Jump to content

Skivetrekk 25 meter.. Tips??


Recommended Posts

:) Litt vag beskrivelse kanskje? Sett litt flere krav.

Kan jo fortelle om utebana vår: Vi har 15 standplasser (helfigur-rammer) som vi betjener med stålwire (53meter) som kontrolleres ved hjelp av en sykkelfelg m håndtak.. Snasen løsning da vi ikke har råd til dyr automatikktakk! 8) Men det krever jo en ekstra mann da..

Link to comment
Share on other sites

Først; hva legger du i betegnelsen "skivetrekk"?

Skiver som løper frem og tilbake mellom standplass og en gitt avstand (25 meter) eller skiver som står fast på 25m og som kan vri seg bort (90 grader)?

 

Det er uendelig mange måter å løse oppdraget på, om du snakker vridning så er trykkluft det beste alternativet basert på dreiemoment, akselerasjon og hastighet, er det wiretrekk så er el-motor (gearmotor), gjerne med en liten frekvensregulator for opp-og ned-ramping av hastighet, posisjons-encoder og styring det kjekkeste.

Her kommer et par forslag tatt ut av lufta;

 

For vridning: finn en kompressor eller kjøp en på Biltema (jo større tank jo bedre, så slipper den å starte/stoppe så ofte, det er ikke trykket som er nøye det er mengden).

Finn en billig trykkluftsylinder med stempeldiameter 6-10cm (bedre med for stort enn for lite, innen visse grenser). Dette får dere der de selger hydraulikk etc, må kanskje bestilles inn til butikken da.

Bestill en 12/24Volt ventil (on-off solenoidventil) for trykkluft fra samme sted, eller finn en på et lastebilverksted eller noe slikt.

Slange (stor diameter er en fordel for raskere reaksjon), koplinger etc finner dere på Biltema

Lag en stålbjelke/flattjern boltet på gulvet/et eller annet med en akseltapp sveist opp for hver blink.

Direkte over denne akseltappen, ca 2-2,5 meter over, lager dere en tilsvarende bjelke med en spiss jerntapp (typisk 8-10mm tykk) som stikker nedover og peker rett i senter av akseltappen.

På denne akseltappen trer dere et rør med et T-formet jern på toppen, med en U-kanal sveist på, Ukanalen dimensjoneres slik at trerammene passer oppi.

Så lager dere trerammer, f.eks, ca 60 CM brede og så høye at de passer mellom U-kanalen og ståltappen av f.eks 20mm tykt og 40-50 mm bredt trevirke, på dette stifter dere tynne kryssfinerplater som blinkene settes på.

Disse trerammene får ett hull boret ovenfra i senter, som de kan rotere rundt, dette hullet tres inn på stålpiggen og så settes bunnen av ramma ned i U-jernet.

Når dere nå vrir rørbiten og U-jernet så vrir trerammene seg og da også blinkene.

Stag tilpasses mellom de separate skiveholderne og så monteres sylinderen på en av dem, slik at når denne vris så vris alle.

Deretter koples trykklufta opp, og elektronikk kan styre ventilen og programmeres opp til de forskjellige skyteprogrammene. Ellers kan dere bruke manuell trykknapp.

 

For "trekk", typisk 2-5 blinker;

Spenn opp 1 stålwire i hver side av banen, helt parallelle, så høyt som dere ønsker.

Lag en aluminiumsbjelke/firkantrør/vinkeljern i samme lengde som avstanden mellom wirene, (på denne henges skivene ned), med en sjakkel i hver ende, i hver sjakkel henger dere en trinse (Biltema!) som løper på hver sin wire.

På midten av bjelken setter dere en kryssende bjelke 1-2 meter lang slik at sett ovenfra så peker denne kryssende bjelken fra skivene mot standplass.

Til denne festes og strammes kjøre- og styre-wiren. Poenget med denne bjelken er at når denne wiren festes og strammes så vil den holde alu-bjelken rett i forhold til skytterne.

Denne wiren må være så lang at den kan festes med wirelåser og sjakkel i enden av bjelken som peker mot standplass, løpe til standplass, rundt motor/stramme-mekanisme, frem til skiveplass, rundt trinse og tilbake til andre enden av bjelken hvor den festes på samme måte.

