Jump to content

Feltskyting for filatelister?


Domino

Er det slik dere synes militærfelten skal være?  

59 members have voted

  1. 1. Er det slik dere synes militærfelten skal være?

    • Ja, jeg elsker å skyte på frimerker!
      4
    • Nei, la oss få større blinker med kortere skytetid!
      36
    • Jeg bryr meg ikke, de beste vinner uansett.
      20


Recommended Posts

Det har vært diverse diskusjoner om feltskyting på diverse fora, og de fleste ser ut til å være negativ til den såkalte "frimerkeskytingen". Det er egentlig et paradoks at vi kommer til stevne etter stevne med småblinker, men ingen står fram på et diskusjonsforum og sier: "Ja! Vi vil skyte på frimerker!" Personlig synes jeg det er morsommere med større blinker og dårligere tid, gjerne med litt flytting.

 

Sist helg var jeg på feltstevne, og jeg synes fin-/grovløypa på lørdag var grei nok. Selv om ingen fylte den, noe jeg forsåvidt synes det er greit om vinneren klarer.

 

Søndag så jeg fram til litt action med militærpistolen, men ble noe skuffet da det viste seg at selve løypa var 100% identisk, bare med andre tider og (kanskje) mere stående fri. Er det slik vi vil ha det? Er det bare jeg som er i utakt med folkemeningen?

 

Her er standplass 10, disse skivene sto på ca 15 meter, og skytetiden var 10 sekunder med stående fri. (Klikk på bildet for å få det større) Se på bildet, og avgi din stemme. Kom gjerne også med en kommentar.

 

filatelistfeltwebsh0.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Øvelsen du viser er en vel tøff øvelse. For militær og revolver ville stående fri har vært bedre egnet

 

Jeg tror selv litt av problemet er når man bruker den samme løype for fin, grov militær og revolver. I nord Norge det virker mer normalt at man skyter fin og grov på den ene dagen og militær og revolver den neste dagen. Da har arrangjør en sjanse for å tilpasse løype til våpentype.

 

Innimellom finnes det stevnearrangjører som tar det som en fornærmelse dersom noen fyller løype.... Det er lite man kan gjør med slike klubber.

 

Da jeg legger opp en feltløype jeg forsøker å bruk mellomstore og store skiver på moderate avtstander og skyttertider fra 6 - 10 sekunder. Det virker som om noen arrangjør glemmer muligheten til øk vanskelighetsgrad ved å senk skyttertiden. En annen sak er at små skiver er MYE billigere enn stor skiver (det har jeg faktisk hørt sagt av arrangjør av et stevne som var den rene filiatalisttreff).

 

På et fagkomitemøtekonferense for noen år siden kom det et forslag til mesterskap å bruker figurer med en innertreff område. Skyttere skulle få tildelt poeng som normalt, men så teller man innertreff som rangering for så å bestemmer hvem som vinner. Forslaget var diskutert men ikke vedtatt. Man kunne bygg på forslaget ved å har poenggivning som følge:

 

- 1 poeng per treff

- 1 poeng per truffet skive

- 1 poeng per innertreff

 

....kun et forslag....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Innertreff kan brukes til rangering og ikke noe mer, hvorfor sier du ? Enkelt egentlig...

 

Si at man har en standplass med 4 figurer, feks 3 fallfigurer uten innersoner og en litt større med innersone....

 

Skytter nr 1

Skyter på alle figurene og får da anvist 6 treff i 4 figurer pluss 3 innersoner = 13 poeng

 

Skytter nr 2

Skyter kun på den ene figurern med innersoner og får da: 6 treff i 1 figur pluss 6 innersoner= 13 poeng

 

Som dere da ser vil en skytter som ikke treffer på alle figurene kunne ”vinne” på ett stevne ved å skyte ”feigt”....og det er vel ikke slik vi ønsker ??

