Jump to content

Egenprodusert kontroller for skivevending/lys


bomskudd

Recommended Posts

Når man er rundt 50 og begynner med pistolskyting så vet de fleste om sine begrensninger og muligheter på skytebanen, men det burde ikke hindre oss i fortsette med det vi liker og kanskje trene litt mer. Når du da tilhører en klubb som jeg, hvor du må kjøre noen mil for å trene en gang i uka og hvor vi kun hadde manuell skivevending så må der nytenking til. Hvorfor ikke lage sin egen bane? Siden jeg bor slik til at dette er fullt mulig, så fikk jeg broderen til å hjelpe med sveising og dreiing for å få vendeanlegget til. Deretter ble det montert luftsylinder og 12 volt ventil som styres fra en "kontroller". Det var å lage styring for programmene jeg trodde ville bli det største problemet, men siden sønnen i huset går på Universitetet i Agder og studerer elektonikk, komunikajonsteknikk og andre ting jeg ikke aner hva er, så satt jo hjelpen allerede klar i kjelleren. Avkommet fikk klar beskjed om hvordan dette skal virke når det er ferdig, og etter litt handel på nettet og masse programmering så sitter jeg nå med en liten boks på 5 x 15 x 5 cm (montert i en liten koffert)som kjører alle programmene vi skyter på bane. Den må ha 12v for å drives + strømforsyning som gir strøm frem til vendeanlegget eller rødt/grønt lys, dette kan løses på flere måter. Det neste nå er å prøve seg på en trådløs løsning for anlegget og diverse deler er bestilt for å utvide allerede eksisterende løsning så får tiden vise om vi får det til. En annen grunn til dette prosjektet var å få til noe uten at det skulle koste skjorta, prisen for elektronikken med stømforsyning under kr 2000,- og da kan dette brukes til trening med visning av lys som på elektroniske skiver uten vendeanlegg. Skal også nevnes at vi kjøpte en PLS og fikk anlegget til Klubben i sving også.

 

Legger til en link som viser elektronikken: http://www.olimex.com/dev/avr-mt128.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har vi fått dette kortet i hus http://www.olimex.com/dev/images/AVR/AVR-IO-M16-TOP.jpg sammen med sender og mottaker. Etter litt modifisering av kortet ble utstyret montert sammen og programmert. Litt spennende var det om dette ville fungere, men etter en test ut til ca 70m var alt i sin skjønneste orden. Har nå montert kontrollenheten for programmene i en liten kuffert med mulighet for å ta ut 220 v samt kontakt for en eleminator på 12 som forsyner kontrolleren og trådløs sender. Selv har jeg en innendørs bane på ca 12m og har til nå brukt 220v uttaket til styring av lys istedet for vendeanlegg, et bra alternativ når snøen har lagt seg ute og vendeanlegget ligger i dvale. Vet ikke helt hvordan jeg kan få lagt ut bilder av opplegget mitt men har tatt noen bilder som viser hvordan jeg har satt det sammen og som for interesserte kan sendes på E-post

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Her har jeg lagt ut noen bilder av mitt anlegg, elektronikken kjører alle programmer + at det kan legges inn andre visningstider hvis hvis det er ønskelig.

 

Blitt noe bedre skytter? Neida, men det er morro!

 

http://i43.tinypic.com/zt9e88.jpg" target="_blank

http://i43.tinypic.com/154wxdy.jpg" target="_blank

http://i40.tinypic.com/5u1co5.jpg" target="_blank

http://i44.tinypic.com/2zf4fnt.jpg" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

I og med at jeg hadde muligheten til å lage noe på egen eiendom og til en billig penge, så hvorfor ikke. Det tar meg 5 minutter å rigge til banen så dette er absolutt en fordel for den som ønsker kort vei til trening. Meningen er ikke å sette igang noe masseproduksjon, men for de som trenger litt hjelp / ideer så virker elektronikken fint til å kjøre lys på / av etter hvilke program man ønsker. Det kostet meg ca 2000,- for deler til styringen og ca 3000,- for vendeanlegget med ventil og sylinder(2800,-). Er forresten igang med noe forbedringer i forhold til knappene på styringen, skal komme tilbake når dette er gjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten oppdatering for de som er interessert.

