safety

flag as required by this rule and after being warned, the

athlete must be disqualified.

6.2.2.3 While athletes are on their firing points, their guns must always be

pointed in safe directions. The action or breech must not be

closed until the gun is pointing downrange in a safe direction

toward the target area.

6.2.2.4 When placing a gun down to leave the firing point or when firing is

complete, all guns must be unloaded with actions (bolt or locking

mechanism) open and safety flags inserted. Before leaving a

firing point, the athlete must ascertain and the Range Officer must

verify that there is no cartridge or pellet in the gun’s chamber,

barrel or magazine and a safety flag is inserted.

6.2.2.5 If the athlete boxes or cases his gun or removes it from the firing

point without having it checked by a Range Officer, he may be

disqualified.

6.2.2.6 During firing, the gun may be put down (not held) only after the

cartridge(s) and/or magazine are removed and the action is open.

Air guns must be made safe by opening the cocking lever or

loading port.

6.2.2.7 The handling of guns is not permitted and safety flags must be

inserted when any personnel are forward of the firing line.

6.2.2.8 In the range, when guns are not on the firing points, they must

always be in their cases, unless otherwise authorized by a Range

Officer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I Libanon satt jeg et fullt magasin i ag3'n ved ankomst og tok det ut igjen når vi dro.. 600 mann, ingen insidenter.. alle viste at alle våpen var ladd.

 

I KFOR var sikkerheten i høysetet, så det var strenge rutiner på tømming og kontroll av våpen hele tiden. Var i nærheten når de to første kara som øvde seg på hurtigtrekk klarte å skyte en av seg selv, og under 2 m avstand fra 1 kontrollert og et ukontrollert vådeskudd.....

 

På et praktisk eller western stevne sitter smell-o-maten i et hylster uten magasin, og der er den til det skal skytes. På et feltstevne peives det i hytt og gevær (man har jo plugg i) og på 3 runden min i oppegård ble en i laget mitt pekt på med ladd våpen av en som forkilling etter ild... straffen for det... ikke avfyrte skudd som bom.

 

Dingser gjør ikke våepnbehandlingen bedre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du seks løp på revolveren?

 

Har du ikke hørt om seks-løper ? :lol:

 

Men det var snakk om "Kammer-flagg" ikke "Løps-flagg"

Og de har jeg en fem, seks av :mrgreen:

 

Edit:

For å være litt seriøs, så har jeg også mer tro på regimer der det er rutine at andre sjekker våpenet ditt, (som i Western, dynamisk etc) enn der det er opp til hver skytter å gjøre dette selv.

 

Sjangsen er omtrent 50% for at to gjør samme feilen, som at man klarer det alene 8)

Link to comment
Share on other sites

Muligens et dumt spørsmål, men hvilket forbund snakker vi om her???

 

Synes ikke spørsmålet er dumt i det hele tatt, det som er dumt er at det snakkes om NSFs pistolskyting som om det er den eneste pistolskytingen som praktiseres.

I dette tilfellet er det imidlertid greit siden det er en av de få typene for pistolskyting som trenger bedring i sine regler for våpenhåndtering :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

+1 til Shadob, hylster fungerer. Vel og merke om våpenet forblir i hylster til det skal brukes, etter at jeg begynte med ipsc må jeg si at mange NSF folk sin våpenhåndtering til tider går meg på nervene.

 

Og som nevnt, ikke dumt spørsmål om forbund. Det er enkelt for oss som har oppgraderingskurset å vite dette, ikke fullt så enkelt for folk flest når paragrafene flyr.

 

Har lagt til ISSF på reglene som ble sitert, slik at det ble litt klarere.

Link to comment
Share on other sites

6.2.2.4 When placing a gun down to leave the firing point or when firing is

complete, all guns must be unloaded with actions (bolt or locking

mechanism) open and safety flags inserted.

 

 

Litt vanskelig hvis man har et våpen der det ikke er mulig å sette sleiden i bakre posisjon.

Min finpistol lukker alltid sleiden mot kammeret hvis jeg ikk fysisk setter en sperre i veien.

Bruker vanligvis å sette magasinet i klem mellom kammer og sleiden.

 

Men uansett tror jeg det er bedre å ha ladebord og tømmebord der både lading og tømming kontrolleres av en annen før våpen hylstres eller settes bort i stativ/guncart. Men det er nå mitt syn på det.