 

Men at vi kan benytte innersoner som rangering på hele løypa, det er noe helt annet...men det blir mye jobb for standplassledere som må tolke alle treffene og for de i sekretariatet som må knotte disse inn i resultatprogrammet. Og i ett stevne her på Østlandet kan man fort ha alt fra 300-400 starter, noe som igjen vil si relativt mye jobb for arrangøren også....

 

Men støtter fullt ut forslaget med større figurer og heller noe kortere skytetider....i snitt kan man regne med 2 sek på første skuddet samt 1 sek pr skudd/pr figur og 1 sek pr forflyting. Dvs at en standplass med 5 figurer på 3 målgrupper bør ha en minste skytetid på 9 sekunder for at skytterne skal rekke å skyte.

 

Men klart størrelsen på figurene har også noe å si....1 cm pr meter avstand bør være ett minstemål på alle figurer, men kan tøyes ved bedre skytetider...ellers funker 2cm pr m avstand ypperlig ved kortere skytetider....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

:( Er ikke mye gøy for 'oss nybegynnere' å skyte på frimerkesamlinger! Tror nok det skremmer unna endel fra å delta på feltstevner når det nesten er umulig å treffe! Mye mer oppmuntrende med større figurer og heller bruke innersoner for å skille ut eliten...

 

:twisted: Hva er forøvrig det vite området over målgruppa til venstre på bildet? Så ufyslig ut!

Link to comment
Share on other sites

Hei Bromark!

Jeg tenkt ikke på øvelser med fallfigurer da jeg skrev forslaget om innertreff.

 

Et tillegg: Når øvelsen har fallfigurer telles ikke innertreff på papirskivet.

 

 

Hei Pardini!

Fikk den beste skytter mer en 85% av maks oppnåelig poeng?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg for fersk i gamet til å vite hvordan feltskytingen var før i tiden men jeg vil tippe at det er ganske forskjellig nå i forhold til hva feltskyting var i utgangspunktet med både tanke på typer mål og hva folk setter på hodet for å klare å gjennomføre en runde(tenker da på folks skytebriller med diverse gizmoer på)

 

 

Hadde vært flott om noen som hadde vært i gamet en stund kan skrive litt om hvordan feltskyting var tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg for fersk i gamet til å vite hvordan feltskytingen var før i tiden men jeg vil tippe at det er ganske forskjellig nå i forhold til hva feltskyting var i utgangspunktet med både tanke på typer mål og hva folk setter på hodet for å klare å gjennomføre en runde(tenker da på folks skytebriller med diverse gizmoer på)

 

 

Hadde vært flott om noen som hadde vært i gamet en stund kan skrive litt om hvordan feltskyting var tidligere.

 

 

Er ikke sikkert ALT var bedre før i tiden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ihvertfall Militærfelt burde brukt skiver av typen IPSC Metric (siluett) men siden det er politisk selvmord i dagens skyttermiljø, ville kanskje IPSC Classic vært et bedre valg. Mil. Felt. burde hatt minst en slik skive på kort avstand (5-7 meter) og så flere halvfigurer og 'frimerker' lengre ute for de som følte de kunne treffe disse.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikkert ALT var bedre før i tiden

 

Nei, men har fått intrykk av at feltskyting har tatt en retning som favoriserer baneskyttere, mener bare at en muligens burde sett på hvordan feltfkytingen var før og prøve å få spesielt militær felt mere likt hvordan det var. Kan ikke si at det er mye som får meg til å tenke på hverken militær eller felt når jeg er på stevner rundt om når karen på nabo-standplassen klager på at bakken er for ujevn og ser ut som han er hos optiker....

Link to comment
Share on other sites

:shock: Foruroligende at det er 40% som krysser av for at de ikke bryr seg!

Greit nok at den beste vinner, men det er da vel LITT morro å treffe noen av figurene

på et feltstevne? Det er jo ikke vanskelig å bruke poenginndelte skiver og skiver med innersoner for å skille eliten?

