Jump to content

Varegg gjør ting han ikke kan - Fripistol


Varegg

Recommended Posts

Baneskytingens formel 1 stod på programmet som approbert stevne Lørdag 31/8 på min hjemmebane på Kurud i Oppegård.

 

Som om det ikke var nok at jeg aldri tidligere har skutt øvelsen, ikke har egnet våpen og at distansen er 50 meter la jeg også merke til at begge brødrene Pål og Roar Hembre samt deres klubbkamerat Morgan Bunes OG 3 stykker fra det Svenske landslaget i fripistol var til stede.

 

Lettere starstruck pakket jeg ut min Hammerli 208 helt vanlige .22 og registrerte at det kun var jeg som ikke hadde noe som lignet på en blanding av korde og luftpistol, fortsatte med å sette opp min Biltema skivekikkert og tenkte at ihvertfall noe jeg gjorde den dagen så nogenlunde proft ut.

 

Selv gjennom kikkerten så er 50 meter langt borte og presisjonsskivens svarte sentrum kunne like gjerne vært i en annen kommune ...

 

Startet med noen prøveskudd og bommet glatt med de 5 første ... du får også litt tid til å tenke siden du kun får lade ett og ett skudd, tenke på alt du ikke burde gjøre feil ... etter 5 skudd til hadde jeg et par treff i skiva og så sånn nogenlunde hvor mye høyere enn vanlig jeg burde sikte.

 

Klart for konkurranse og lettere nervøs siden jeg var eneste med et våpen som kastet tomhylser på sidemannen, spurte svensken om han ble brydd men han svarte at det var okej ... tok allikevel beslutningen at jeg lot han skyte før jeg selv løsnet mitt skudd som samtidig kastet tomhylsen ut som såvidt bommet på svenskens blanke isse mens han bøyde seg ned og så i kikkerten hvor skuddet hans gikk.

 

Skjønte fort at her burde jeg egentlig holdt meg hjemme, det ene skuddet etter det andre forsvant håpløst langt ut i kanten av skiva da små nervøse sikte og avtrekksfeil nådeløst ble straffet hardt med kort siktelinje på 50 meter.

 

Etter 1,5 time, 60 skudd og altfor høflige duellanter ble det begredelige resultatet 187 poeng dvs ca 3 i snitt :lol: noe som i en gren som visstnok skal være direkte sammenlingbart med luftpistol hvor jeg normalt skyter 480 - 500 poeng.

 

Her må det trenes mer, takk for oppmerksomheten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes det i utgangspunktet er viktig å stille opp på stevner som egen klubb arrangerer, hadde jo ikke ventet at det også stilte et par landslag :wink:

 

Var også nysgjerrig på øvelsen og må innrømme at dette kunne jeg tenke meg å teste flere ganger ... må være en god øvelse for konsentrasjon over tid.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen etter :-) Jeg skyter også fripistol med en helt vanlig finpistol - Pardini SP. Jeg justerer ikke ned avtrekksvekten.

Det er viktig å delta og konkurrere med seg selv. Personlig rekord er målet hver gang, og at jeg havner over 100 poeng bak Pål og Roar gjør meg ingenting :-)

Det er utrolig fin trening i presisjonsskyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt å se at det er flere som stiller med vanlig matchpistol i denne øvelsen. Jeg har selv gjort dette flere ganger det siste året og det er like artig hver gang. Sist ga jeg full gass og passerte den magiske 500p-grensen og overrasket både meg selv og noen andre..

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Med nyinnkjøpt Pardini fripistol og stevne nå til søndag tenkte jeg det var lurt å legge inn ihvertfall en trening for å se hvor skuddene havner ...

 

Skal si det var forskjell på denne og Hammerli 208 som jeg skjøt med sist, ble 428 poeng i dag på første utetrening med en hårfin bom totalt i forhold til i september hvor bom var hovedingrediensen ... hvis jeg får flyttet fluene inn i det svarte burde i underkant av 500 være innen rekkevidde før sommerferien.

 

50 meter er forferdelig langt borte ...

Link to comment
Share on other sites

Liten tilbakegang på trening i går med 434 poeng og 2 skivebom men skylder litt på det dårlige været i går kveld ... etterhvert begynte det å bli ¤#!"¤%¤% kaldt på hånda og de siste 20 skudd var merkbart dårligere enn de andre, må også fokusere bedre for hvert nytt skudd og bruke tiden bedre ...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...