Jump to content

søke om ekstra løp?


Rommling

Recommended Posts

Jeg skal slenge inn søknad på pistol nå.

 

tenkte å gå for en cz shadow,

 

så kommer det 2delte sprøsmålet

 

er det noe problem å få invilget søknad på ekstra løp samtidig

og er det lett å få tak i brukt løp til denne?

 

har tilgang på stål ammo og kunne tenkt meg å trene med shadowen isteden for glocken noen ganger.

men da med et annet løp. tips til forandlere/våpensmeer som kan ha innleverte løp til en billig penge.

 

Rommling

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det går vel som våpendel, så det er vel ikke noe stress? Kan vel ha "ubegrenset" med våpendeler? Vet om en som har 2 stk i samme kaliber, der den ene er registrert som en pistol, og den andre som 2 stk våpendeler (ramme som en, sleide komplett med løp som en annen), så ett ekstra løp bør da ikke være noe problem?

Link to comment
Share on other sites

Ja, kan ha 14 9mm piper hvis jeg önsker ifölge lov, forskrift og rundskriv..

 

Jeg kan forstå att Våpenkontorene ikke kan alle regler i alle skytesporter og grener og at man i bland må forklare forskjeller på ulike kaliber, vad skiller spesialrevolver fra vanlig revolverfelt osv. Men dem burde ha litt peiling på vad som er våpen og våpendeler i lovens forstand.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

nei var ikke så lett dette,

fikk avslag på kadett 22 til Grovpistolen min og avslag på ekstra 9mm løp til pistolen som er 9mm.

 

kunne få den godkjent vis jeg av aktiv og kunne dokumentere nok stevner i løpet av et år.

men 10 terminfesta konkuranser har jeg ikke da mange av konkuransene jeg har deltatt i er vare klubb stevner.

men er ikke dette regler for konkuranse skuttere som ønsker å ha reserve pistol. ikke løp?

 

kadett 22 ble avslag da jeg hadde fått godkjent pistol i 22.

Link to comment
Share on other sites

mengde trenign var vist ikke søknads grunnlag. prøvde å spørre om mengde trening innendørs på vinterstid med grovpistol men da jeg hadde invilget annen søknad i 22lr var det ikke på tale.

 

kan forstå krav om mange stevner vis man skal ha reserve pistol men ekstra løp er da noe annet. (trodde jeg da)

Link to comment
Share on other sites

Utrolig hva de forskjellige våpenkontor kan finne på. Etter endel lesing her på kammeret er jeg glad jeg bor der jeg bor :P

Et ekstra løp til fex. blykuler burde ikke være et problem overhodet. Kovert.sett til 22 likeså, har du tilfredstillende aktivitet burde dette ikke vært tema i det hele tatt...

MEN :En skikkelig utfyllt søknad med begrunnelse for behov er et must.

 

Et ex. Leverte selv 3 søknader om 38/357 med spesifik klasseindeling ift. NSF regler for spes.rev-rev.felt og mag 1. Ikke noe problem :D

Link to comment
Share on other sites

trodde ikke våpen delene skulle være et problem jeg heller, fikk godkjent 22, 9mm og 45acp

men våpendelene etter jeg sendte inn eget brev med behovet for disse 2 våpen delene er avslag.

noen som har noen regelverk å vise til, der det så fint står om våpen del.

 

flott at vært kontor har sine egene regler på ting, men det har vært flink på resten av søknadene mine.

Link to comment
Share on other sites

Hører du til Oslo eller? Fikk den samme regla på ekstra løp til Shadow om å fremlegge dokumentasjon om aktivitet på stevner siden det kreves for løp i samme kaliber og henviste til paragrafen i rundskrivet om erverv av våpen i samme kaliber. Holdt med at jeg sendte en veldig diplomatisk mail hvor jeg forklarte at ett løp er en våpendel, dog en registreringspliktig del, og paragrafen hun henviste til gjaldt skytevåpen og ikke våpendeler som ett løp er.

 

Du kan henvise til punkt 3.5.1.2.2 på side 23 i rundskrivet at dette gjelder våpen og ikke våpendeler.

http://www.google.no/url?sa=t&source=we ... b6Z8dYzAEg

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

etter å lest litt i skrivet her så er det tydelig at det ikke er krav om konkuranseskytteren for våpen del.

 

nytt løp kan kjøpes uten søknad og kan søke om å beholde gammelt løp.

så vis jeg viser til skrivet her så er det mulig for løpet, men kadett 22lr har de vært klar på de gangene jeg har ringt å snakket med de, siden jeg har inviltet 22 pistol får jeg ikke sleide 22 da jeg får 2 våpen i samme kaliber.

