Jump to content

Løypeoppsett spesialfelt NM-08


evenkris

Recommended Posts

Ja, da var det lagt ut løypeoppsett for spesialfelten. Ligger på sidene til modum pistolklubb.

 

Leser der at forslaget ennå ikke er godkjent av Fagkomite, men er kanskje noe i nærheten av hva som evt. blir den endelige? Får håpe på godt vær, så man kan se helt fram til blinken....... :lol:

Link to comment
Share on other sites

He he , det er bare å ha nok krutt av riktig type, i ladningene dine det.

 

Nå har det vært drevet med Metall Shiluett skyting på 200 m i mange år og de må i tilleg velte en forholdsvis tung bukk, så skal i alle fall jeg lade så jeg klarer å penetrere ei papp eller elektronisk skive :D

 

At løypeoppsettet skal overprøves av FKP, syntes jeg egentlig er en uting... de er jo godkjent som arangsjører av NM. De er vel godkjente, for at det regnes med at dette kan de... :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Tja, er vel ikke noen direkte uting at løypene skal godkjennes av fagkomiteen.

 

Tror det er greit at en annen instans enn arrangøren også kaster et blikk på oppsett. Kan være lett for en arrangør -(klubb, komite, et par ansvarlige osv.) å bli litt for kåte på vanskelighetsgrad ol..

 

At FKP skal sette sitt stempel på løypa betyr jo ikke akkurat at de overkjører alle tanker en arrangør måtte komme opp med. Å få andres vurdering tror jeg er bra okke som.

Link to comment
Share on other sites

Tommelfingerregelen om 2-3 cm blink pr. meter skyteavstand for spes.pist/rev og 1-2 cm/m for Mag. røyk ihvertfall med god margin her.

1,5 meter blink på 200 meters avstand gir en "størrelsesfaktor" på 0,75 cm/m.

Egenspredningen på våpenet er kjapt oppe i halvmeteren på den avstanden, så det er neigu ikke mye slingringsmonn til overs på siste standplass Mag 1 og 2.

Link to comment
Share on other sites

Det står sittende fri, kan man da sitte på rumpa med anlegg på feks kner? (må jo da være litt forsiktig med sprut)

Hva slags kule vil dere anbefale til den 200m blinken? mantlet, bly, hullspiss? og hvor tung burde den være?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at 200m blir et krevende hold ja, det er dobbelt så langt som et hold i mag.felt bør være syns nå jeg. Litt vind, vanskelige lysforhold, dvs helt vanlige feltvariabler, kan gjøre dette virkelig vanskelig.

Og blinken vil nok på dette holdet knapt bli like bredt som framsiktet. Men nå skal jeg ikke dømme dette nord og ned før jeg har prøveskutt da.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva utgangsstillingen for sittende skytestilling er ?

45 grader blir en smule krøkkete og medfører peking svært nær kroppen.

Går ut fra at utgangsstillingen (kommando klar) er med våpenet pekende mot skivene.

Skal f.eks. en eller begge skinkedelene være nedi bakken ? :wink:

Kan albu/skulder være nedi bakken ?

Her må arrangøren komme med utdyping, evt. forklare andre muligheter og begrensinger med stillingen slik at skytterne får lik behandling og like vilkår siden skytestillingen ikke er beskrevet i gjeldende regelverk.

 

Videre:

Sittende er ikke en "approbert" stilling, da den ikke nevnes i regelverket.

Kan den da i det hele tatt benyttes i et approbert stevne ?

Ikke det at jeg har noe imot å skyte sittende eller prøve noe annerledes (det kan bli riktig morsomt), men vi har et regelverk som ligger i bunn og som skal følges for å sikre likhet og sikkerhet.

Stiller meg tvilende til at fagkomiteen kan godkjenne løypeoppsettet med en skytestilling som ikke er nevnt i regelverket, men det er mulig jeg tar feil her.

Kanskje arrangørklubben skulle sørget for at sittende skytestilling blir godkjent av fagkomiteen, og kommer inn i regelverket med kriterier slik at sikkerheten er ivaretatt ?

Ideen er god den, og kan være en fin erstatning for dårligste hand (som jeg ikke savner så kjempemye).

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva utgangsstillingen for sittende skytestilling er ?

45 grader blir en smule krøkkete og medfører peking svært nær kroppen.

Går ut fra at utgangsstillingen (kommando klar) er med våpenet pekende mot skivene.

Skal f.eks. en eller begge skinkedelene være nedi bakken ? :wink:

Kan albu/skulder være nedi bakken ?