Det må jo være et tankekors at våre toppskyttere IKKE klarer å fylle enkelte feltløyper?

 

Hva skjer med motivasjonen til nybegynnere når de betaler

en neve penger for å gå ei runde med bomelibom? (Jeg har selv bare holdt på i 30 år, men det VAR lettere før!)

( :mrgreen: Da brukte jeg ikke briller heller............ Hmmm)

Link to comment
Share on other sites

En feltløype har rundt 40 skiver/mål. Jeg synes det viktigste er at den er variert. Med det mener jeg korte og lange hold. Korte og lange skytetider og store og små skiver. Gjerne både papp og fallfigurer. Gjerne også noen bevegelige mål.

 

Det viste bildet/skivegruppen synes jeg er helt ok dersom det kun var på en standplass. Med kun 15 m og fri skytestilling er den ikke spesielt vanskelig.

 

Jeg tenker at feltskyting langt bak har en opprinnelse i militære forhold. I en militær stridssituasjon kan en godt tenke seg at det av og til vil være behov for å få inn et presist skudd på et lite mål på en ikke ubetydelig avstand.

 

Jeg har som prinsipp at jeg ikke klager på løypne. De er lik for alle. Etter et stevne forrige helg har jeg dog tenkt at militær og revolver ikke først og fremst skal avgjøres på en enhåndsstandplass. Da får det heller være desto vanskeligere med fri skytestilling.

Link to comment
Share on other sites

Det viste bildet/skivegruppen synes jeg er helt ok dersom det kun var på en standplass. Med kun 15 m og fri skytestilling er den ikke spesielt vanskelig.

Joda jeg ser poenget ditt. Det jeg kanskje først og fremst reagerer på er at at alle skivene var de samme som på fin/grov. I min verden er ikke ei fin-/grovløype lik ei militær-/revolverløype. Standplassen før denne var 5 skiskyttermål på 15 m, på 10 sek med beste hånd. Ikke spesielt mye enklere den.

 

Men svaret er såklart at hvis man vil ha andre løyper så må man engasjere seg og være med og påvirke. Og sette de løypene man sjøl mener er mere morsomme. Men denne gangen hadde ikke jeg anledning til det.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange bra tanker her inne, absolutt....men det som får meg til å tenke er følgene. Av dere som har postet innlegg her nå, hvor mange av dere har arrangert feltstevner, dvs vært med å sette opp standplass med treverk og rammer. Plukket ut figurer og virkelig svettet fra dere, og hvor mange har i tillegg stått på standplass hele dagen for at andre skyttere skal få skutt....og før dette har dere brukt kanskje hele lørdagen med å lede hverandre gjennom løypen som dere har jobbet på...

 

Hvorfor jeg spør er nemlig det at veldig mange syns det er fryktelig gøy å reise ut å skyte, men få er villig til å gjøre den jobben som trengs for å arrangere ett slikt stevne som mange ønsker.

 

Det som har blitt en "trend" blant mange arrangører også innen NM er 1 målgruppe med en haug av små figurer....dette for at man skal gjøre det så enkelt som mulig....nå skal jeg ikke trekke noen ned her, for jeg er glad i alle som arrangerer feltstevner rundt om kring....men jeg tror at hvis vi alle hadde hjulpet til litt hadde det vært mye enklere å få til perfekte stevner som alle kan like...men slikt krever mye mannskap....og enkelte klubber har desverre ikke flere enn maks 10-15 mann totalt og da kommer man ikke langt med ett stort stevne og mange mål grupper...