Ettersom jeg ikke var helt fornøyd med den 1. elektronikkstyringen ( litt for svak i forhold til ønsket om noe trådløst), så har vi nå laget en ny styring med programmene: VM - Hurtig - Std - Silhuett - Nais - Felt. Elektronikken kan lages med eller uten trådløs sender. Uten sender så trekkes det bare kabel frem til skiver / lys.

På de vedlagte bildene kan sees hvordan jeg har laget min prototype. Jeg bruker tådløs som virker bra ut til 100 m, med fri sikt. Boksen med elektronikken er forsynt med en liten skjerm hvor vi kan bla i menyen ved hjelp av ett trykknapp-system i enden av ca 1m gummiert flatkabel.

Når det riktige programmet er valgt i menyen så trykkes Enter (LADING). Deretter går alt automatisk, etter 1 min slukkes lampe/skiver vekk, etter nye 7 sek kommer lys på/skiver frem. Det er bare å passe på å gi kommando Lading når enter trykkes og KLAR etter 1 min. Når det valgte program er ferdig står skivene vekk/ lys av og kommer automatisk frem etter 20 sekunder, har laget det slik etter erfaring på banen hvor det fra tid til annen glemmes å snu frem for lapping. Når programmene er startet kan enter trykkes inn og programmet hopper 1 steg frem i prosessen, greit for den som ikke gidder å vente et helt minutt ved lading(egentrening).

Under menyen Felt følges samme prosedyrer frem til KLAR og vi har bare lagt inn visningstidene 6-8-10-12-14 og 16 sekunder for å ha denne muligheten.

Under Menyen Silhuett følger denne samme prosedyre som Hurtig, men med visningstider 8-6-4 sekunder, her er det bare å komme med ideer for å få dette enklest og mest riktig i forhold til kommandoene. For egentrening har jeg valgt denne løsningen hvor alt går automatisk,men det er fortsatt mulig å bla seg steg for steg frem i programmet.

 

Som nevnt tidligere så har dette prosjektet kommet igang for på en enkelt og "billig" måte kunne trene på de forskjellige programmene enten på egen bane eller inne i "stua" i forhold til tørrtrening.

Skulle noen være intessert så er det bare å ta kontakt på PM

 

Bilder

http://i43.tinypic.com/9rrcd3.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank Viser sender og mottaker med uttak frem til lampe / luftventil

http://i43.tinypic.com/rlf9z7.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank Viser senderen/boksen med elektronikken

http://i44.tinypic.com/55hzd4.jpg" target="_blank" target="_blank" target="_blank V

Link to comment
Share on other sites

Artig prosjekt! Eg har akkurat starta på eit tilsvarande, men eg har valgt å bruke ein vindusviskermotor framfor pneumatikk. Dette skal berre styre ei skive, denne står på ein sokkel som inneheld motor, batteri og elektronikk. Dermed kan eg kjapt bære vendeskiva dei 25 meterane frå standplass (låvebrua).

 

Styring av skiva blir antageleg i form av ein applikasjon på telefonen min (Android), som snakkar med skiva enten via Bluetooth eller Wifi.

Link to comment
Share on other sites

Tenke, tenke...

Dersom man må bla seg gjennom ørten valg hver gang før man kan sette igang programmet, blir det for tungvint.

Når man har entret et program, må det bli stående i den modusen til man velger noe annet, siden man som oftest skyter noen serier av en type før man går videre til noe annet.

Om det ikke er noe i veien for det, ville jeg heller ha satt i gang programmet selv, dvs. passe på et minutt (eller mindre) etter lading og trykke "Start".

Trener man felt, vil et fast minutt krøkke til kommandoene.

Har du plass til mange valg, går det kanskje an å lage auto- og manuellmodus på alle programmene slik at auto tar seg av et minutt fra lading og manuell lar deg trykke start selv.

Manuellmodus vil gjøre det enklere ved feltkommandoer, så da trenger du ikke egen feltmeny.