Her må arrangøren komme med utdyping, evt. forklare andre muligheter og begrensinger med stillingen slik at skytterne får lik behandling og like vilkår siden skytestillingen ikke er beskrevet i gjeldende regelverk.

 

Videre:

Sittende er ikke en "approbert" stilling, da den ikke nevnes i regelverket.

Kan den da i det hele tatt benyttes i et approbert stevne ?

Ikke det at jeg har noe imot å skyte sittende eller prøve noe annerledes (det kan bli riktig morsomt), men vi har et regelverk som ligger i bunn og som skal følges for å sikre likhet og sikkerhet.

Stiller meg tvilende til at fagkomiteen kan godkjenne løypeoppsettet med en skytestilling som ikke er nevnt i regelverket, men det er mulig jeg tar feil her.

Kanskje arrangørklubben skulle sørget for at sittende skytestilling blir godkjent av fagkomiteen, og kommer inn i regelverket med kriterier slik at sikkerheten er ivaretatt ?

Ideen er god den, og kan være en fin erstatning for dårligste hand (som jeg ikke savner så kjempemye).

 

 

Tenk positivt :!:

 

Se lyst på livet :!:

 

Tror du virkelig Kjetil & Co gjør noe som du ikke kan trives med eller er ulovlig.

Da må du tenke nytt.

 

Ikke prøv å instruer FKP, de vet nok at alt er i de beste hender :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva utgangsstillingen for sittende skytestilling er ?

45 grader blir en smule krøkkete og medfører peking svært nær kroppen.

Går ut fra at utgangsstillingen (kommando klar) er med våpenet pekende mot skivene.

Skal f.eks. en eller begge skinkedelene være nedi bakken ? :wink:

Kan albu/skulder være nedi bakken ?

Her må arrangøren komme med utdyping, evt. forklare andre muligheter og begrensinger med stillingen slik at skytterne får lik behandling og like vilkår siden skytestillingen ikke er beskrevet i gjeldende regelverk.

 

Videre:

Sittende er ikke en "approbert" stilling, da den ikke nevnes i regelverket.

Kan den da i det hele tatt benyttes i et approbert stevne ?

Ikke det at jeg har noe imot å skyte sittende eller prøve noe annerledes (det kan bli riktig morsomt), men vi har et regelverk som ligger i bunn og som skal følges for å sikre likhet og sikkerhet.

Stiller meg tvilende til at fagkomiteen kan godkjenne løypeoppsettet med en skytestilling som ikke er nevnt i regelverket, men det er mulig jeg tar feil her.

Kanskje arrangørklubben skulle sørget for at sittende skytestilling blir godkjent av fagkomiteen, og kommer inn i regelverket med kriterier slik at sikkerheten er ivaretatt ?

Ideen er god den, og kan være en fin erstatning for dårligste hand (som jeg ikke savner så kjempemye).

 

 

Tenk positivt :!:

 

Se lyst på livet :!:

 

Tror du virkelig Kjetil & Co gjør noe som du ikke kan trives med eller er ulovlig.

Da må du tenke nytt.

 

Ikke prøv å instruer FKP, de vet nok at alt er i de beste hender :D:D:D

Da vil jeg be deg om å lese regelverket og spesielt bite deg merke i det som står om skytestillinger.

"8.25.3.5.2

Skytestilling

Skytestillingen på de enkelte standplassene skal være bestemt på

forhånd.

Ved minimum en (1) standplass skal skytingen utføres i liggende fri på

magen.

Ved minimum en (1) standplass skal skytingen utføres stående med

beste hånd.

Ved minimum en (1) standplass skal skytingen utføres stående fri.

Ved de resterende sju (7) standplasser står arrangøren fritt innenfor de

forannevnte stillinger.

Arrangøren kan tillate knestående.

(Ved knestående skyting skal ett eller begge kne være i bakken.)"

 

Under kapittelet om magnumfelt står det:

"8.26.3

Skytestillinger/ kommandoer

Det skal kun skytes tohånds, ellers benyttes de kommandoer og regler som

gjelder ved ordinær feltskyting. (Liggende kan sløyfes.)"

 

Det står m.a.o. ingenting i regelverket om at sittende stilling kan benyttes.

Derimot står det tydelig hvilke stillinger som skal benyttes og at arrangøren skal holde seg til disse.

Selv Kjetil & Co og Fagkomiteen har et regelverk å forholde seg til.

