Jump to content

Skytter-nytt


Buster

Recommended Posts

Jeg blir til stadighet forundret og frustrert over at det til de grader går ann å gjøre, noe som er så morsomt, til noe så tragisk kjedelig og faglig som det de gjør i dette "medlemsbladet". :roll:

Det i tillegg til at de har fått banket igjennom at alle MÅ ha dette tragiske skrivet dumpende ned i postkassa, i ren tvang, bare for at man synes det er ok å eie og å skyte med pistol/revolver!! :?

Hver gang jeg PRØVER å lese dette bladet, så begynner øynene å rulle, og jeg får faktisk mest lyst til å begynne å gråte, og senke alt av skytevåpen uti fjorden. For det ser og høres så ufattelig tragisk og kjedelig ut...... :roll::?8)

 

KAN JEG PLEASE SLIPPE Å FÅ DETTE I POSTEN?? :|

Link to comment
Share on other sites

Likte spesielt det filosofiske hjørnet i siste utgave. Fyren snakket om været på tre sider før han sa god jul. Ærlig talt, har du ikke noe å si så er det bedre å holde kjeft :lol:

Det er nok langt mellom de gode utgavene av dette bladet, men av og til står det noe fornuftig. Kanskje de burde låne noen artikler fra kammeret.no får å sprite opp bladet litt.....

Link to comment
Share on other sites

At bladet er skjeldent dårlig og irriternde i seg selv er det liten tvil om, og at vi ble tvunget til å få det er enda værre, men det beste i hele bladet synes jeg er det filosofiske hjørnet av Jan Tore Gran. Alt er jo ikke like morsomt men jeg synes nå at mannen kan skrive, og at han er morsom. Mulig jeg har sær humor men jeg liker skriveriene til "Elverumsingen". Noe av hele konseptet bak denne spalten er vel på en måte at den skal handle litt om hverdagslige ting, på en humoristisk måte, og da hadde det fungert dårlig at han hadde "holdt kjeft, for at han ikke hadde noe 'ordentlig' å si", eller....? På meg lyder dette noe pussig, men nok om det.

 

Hvis vi først skal klag.... så mener jeg at det mest tragiske i hele bladet er "ladehjørnet" med Willy Klette. Nå er det 4. eller 5. gang han sitter å skryter av den progressive pressa til Star, som kom på 70-tallet, og det høres ut som den er den eneste som er brukbar å lade progressivt på! Hvem er det som bruker den? Er den i det hele tatt for salg lenger?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at vi ikke bare skal klage. Men se den som konstruktiv kritikk...

 

Når jeg leser skytternytt så vil jeg gjerne lese om skyting i landet vårt. Selv om ikke alle artiklene er like artige så ha de litt for enhver smak, og det må vi forvente av et blad som skal fange et så stort publikum. Det de derimot ikke trenger å snakke om er været. Vil du fortelle om livet ditt eller hvor mye været betyr for deg så er det sikkert plass i det lokale kirkebladet eller lokalavisa. Skytternytt burde handle om skyting og skyterelaterte ting.

 

Bladet har tydeligvis få skribenter, for de innleder alle sammen innleggene sine med "Åja, da var det på tide å skrive noe her igjen"...zzzzZZZZZZZZzzzzzzzZZZZZZZZz. Nei nå skal jeg ikke være så pessimist og negativ, men det er rom for forbedring.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi først skal klag.... så mener jeg at det mest tragiske i hele bladet er "ladehjørnet" med Willy Klette. Nå er det 4. eller 5. gang han sitter å skryter av den progressive pressa til Star, som kom på 70-tallet, og det høres ut som den er den eneste som er brukbar å lade progressivt på! Hvem er det som bruker den? Er den i det hele tatt for salg lenger?

 

Jeg bruker den til 9mm, .32 og .38 =) men om de er i salg lenger aner jeg ikke!

La merke til at skytternytt lå på stuebordet idag. Blir det lest? neppe! Der mener jeg Skyttertidende klarer seg mye bedre!

Link to comment
Share on other sites

Hel enig med ”v_olden” her.

Dere som synes skytternytt er dårlig, og ikke gjør noe annet enn å sutre her på kammeret har vel egentlig ikke forstått noe særlig.

Dette er et medlemsblad, som tilsier at det er laget av medlemmer, for medlemmer.

Bladet blir akkurat så bra som vi medlemmer gjør det til.