Man trenger en knapp der en kan tvangskjøre skiver bort og frem (toggle), f.eks. når man skyter 5 min. presisjon og er ferdig på 2.

Det at skivene automatisk vender 20 sekunder etter programslutt er en god ide, men med en bort/frem-knapp må naturligvis denne funksjonen overstyres.

Link to comment
Share on other sites

El Gringo

Programmet du skyter blir stående helt til du velger nytt program, trykker du en gang for start så kan du trykke en gang til og du har hoppet til KLAR. Å lage en "Manuell" del er heller ikke problem, den kan programmeres stort sett slik den enkelte bruker ønsker det. Det med Felt meny var egentlig litt for morro skyld, men kom gjerne med fler ideer om hvordan det bør programmeres i forhold til felt, det greieste er vel kanskje velge visningstid og trykke enter for START.

Å vise skiver før 5 min er gått er 2 trykk på enter og skivene vises

Link to comment
Share on other sites

Virker veldig lovende, det der.

For felt er det greit om man kan "steppe" seg frem til ønsket skytetid et og et sekund fra 6 og opp til 20.

Alt fra 20 sekunder og opp kan med fordel øke/minke med 5 sekunder pr. stepp.

Veldig greit å kunne velge lange skytetider f.eks. for magnumfelt.

Er greiene forresten vann/værbestandig, dvs. egnet for utendørsbruk i Norge ?

Link to comment
Share on other sites

Artig prosjekt! Eg har akkurat starta på eit tilsvarande, men eg har valgt å bruke ein vindusviskermotor framfor pneumatikk. Dette skal berre styre ei skive, denne står på ein sokkel som inneheld motor, batteri og elektronikk. Dermed kan eg kjapt bære vendeskiva dei 25 meterane frå standplass (låvebrua).

 

Styring av skiva blir antageleg i form av ein applikasjon på telefonen min (Android), som snakkar med skiva enten via Bluetooth eller Wifi.

 

Hva regner du med å bruke som elektronikk for å styre dette? Har du sett på IOIO fra Sparkfun? Direkte styring fra Android applikasjoner, ser fantastisk enkelt ut. Eletronikken krever ingen programering, men applikasjonen tar seg av alt. IOIO kan styres via usb eller bluetooth pr. nå, men kommer snart en oppdatering for wifi. Jeg sender en bestilling av et par IOIO i løpet av snart.

Link to comment
Share on other sites

Er greiene forresten vann/værbestandig, dvs. egnet for utendørsbruk i Norge ?

Har nok en jobb å gjøre i forhold til å få dette vantett, men jeg legger styringen inn i en tett gjennomsiktig boks og trekker ut ledninger og trykknapp delen på undersiden. Er ikke noe stort problem på baneskyting som stort sett går under tak, men er absolutt en god ide uansett. Skal også legge inn ditt forlag når det gjelder visningstider for felt.

Link to comment
Share on other sites

Styring av skiva blir antageleg i form av ein applikasjon på telefonen min (Android), som snakkar med skiva enten via Bluetooth eller Wifi.

 

Hva regner du med å bruke som elektronikk for å styre dette? Har du sett på IOIO fra Sparkfun? Direkte styring fra Android applikasjoner, ser fantastisk enkelt ut. Eletronikken krever ingen programering, men applikasjonen tar seg av alt. IOIO kan styres via usb eller bluetooth pr. nå, men kommer snart en oppdatering for wifi. Jeg sender en bestilling av et par IOIO i løpet av snart.

 

Denne er veldig interessant ja, men eg tippar eg kjem til å bruke noko AVR-greier eg har liggande. Den lauselege planen var å bruke ein Arduino av eit eller anna slag (har liggande litt forskjellig) og ein $10 ethernet-modul. Har ein wifi-router liggande i kottet også. Kombinerer eg dette kan eg lage ein enkel web-server på vendeskiva og aksessere denne frå ein telefon eller PC.

 

Android-applikasjonen tenkte eg å lage i Processing.

 

Ein enklare variant er å bruke Bluetooth, men då må eg handle sidan eg ikkje har noko Bluetooth til Arduino liggande. Då mister eg også litt av fleksibiliteten. Brukar eg wifi og ein web-server kan eg i teorien legge alt på vendeskiva og styre den med alt som har ein nettleser.