Om en ikke vil forholde seg til regelverket slik det fremstår, må regelverket endres.

En ny skytestilling må selvsagt inn i det til enhver tid gjeldende regelverk, noe jeg virkelig håper kan skje med sittende skytestilling.

 

Det er mulig at Fagkomiteen kan gjøre unntak fra regelverket for et bestemt stevne som f.eks. Spesialfelt NM, men da er poenget mitt at da må samtidig nødvendig info om skytestillingen bli presentert slik at både arrangører og skyttere vet hva en skal forholde seg til mht. muligheter og begrensinger ang. skytestillingen.

 

Hva om det deltar noen som ikke har lest løypeoppsettet ?

Det er slett ikke sikkert at alle deltakerne er "på nett" og leser all informasjon, og det er heller ikke krav om det.

Dessuten er det full anledning til å skyte på ledig plass under arrangementet, slik at en del kan komme til å ta stevnet "på sparket".

Da kommer vedkommede til å måtte skyte i en stilling han/hun ikke har hatt anledning til å sette seg inn i eller trene på all den tid at stillingen ikke finnes i regelverket.

Det er verken rettferdig overfor skytteren eller de som skyter i samme laget og som blir forstyrret av forvirringen.

Spesielt heldig for sikkerheten er det heller ikke.

 

Jeg vil understreke at jeg er positiv til nytenking som kan bidra til å krydre tilværelsen i feltløypa, noe jeg trodde kom klart frem i mitt forrige innlegg...

Jeg vil også understreke at jeg på ingen måte er ute etter å ta arrangøren eller andre for noe som helst, men jeg vil at ting skal være både korrekt og rettferdig.

Arrangøren skal ha honnør for å tenke nytt og spenstig *hatten av*.

Jeg er imidlertid nokså klar på at regelverket skal følges uavhengig av om vi er enige i det eller ei.

Det er ting i regelverket også jeg er uenig i, men som dommer/skyteleder følger jeg de skrevne regler og påser at andre gjør det samme.

 

Til slutt:

Om du mener at dersom man syns noe virker uklart eller i strid med regelverket, så skal man ikke ta det opp med arrangør eller våge å trekke Fagkomiteen i tvil, så syns jeg at det minner om en lite demokratisk tankegang og en overdreven tro på autoriteter.

Det er ikke slik at det er de som sitter på toppen som sitter med den hele og fulle sannhet og all kunnskapen.

Selvsagt kan også de ta feil og gjøre feil på lik linje med oss alle (jeg har ikke sagt at de gjør det i dette tilfellet, men jeg syns det virker uklart).

Å skulle kneble de som stiller spørsmål virker nokså fjernt og udemokratisk på meg.

Jeg åpner heller kjeften og tar feil enn å ta sjansen på å sitte passiv og se på at det blir gjort feil.

 

Jeg er nokså trygg på at arrangøren er erfaren og dreven på dette, og at arrangementet blir glimrende, men uklarheter må oppklares raskt.

Jeg ser frem til å skyte sittende...

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at 200m blir et krevende hold ja, det er dobbelt så langt som et hold i mag.felt bør være syns nå jeg. Litt vind, vanskelige lysforhold, dvs helt vanlige feltvariabler, kan gjøre dette virkelig vanskelig.

Og blinken vil nok på dette holdet knapt bli like bredt som framsiktet. Men nå skal jeg ikke dømme dette nord og ned før jeg har prøveskutt da.

 

Litt artig at det var folk fra arrangørklubben som kritiserte løypa på Ørland for et hold, stjerna, som er ca 12cm satt på 35 meter.....

 

Ellers ser da løypa riktig bra ut? Og det er da ikke uvanlig at det er et make-or-break hold på slutten av løypene?

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hva utgangsstillingen for sittende skytestilling er ?

45 grader blir en smule krøkkete og medfører peking svært nær kroppen.

Går ut fra at utgangsstillingen (kommando klar) er med våpenet pekende mot skivene.

Skal f.eks. en eller begge skinkedelene være nedi bakken ? :wink:

Kan albu/skulder være nedi bakken ?

Her må arrangøren komme med utdyping, evt. forklare andre muligheter og begrensinger med stillingen slik at skytterne får lik behandling og like vilkår siden skytestillingen ikke er beskrevet i gjeldende regelverk.

 

Videre:

Sittende er ikke en "approbert" stilling, da den ikke nevnes i regelverket.

Kan den da i det hele tatt benyttes i et approbert stevne ?