 

hvordan skal jeg dokumentere denne?

Link to comment
Share on other sites

I rundskrivet kan man t.d se på 3.5.1.1 (riktignok under jakt) ett stykke ned, Der står følgende:

Det vil si at om en eller flere av disse våpnene er systemrifler, vil man kunne erverve ekstra pipe i nytt

kaliber til disse uten at pipene regnes som våpen i jaktvåpengarderoben. Bakgrunnen

for dette er at pipe defineres som våpendel.

 

3.5.1.2 Øvelses- og konkurranseskyting

For å kunne erverve og inneha våpen til øvelses- og konkurranseskyting må søkeren etter

våpenforskriften § 13 kunne fremlegge medlemskort fra lokal(t) skytterlag/-klubb samt

startkort, startlisens eller medlemskort fra de(n) av Justisdepartementet/ Politidirektoratet

godkjente skytterorganisasjon(er) som vedkommende har tilknytning til. Det gis kun

tillatelse til å erverve våpen som tillates brukt innenfor organisasjonens programmer. Det

skytterlag/-klubb søkeren er medlem av, må videre ha skyting med det omsøkte våpen på

programmet. Det er således ikke tilstrekkelig å vise til lokale programmer som er utarbeidet

av den enkelte lokale skytterklubb/-lag for å kunne erverve våpen, skyteprogrammet må

være administrert av skytterorganisasjonen.

Som man ser må man henvise til skyteprogram når en søker om våpen til konkurranse, dette gjelder nok også ved erverv av våpendel som er kaliberspesefik. (Selv om våpendel i seg selv ikke er behovsprøvd, kan man ikke erverve kaliber som der ikke er bruksområde for til konkurransevåpen). Det er ihvertfall slik jeg har gjort det hele veien, og har aldri hatt problem.

 

Typisk ser en våpendel søknads kjernepunkter slik ut:

Våpen/våpendelens art: Pipe

Andre opplysninger: Bruksområde NSF Militærfelt/Finfelt (alt etter kaliber om det gjelder pipe, bruksområde sløyfes for ren sleide). Våpendel til mitt Militerfelt/finfelt våpen for mengdetrening / blykuler /reservedel o.s.v....

 

Poenget er at man oppgir ett lovlig bruksområde for kaliberet. Går ikke dette igjennom er det bare å sende klage til pod om saken.

Jeg har for tiden to våpendeler til en 22lr pistol (ekstra pipe og sleide som er reservedeler) + to innvilgede søknader på vekslesett i 45acp og 40S&W til min 9mm milfelt pistol, som er bruksområde spesifisert. Enkleste sak i verden, da man ikke skal behovsprøves om man har ett lovlig bruksområde til kaliberet ved kjøp av pipe/vekslesett.

Link to comment
Share on other sites

Skriv en pent utformet klage, der du vedlegger og henviser til rundskrivet som ble linket til. Henvis nøyaktig til sidenummer og punkt, og skriv at du mener avslaget er feil da det er behandlet som om det skulle være vekselsett i annet kaliber. Det er det jo ikke, det er kun reservedel til våpen. Referer til at du har lov til å bytte ut løp uten å søke, men at du må søke om å få beholde det gamle. Skriv at grunnen er de to typene ammunisjon du bruker, og noe med hvorfor du trenger dette. F.eks. at du vil trene med den ene ammunisjonstypen, og konkurrere med den andre. Og at treningsammoen sliter løpet ut fortere enn konkurranseammo, hvis dette er tilfelle.

 

Skriv nederst at du ber om at avslaget omgjøres slik at søknaden kan godkjennes. Våpenkontoret behandler klagen, hvis de fortsatt skulle stå på sitt så vil klagen automatisk gå videre til POD der du vil få dette godkjent.

 

 

Jeg hadde nesten tilsvarende situasjon da jeg nettopp søkte om ekstra sluttstykke til min Pardini, da jeg vurderer å kjøpe Rapid Fire-utgaven. Jeg fikk brev tilbake med ønske om dokumentasjon på at dette ikke hadde løp inkludert, fordi det da var å anse som vekselsett og da ikke kunne godkjennes. Det siste der er også feil mener jeg, men jeg skrev nå bare en liten forklaring tilbake og da gikk det greit.