Synes du skytternytt er så fryktelig dårlig, burde du vel selv bidra med egne artikler og innegg for å heve den begredelige kvaliteten på bladet opp til det nivået du mener er lesbart.

Evner du ikke det, er det nest beste å sende inn forslag til temaer og stoff du vil lese om.

Blir dette også for mye, kan du jo melde deg ut av forbundet i protest.

Muligheten for at dette siste i seg selv vil heve kvaliteten på leseren av skytternytt er jo stor.

B-)

Link to comment
Share on other sites

Først må vi betale for noe vi ikke trenger. Som ble tredd nedover ørene. Så neste er vi som medlemmer blir tvunget til og minst skrive 3 innlegg i skytternytt hvert år. Som vi ikke orker og lese selv engang. Koster ikke mye dette bladet. Så ikke noe og si på det. Men blir litt drøyt og måtte begynne og skrive inn selv for og like det. Men dette har vi tatt opp mange ganger før. Ser ut som det har kommet for å bli dette bladet. Skal ikke klage jeg får har ikke fått det siden jeg meldte flytting i sommer :P

Link to comment
Share on other sites

Det i tillegg til at de har fått banket igjennom at alle MÅ ha dette tragiske skrivet dumpende ned i postkassa, i ren tvang, bare for at man synes det er ok å eie og å skyte med pistol/revolver!! :?

Hva med å melde seg ut av NSF? Er jo flere forbund man kan være medlem av. Jeg får ikke slik 'søppel'(?) fra hverken NROF eller NFPS. Jeg ble litt oppspilt når jeg fikk blekka i posten nå, så TYKK, måtte jo stå noe spennende i dette nummeret siden de hadde så mye stoff!

Neida, det var f-meg terminlister for en masse skytegrener og klasser jeg ikke engang fantes! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ganske utgått på dato et medlemsblad som dette.

Nå finner vi jo stort sett all info vi trenger på nettet, derfor kunne vi heller spart den 100 lappen.

Og for å tenke miljø hadde vi vel også spart en del busker og mange liter kjemikalier ved å droppe detta mølet som ingen vil ha likevel. Har du lest et nummer har du lest alle.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et medlemsblad, som tilsier at det er laget av medlemmer, for medlemmer.

 

Tja, det er vel ikke så enkelt.

 

Et medlemsblad er laget for medlemmer, det kan vi være enig om.Men, at et medlemsblad trenger å være laget av medlemmer - se, det er jeg ikke enig i.

 

Jeg har medlemsskap i en rekke organisasjoner, og de aller fleste har profesjonelle redaksjoner som håndterer utgivelsene av disse medlemsbladene. Min erfaring er vel også at det å skulle skrive, og dernest utgi et blad, er en profesjon i seg selv. At man er interessert i å skyte, trenger ikke nødvendigvis bety at man behersker alle andre profesjoner tilsvarende. :wink:

 

Forøvrig deler jeg vurderingen av at det helt sikkert er kvaliteten på leseren som er problemet. Dette har nok ikke noe med selve bladet å gjøre. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at jeg heller ikke har merket av på kalenderen når skytternytt kommer, og kunne godt tenke meg litt mindre 70 og 80 talls preg på et medlemsblad, men poenget er at vi må si ifra til de rette personene om hva vi forventer av bladet. Inntil noe annet blir bestemt får vi skytternytt i posten når vi er medlemmer av NSF, så vi får vel prøve å gjøre det beste ut av det. Skytternytt blir ikke bedre av om vi skriver flere meter om det her inne på kammeret.

B-/

Link to comment
Share on other sites

Klart ting blir bedre etter at det har blitt diskutert her inne på Kammeret. For det er jo her alle de som har svarene befinner seg :-)

 

Jeg er en av de som er tilhenger av bladet og var en av de som jobbet hardt for at dette skulle sendes ut til alle medlemmer. Og jeg er faktisk veldig fornøyd med bladet slik det er pr i dag, men så er jeg fornøyd stort sett med det aller meste :-)

 

Til dere som syter og klager, hva skal til for at bladet blir bedre? Kom med forslag eller lag en reportasje selv som dere sender inn, er jo ikke stort verre enn det? Eller kanskje det er lettere å klage?