Ikke det at jeg har noe imot å skyte sittende eller prøve noe annerledes (det kan bli riktig morsomt), men vi har et regelverk som ligger i bunn og som skal følges for å sikre likhet og sikkerhet.

Stiller meg tvilende til at fagkomiteen kan godkjenne løypeoppsettet med en skytestilling som ikke er nevnt i regelverket, men det er mulig jeg tar feil her.

Kanskje arrangørklubben skulle sørget for at sittende skytestilling blir godkjent av fagkomiteen, og kommer inn i regelverket med kriterier slik at sikkerheten er ivaretatt ?

Ideen er god den, og kan være en fin erstatning for dårligste hand (som jeg ikke savner så kjempemye).

 

 

Tenk positivt :!:

 

Se lyst på livet :!:

 

Tror du virkelig Kjetil & Co gjør noe som du ikke kan trives med eller er ulovlig.

Da må du tenke nytt.

 

Ikke prøv å instruer FKP, de vet nok at alt er i de beste hender :D:D:D

Da vil jeg be deg om å lese regelverket og spesielt bite deg merke i det som står om skytestillinger.

"8.25.3.5.2

Skytestilling

Skytestillingen på de enkelte standplassene skal være bestemt på

forhånd.

Ved minimum en (1) standplass skal skytingen utføres i liggende fri på

magen.

Ved minimum en (1) standplass skal skytingen utføres stående med

beste hånd.

Ved minimum en (1) standplass skal skytingen utføres stående fri.

Ved de resterende sju (7) standplasser står arrangøren fritt innenfor de

forannevnte stillinger.

Arrangøren kan tillate knestående.

(Ved knestående skyting skal ett eller begge kne være i bakken.)"

 

Under kapittelet om magnumfelt står det:

"8.26.3

Skytestillinger/ kommandoer

Det skal kun skytes tohånds, ellers benyttes de kommandoer og regler som

gjelder ved ordinær feltskyting. (Liggende kan sløyfes.)"

 

Det står m.a.o. ingenting i regelverket om at sittende stilling kan benyttes.

Derimot står det tydelig hvilke stillinger som skal benyttes og at arrangøren skal holde seg til disse.

Selv Kjetil & Co og Fagkomiteen har et regelverk å forholde seg til.

Om en ikke vil forholde seg til regelverket slik det fremstår, må regelverket endres.

En ny skytestilling må selvsagt inn i det til enhver tid gjeldende regelverk, noe jeg virkelig håper kan skje med sittende skytestilling.

 

Det er mulig at Fagkomiteen kan gjøre unntak fra regelverket for et bestemt stevne som f.eks. Spesialfelt NM, men da er poenget mitt at da må samtidig nødvendig info om skytestillingen bli presentert slik at både arrangører og skyttere vet hva en skal forholde seg til mht. muligheter og begrensinger ang. skytestillingen.

 

Hva om det deltar noen som ikke har lest løypeoppsettet ?

Det er slett ikke sikkert at alle deltakerne er "på nett" og leser all informasjon, og det er heller ikke krav om det.

Dessuten er det full anledning til å skyte på ledig plass under arrangementet, slik at en del kan komme til å ta stevnet "på sparket".

Da kommer vedkommede til å måtte skyte i en stilling han/hun ikke har hatt anledning til å sette seg inn i eller trene på all den tid at stillingen ikke finnes i regelverket.

Det er verken rettferdig overfor skytteren eller de som skyter i samme laget og som blir forstyrret av forvirringen.

Spesielt heldig for sikkerheten er det heller ikke.

 

Jeg vil understreke at jeg er positiv til nytenking som kan bidra til å krydre tilværelsen i feltløypa, noe jeg trodde kom klart frem i mitt forrige innlegg...

Jeg vil også understreke at jeg på ingen måte er ute etter å ta arrangøren eller andre for noe som helst, men jeg vil at ting skal være både korrekt og rettferdig.

Arrangøren skal ha honnør for å tenke nytt og spenstig *hatten av*.

Jeg er imidlertid nokså klar på at regelverket skal følges uavhengig av om vi er enige i det eller ei.

Det er ting i regelverket også jeg er uenig i, men som dommer/skyteleder følger jeg de skrevne regler og påser at andre gjør det samme.

 

Til slutt:

Om du mener at dersom man syns noe virker uklart eller i strid med regelverket, så skal man ikke ta det opp med arrangør eller våge å trekke Fagkomiteen i tvil, så syns jeg at det minner om en lite demokratisk tankegang og en overdreven tro på autoriteter.