Link to comment
Share on other sites

som skrevet over har dette ikke noe med aktivitet og gjøre. det er for backup våpen. Men løp og vekselsett skal bruksområde dokumenteres. så skyter du f.eks. praktisk så kan du dokumentere 9mm i production og .22 settet til sivilpistol 5. Du må også levere annbefaling ifra klubben på begge to ( 2 annbefalinger ).

våpendel bli ikke blokkert av at en har våpen i kaliberet en søker.

Link to comment
Share on other sites

Men løp og vekselsett skal bruksområde dokumenteres.

 

da trenings ammoen min sliter mere på løp så ønsker jeg å kjøpe eget konkuranse løp.

hva mere kan man dokumentere dette?

 

vise til rundskriv at konkuranseskytter klassen omhandler ekstra våpen ikke våpendel.

Link to comment
Share on other sites

Der mener jeg du tar feil, eller at det snakkes litt om hverandre nå.

 

Ja, vekselsettet må du dokumentere at du har behov for, at du har nok aktivitet, og alt det der. Klubben skal anbefale at du skal kunne kjøpe det, og anbefalingsbrevet i min klubb sier i hvertfall noe om aktivitet og at klubben har det aktuelle programmet.

 

Nei, reserveløp skal du ikke måtte dokumentere behov for. Klubben skal heller ikke skrive noe anbefalingsbrev, og det er jo gitt at klubben har et program der løpet kan brukes siden du allerede har et våpen i samme kaliber - der dette skal være en reservedel. Det går under våpendel, og det har ingen betydning om du skal bruke det ene til trening og det andre til konkurranse - eller du kun ønsker å ha det ene som en backup i tilfelle du får funksjoneringsfeil (kule setter seg fast i løp, du får godkjent funkefeil og får x antall minutter til å utbedre) i en konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

oppdatering her, søknaden er sporløst forsvunnet, de klarte jo å sende meg en annen mans søknad i mitt brev. han fikk ikke min. så noen har nok fått min søknad, men politiet vet ikke hvem de har sendt den til.

 

hun snakket om at de kunne skrive ut duplikat.

 

følg med vidrer på utviklingen, tok pluslelig en litt annen retning. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vekslesett er ikke ett våpen, dette skal behandles likt som t.d. med ekstra pipe på en Blaser R93, og andre våpendeler (vekslesett er våpendel på linje med løp). D.v.s bestemmelse om reservevåpen har ikke noe med vekslesett og ekstra løp å gjøre (Den bestemmelsen gjelder komplett våpen). Dette kommer nokså klart frem i pods rundskriv.

 

Man kan ha ubegrenset antall vekslesett/løp til ett våpen, så lenge kalibrene/settet har ett godkjent bruksområde.

 

Vekslesett krever ingen aktivitets bekreftelse da det ikke er normal behovsprøving (men våpenkontoret kan likevel kreve aktivitet dokumentert, noe jeg mener man altid skal legge ved dokumentasjon på ved alle søknader), klubben har forøvrig ikke noe med å mene noe som helst utover å dokumentere hvilken type aktivitet man har (if any).

Link to comment
Share on other sites

Snakket med dem i dag,

 

Løp 9mm Innvilget :D Endelig.

Søknaden er sporløst forsvunnet med de skulle skrive ut duplikat til meg.

 

Kadett 22 avslag. gadd ikke diskutere med på denne saken, var ikke tiltenkt å kjøpe direkte og legger heller pengene i andre ting.

har jo invilget 22 pistol så legger pengene i en god "rørtang"

 

med veksels sett får man jo 2 komplette pistoler i ett kaliber.

hvilket avsnitt i rundskrivet står det om vekselssett?

Link to comment
Share on other sites

3.5.2.1 Erverv av geværpiper, pistol og revolverpiper , samt erverv av ombyggningssett for skytevåpen og

erverv av glidestykket (sleiden/sluttstykket eller tilsvarende) til hel og halvautomatiske pistoler.

 

Glidestykket (sleiden) på pistoler er definert som våpendel og således undergitt våpenlovens

tillatelsessystem. Dette er gjort med hjemmel i våpenlovens § 2 annet ledd jf.

våpenforskriften § 22. I de tilfelle rammestykket og sleiden har forskjellig våpennummer,

Rundskriv 2009/009 Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker Side 35 av 59

forutsettes begge våpennumrene ført opp på våpeninnehaverens våpenkort. I de tilfelle

våpeninnehaver har flere sleider til samme rammestykke, forutsettes at det av våpenkortet

fremgår hvor mange sleider vedkommende har.

Link to comment
Share on other sites

med veksels sett får man jo 2 komplette pistoler i ett kaliber.

hvilket avsnitt i rundskrivet står det om vekselssett?