 

Kan nevne at det på de stevner min klubb arrangerte i 2005 og 2006 av felt, hadde vi i snitt over 40 mann ute i løypa...og da hadde vi god hjelp fra flere nabo klubber....men det kreves også når man har 6 figurer og 6 målgrupper på 1 standplass :-))

 

Jeg håper og tror at felten ikke er ødelagt, men vi skyttere må blande oss mer inn i hvordan løypene skal settes når "vår" klubb skal arrangere...slik at vi får de løypene som "skytterne" vil ha....da vil vi slippe frimerkeløyper.....men vi må også ha noe å strekke oss til da....ellers blir det jo kjedlig på sikt....hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg setter ei løype, har jeg noen målsettinger jeg følger.

 

1. Løypa skal kunne fylles av en god skytter, gjerne av flere skyttere.

Poenglikhet og rangering er ikke farlig og gjør ikke vondt.

 

2. Stigende vanskelighetsgrad.

Få og romslige figurer til å begynne med og flere og mindre figurer utover i løypa, med skytetider i samsvar.

Dette gjør løypa spennende for skytterne, samt at rangeringsregelen 10-9-8... baserer seg på nettopp dette.

Har ikke løypa progresjon blir rangeringsregelen både feil iht. reglementet og direkte urettferdig.

 

3. Minst en stor figur på forholdsvis kort hold på de 5-6 første standplassene.

Hensikten er å gjøre løypa "tilgjengelig" også for nybegynnere og litt urutinerte skyttere.

En nybegynner har en rimelig grei mulighet til minst 50% treff, noe som er motiverende og kan bidra til at frafallet blant nybegynnerne blir minimert.

De beste skytterne klarer vi å skille uansett vha. rangering 10,9,8... og rangeringsmål.

 

4. Minst en standplass hvor fallfigurer (stålmål) inngår.

Fallfigurer har en stor "gøyfaktor" og trigger adrenalinet siden man får øyeblikkelig tilbakemelding både på sine egne og naboenes treff (og bom).

 

5. Minst en standplass hvor tipper med oppdukkende figur inngår.

 

6. Ingen standplasser med kun en figur.

Det blir litt for "tafatt" etter min mening.

Jeg begynner gjerne med 2-3 figurer og øker til 3-4 midt i løypa og 5-6 på slutten.

 

7. Løypa settes med en filosofi om at det er gøy med hurtigskyting.

Dvs. at etter dårligste hand forsvant, bruker jeg skytetider mellom 6 og 10 sekunder.

 

8. Avstandene trenger ikke være så store.

Det holder fint med ett "langhold" på 50-70 meter.

Resten kan gjerne være under 30 meter (flesteparten står vel på 7-15 meter), da selvsagt med figurstørrelse i henhold til dette.

 

9. Har man en stor figur, trenger ikke avstanden økes.

Da reduserer jeg heller skytetiden.

 

10. Siden vi er en forholdsvis liten klubb med få personer til å arrangere, må opplegget forenkles ved at jeg bruker samme løypa til alle fire våpengruppene og varierer en smule med endrede skytetider og stillinger.

Løypa settes da med dette som utgangspunkt, slik at det skal gå like greit å fylle med militærpistol som finpistol.

Det har vist seg å fungere bra.

 

11. Tenk underholdningsverdi.

En løype som vitner om latskap fra arrangørens side eller som er så vanskelig at det blir bingo, gjør at mange får avsmak på feltskyting.

I beste fall kommer de ikke tilbake til arrangøren neste stevne og i verste fall får de en "knekk" og kutter ut feltskytingen.

Det skal lite til for å løfte løypa opp fra grei til morsom og underholdende.

Bruk gjerne uvanlige mål.

I fjor hadde jeg en standplass med knestående beste hand på f/g.

Det var det ikke mange som hadde prøvd før, men det gikk bra.

Regelverket nevner ikke noe om at dette ikke er tillatt.

Bruk fantasien !