 

En ting dere glemmer er at NSF og vi medlemmer drar nytte av Skytternytt og de midlene som kommer inn. NSF har vel nesten aldri hatt en bedre økonomi enn den vi har pr i dag, og mye av det er takket være Skytternytt. Så hvorfor ikke heller se den positive effekten av å bidra med en skarve 100 lapp i året enn bare å klage at ”ett medlemsblad det trenger vi ikke”

 

Nei, kan likesom ikke ta dere helt seriøst før dere lister opp hva som mangler.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Klart ting blir bedre etter at det har blitt diskutert her inne på Kammeret. For det er jo her alle de som har svarene befinner seg :-)

 

Jeg er en av de som er tilhenger av bladet og var en av de som jobbet hardt for at dette skulle sendes ut til alle medlemmer. Og jeg er faktisk veldig fornøyd med bladet slik det er pr i dag, men så er jeg fornøyd stort sett med det aller meste :-)

 

Til dere som syter og klager, hva skal til for at bladet blir bedre? Kom med forslag eller lag en reportasje selv som dere sender inn, er jo ikke stort verre enn det? Eller kanskje det er lettere å klage?

 

En ting dere glemmer er at NSF og vi medlemmer drar nytte av Skytternytt og de midlene som kommer inn. NSF har vel nesten aldri hatt en bedre økonomi enn den vi har pr i dag, og mye av det er takket være Skytternytt. Så hvorfor ikke heller se den positive effekten av å bidra med en skarve 100 lapp i året enn bare å klage at ”ett medlemsblad det trenger vi ikke”

 

Nei, kan likesom ikke ta dere helt seriøst før dere lister opp hva som mangler.

 

K.

 

Nå er det nå engang slik at jeg klager akkurat så mye jeg vil, på noe som har blitt tredd nedover hodet på meg, som jeg IKKE(!!) vil ha. Grunnen til at jeg ikke vil ha det, er nettopp at kvaliteten og innholdet, FOR MEG, suger...

At JEG skal være med å forme dette bladet for at det skal bli bedre, synes jeg er tvilsomt, i og med at jeg MÅ få det i posten, og betale for det. Da har bladet værse god å være av ønsket kvalitet!! Basta!! :?

 

(Det samme gjelder forøvrig Jakt og Fiske!)

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt ikke ett eneste punkt om hva dere ønsker.....er det virkelig så vanskelig og komme opp med noen punkter som gjør ett slikt blad bedre for dere selv.

 

At enkelte ikke har fått med seg forslaget som lå ute om å innføre dette bladet obligatorisk er vel deres egen skyld, sakspapirer ligger jo alltid tilgjengelig og man kan også bruke klubben og kretsens styremedlemmer. Så alt jeg leser fra dere er sur oppgulp uten så mye som ett lite forslag til forbedring.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som er tilhenger av bladet og var en av de som jobbet hardt for at dette skulle sendes ut til alle medlemmer.

Du ER klar over at du nå vil bli holdt personlig ansvarlig for dette? :wink:

 

Og jeg er faktisk veldig fornøyd med bladet slik det er pr i dag, men så er jeg fornøyd stort sett med det aller meste :-)

Der har vi kanskje forklaringen, jeg mener man må ha lynne som en golden retriver for å se noe positivt i den blekka.

 

Til dere som syter og klager, hva skal til for at bladet blir bedre?

Det er ikke sånn det fungerer. Den blekka var tidligere valgfri, og de fleste droppet den siden den kostet LANGT mer enn den var verdt. Så istedenfor å lage et blad folk ville lese ble løsningen å tvinge den på folket. Er det rart folk blir grinete? Og så er man jaggu frekke nok til å be de som ikke ville ha bladet om å bidra for å gjøre det bedre?

 

 

En ting dere glemmer er at NSF og vi medlemmer drar nytte av Skytternytt og de midlene som kommer inn. NSF har vel nesten aldri hatt en bedre økonomi enn den vi har pr i dag, og mye av det er takket være Skytternytt.

Greit argument, men hvor mye tjener NSF egentlig på det bladet? Hvor mye koster det å produsere, hvor mye kommer inn i annonseinntekter? Er dette en reell inntektskilde eller bare et skalkeskjul for en økning i årsavgiften?

 

Nei, kan likesom ikke ta dere helt seriøst før dere lister opp hva som mangler.

Da bør du lese hva folk faktisk skriver, det de mangler er muligheten til å velge. Det er ikke et spørsmål om innhold, jeg abonnerer rett og slett ikke på blader. Aldri. Kommer jeg over det i bladhylla og det er en interessant artikkel kjøper jeg det, hvis ikke lar jeg være. Hva jeg finner interessant? Det vet jeg som regel ikke før jeg ser det.