Det er ikke slik at det er de som sitter på toppen som sitter med den hele og fulle sannhet og all kunnskapen.

Selvsagt kan også de ta feil og gjøre feil på lik linje med oss alle (jeg har ikke sagt at de gjør det i dette tilfellet, men jeg syns det virker uklart).

Å skulle kneble de som stiller spørsmål virker nokså fjernt og udemokratisk på meg.

Jeg åpner heller kjeften og tar feil enn å ta sjansen på å sitte passiv og se på at det blir gjort feil.

 

Jeg er nokså trygg på at arrangøren er erfaren og dreven på dette, og at arrangementet blir glimrende, men uklarheter må oppklares raskt.

Jeg ser frem til å skyte sittende...

 

Du er en vannvittig kvervulant :(

 

Må bare krangle på alt og alle.....

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen er så "typisk norsk" at det nesten er flaut.

Man stuper ned i regelverk for å se hva man får lov til, i stedenfor å se i regelverk etter hva man ikke får lov til. Det er egnetlig trist at det omtalte regelverk er diktert så til de grader "banemessig". I prinsipp skal det da være terrenget som avgjør skytestillingen i felten, og derfor mener jeg at alle mulige skytestillinger skal kunne brukes (innenfor en hvis fornuft). I dag må alt være så ubegripelig dokumentert på forhånd, alle cm og diametere skal være pinlig korrekt publisert på forhånd.

 

Lurer noen på hvorfor min klubb gir blanke i å arrangere aproberte felt stevner? Våre "spesial"-felter trekker mere folk, og syterene blir hjemme.

 

Skulle ikke forundre meg om noen av magnumfelt NM's arrangører er av en slik årgang at de husker magnumfelt slik det en gang var, lenge før den fikk en ny vår i NSF, med et regelverk konstruert av de som ikke var med den gangen. :wink:

Den gangen var i allefall sittende en helt normal skytestilling, og det skulle da være nok av tid til å trene litt på det. liggende også forresten, som nå "kan tas bort".

 

Det er vel fremdeles frivillig å være med... :D

Link to comment
Share on other sites

Du er en vannvittig kvervulant :(

 

Må bare krangle på alt og alle.....

Kunne selvsagt valgt å svare deg med samme mynt, men jeg lar heller være å synke ned til et slikt nivå (jeg skjønner at du er tom for argumenter).

Jeg lurer igrunnen litt på hvor du mener jeg tar feil, eller er det kanskje bare sannheten du sliter med å akseptere ?

Lurer også litt på når du mener jeg krangler på alt og alle (du trenger igrunnen ikke svare) ?

Om det er å kverulere når man velger å følge regelverket, ja da er jeg kverulant og stolt av det.

Link to comment
Share on other sites

 

Videre:

Sittende er ikke en "approbert" stilling, da den ikke nevnes i regelverket.

Kan den da i det hele tatt benyttes i et approbert stevne ?

Ikke det at jeg har noe imot å skyte sittende eller prøve noe annerledes (det kan bli riktig morsomt), men vi har et regelverk som ligger i bunn og som skal følges for å sikre likhet og sikkerhet.

Stiller meg tvilende til at fagkomiteen kan godkjenne løypeoppsettet med en skytestilling som ikke er nevnt i regelverket, men det er mulig jeg tar feil her.

Kanskje arrangørklubben skulle sørget for at sittende skytestilling blir godkjent av fagkomiteen, og kommer inn i regelverket med kriterier slik at sikkerheten er ivaretatt ?

Ideen er god den, og kan være en fin erstatning for dårligste hand (som jeg ikke savner så kjempemye).

 

 

Tenk positivt :!:

 

Se lyst på livet :!:

 

Tror du virkelig Kjetil & Co gjør noe som du ikke kan trives med eller er ulovlig.

Da må du tenke nytt.

 

Ikke prøv å instruer FKP, de vet nok at alt er i de beste hender :D:D:D

 

Det kan godt hende at arrangøren har fått dispensasjon for løypeoppsett/ skytestilling - hva vet jeg - men jeg syns det er fint at det stilles spørsmål om reglene - her er det åpenbart behov for en tydeliggjøring. På generelt grunnlag mener jeg at FKP i større grad må samle opp og mangfoldiggjøre beslutninger som har konkurransemessig betydning ( eksempelvis reglement for gjennomføring av korresponansestevner, dispensasjon fra kaliberkrav i magnum, og skytestilling som påpekt her). FKP kunne kanskje ta lærdom av en annen trøndersk institusjon (ørlite eldre enn FKP) - Frostating, som vel en gang på 1200-tallet skrev at med "lov skal landet bygges, og ikke med ulov ødes" :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg syns løypeoppsettet til Kjetil ser helt greit ut. Syns det må være morro å prøve noe nytt. 200 meter må da være spennende å prøve på, og når det gjelder sikkerhet ved sittende stilling føler jeg meg trygg på at det blir ivaretett. Jeg har testet litt på 200 meter på blink på 1 x 1,5 meter, og det er en utfordring, men absolutt ikke umulig.