Som stramming ville jeg brukt en ekstra trinse med et kraftig lodd, gjerne stålklump som glir inni rør montert på bakveggen eller noe slikt (slik at den henger stabilt).

Wire, klemmer etc får dere på Biltema, (tykkelse kommer an på lengden/vekta), aluminiumsrør/bjelker fås hos stålleverandør og skrus eller sveises sammen, vil dere ha motor så duger omtrent hva som helst men skal dere ha automatikk så er bitteliten 3-fas motor og frekvensregulator gull ;)

 

For BILLIG og enkel PLS-styring, sjekk ut http://www.unitronics.com" target="_blank" target="_blank De leverer PLS-er med integrert touchskjerm, gratis nedlastbar programvare og et fantastisk enkelt brukergrensesnitt (for personer litt over middels interessert i data og elektronikk).

 

Det ligger umåtelig mye ræl og slenger rundt om på roterom i bedrifter etc, så det er sikkert noen i klubben din som kan bidra med ting dere trenger.

Når dere kommer frem til eksakt hva dere ønsker (mekaniske begrensninger, plass, wirer i tak/langs sider/på gulv etc), hvor mye dere evt vil/kan legge i dette og finner ut om det er personer i klubben som kan bidra, så er det enklere for andre her å komme med innspill når dere vet hva dere har og hva dere trenger :)

Link to comment
Share on other sites

Derfor skrev jeg ikke mye om styringen, de mekanikkene som er beskrevet over kan manøvreres på alle måter fra helmanuelt med spak,pedal,bryter,fallvekter etc til helautomatisk trigget av bevegelse eller trekk-akselerasjon om man måtte ønske...det spiller overhodet ingen rolle og er kun et produkt av ønske, behov og evne.

Det er kun ment som ideer å bygge på, ethvert anlegg må integreres med basis i omliggende struktur så det finnes ikke fasit men de grunnleggende prinsipper forblir rimelig faste. :)

 

Forresten så forekommer det meg at Chiefen snakker om skivetrekk der skivene løper frem og tilbake mellom standplass og målavstand (for lettere anvisning og lapping) og Woff snakker om 90-graders skivevridning.

Link to comment
Share on other sites

Tenker på skivetrekk ja, ikke på vendeskiver.. Vi har datastyrt vendeanlegg med 30 skiver og 10 elektroniske skiver vi henger opp om sommer`n..

 

Men nå planlegger vi lysanlegg og litt varme på standplass for å utvide sesongen litt, så da hadde det kanskje vært noe å tenke på å få opp et skivetrekk så vi kunne kjøre 5 skiver fram og tilbake mellom standplass og skivestativ.. Må være et opplegg som vi kan henge opp og ta ned enkelt, for det blir bare aktuelt å ha det oppe på vinter`n når vi er en eller et par stykker som trener :wink:

 

Har tenkt på wirer og "vogn" på trinser men ikke klart å forestille meg hvordan jeg skulle få den til å gå rett fram, men idee`n til John2000 er jo genialt enkel :wink:

 

Og så har jeg en tanke om å bruke en 12 volt motor til å trekke skivene, vi har allerede en kraftig 12 volt omformer som står på banen..

Link to comment
Share on other sites

Det er endel DFS-lag som har skivetrekk på 100m, der skivene står på ei vogn som kjøres ut og tilbake. Sjekk om noen av lagene i området ditt har sånt skivetrekk, og stikk innom dem og se hvordan de har løst det.

 

Jeg har vært i Thun i Sveits og skutt, og der hadde de skivetrekk på 25m der 5 og 5 skiver satt på samme vogn med venderanlegg. Ved anvisning kjørte de skivene til standplass og dømte dem der, lappet, og kjørte dem fram igjen til neste serie. Funket fint!

 

Så var det 200m og 300m i de to etasjene over, men det er en annen historie...

Link to comment
Share on other sites

Ok, now we`re getting somewhere :)

 

Bare noen flere strøtanker om du vil ha dem;

Lag "tverrbjelken" så lett som overhodet mulig, prøv f .eks 40X40X4mm alu vinkel /U-kanal. Eventuelle nedhengende skivefester popnagles enkelt på, eller man kan bruke mutternagler fra Biltema eller noe.

