Jump to content

Fra halv til helauto!


JohnUlv

Recommended Posts

Oi, oi, oi! Her om dagen forvandlet jeg Waltheren min fra halvautomat til helauto :shock: Det var litt skremmende. Våpenet er en Walther KSP (som egentlig er en russisk Baikal modernisert av tyskerne). Det jeg skulle gjøre, var å finjustere fortrekk, avtrekksstopp og slike ting. Samtidig skulle jeg justere en skrue som har med grepssikringen å gjøre. Vel fornøyd gikk jeg opp på banen og skulle teste herligheten. Der rapte pistolen ut hele magasinet på ett avtrekk :? Jeg holdt på å skite i buksa av ren skrekk. Det som kanskje var mest farlig med hele greia, var at da jeg slapp fram sleiden etter ny omladning, så gikk skuddene av uten at jeg trykket på avtrekkeren.

 

Det var bare å skru svineriet fra hverandre og tilbakestille skruen. Etter det fungerte den fint. Men jeg irriterer meg over at det ikke står noen advarsel mot å gjøre slike justeringer i instruksjonsboken. Den viser jo til at du skal gjøre sånn og slik for å tilpasse pistolen din hånd og skytestil. Anyway, vær forsiktig jenter og gutter.

 

Bare en vennlig advarsel til de av dere som måtte ha en Walther KSP på lur.

Link to comment
Share on other sites

:lol: du er nok ikke første (eller siste) som klarer dette.

 

Et godt tips etter alle justeringer eller demontering for puss er og ta en funksjonstest:

 

Alle trinn utføres med tomt våpen, eller klikkpatron e.l.

1. Dra bak og slipp sleiden frem

* Faller hammeren nå har du et farlig våpen, juster og gå tilbake til 1.

 

2. Ta avtrekk - Hammeren skal falle og du holder avtrekkeren inne for neste punkt

 

3. Dra sleiden bak og slipp frem.

*Faller hammeren nå har du et farlig våpen, juster og start på ny.

 

4. Slipp avtrekkeren sakte frem til du hører et lite klikk (av Searen som går i inngrep med hammeren) og ta nytt avtrekk. Hammeren faller og du kan være sikker på at avtrekksvekten ikke er for liten eller at f. eks helspennhakket, searen eller disconnectoren er slitt. Hvis avtrekksvekten ikke kan justeres eller du er usikker er det tid for en doktor-time for pangen din.

 

Denne testen bør utføres med alle halvauto pistoler, rifler og hagler for og forsikre deg om at du ikke får 'full rulle' ved slitasje, hobby-børsemakerarbeid eller justeringer.

Link to comment
Share on other sites

Du har selvfølgelig helt rett. Jeg slurvet alvorlig med testingen før jeg ladet skarpt. Skumle saker. Det positive er at hendelsen har aktualisert spørsmålet om å kjøpe en ny finpistol. Må bare smiske litt med kjerringa først. Waltheren er velbrukt og har nok nådd middagshøyden og vel så det. Jeg kjøpte den for et par tusen for fire-fem år siden. Tror ikke jeg gidder å bruke penger på å sende den til "legen" for overhaling.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert at du skal legge all skyld på pistolen. Jeg presterte det samme etter justering på avtrekket på en GSP. Å justere seg helt vekk er mulig så sant det finnes en skrue å skru på :mrgreen:

 

Jeg synes ikke det var særlig skremmende med 6- skudds auto i 22, men feltstevnet den dagen gikk i vasken :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det der er mogeleg med dei fleste halvautomatiske våpen, om du skrur for mykje på inngrepet(det som held hanen attende etter kvart skot). Det er ein grunn til at justeringskruar for slikt oftast er forsegla med raud lakk o.l....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...