 

Så, med det utgangspunktet kan du prøve å sette opp et blad som jeg IKKE vil mislike å bli påtvinget. Lykke til, klarer du det skal jeg ete hatten til Raudnakke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver, men klarer ikke synes synd på syterne.

 

Det er helt vanlig å motta medlemsblad i mange organisasjoner. Noen blir aldri fornøyd og de kan man ikke ta så mye hensyn til.

 

Det er frivillig å motta bladet. Vil du ikke så er det muligheter for å la det være.

Link to comment
Share on other sites

er enig med Fulmen her..

jeg har ingen liste over hva som burde vært bedre(eller rett og slett er for dårlig) men den samme følelsen sitter igjenn etter siste side er bladt og blekka treffer dassgulvet.

Skuffelse.... Nsf må da få til bedre enn dette? utn å prakke den jobben på medlemmer?

jeg leser alle numrene da det tross alt er medlemsbladet vårt, men det er lite å hente fra SN.

Link to comment
Share on other sites

Ei av de største ulempene med denne påtvungne blekka er at medlemskontingenten i pistolklubben, direkte eller indirekte, går opp. Innholdsmessig er mitt ankepunkt at det er for mye vinkla mot å få fram gode skyttere på internasjonalt nivå. Det er vel og bra, men for meg er det "folkesporten" feltskyting som interresserer. Derfor er "Ladehjørnet" og "Det filosofiske hjørnet" det eneste jeg gidder å lese i bladet. (Bortsett fra terminlistene).

Til slutt: I motsetning til enkelte synes jeg det er en stor fordel at det går med en del papir. Det både bedrer avsetningen på trevirke og bidrar positivt til å redusere klimautslippene! (Yngre skog bruker mye mer CO2 enn gammel skog!) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forslag til innhold:

Faglige gode artikler om treningstips, våpen (også noe annet en GSP), skyteteknikker, reportasjer av annet enn ungdomsaarbeid, nye produkter, produkttester, ammotester, ballistikk.

 

Det jeg ikke vil ha: Filosofisk vissvass, reportasjer om presser som gikk ut av salg for 30 år siden, reportasjer fra fagpersoner som ikke har noe faglig å komme med.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke medlem så skal ikke uttale meg omkring hva som står der. Om dette er bra eller dårlig osv...

 

Vil bare komme med et tips: Hadde det vært en fordel om NSF og Skytternytt kom online og nedlastbart isteden? Da hadde NSF spart porto (enda mer $ i kassa), det kunne også vært tilgjengelig for "alle"... Kanskje noen hadde blitt nysgjerrig, og ønsket å prøve forskjellige grener?

 

Noe tilsvarende http://www.targetshooter.co.uk/

Link to comment
Share on other sites

og latt være å sende to eksemplarer til samme hustand!

Her er det to stk som kastes, men for all del bruk papir og hold behovet for slip oppe =)

 

 

Så du får to stykker også ja?! :lol::lol::lol:

 

Ja, det blir fort kjekling om sånne blader hvis ikke alle får hver sitt......... :lol:

Link to comment
Share on other sites

...hadde det ikke vært for bjelvin og jensen som tester våpen og skriver litt om det, hadde jeg ikke gidda å åpne bladet...

 

det tompjattet de presterer kan ikke på noe som helst vis kalles "testing", det er i beste grad synsing, uten spesielt mye substans eller teknisk kompetanse.

 

"vi tok med tanfoen på banen og skøyt, vi syns den er en fin pistol" oppsummerer vel i hovedsak det de klarer å lire av seg.

 

folk som påstår at de skal klare å tighte en 1911 ved å "klemme sleiden i skrustikka", når de ikke tør å tilpasse en løpsbushing selv, veit faktisk ikke hva de snakker om.

 

bah!

Link to comment
Share on other sites

"Hva med å melde seg ut av NSF? Er jo flere forbund man kan være medlem av"

 

Tjaaaaa :?:

 

Kan det være at mange mister sin eneste treningsmulighet ved å gjøre det?

 

Det tror jeg - og da er det en liten lott å godta å få et blad i postkassen for kr 100,- som man evt. er misfornøyd med.