 

Forøvrig har Hassel helt rett i det han sier: Et våpen er ALLTID ladd og skal selvsagt behandles i henhold til det!

Hvis alle bare kunne somle seg til å innse dette og ta konsekvensen av det ville vådeskudd bli historie.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en internasjonal bestemmelse som gjelder baneprogrammene, på felt så er det som før med kammerplugg,hylster eller å pakke ned våpnet etter visitasjon.

Flagget skal være godt synlig når våpnet ligger på benken, spesielt når banemanskap er fremme og sjekker/dømmer skivene. Den røde pluggen som følger med enkelte våpen, feks Pardini,Benelli er ikke godkjent som kammerflagg.

På fripistol og luftpistoløvelsene skal flagget være så langt at det stikker ut av munningen.

Dette var praktisert på NM på Løvenskjold i sommer, og har vert praksis på alle banestevner i Trøndelag fra nyttår.

Link to comment
Share on other sites

Gun clear, plug your hole, hammer down, holster..... :lol:

 

Hvor mange får egentlig spent ned hanen hvis det skal ligge en dings inni kammeret og ut ejektorporten? :roll:

 

De brukes ikke hylster på baneskyting i ISSF.

Våpnet ligger på benken når skiver anvises/klistres med åpen mekanisme og kammerflagget skal være godt synlig for banemannskapet.

Link to comment
Share on other sites

De skumleste situasjonene jeg ser på NSF-organisert skyting kommer som Hassel har påpekt ofte etter at pluggen er fjerna og våpenet er ladd.

 

Pekevinkler under klarering av forkilinger og lading av våpen er dessverre ofte ganske hårreisende, det vi trenger er en større bevissthet rundt hvor våpenet peker når det håndteres, ikke flere tilleggsdingser.

 

Har selv stått foran andres munning diverse ganger under feltstevner, uten at skytteren har hatt noen som helst bevissthet rundt hvor våpenet peker.

Link to comment
Share on other sites

Det er også kommet mer detaljerte krav til antrekk. Hvis du velger å bruke shorts eller skjørt på stevne skal skal det være 15cm eller mindre fra buksekant/skjørtekant til kneet.

 

Overdel skal dekke både foran og bak, og skuldre; skyting i singlet er altså diskvalifikasjonsgrunn dersom ikke vedkommende korrigerer antrekket.

 

Dette gjelder ikke felt, så du kan fortsatt bruke lepoardtanga'n din der, Hassel :lol:

 

Skal bli interessant å se om mannlige funksjonærer i slutten av 50-åra tar fram linjalen for å sjekke antrekket til ungdomsskyttere. I den norske oversettelsse står det at jeans/olabukser er tillatt. Det står det ikke i det internasjonale reglementet, men treningsdress (grilldress??) er eksplisitt lov.

 

Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den røde pluggen som følger med enkelte våpen, feks Pardini,Benelli er ikke godkjent som kammerflagg.

 

Hvordan ser egentlig et godkjent kammerflagg ut?

 

Det skal synes så godt at alle skyttere på linja og ikke minst standplassleder kan se det ...

 

I utgangspunktet kan du lage dette selv av f.eks. rød kantklippertråd med et "flagg" i den ene enden ... vil tro at en plasttråd på ca 30 cm holder til de fleste våpen, som "flagg" kan du jo bruke en selvlysende "gaffa" type tape ...

 

Tror sindre tenker med på ordlyden av "godkjent kammerflagg", når der ikke er gitt ut noe instruksjoner fra NSF om hva som gjør et kammerflagg til godkjent, eller hvilke kammeflagg som er godkjente... :)

Link to comment
Share on other sites

Så klubber bør investere i en rull slik at de kan dele ut til uvitende medlemmer. Dem er de mange av, og jeg antar dette kan møte motstand.

 

Øivind

Ja, det vil garantert være skyttere som ikke liker dette. Men så lenge det er innført som et påbud i reglementet, vil det ikke være noen vei utenom for disse skytterne. Iallfall ikke dersom de ønsker å delta på organisert aktivitet. Men det vil nok bli delt ut ett og annet gult kort under læringsprosessen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en oransje "Bore Snake" (finnes på eBay - heter ikke det men koster halvparten av originalen), så vil den også gjøre nytten.