 

Jeg har forøvrig laget løypeoppsettene til årets felt-NM, så blir spennende å se hvordan de blir motatt. De ligger nå ute på http://www.mpl.no

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Regler i.h.t. diverse reglement etc. - bryr jeg meg ingenting om.

 

Løypen ser grei ut - men jeg savner det jeg mener er magnumhold.

Dvs. fra 50-100 m.

 

200-meteren synes jeg bare er tøys - men med litt flaks for noen - og forberedelser for andre - vil nok noen klare den også.

 

Uansett: Den beste den dagen - vinner!!!!!

 

Mitt syn på magnumavstander med håndvåpen (hvis man skal snakke om "å ha kontroll") - er nok ikke mer enn 100 m.

 

Men pytt - det skal ihvertfall bli sosialt å delta :D

 

(Og hvis Børse-Lars er der - kan sjekken fra forrige NM innløses. Men da var det uten 200 m :D )

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at folk gir uttrykk for å like løypa. Håpet er vel at den skal virke variert, noe man kanskje kan oppleve gjennom at det er planlagt gjennomgående flere målgrupper pr standplass.

 

Når det gjelder hold mellom 50-100 meter, har det vel kanskje "bare blitt blitt sånn", hvis man betrakter løypene også de foregående år: Ett hold strekkes noe ut (80-100), og de resterende blir mer moderate (50 og nedover). Jeg sier ikke at det være sånn, men mulig det er lettere rent arrangørmessig? Standplassene blir litt "tettere" og anvisning tar kortere tid/blir mer oversiktlig?

 

Ikke vet jeg, men håper folk vil få en fin skyteopplevelse og finne det turen verdt........

 

 

Ps: Ved å benytte sittende skytestilling får vi kanskje med oss "sofaskytterne" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ps: Ved å benytte sittende skytestilling får vi kanskje med oss "sofaskytterne" :wink:

Jeg mener løypa ser fin ut, men jeg syns det er på sin plass å beskrive sittende skytestilling siden det ikke er en "approbert" stilling, noe som gjør at foreløpig er det kun arrangøren som vet hva denne går ut på mens "vi andre" ikke vet.

For å ivareta prinsippet om like konkurransebetingelser for alle og ikke minst sikkerheten må arrangøren komme på banen med nærmere beskrivelser, muligheter og begrensinger i stillingen.

Ellers er det kun noen få som vil ha anledning til å trene på dette.

Link to comment
Share on other sites

Det har seg nå slik at skal man arrangere 2 stevner på 2 dager og i tillegg så forskjellige løyper som vi skal ha nå under spesialfelt NM må man gå litt på kompromissene løs. Og det kommer av mannskap og mangel av sådan i forkant av metserskapet, og at det da må benyttes noen standplasser begge dager. Men hvis det er noen som føler seg kallet til å møte opp og skyte funkjsonærlag og igjen dømme skiver så kan dere få så mange hold dere bare vil på magnum løypene, men utifra det jeg ser av mange ligger det stort sett i kjeften på de fleste...hehe

 

Som en av de som har skutt alle NM i spesialfelt og magnum siden 2002 ser jeg ikke behovet for å vite alt vi skal møte under ett mesterskap, vi skyter stevner hele året uten å vite noe som helst. Og når vi endelig kommer til NM så skal vi vite alt 2 mnd før mesterskapet. Jaja, reglene sier det....så da blir det sånn, Men nå har det seg slik at vi som arrangør må sende fra oss ei løype som skal godkjennes av fagkomite, og vi har nettopp gjort dette. Og blir denne godkjent skal dere alle få vite det, og imens må dere store som små bare vente å se hva som dukker opp. Og sittende????? jepp, det blir nok det håper vi.....det vil tiden vise.....