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de i denne diskusjon som er stevneleder for felt, og legger opp løypa. Jeg har ikke et mannskap av 40 å bruke, som oftest er vi to stk.... banen til min klubb er begrenset når det gjelder langhold, det er bare ved et par øvelser at det la seg gjør. For min del en typisk fin og grov løypa begynner gjerne med stående fri mot en eller to mellomstor skiver, med skyttertid av 10 - 12 sekunder; så kuttes skytetid, økes antall skiver og man går over til flere skiver. Jeg setter opp gjerne feltskiver på vendeanlegget og bruk skiver på vendig så det er ingen tvil om noen skyter for tidlig eller for sent. To duellvisninger med noen fallfigurer på bakken er en artig øvelse. så stiger vanskelighetsgrad mot slutten med 4 - 6 skiver og knapt med skyttertid på de siste standplasser. Jeg liker ikke "plansjementalitet" og bruk gjerne enkelskiver på pinner, dette for å kunne bruk flere hold. Jeg bruker 2 - 3 timer for å rigger opp en feltløypa. For militær og revolver bruker jeg noe færre skiver, noe større skiver, litt kortere hold, men gjerne skyttertider mellom seks og ti sekunder, og for det meste stående fri.

 

Jeg synes det er greit at andre gjør det annerldedes - felt representer tros alt variert skyting, men ei løypa som ingen klarer å fylle, eller kommer nært til å fylle (2 - 3 poeng fra maks) er nok en dårlig løypa vil jeg påstår. Det er mange år siden jeg la opp ei feltløypa som ingen kom i nærheten av å fylle.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser på bildet som danner grunnlaget for denne tråden ble jeg egentlig ikke så skremt. Det er vel meningen at feltløypa skal bli gradvis vanskeligere?

Blidet viser standplass 10, altså den som angivelig skal være værst. Det oppsettet på 15m synes jeg er grei som "dagens værste", selv i militær. Hadde det derimot vært standplass 2, hadde jeg nok hoppet i stolen.

 

Egentlig savner jeg et alternativ i avstemningen, lengere tid hvis blinkene er frimerker. Det går ann å gi 14-16 sekunder på frimerkene, 10 er ikke maks.

Jeg synes presisjon er viktig. Ved å øke størrelsen på blinkene samtidig med at man korter ned på tiden favoriseres hurtighet mer. Felt bør ikke ligne på en stasjonær praktisk stage, det skal ikke være nødvendig å tilegne seg "double-tap" teknikk for å oppnå maks poeng i ei feltløype.

Selvfølgelig er det en balansegang her, og som El Gringo skriver gjelder det å få variasjon og underholdning.

 

At små blinker skremmer bort nybegynnere synes ikke holder. Det skremmer kanskje bort dårlige/umotiverte nybegynnere, nybegynnere som har gått i den evige fella å kjøpt en totalt uegnet 9mm fordi den er kul. Har lomma full av kjøpeammo som var billig, ikke nødvendigvis egnet til våpenet.

men titt og ofte dukker det opp flinke nybegynnere, de som tar utfordringen og er stor fornøyd med at de ble nest sist i stedenfor sist i sitt første stevne. Jeg hører oftere noen si "Det der var vanskelig, det må jeg trene på" enn "Det der var vanskelig, det gidder jeg ikke mer".

 

Forøvrig skal Bromark ha en stor takk for innlegget sitt, godt at noen sier som det er.

Kunne ikke vært mere enig. Jeg er redd for at mange av skytesportens "sytere" ikke bidrar så mye selv :wink:

Min egen klubb er et godt eksempel, den har over 400 medlemmer, men hvor f... er de når de trengs.

Tenk om vi alle hadde tatt i et tak på stevner, så bra det hadde blitt.

 

Vi sees på Mysen, for der skal jeg ta i et tak :wink:

Link to comment
Share on other sites

:D Tenk om flere kunne være som El Gringo!

Dette må vel være den perfekte oppskrift for ei feltløype!