 

Men hvis det er andre klubber - som ikke er tilsluttet NSF i området - så kan det kanskje være løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som syter og klager, hva skal til for at bladet blir bedre? Kom med forslag eller lag en reportasje selv som dere sender inn, er jo ikke stort verre enn det? Eller kanskje det er lettere å klage?

 

Jeg kan bare si en ting med en gang. Jeg er ikke flink til å skrive artikler, tester eller hva det skulle være til et slikt blad. Men jeg vet hva jeg liker å lese, og Skytternytt er gjerne lest på 5 minutter.

Klage? Joda, når man, som mange har sagt, blir påprakket et blad som er til de grader å uinteressant, blir man jo misfornøyd. Og side opp og side ned med terminlister, som de aller, aller fleste allerede har lest på nett.....ja....

 

Så hvorfor ikke heller se den positive effekten av å bidra med en skarve 100 lapp i året enn bare å klage at ”ett medlemsblad det trenger vi ikke”

 

Så ta 100-lappen, legg bladet ut elektronisk og spar pengene til papir og trykking. Da blir det enda mer til organisatorisk arbeid som kommer skytterne til gode. Er med på det jeg.

 

Nei, kan likesom ikke ta dere helt seriøst før dere lister opp hva som mangler.

 

Vel, hvordan man skal fylle et helt blad, vet jeg faktisk ikke. Men finner man ikke personer til å skrive, så er det kanskje ikke liv laga for bladet.

Det er iallfall totalt uinteressant med alle resultatlistene og terminlistene som fyller det meste. Kan ikke tro at det er så mange uten nettilgang at bladet må være en kilde til dette. For de kan man jo fortsatt sende et eksemplar til klubbene.

Jeg klarte fint å være skytter i flere år før dette ble tredd over huet mitt.

Link to comment
Share on other sites

...hadde det ikke vært for bjelvin og jensen som tester våpen og skriver litt om det, hadde jeg ikke gidda å åpne bladet...

 

det tompjattet de presterer kan ikke på noe som helst vis kalles "testing", det er i beste grad synsing, uten spesielt mye substans eller teknisk kompetanse.

 

"vi tok med tanfoen på banen og skøyt, vi syns den er en fin pistol" oppsummerer vel i hovedsak det de klarer å lire av seg.

 

folk som påstår at de skal klare å tighte en 1911 ved å "klemme sleiden i skrustikka", når de ikke tør å tilpasse en løpsbushing selv, veit faktisk ikke hva de snakker om.

 

bah!

 

Med tanke på at de fleste som leser/ser i bladet nepper sitter på en slik "enorm børsemakerkopetanse" som deg, så tør jeg si at deres artikler er lette å lese og med et humoristisk innslag(for dem som forstår slikt). det er bilder av treffbildet og våpen, og som regel en fin og lett gjennomgang av funksjonalitet på våpenet. og selvfølgelig må den som prøver et våpen si hva han/hun/dem SYNS om våpenet..?..

har selv gjort litt småplukk på på mine våpen, og kunne gjerne levert inn en artikel til skytter-nytt, men det tørr jeg ikke nå...blir sannsyneligvis bare "tompjatt"... å tilpasse en løpsbushing er vel ikke en oppgave for hvermansen uansett...?

Du kan jo kansje ta en liten artikkel om hvordan man tilpasser en løpsbushing i neste nr. av skytternytt, siden du tydeligvis sitter på kompestanse til å gjøre det :?: skulle gjerne lest og lært av den :D

og ellers er det jo den samme gammle leksa her inne...prøv å dra frem en liten positiv ting...PANG...så blir den trøska ned i kjellern av en eller annen.

Lar det ligge der jeg :D

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

det tompjattet de presterer kan ikke på noe som helst vis kalles "testing", det er i beste grad synsing, uten spesielt mye substans eller teknisk kompetanse.

 

"vi tok med tanfoen på banen og skøyt, vi syns den er en fin pistol" oppsummerer vel i hovedsak det de klarer å lire av seg.

 

folk som påstår at de skal klare å tighte en 1911 ved å "klemme sleiden i skrustikka", når de ikke tør å tilpasse en løpsbushing selv, veit faktisk ikke hva de snakker om.

 

bah!

Nå er det vel ikke børsemakerkompetansen de skal skilte med, det er tester av våpen for oss vanlige, dødelige.

Det er vel også sånn med de fleste av oss at selv om vi har god peiling innen et fagfelt, er det ikke alt vi har peiling på, eller er det sånn at for at man skal kunne si at man har peiling, så skal man kunne alt ?