 

Regelen blir tolket slik at man skal kunne observere fra skivene hvorvidt kammeret er tomt. Dvs at man må kunne kaste et blikk mot standplass fra 25 meter og tydelig se at alle våpen er plugget og ufarlige.

 

Nå kan det vel hende at enkelte .22'r oppfører seg rart dersom det blir pusset mellom hver serie :)

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det hele er faktisk en smule tulllete. "Noen" har hatt et markeringsbehov.

 

Jeg jobber i luftfart og vi har et ganske alvorlig sikkerhetsregime vi må forholde oss til. Så dette med sikkerhet er på en måte min "hjemmebane"!

 

Den mest innlysende feilen er at flagget som skal markere at våpenet er "trygt" har rød farge! Men rød farge markerer FARE!!

 

Om man ser på fly som er parkert vil man se endel plasser at det flagrer i røde "streamere". Disse har påskriften: "REMOVE BEFORE FLIGHT!" Grunnen? Det er forbundet med livsfare å ikke fjerne disse før man tar av!

 

De flaggene som skal markere at pistolene er trygge burde derfor være grønnfargede. Våpenet blir ikke "farlig" før flagget er fjernet. Det er med andre ord våpenet UTEN flagg som er farlig! Rent bortset fra at våpen ALLTID skal betraktes som ladd.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det bare er jeg som er teit, men dette gjelder så langt jeg kan se kun ISSF-skyting? Med andre ord ikke feltskyting?

Innebærer dette at man på trening skal putte en dings i kammeret når man legger ned våpenet når man er ferdig med serien?

 

Forøvrig stiller jeg meg bak Hassel et al som poengterer hvor utrolig dustete dette påbudet er når det er bedre våpenhåndtering og -bevissthet som trengs.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen er nå at da ser man at de har vært sløve og glemt det. Når det gjelder fargen så kan det vel være vanskeligere å se en grønn plastikktutt på 25 meters hold enn en tilsvarende rød eller orange.

 

Flagget kan vel også tjene som en påminnelse til klåfingrede og distre mennesker om å la gunneren ligge i fred til alle er tilbake fra anvisning?

Link to comment
Share on other sites

Om folk trenger konstante påminnelser om å la gunneren ligge i fred (sin egen eller andres) når det ikke er lov å fikle med gunneren, har de ingenting å gjøre på en skytebane.

 

Nå er vel dette de tingene man lærer først når man møter opp på en pistolbane, samt at våpenet skal være uladd og sluttstykke tilbake eller tønne ute når man er fremme med skivene.

 

Hva blir det neste, våpenet skal ligge nedpakket i koffert med plombering som kun standplassleder har verktøy til å få opp? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har sett at det slurves litt på div. feltstevner - uten at det blir bemerket.

Kanskje hver og èn av oss - kan bemerke - hvis det er nødvendig?

 

Jeg er sikker på at mange av oss har hatt lyst til å bemerke et eller annet - men for å unngå å bli "upopulær" - så tier vi.

 

Når det er sagt - så er det flere måter å bemerke noe på :wink:

 

Forøvrig så synes jeg at det er nok regler som det har vært/er :!:

Link to comment
Share on other sites

Jaha, i hvilken paragraf står fargen på kammerflagget nevnt?

Finner ikke noe om farge jeg.

 

Tenker jeg kjøper inn en rull eller to med kantklipper snor (I tilgjengelig farge), og en eller annen tape med skarp og lett synlig farge til klubbens våpen, samt gjestende skyttere. Flat rød farge er ikke en god farge innendørs, den forsvinner som skygge. Så den vil jeg forsøke å unngå.

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhet er veldig bra det, men.....

 

Som jeg vel har skrevet før, så bør NSF se på DSSN og lære.

I felt løypen burde det være påbudt med hylster, og å ta våpenet ut av hylsteret i annet en sikker sone (må innføres selvsagt) eller på standplass, bør som i DSSN, føre til ØYEBLIKKELIG disking for resten av dagen!!!!! Du burde da ikke få gå flere runder!

 

Da kan du kun veive med våpenet på standplass, og gjør du det så burde du også bli sent hjem.

 

Jeg syns NSF har langt igjen når det gjelder sikkerhet. Ja, dette kommer internasjonalt fra, og kan muligens fungere bedre på bane, hvor våpenet kun ligger på benken og ikke skal i noe hylster.

 

ellers, +1 til Hassel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...