(Det eneste som manglet var at været ikke var nevnt. Ikke regn eller snø! :mrgreen: )

 

Jeg forstår at noen arangører IKKE har mannskaper til å drifte avanserte standplasser,

men det LAR seg gjøre å benytte seg av delttakere! Har ennå tilgode å høre surmuling

hvis skytterleder spør etter hjelp til å kontrolere resultat og til å klistre skiver!

:!: Noe forøvrig de var veldig flinke til på den beste finfelten jeg har deltatt på i år,

nemlig vårfeltstevnet til NOP DAL. (Tusen takk for flott finfelt-løype!! )

De hadde tilogmed ordnet med strålende fint vær! Sånn skal det gjøres!

Link to comment
Share on other sites

El gringo.... hvor og når arrangerer du neste feltstevne :D Det virket nemmlig gøy! :mrgreen:

Da må du nok reise et stykke :wink:

Narvik PK pleier å arrangere Pinsetreffen hvert år (i pinsen).

Dessverre ble stevnet i år avlyst pga. teleløsning slik at veien opp til baneområdet ikke kunne benyttes.

Når man vet hvilket vær som kom i pinsen, var det kanskje like greit.

2 grader, snøbyger og kuling er ikke spesielt trivelig verken for arrangør eller skyttere.

Det har hendt tildligere at vi har hatt litt kaldvær og snø på Pinsetreffen, men i år var det het forj...

En ting er at det blir direkte utivelig, en annen at skivene går i oppløsning eller forsvinner i bygene...

Det er en del av den nordnorske virkeligheten, som Pardini nevnte tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Det vil gjerne jeg vite også, for jeg kan ikke huske å deltatt på noen stevner som har det som står ovenfor ;-) bare gi beskjed om tid og sted så dukker nok jeg opp ja...hehe

 

K.

Velkommen skal du være.

Siden jeg kommer til NM i spesialfelt i år, regner jeg med at du tar med deg noen kompiser til Pinsetreffen neste år :D

Link to comment
Share on other sites

Det vil gjerne jeg vite også, for jeg kan ikke huske å deltatt på noen stevner som har det som står ovenfor ;-) bare gi beskjed om tid og sted så dukker nok jeg opp ja...hehe

 

K.

Velkommen skal du være.

Siden jeg kommer til NM i spesialfelt i år, regner jeg med at du tar med deg noen kompiser til Pinsetreffen neste år :D

 

Ikke umulig det skal du se :-) må vel ta det som en laaang skyteferie isåfall....men hadde vært utrolig gøy da...hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det mann ender opp med, hvem er det en skal lage løype for; Nybegynnerne eller de som har vært med før.

 

Når jeg ei felt løype lager jeg den for at A og B skytterne, skal kunne skyte fult.

MEN det er alltid ei stor skive til nybegynnerne.

OG det er alltid lita skive (av og til knøttliten) til dem som skyter på alt og til dem som er gode nok til å treffe og vinne sin klasse / strevnet.

 

Det er jo objektivt hvor store eller små skivene fortoner seg, avhengig av avstand og skytetid, så dette endrer seg etter hvert som en kommer utover i løypa.

Siste standplass SKAL etter reglemanget være meget VANSKLIG :!:

Det tolker jeg dit hen at det skal nærmest være umulig for en nybegynner å fylle siste standplass, men han skal alikevel ha ei stor skive å "seive" på :D i min verden :D:D

Link to comment
Share on other sites

Det mann ender opp med, hvem er det en skal lage løype for; Nybegynnerne eller de som har vært med før.

 

Når jeg ei felt løype lager jeg den for at A og B skytterne, skal kunne skyte fult.

MEN det er alltid ei stor skive til nybegynnerne.

OG det er alltid lita skive (av og til knøttliten) til dem som skyter på alt og til dem som er gode nok til å treffe og vinne sin klasse / strevnet.

 

Det er jo objektivt hvor store eller små skivene fortoner seg, avhengig av avstand og skytetid, så dette endrer seg etter hvert som en kommer utover i løypa.