Da er det i så tilfelle ikke mange av oss som har peiling på jobbene våre...bah !

Jeg stoler mer på han som tør å innrømme at han ikke kan absolutt alt enn "verdensmesteren" som påstår det motsatte.

 

Vil forøvrig påstå at de nevnte testene ikke står tilbake for de testene som pleier å være i Vapentidningen, et blad svært mange her inne skryter opp i skyene...

Link to comment
Share on other sites

Dette bladet er helt unødvending, sats heller på en proff og oppdatert web-side, det er ihvertfall framtiden. Foreta en kalkyle på kostnadene, la oss anta det ligger på ca. kr. 50, da kan forbundet ta kr. 60 fra hver skytter. De resterende kronene fra hundrelappen må gå tilbake til klubben, det er jo de som holder forbundet oppe, og da spesielt pistolklubbene.

Vil anta at det dreier som om ca. 90% av inntektene og sånn fordelingen av midler til klubbene har blitt gjort de siste årene, synes jeg pistolklubbene får en liten andel av tildelinger fra forbundet sett i forhold til antall medlemmer.

 

:) henryno

Link to comment
Share on other sites

Responsen på denne tråden er det ingenting i vegen med, og vil snart overgå Skytternytt i seg selv! :D Vi kan kanskje konkludere med at smaken også her er som baken? Selv er jeg mest interessert i pistol, og saker relatert til det. Dermed skulle jeg ønske at hele bladet var viet dette. Men, siden bladet er et NSF medlemsblad, er det klart at det er flere grener innen sporten som skal dekkes.

Personlig liker jeg å få bladet i posten. Jeg vil mye heller ha en papirutgave enn en nettutgave. Jeg leser fast Ladehjørnet, Det filosofiske hjørnet og eventuelle våpentester. I tillegg hender det jeg leser et par reportasjer/artikler om jeg finner de interessante. I 2007/2008 var det en føljetong med treningstips, denne likte jeg. Kvaliteten på artiklene kan nok diskuteres; det er både skrivefeil, gal setningsoppbygning og setninger uten mening i bladet, men det er vel heller ikke utdannede journalister som skriver.

Jeg har da noen forslag til tema jeg kunne tenke meg å lese mer om:

Enkelte her har kommentert de siste utgavers Ladehjørnet, der Star-pressa er viet endel spalteplass. Også jeg har reagert på dette, jeg har ikke en gang hørt om pressa. I siste nr ble Dillon nevnt, men den dillonpressa det ble skrevet om må være gammel. Jeg finner den ikke inne på Dillon sine sider en gang. Litt mer "oppdatert" info om presser hadde vært spennende.

Svært mange pistolskyttere har en .22 til bane og finfelt. På markedet finnes det mange merker. Hva med en sammenligningstest? Og er en ny Benelli eller Pardini bedre enn gode gamle Unique? Samme test kunne vært gjort for .32 også. En slik test av .22 og .32 ville helt sikkert være til hjelp for mange som er i markedet for å kjøpe sitt første våpen.

Test av potensielle revolverfeltvåpen hadde også vært av interesse. Både våpenet som sådan, men også hvilke ombygginger/endringer som anbefales utført, og som veldig mange gjør.

Selv er jeg blitt bitt av 1911-basillen, så artikler om dette er helt klart av interesse (for meg!).

Ulike ladninger til ulike kalibre er det sikkert flere som vil interessere seg for.

 

Ellers er det kan hende mulig å kikke innom Kammeret.no og se hva som blir heftigst debbatert her. Da har man jo lett en ide om hva man kan skrive om i Skytternytt. :D

 

Dette var da bare noe. Men, jeg har forståelse for at bladet skal tilfredsstille personer med andre interesser enn meg. Dermed er det ikke sikkert at jeg får dekket mitt behov kun gjennom Skytternytt. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etter hvert forstått at enkelte faktisk liker bladet. Jeg har imidlertid til gode å se noen saklige argumenter for hvorfor man som medlem i et forbund bør påtvinges et abonnement av et blad.