Forklar det utsagnet der, og samtidig husk hva ett komplett våpen er (ramme, sleide, løp komplett og klart til avfyring).

Hvist ett vekslesett gir to våpen, må du nesten forklare meg hvor den andre ramma kommer fra. :wink:

 

Våpenloven sier:

§ 2. Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.
§ 13. Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

Skytterorganisasjonen skal være godkjent i samsvar med § 24. I tillegg skal den, i henhold til lovlig program utarbeidet av skytterorganisasjonen, arrangere årlige, terminfestede og organiserte skytinger med den våpentype som det søkes tillatelse for.

 

Tillatelse etter første ledd gis kun til slik våpentype som lovlig kan brukes innenfor de lovlige skyteprogrammer som vedkommende skytterorganisasjon administrerer. Det er kun tillatt å erverve og inneha ett våpen per program. Hvor skytterorganisasjonens krav til spesifikasjoner på våpen til øvelses- og konkurranseskyting er identiske for flere programmer i samme eller andre godkjente skytterorganisasjoner, tillates det kun å erverve og inneha ett våpen til bruk i disse programmene.

 

Politidirektoratet kan gi nærmere retningslinjer om kravet til aktivitet for å erverve og inneha flere våpen av samme type.

 

Politimesteren kan dispensere fra første ledd, annet ledd og tredje ledd første punktum dersom særlig grunner foreligger. Politimesteren kan også dispensere fra tredje ledd annet og tredje punktum dersom søkers aktivitet tilsier det.

§ 22. Erverv av pipe og glidestykke

 

Hos autorisert våpenhandler kan innehaver av våpenkort uten politimesterens tillatelse erverve geværpipe, revolverpipe og pistolpipe kamret for samme kaliber som den som skal skiftes ut, mot å fremvise våpenkort og legitimasjon. Forhandleren skal i tillegg til de opplysninger som er nevnt i § 40, å protokollføre våpenkortets nummer og utstedende myndighet. Ved distansesalg skal kopi av våpenkortet og legitimasjon vedlegges bestillingen, og forsendelsen skal skje som rekommandert post.

 

Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha glidestykket (sleiden eller tilsvarende) til hel- og halvautomatiske pistoler.

Burde vel være rimelig klart at ett vekslesett (sleide/pipe) er våpendel og ikke ett våpen ut i fra dette, samt at dette er registreringspliktig våpendel som skal ligge innenfor ett lovlig bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Kadett 22 avslag. gadd ikke diskutere med på denne saken, var ikke tiltenkt å kjøpe direkte og legger heller pengene i andre ting.

Jo, det bør du klage på - om ikke for at neste mann slipper samme feilbehandling som deg. Jeg tror at våpenkammeret ditt har misforstått noe, men at de sikkert blir glade for å få¨ryddet opp i dette selv, og lært litt nytt.

Link to comment
Share on other sites

med veksels sett får man jo 2 komplette pistoler i ett kaliber.

hvilket avsnitt i rundskrivet står det om vekselssett?

Forklar det utsagnet der, og samtidig husk hva ett komplett våpen er (ramme, sleide, løp komplett og klart til avfyring).

Hvist ett vekslesett gir to våpen, må du nesten forklare meg hvor den andre ramma kommer fra. :wink:

 

tenkte på at jeg har en stykk 22 pistol, + vekslesettet til 9mm min så den også blir 22 er jo dette 2 komplette pistoler i 22.

 

nå har jeg da sendt en mail å klaget på avslaget, henvist til det som står om sleider i rundskrivet.

og krever en skriftlig forklaring på avslaget eller innvilging, men en liten notis om at jeg kommer til å sende avslaget til POD.

får vi se hva slags svar vi får på det.

 

 

PS i dag kom søknaden min på 9mm til rette igjen. kom fra politiet idag, så spørs om noen har sendet den i retur eller noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

da har jeg fått skriftlig avslag på søknaden om sleide i 22 til 9mm pistolen min da jeg har 22ca pistol fra før.

 

de viser til 13.3 .... et våpen per program

 

så ekstra sleide til 22 er da ikke mulig da jeg sitter igjen med 2 komplette våpen i 22 vis jeg gjør om 9mm.

 

snakket med de på tlf og de sa det at de hadde snakket med pod generelt om type søknad og forstått det slik at om bygging sett til et kaliber man alt har ikke er mulig, til et kaliber som man får i egen klasse er da mulig.

 

må jeg finne meg en egen klasse som jeg kan bruke shadowen med 22 i for å få gjenom dette.

 

Kommer jeg noen vei med å klage videre her?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...