Siste standplass SKAL etter reglemanget være meget VANSKLIG :!:

Det tolker jeg dit hen at det skal nærmest være umulig for en nybegynner å fylle siste standplass, men han skal alikevel ha ei stor skive å "seive" på :D i min verden :D:D

Joda, jeg er enig i mye av det du skriver. De to spørsmålene jeg føler at jeg står igjen med er kanskje disse to:

 

- Skal vi skyte på små skiver med god tid, eller store skiver med kortere tid?

- Skal vi ha akkurat de samme skivene på alle våpengrupper?

 

Jeg syns jo det er et tankekors at på fin- og grovfelten på dette stevnet skjøt jeg alle standplassene med beste hånd fordi det var så god tid at rekyl/recovery ikke var noe å bekymre seg om. Jeg rakk tilogmed å rette en funkfeil på grovpistolen uten at det kostet meg poeng... Og de poengene jeg tapte på grovpistolen ellers kom av at den og jeg ikke har blitt helt dus på bare 3 ukers bruk.

Link to comment
Share on other sites

Det mann ender opp med, hvem er det en skal lage løype for; Nybegynnerne eller de som har vært med før.

 

Når jeg ei felt løype lager jeg den for at A og B skytterne, skal kunne skyte fult.

MEN det er alltid ei stor skive til nybegynnerne.

OG det er alltid lita skive (av og til knøttliten) til dem som skyter på alt og til dem som er gode nok til å treffe og vinne sin klasse / strevnet.

 

Det er jo objektivt hvor store eller små skivene fortoner seg, avhengig av avstand og skytetid, så dette endrer seg etter hvert som en kommer utover i løypa.

Siste standplass SKAL etter reglemanget være meget VANSKLIG :!:

Det tolker jeg dit hen at det skal nærmest være umulig for en nybegynner å fylle siste standplass, men han skal alikevel ha ei stor skive å "seive" på :D i min verden :D:D

Joda, jeg er enig i mye av det du skriver. De to spørsmålene jeg føler at jeg står igjen med er kanskje disse to:

 

- Skal vi skyte på små skiver med god tid, eller store skiver med kortere tid?

- Skal vi ha akkurat de samme skivene på alle våpengrupper?

 

Jeg syns jo det er et tankekors at på fin- og grovfelten på dette stevnet skjøt jeg alle standplassene med beste hånd fordi det var så god tid at rekyl/recovery ikke var noe å bekymre seg om. Jeg rakk tilogmed å rette en funkfeil på grovpistolen uten at det kostet meg poeng... Og de poengene jeg tapte på grovpistolen ellers kom av at den og jeg ikke har blitt helt dus på bare 3 ukers bruk.

 

 

Det du spør om føler jeg det ikke skal svares på, pga:

Variasjon er det som er gøy med felt !

Ingen løyper skal være like!

Er det et mål at mange skal skyte fult,, ev hvor stor % av ant startende ???

De beste vinner uannsett !

Vill vi ha A4 løyper der alt er likt fra klubb til klubb og krets til krets osv...

Rangsjering med poengskive funger 100 % for alle klubber som har prøvd det :D

 

 

Større skiver og kortere tider, føler jeg kanskje er en sikkerhets risiko med nybegynnere...

Større skiver ønsker jo alle :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Det du spør om føler jeg det ikke skal svares på, pga:

Variasjon er det som er gøy med felt !

Ingen løyper skal være like!

Joda, men hvor stor variasjon er det i at man bruker de eksakt samme skivene i alle 4 våpengruppene? Løypa var på mange måter grei for matchpistolene, selv om ingen fylte den.

 

Er det et mål at mange skal skyte fult,, ev hvor stor % av ant startende ???

De beste vinner uannsett !

Vill vi ha A4 løyper der alt er likt fra klubb til klubb og krets til krets osv...