 

Vi som har hengt med ei stund, lar oss dessverre ikke overraske over at enkelte klarer å vri dette spørsmålet til å handle om man liker Skytter-nytt eller ei. I all den tid denne Bromark og hans likesinnede ikke evner å argumentere for å tre kjøp av bladabonnementer over øra på medlemmene, er det ganske uinteressant (i hvert fall for alle andre enn Bromark og hans kumpaner!) å bedrive tøysedebatt om "hvordan vi skal gjøre dette bladet bedre" og komme med infantile beskyldninger om oppgulp osv. Gi oss rasjonelle argumenter (alt fra miljøargumenter til adekvate marked-/leserundersøkelser) for å innføre tvangskjøp av bladabonnementer — i motsetning til frivillig abonnement — og så ville flere her inne etter hvert begynt å ta det Bromark et al. sier, mer seriøst.

Link to comment
Share on other sites

Den blekka var tidligere valgfri, og de fleste droppet den siden den kostet LANGT mer enn den var verdt. Så istedenfor å lage et blad folk ville lese ble løsningen å tvinge den på folket. Er det rart folk blir grinete? Og så er man jaggu frekke nok til å be de som ikke ville ha bladet om å bidra for å gjøre det bedre?

 

Forstår jeg det riktig om medlemskapet til NSF koster kr: X + 100,- (pålagt) for Skytternytt?

Link to comment
Share on other sites

For 100 kroner får jeg 6 utgaver, dvs ca 16 kroner per nummer. Det er det samme som en VG. Selv om bare halvparten i hvert nummer interesserer meg, synes jeg det er svært billig. Ingenting å sutre over.

Når bladet i tillegg går med overskudd og skaffer NSF ekstra midler, er jeg tilfreds med det.

 

I starten hadde redaktør, president og fagkomiteleder ofte samme tema i sine innlegg - noen få skyttere som konkurrerte internasjonalt. Her har det blitt en forbedring. Nå har en funnet ut at også det som foregår i Norge er interessant. Også det er jeg meget fornøyd med.

 

Jeg gleder meg til hvert nummer :-)

Link to comment
Share on other sites

Det eneste rasjonelle argumentet som trengs er at NSFs ting har vedtatt at alle medlemmene skal ha bladet. Tinget er forbundets øverste organ. Dersom man ikke vil ha bladet får man fremme forslag til neste ting om å fjerne denne ordningen.

 

Verre er det ikke! Demokrati i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg det riktig om medlemskapet til NSF koster kr: X + 100,- (pålagt) for Skytternytt?

Ja. Vi har på vårt medlemskort spesifisert det sånn. En annen ting er det jo at hvis to medlemmer har samme adresse og betaler 2*100,- får de alikevel bare ett blad...

Fint å se deg her henryno! Du er vel den samme Henry som har 'fightet' litt med forfatteren til 'det filosofiske hjørnet'? (Forøvrig synes jeg det er det mest bortkastede bruk av plass i bladet.. Forfatteren kan jo ikke ha rettetast på skrivemaskina si? Hva med å få han til å kjøpe en sånn edb-maskin? :P )

Link to comment
Share on other sites

påtvinges et abonnement av et blad.

Så lenge du har denne holdningen så skjønner du ikke begge sider av saken.

Det du ikke skjønner, v_olden, er at jeg beskrev faktum. Objektive faktumbeskrivelser har ingenting med mine, eller andres for den saks skyld, holdninger å gjøre. På samme måte er det absurd å snakke om noens holdninger om noen skulle påpeke at 2+2=4.

 

thumb_funny-pictures-bird-window-fail.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg etterlyser over gjennomsnittlig våpenteknisk kompetanse når jeg leser en våpentest, slik at det faktisk er noe å hente, annet at forfatterern "syntes pistolen var bra".

 

Men bør kanskje slutte å klage, og heller holde munn, skytternytt er skrevet AV skyttere, FOR skyttere.

 

Problemet mitt er egentlig at jeg vokste opp med ytterst kompetente våpenskribenter(Våpenjournalen) og dermed forventer å LÆRE noe når jeg leser en artikkel om skytevåpen, ikke bare at noe synes det er toppen av lykke.

Når to skyttere kommer med mangelfulle uttalelser om en våpenkonstruksjon jeg har interessert meg for, og forsøkt å sette meg grundig inn i de siste 10 årene, er det vel ikke rart at en stakkars nerd blir litt "oppgitt"?

Jeg lærer faktisk mer av å lese gamle VJ om igjen, enn av dagens utgivelser, både amerikanske og svenske...

 

Desverre har gubbeveldet i NSF bestemt at jeg MÅ abonnere på noe jeg synes er vrøvl, istedet for å legge ned papirutgaven og heller legget det på nett, eller å la de som absolutt vil lese resulatene som hvermansen skøyt i Indre Bygdestan ved forrige juniormesterkap abonnere fordi DE VIL.