Link to comment
Share on other sites

Vi har gjort noen tester med en enkel webserver. (Arduino-)mottaker-modulen kan kobles til en wifi-router over en ethernet-link. (Hvis du liker å plukke fra hverandre gamle wifi-routere er en mulighet å bruke GPIO i routeren til å styre et "relay". Du kan bruke en olimex-tiny-usb eller en wiggler-klone til å laste opp programmene.) Serveren hoster en webside med 5 knapper. Denne har du tilgang til fra en wifi-enabled telefon. Tips:Det lønner seg å bruke Wireshark under testingen her hvis du vil lage noe tilsvarende. Vi hadde noen problemer med reaksjonstiden, så vi må utbedre webserveren noe.(Foreløpig opprettes en ny TCP-forbindelse hver gang vi trykker på en av knappene i web-browseren) Bluetooth vil nok også skape noen problemer når det angår reaksjonstiden. Vi har brukt Zigbee-moduler i den siste utgaven av elektronikken.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein 28J60-modul som eg tenkte å bruke til å koble ein Arduino til ein gammal wifi-router. Om eg køyrer web-server veit eg ikkje enno, som du seier kan det bli problem med reaksjonstid. Dette må eg teste. Å hacke routeren er ikkje noko alternativ, eg har altfor mange prosjekt på gang og treng ikkje starte endå eitt ;)

 

Eg har også diverse radiolinkar liggande, men då må eg bygge hardware i begge endar. Eg satsar i første omgang på å bruke telefonen til å styre skiva med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Etter en tids bruk av vendeanlegget mitt så ble jeg litt lei av å drasse rundt med strømkabler for å kjøre dette. Har en standplass som jeg må tilføre strøm hver gang jeg skal skyte, mens vendeanlegget står plassert slik at jeg får ut både luft og strøm på en grei måte. Da måtte det jo være fint å styre dette med telefonen eller et lite nettbrett med Wifi.

Nå har jeg fått laget en app som fungerer på min sony xperia og Samsung nettbrett. Appen er laget slik at jeg velger visningstiden for skivene, 3, 4, 6, 8, 10, 20, 150 eller 300 sekunder på en nedtrekksmeny. Deretter velger jeg antall visninger i en annen meny, 1 eller 5. Når jeg trykker på startknappen starter programmet og går i 60 sek.

 

Har lagt inn lydfil "Lading", "Klar" og "Staaaaaans" som kommer på rett tid. (Fungerer greit for meg når jeg tørrtrener, samt hvis man kobler til hørselvern med mulighet for tilkobling av telefonen.)Har litt problem med at lydfilene klar og stans av og til ikke kjøres, men vi får se om vi kan rette på dette. Dette ble bare tatt med som et alternativ til vendeanlegget.

Etter 60 sek kommer som sagt "Klar eller skivene vender bort og kommer frem etter 7 sek. og vises da etter hvilket valg/prog. som skal skytes. Når programmet er ferdig har vi lagt inn slik at skiven kommer frem og blir stående fremme etter 15 sekunder. Det er også mulig å trykke på en knapp slik at tiden hopper frem til 50 sekunder og fortsetter. Kjekt å ha for de som "haster" litt.

 

Denne appen er også programmert for å kjøre skiver / lys ved hjelp av en trådløs router som er koblet i nettverk med strømrele "ADAM 6066). Anlegget vil bli montert slik at jeg har routeren innendørs (antenne utenfor) sammenkoblet med strømreleet og ledning bort til luftventilen som får "av / på" fra releet. og vender skiver eller slår lys av / på.

Hvis der er 2-3 pers. som kunne tenke seg å teste denne (kun appen) så kan vi ordne en testversjon.

Det må opprettes en konto Google + på telefon eller nettbrett.

 

Et strømrele av typen Adam 6066 koster ca kr 2000,-(denne skal være av god kvalitet og brukes i industrien) + router til 200-300

Appen kan lastes ned for kr 50 når alt er klart(litt for bryet til programmereren)

Andre visningstider kan selvfølgelig legges inn for de som måtte ønske det.