Rangsjering med poengskive funger 100 % for alle klubber som har prøvd det :D

 

 

Større skiver og kortere tider, føler jeg kanskje er en sikkerhets risiko med nybegynnere...

Større skiver ønsker jo alle :D:D:D

Nei, det er ikke et mål at mange skal skyte fullt, men det er heller ikke et mål at ingen skal klare det. Personlig syns jeg det er perfekt dersom vinneren fyller løypa.

 

Og jeg vil ikke at alt skal være likt. Det er jo derfor jeg også vil ha en del løyper med større blinker og dårligere tider. Eller kanskje jeg ikke har dratt på de rette feltstevnene?

 

Dersom vi skal bruke nybegynnere som en sikkerhetsrisiko som argument mot større skiver og dårligere tider, kan vi like gjerne legge ned hele feltskytinga. I mine godt og vel 20 år som pistolskytter har ikke jeg opplevd dette som et faremoment. Men nok en gang, kanskje jeg ikke har vært på rett(?) sted til rett(?) tid?

 

Men nå skal jeg på banen og trene. Spesielt med Glocken...

Link to comment
Share on other sites

Å lage en "perfekt"feltløype er vanskelig, en eller annen vil klage uansett.

Små blinker, lang skytetid eller store blinker kort skytetid, resultatlista snus ikke på hodet med hverken den ene eller andre modellen.

Det perfekte er jo en miks av dette i ei feltløype. Men enkellte later til å bli personlig fornærmet om de bommer på en blink, men om alle skal treffe allt, og plasseringen avgjøres på rangering, da blir det vertfall kjedelig etter min mening.

Det er diskutert en modell med antall cm skivestørrelse pr meter skyteavstand. Ikke sikkert det er så dumt, man kan feks begynne med de første standplassene med 2cm blink pr. meter i snitt, og så gå gradvis nedover mot 1cm.pr meter skyteavstand mot slutten av løypa,MEN en bør da ha minst EN skive pr. standplass som tilsvarer 2cm.pr.meter. Krydrer man det med litt fallfigurer osv, så burde man få en løype som alle kan leve med.

Angående frimerker, jeg skyter heller på en minismåen på 15m hold med .44mag en ei skive på 1,5x1m på 200m, jeg er ikke i tvil om hva som er frimerket her :wink:

Link to comment
Share on other sites

I løpet av de årene jeg har hatt ansvaret for løypesettingen, har jeg lagt merke til at løypa knapt kan bli for lett.

Jeg har brukt nokså romslige figurer i forhold til skytetid/stilling, men det har aldri vært et problem at for mange fyller løypa.

Jeg har ikke benyttet plakater på kort avstand, men noe sånn cirka det OlavM nevner, kanskje litt romsligere.

Har heller kjørt ned skytetiden uten at det har blitt bingo av det.

Det er rundt 40 blinker å drite seg ut på, og den muligheten benytter de aller fleste, gjerne flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Det er rundt 40 blinker å drite seg ut på, og den muligheten benytter de aller fleste, gjerne flere ganger.

Hehe, been there done that. Og sikkert ikke for siste gang. :lol:

 

Og sannsynligheten for at alle skal treffe alt er uansett tilnærmet lik null. :!:

Link to comment
Share on other sites

Mye bra her, mange gode forslag. Fortsetter det slik fremover kan det bli ennå mer gøy å skyte felt rundt i Norge etterhvert....hvis det er mulig da ;-)

 

Men for de som skal til Modum om knappe 3 uker, ja da blir det ihvertfall store blinker og korte tider den ene dagen...og noe lengre hold på dag 2....men da skal jo "gooo jærna" luftes også da....

 

Og Olav.....ikke vær redd, vi har snekret en veldig diger skiv til deg....en Olav spesial....5x5 meter....som du kan få skyte på...hehe

 

Ha en fortreffelig kveld og nyt god været....her må det vel klargjøres til en hel helg med feltskyting :lol::lol:

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...