 

Og til de som formaner om at nå må arrangøren komme på banen og fortelle hvordan dette skal foregå!!!! Det vil dere oppdage når dere kommer på standplass 10 og skal skyte, ikke noe mer å si om det.....men det jeg kan si er at sikkerheten vil bli ivaretatt og at det vil være likt for alle sammen om du er stor eller liten....

 

Er nok sikkert mange som er uenige med hvordan ei magnum løype skal være, men da er det jo egentlig bare å ta på seg ett mesterskap og sette ei løype selv.....så fikser man jo enkelt den saken.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Og til de som formaner om at nå må arrangøren komme på banen og fortelle hvordan dette skal foregå!!!! Det vil dere oppdage når dere kommer på standplass 10 og skal skyte, ikke noe mer å si om det.....men det jeg kan si er at sikkerheten vil bli ivaretatt og at det vil være likt for alle sammen om du er stor eller liten....

K.

Jeg tviler ikke på at dere har tenkt på sikkerhet osv., men så lenge at det kun er arrangøren som vet hvordan dette skal foregå, blir det ikke likt for alle.

Arrangøren har anledning til å forberede seg på og trene på dette, men ikke resten av oss.

Da blir det ikke likhet.

Selvsagt kan det forekomme variasjoner innenfor de allerede eksisterende skytestillinger grunnet bl.a. standplassens beskaffenhet, men når det gjelder de skytestillinger som allerede eksisterer har man ihvertfall et holdepunkt i det skrevne reglement når det gjelder muligheter og begrensinger.

De eksisterende skytestillinger er m.a.o. såpass kjente at lokale tilpasninger tas på strak arm, noe nye skytestillinger ikke er.

Du må ikke forstå meg dithen at jeg ikke er for variasjoner og krydder i hverdagen, men det må være likt for alle.

Det er greit med noe nytt , og jeg ser frem til å skyte sittende, men syns ikke det er helt greit at det er kun arrangøren som vet hvordan dette skal foregå.

 

Kort oppsummert:

-Heder og ære for nytenking.

-La det være likt for alle.

-Jeg gleder meg til dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ingen som trener på noe som helts fra arrangøren, siden det kun er ett fåtall (2 personer) som er innblandet i løypeoppsettet. Og siden det kun er de som har henvendt seg til oss som har fått beskrevet hvordan denne standplassen skal foregå, er det ikke så mange flere enn fagkomite som vet dette.

 

Men alle som har spurt har fått det samme svaret, og slik vil det fortsette også.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ingen som trener på noe som helts fra arrangøren, siden det kun er ett fåtall (2 personer) som er innblandet i løypeoppsettet. Og siden det kun er de som har henvendt seg til oss som har fått beskrevet hvordan denne standplassen skal foregå, er det ikke så mange flere enn fagkomite som vet dette.

 

Men alle som har spurt har fått det samme svaret, og slik vil det fortsette også.

 

K.

Jeg vet ikke om jeg har vært borti en slik arroganse fra en arrangør noen gang. Kan man da regne med at de eneste to som vet hvordan den aktuelle standplassen skal foregå i rettferdighetens navn lar være å delta på NM? Slik at man unngår eventuelle beskyldninger om urettmessige fordeler?

Link to comment
Share on other sites

Det kan da ikke være så vanskelig å beskrive hvordan dette skal foregå. Er det sittende med mulighet for støtte mellom knærne så er det en fordel å ha en form for beskyttelse på knær og legger (dette spesielt med tanke på sommer og shorts)

Link to comment
Share on other sites

Er det flere enn Pardini som ikke kan lese????? Som tidligere skrevet har ALLE som har tatt kontakt med arrangøren i tillegg til fagkomite som har løypen til GODKJENNING fått vite hva arrangøren tenker rundt denne standplassen. dette for at vi ikke er sikre på hvordan det endelige resultatet vil bli siden vi som arrangør ikke har noe å si annet enn hvordan standplassen er tiltenkt å skyte. Og det er meg bekjent fagkomite og jurye som skal godkjenne løypa og ikke deltakerne inne på ett forum.....

 

Har ingen planer om å poste hvordan denne standplassen skal foregå, all informasjon vil gå fra oaa som arrangør og ut til deltagerne via de rette kanalene og ikke diverse forum. Så for de som har spørsmål send en mail eller ring arrangøren og dere for svar. post det her inne og dere for alt annet ett det.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Selv om det ikke direkte har noe med løypeoppsettet og gjøre poster jeg det her....