Skal legge ut noen bilder etterhvert

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi har laget en android-app, som kan lastes ned fra Google Play, og koster 50,- kroner.

Navnet på appen er "SkyteProgram".

 

ilf5me.png

 

Appen kan brukes for å vende skivene etter NSF's programmer for baneskyting - pistol.

 

Appen styrer vendeanlegget over WiFi gjennom boksen på bildet nedenfor.

 

Vi har montert boksen inni garasjen. Rett utenfor vinduet står vendeanlegget.

Ledningen til høyre går til en trådløs router. Et rele i Adam-modulen fungerer som en bryter som slår av og på

luftventilen. Luftventilen tilkobles kontakten på toppen av boksen.

 

Hvis du ikke har et vendeanlegg, kan du bruke lampe.

 

2py2j4z.jpg

 

Nedenfor ser du et nærbilde av boksen. Hovedkomponentene er en Advantech ADAM-6066 Ethernet basert IO-modul, en

sikring og en strømforsyning.

 

ayqdj6.jpg

 

YouTube-videoen nedenfor viser vendeanlegget/applikasjonen under kjøring. Videoen som viser skivene, oppe i venstre hjørne

er ikke helt synkronisert. Dette er et problem med videoen og ikke selve anlegget.

 

"

 

Rekkevidden og responsen er meget god. Vi har testet på avstand over 50 meter med ruteren inni garasjen.

 

Jeg har akkurat lagt ut "SkyteProgram" på Google Play..det kan ta noen timer før den er publisert...men her er lenken:

 

https://play.google.com/store/apps/deta ... am_nonfree

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Litt skryt til Bomskudd og hans skivestyring må på plass.

 

Vi kjøpte dette settet fra ham for 3 år siden da vår eldgamle kontroller døde ut pga tørkede kondensatorer osv.. 

Dette systemet  har fungert knirkefritt for oss fra dag 1.Styring av kontroller har vi latt gå på rundgang blant alle medlemmer sik at ALLE kan med denne.  

Vi brukte mobilene våres til å styre dette da alt som trengs er å koble seg opp på trådløsnettet "skivestyring" skivestyringen deler ut og så åpne nettsiden til skivestyringen: 10.0.1.1.

Etter en stunds bruk donerte ett medlem sitt gamle nettbrett da den va utdatert til hans bruk og ypperlig til vårt bruk.

 

Selve oppsettet av program er veldig lett, man må bare tenke på HVA som skal skje underveis..

F.eks :

Programmet for Standardpistol består av 60 skudd mot den internasjonale presisjonsskiven:

4 serier a 5 skudd på 150 sekunder pr. serie.

4 serier a 5 skudd på 20 sekunder pr. serie.

4 serier a 5 skudd på 10 sekunder pr. serie.

 

 

F.eks at man har 60 sekunder etter kommando LADING er sagt og man trykker på start.  

skiver er borte i 7 sekunder før de kommer frem igjen og er fremme i 150 sekunder før de går bort igjen.

Før neste 4 runder med 20 sekunds serie må man inn på innstillinger igjen og sette opp at skivene er borte i 20 sekunder istedenfor 150 sekunder.

Til slutt på de siste 4 rundene må man inn på innstillinger igjen og endre til 10 sekunder før siste 4 serier.

Ergo litt trykking men dette er LETT.

 

Ønsker vi har er etter par års bruk er at man etter konfigurering kan trykke start...... etter par tre sekunder kommer kommandoen LADING og tiden begynner å gå av seg selv, dette pga at vi ofte styrer denne samtidig som vi trener/skyter og slipper litt "stress.

 

Og når vi tenker på stress så er det jo det som gjør at mange skyter dårligere på konkurranser.

Vi hadde ett ønske om å få variabel tid på når skivene svingte frem, kun for å stresse våre skyttere og øke konsentrasjonen under trening ved at du "aldri" vet når skivene svinger frem igjen.  Tiden vi satt var 3 til 12 sekunder og dette har fungert utmerket.

