Jump to content

Oppsett Sikkerhetskurs


RonnyL

Recommended Posts

Jeg lurer litt på oppsett på sikkerhetskurs.

 

Vi har liten klubb der vi driver med pistolskyting og jeg har av "gammel vane" blitt en slags ansvarlig for treninger og nye folk.

Vi er organisert under NSF og pleier å være 5-10 medlemmer på hver trening. En sjelden gang opp mot 15 stk.

Når det kommer nye folk pleier jeg ta en times tid og gå gjennom regler og litt enkel teknikk. Og så står jeg bak dem de første seriene til jeg ser at de har roen på det, og så begynner jeg å skyte selv men holder meg i nærheten.

Hvor lenge jeg står bak dem varierer etter hvor trygge de virker og om de forstår regler.

 

Vi har ikke noe opplæring utenom direkte på standplass og når de spør.

 

 

Vi er som nevnt en liten klubb med litt vanskelig plassering inne i en militærleir der du må komme på et gitt tidspunkt for å slippe inn.

Dette reduserer tilsiget av nye medlemmer i tillegg til at det virker som pistolskyting lider generelt av rekrutteringstørke.

Så vi ligge sånn ca på en ny medlem i mnd, sånn ca. Av og til kommer to nye på en gang, men det er sjeldent.

 

Så antall nye medlemmer er så lite at jeg ikke kan samle opp nok nye folk, siden enkelte da har skutt i 4-6mnd før vi har et fyllt opp et kurs.

 

 

Er det andre i lignende situasjon som har funnet en god løsning?

Finnes det et oppsett på hva og hvordan når det gjelder Sikkerhetkurs?

Må jeg kurses ekstra for å holde kursene?(Har sikkerhetskurs fra NFPS, men vet ikke hvor mye som er overførbart)

Link to comment
Share on other sites

:wink: Hvis du søker litt her på kammeret har jeg spurt om det samme selv og fått mange gode svar!

Jeg er ansvarlig for opplæring av nybegynnere i Lillehammer Pistolklubb, og har holdt på med dette noen år.

Jeg har laget et introduksjonskurs som sammen med teoriprøva til NSF (Avsluttende prøve – Sikkerhetskurs for nye skyttere Norges Skytterforbund) og nødvendig praksis dekker det vi mener er minimumskrav for å skyte med håndvåpen.

Hvis du (og andre) er interessert i materiellet vi har laget så send meg en pm så kan jeg maile deg dette.

 

Nybegynnere her får ei mappe med:

1: Sikkerhetsregler 1 side

2: Medlemsblankett 1 side

3: Instruks nye skyttere 2 sider (tosidig)

3: Sikt mot toppen info 1 side

4: Terminliste 1 side (tosidig / ensidig)

5: Skyteprogrammer 4 sider (tosidig)

6: Enkelt pistolkurs 14 sider (tosidig)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...