Lav vekt krever mindre/lettere supportwirer som igjen krever mye mindre konstruksjon i hver ende (vet ikke hva slags festemulighet dere har på "skiveplass", det blir MYE moment om man drar ned med noen få kilo midt på en 25m lang wire som er spent opp)

Supportwirene (i hver ende av tverrbjelken) kan monteres i fast vegg med karabinkroker/øyebolter og sjakler i den ene enden, og så henges over trinser skrudd fast i passe høyde i andre enden, wire-endene utstyres da med lodd tunge nok til å holde dem passe stramme med bjelkens vekt på midten av wirene.

Det er da ikke behov for etterstramming (men heng loddene så høyt at snøen ikke blir et tema). På våren er det bare å hekte av de to krokene og vippe wirene over trinsene.

Styre/kjørewiren kan strammes på samme måte, ved å la "vendetrinsa" ved blinkene være strammet av en bit wire over en egen trinse montert som de to andre (regner med dere vil ha motoren ved standplass, slik at det må ei vendetrinse fremme ved blinkene)

Trinser og løpehjul ifm denne kjøre/styrewiren bør ikke ha mindre diameter enn 20-30 cm (barnevognfelg f.eks :) ) for å minske slitasjen på wiren.

Prøv f.eks 6mm wire på sidene og 3-4mm i midten, billig og greit.

 

Motor kan styres ved trykknapp,kontaktor/releer og gjerne et par "klumper" på kjørewiren som påvirker endebryter e.l.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg er heilt blank på dette, minst 12 tommeltottar og bør ikkje nær korkje elektriske eller andre apparat som kan gjer skade. Han no likevel fått våpenløyve :lol:

 

Finnast det ein oversikt /liste over kva motorar (12 v ?), knappar og kontatorar ? ein kan bruke , og korleis montere det. Kvar kjøper ein slikt ?

 

Kunne vore kjekt å laga ein bane på loftet til 10 meter med skivetrekk der alt går fram og attende med 2 knappar.

Link to comment
Share on other sites

50m 3mm stålwire, to hjul i passende størrelse, et av dem med sveiv påmontert og en kleshenger (de av stålstreng med klips ytterst) Monter kleshengeren i wireskjøten, monter et hjul i hver ende over skytteren og klips fast skiva i ytterkant av kleshengeren som henger i wiren... sveiv ut og skyt... da blir hver standplass uavhengig av hverandre. man kan skyte på de avstandene man vil .... enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Dette skal eg klare, vonar eg. Desse hjula som vaier skal gå på har eg leita etter, men dei er vanskelege å finne. Anten det eller så stemmer det som fruen seier : eg kan ikkje leite, eller så er dei vanskelege å finne . Kan nokon tipse meg på kvar desse hjula kan finnast ?

 

Vinduspussemotor : trudde desse berre gjekk fram og attende, eg ? Er vel noko med kraftoverføringa som leier sirkelrørsle til viskerørsle. Må skaffe meg ein slik for å sjå......

Link to comment
Share on other sites

Dette skal eg klare, vonar eg. Desse hjula som vaier skal gå på har eg leita etter, men dei er vanskelege å finne. Anten det eller så stemmer det som fruen seier : eg kan ikkje leite, eller så er dei vanskelege å finne . Kan nokon tipse meg på kvar desse hjula kan finnast ?

 

Vinduspussemotor : trudde desse berre gjekk fram og attende, eg ? Er vel noko med kraftoverføringa som leier sirkelrørsle til viskerørsle. Må skaffe meg ein slik for å sjå......

 

Viskermotorer går bare rundt som en hvilken som helst motor, de er koblet til en slags veiv som står for bevegelsen til viskerene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

viskermotorer er forøvrig 12volt da.

ikke at dette er noe problem, men du kommer ikke kjempelangt med 2 lysbrytere og en 12v motor uten en 12v strømforsyning avet slag.

tror kansje de 2 lysbryterne burde vært byttet ut med en vender av et slag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...