 

Andre ønsker :

Tid borte : 2-3-4-5-6-7 og 3-12 tilfeldig

En annen ting vi ønsker er flere valg på sekunder som skivene er fremme, gjerne i rekkefølgen 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-20-150 og 300 sekunder.

 

Ting vi har lagt merke til som lager krøll er hvis det er 2 nettsider oppe med skivestyringsprogrammet, da blir den treg og lite responsiv.

Dobbeltrykker du på start eller stopp så henger den seg opp ved at tiden går dobbelt så fort og ting fungerer ikke lenger. 
DA er løsningen at man bare lukker aktive vinduer for så å starte nettsiden på nytt og da fungerer alt 100% igjen, ingen restart av mikro pc eller utkobling av strøm eller lignende.. det bare fungerer  :)

 

Summasummarum :  Dette er en BILLIG oppgradering av skivestyring, vi har luftstyrt system så vi plukket bort alt av det gamle systemet, beholdt kompressor og releet til luftstyringen og selve sylinderen. 

Vi har kjøpt Raspberry pi utstyret fra skolehuset.no og fikk det levert til Bomskudd som bygde dette sammen og satt inn programmet sitt.

 

Artikkelnr. Produkt      
71014 Raspberry Pi PiFace Digital 2      
71021 Raspberry Pi 3 Model B      
71005 Raspberry Pi 8GB MicroSD kort      
71010 Power Supply ‑ Raspberry Pi

 

   

 

Det ryktes at Raspberry Pi PiFace Digital 2 ikke er så lett å få tak i lenger men kontakt bomskudd og hør hvilken kontroller som kan brukes i dag. 

 

I tillegg kjøpte vi en koblingsboks på biltema som vi satte hele rasberry saken i.

KOPLINGSBOKS IP67 140x230x92

Art.nr. 46-2023
 

 

 

raspberry-pi-3-model-b.jpg

Raspberry-PiFaceDigital2.png

raspberry_koblingsboks.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Vend1.jpg.32874ae6c6e2cd1314cf66364b58c689.jpgVend2.jpg.28d3070ac167bdb8f415e2489794fc0a.jpgVend3.jpg.855677b0bf17b7c9c61849a4bf396a76.jpg

wolfen skrev (På 4.1.2020 den 13.40):

Det ryktes at Raspberry Pi PiFace Digital 2 ikke er så lett å få tak i lenger men kontakt bomskudd og hør hvilken kontroller som kan brukes i dag. 

En stund siden sist, men her er en liten oppdatering. 

I dag bruker vi Raspberry Pi Cero w/wh som har WiFi og styres fra Android telefon/nettbrett . Denne er for tiden også litt vanskelig å få tak i, men det lar seg gjøre. Som Wolfen skriver så velger vi fortsatt tidene under innstillinger før vi velger fanen skyting. Da er valget fra LADING, (enten 10 eller 60 sek til KLAR)I tillegg til NSF programmene har vi også lagt til et par valg for NROF gutta som bruker 5 sek fra klar til ild og deretter 3/7. De har også fått et valg for 9 sekunders visning. Dette er tider jeg har fått fra Norske Offiserers Pistolklubb i Bergen som ønsket dette inn i valgene sine. Til dere som har skaffet seg dette og har program på SD- micro brikke, ta gjerne kontakt så forsøker vi å hjelpe dere med oppdatering. Det må sendes til meg siden det må endres noe i programmet og testes. De ønskene Wolfen kom med er mulig så sant størrelsen på SD-kortet støttes (12 GB) 

I tillegg til dette har vi også laget en boks med Grønt og Rødt lys(Dioder) Denne bruker også Raspberry Pi Cero men har bare Duell programmet 3/7, samt det militære.(Les lenger oppe).

Bomskudd

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Fikk systemet tilpasset vårt hydrauliske system (DUELLSTALL fra AB Walleverken). Rele for start av pumpe ble lagt til. Denne modifikasjonen ble gjort i programvaren og vi fikk tilsendt systemet. Koblet det inn på vårt system  og det fungerte perfekt, skal nå teste det videre ut på treninger fremover. Dette ser bra ut. Kommer tilbake med erfaringer og bilder. Kjempeservice.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...