 

Vi har endelig fått bekreftet at vi har sikret oss våpen til beste skytter under NM spesialfelt, det vil være premier fra Brusletto til alle på premieplass og i tilegg har vi fått bra premier fra våre sponsorer Neby Hifi Consept, Børselars og Winge våpen. Dvs at vi kan bekrefte at de beste skytterne i hver gren stikker av gårde med hvert sitt gavekort på våpen.

 

Her er hva vinnerne kan glede seg til i tilegg til vanlig premie :-)

 

Spesialpistol: Beretta Cheetah

Spesialrevolver: S&W mod 60

Magnum 1: S&W mod 686

Magnum 2: S&W mod 629

 

I tillegg kommer det noen flotte gavepremier og annet gøy til diverse formål.....totalt snakker vi om premier for godt over 100 000 som skal deles ut under NM.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Plass har vi plenty av, så det er ikke noe problem.

 

Det er også ett sted ikke så langt unna som det er mulig det er noen ledige rom. Sender du meg en mail via vår internettside kan jeg sende over noe informasjon til deg hvis du ønsker. Har desverre ikke noe tlf nr her nå.....:-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hallo alle sammen, da har jeg den glede av å kunne fortelle at løypeoppsettet til NM er godkjent av fagkomite, og det har kun blitt justert noen skytetider i magnum ellers små forandringer.

 

Vi har også lagt ut informasjon om hvordan den sittende skytestillingen skal foregå på våre nettsider, der finnes det også oppdaterte startlister enten pr lag eller pr klubb.

 

Nå til helgen er det kun 4 uker til NM og ting begynner å falle på plass. For første gang skal vi også strekke holdene på magnum, det blir 200m på standplass 10 i magnum og vi snakker sittende skytestilling (Se forklaring under NM sidene).

 

Pr 21 mai har vi 200 skyttere som er påmeldt hele 592 starter, det er også 80 lag som er påmeldt pr i dag, men her regner vi med en god økning under NM siden mange klubber ikke har meldt på lag ennå.

 

Videre blir det god mat servert fra våre kiosk damer samt knall gode pølser fra Åkeberg & Skoglund i Oslo, for de som husker var det samme merke som ble solgt på Løvenskiold i 2002 :-). Videre blir det grillfest etter premieutdeling på lørdag, vi står for griller og grillkull mat og godt drikke må dere sørge for selv, kiosken er selvfølgelig åpen med salg av diverse varer.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei, som førstegangs deltaker, så har jeg et "utrolig dumt" spørsmål ang. Standplass 10 i Spesial pistol/revolver. Hvordan er det tenkt at man skal skyte på 6 figurer med 5 skudd? Må man velge seg en av rangerings skivene? Det vil jo isåfall ikke være mulig å få fullt hus ( for dem som klarer det) Men det finnes sikkert en god forklaring på dette, og er takknemlig om noen kan forklare dette for en "førstereis"

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er ikke utrolig dumt.

 

Men svaret er så enkelt som at skytterne får bare velge bort en blink. Kanskje noen skyttere velger bort "feil" blink i forhold til hva som er best? En ting er sikkert okke som: Den/de som skyter femti treff i flest mulig blinker har "fullt hus".

 

Velkommen til å velge bort den blinken du selv vil, det er du. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, kanskje litt lur den der...men ikke verre enn at de fleste har opplevd dette i vanlige stevner der man møter 6 figurer på en standplass og man har kun 6 skudd. Da plukker man enkelt bort den "vanskeligste" skiven og skyter på de andre 5 som er igjen.....i tilfellet under NM må man i tillegg tenke litt til ;-)) men ikke mer enn at man gjør som Evenkris sier....man plukker bort 1 blink også skyter man på resten...spørsmålet er vel heller hvem ???

 

Velkommen skal dere uansett være til Modum om knappe 5 dager.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

:D Sier seg vel at hvis du ikke er SIKKER så lønner det seg å 'safe' her!

Bedre med 5 treff enn 4 treff på de minste figurene?

Skal man vinne eller havne på øvre del av lista må man nok ha treff i alle figurene.

Ambisjonene bør være å skyte fullt hver gang, så får heller resultatet tale for seg etter skytingen.

Personlig spiller det liten rolle om jeg skulle bli nummer 14 eller 15, 24 eller 25, 34 eller 35 osv...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er litt for dårlig at NM arrangøren ikke får ut resultater fortløpende.

Har fulgt med på andre NM der resultatene kommer like kjapt på nettet som på monitoren på stedet.

Det kan jo selvfølgelig være en god grunn til at dette ikke skjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...