 

Desverre MÅ jeg være medlem av NSF, for å ha tilgang på de skytebanene jeg ønsker, og for å eie og bruke de skytevåpnene jeg ønsker.

 

Så kan man si at "hvis det er så drålig, hvorfor ikke gjøre det bedre selv?"

 

vel, jeg klager ikke over svenske "VapenTidningen" lenger- fordi jeg har VALGT å IKKE kjøpe det mer!

 

100kr fra eller til er egentlig ikke så viktig, det hele er en prinsippsak, hadde jeg ikke blitt påtvunget dette "bladet" hadde jeg ikke sagt noe- når noen TVINGER DEG TIL Å BETALE for noe du IKKE VIL HA synes jeg ikke det er urimelig å bli litt, tja hva skal man si? grinete? Huff, det er på tide at jeg tar av meg sinnahatten...

Link to comment
Share on other sites

Okai, tror enkelte bør sjekke forskjellen på abonnement og medlemsblad. ;-)

 

Når det ble vedtatt at Skytternytt skulle sendes ut til alle ble kontigenten økt med kr 100 for å dekke kostnadene. Og i de tilfeller som en familie har flere medlemmer får man redusert kontigenten tilsvarende.

 

Dvs at det vi betaler til NSF pr i dag er kr 225 pr medlem. Hvor 50.- går til ”bredde” og 50.- til ”toppidrett”. 100 .- til ”Skytternytt posten” og de 25 som er igjen blir fordelt til fagkomiteene utifra en fordelings nøkkel basert på den gamle stevne avgiften vi hadde tidligere.

 

Så hvis jeg ikke ønsker å gi 50.- kr til ”topp idrett” eller støtte de som søker om breddemidler skal jeg da få lov til å betale mindre? For vi får jo veldig lite igjen av de kronene vi putter inn i systemet fra før, så hvorfor skal vi ikke kunne forlange at vi får ett blad i posten med litt nyttig informasjon 6 ganger pr år? Er jo kun opp til oss hva bladet skal inneholde, så her er det jo bare å bidra så mye man ønsker.

 

Bladet gir oss mange muligheter fra alt fra annonse inntekter til å kunne nå ut til ”sovende” medlemmer der ute. Ikke alle har internett, og selv med en nettbasert løsning må vi betale for oss. Er ikke gratis med en grafisk designer eller en webmaster, og det er heller ikke gratis å ha en redaktør som gjør en kjempejobb.

 

En annen ting er at man tar sjelden eller aldri med seg pc’n på dass, og med dagens papir utgave kan man faktisk nettopp gjøre dette. Eller ha nr 6 i skytebagen slik at man sjekke hva som går av stevner der ute når man er utenfor nettdekning!

 

Eneste ønske jeg har til jul, er å få en wap basert utgave med terminliste tilgang og resultater :-) da begynner vi å snakke :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

NSF er en idrettsorganisasjon sidestilt med fotballforbundet og skiforbundet. At de skriver om sin aktivitet i sitt eget blad er forståelig.

For skyttere (ikke børsemakere) er funksjon og presisjon det viktige. Hvordan Pardini lager de beste konkurransevåpnene eller hvordan Glock eller H&K lager de beste tjenestevåpen, er for mange av oss totalt uinteressant. For oss teller resultatet.

Jeg har åpnet panseret på Landcruiseren for å sjekke olje og fylle spylerveske. Hva som ellers er der nede interesserer meg ikke. For meg er det viktigst at det er verdens mest solide bil som tar meg dit jeg ønsker.

Link to comment
Share on other sites

skytternytt er skrevet AV skyttere, FOR skyttere.

Her er vi enige :D

 

 

Problemet mitt er egentlig at jeg vokste opp med ytterst kompetente våpenskribenter(Våpenjournalen) og dermed forventer å LÆRE noe når jeg leser en artikkel om skytevåpen, ikke bare at noe synes det er toppen av lykke.

Nå er ikke alle like heldige som deg. du sitter jo i en "særsituasjon" og da havner vel kansje du i gråsonen når det gjelder innholdet i et slikt magasin... men for oss "vanlige skyttere" mener nå jeg at stykkene av B&J er forfriskende og informative i et ellers så grått, men ikke totalt ubrukelig magasin... :D

 

Mvh

Mats :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...