Jump to content

Løypeoppsett spesialfelt NM-08


evenkris

Recommended Posts

Resultater fra søndagens Magnum-øvelser blir nok noe forsinket, grunnet "data-kræsj".

Det var kun igjen å føre inn resultater fra de tre siste laga, før det ble et eller annet "bug" som ødela alle resultater. Det hjalp ikke å bruke den opplagrede back-up'en. Resultatprogrammet var rett og slett korrupt.... :roll:

Alle resultater må føres inn på nytt :cry:

Link to comment
Share on other sites

Resultatene kommer, men resultatprogrammet kræsja når siste lag i dag skulle legges inn, så alt må legges inn på nytt. Spesial-NM var forøverig et perfekt arrangement, med fine, enkle løyper, så en stor honnør til Kjetil & co. 200 meters holdet som har vært endel diskutert virka også som de fleste syns var ok.

 

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Dra på NM`et selv - og få listene i live - istedet for å sitte hjemme å syte :wink::D

 

Forøvrig synes jeg løypeoppsettet og gjennomføringen av spesialvåpenene stod til særdeles - da målgruppene ikke bestod av knøttsmå og "usynlige" mål.

At man skyter som en sau - ja, det er en annen sak :( , og i denne idretten er det bare èn selv man kan skylde på.

Jeg kunne heller ikke observere noe standplasspersonell med sure miner - selv om de hadde gjentatt seg selv i timesvis :D.

 

Magnumløyper synes jeg fremdeles bør ha avstander 25-100 m :D.

 

Noe som ikke har med løypen å gjøre:

Herretoalettet ble noe overbelastet etterhvert da det manglet lås i en dør, og toalettlokalet ble noe "uryddig" etter hvert.

 

Toalettbesøk blir det mange av - når man får gode vafler og pølser.

Jeg sier får - da arrangøren hadde de billigste priser :) på kioskvarer. Og kaffen var gratis :D .

Link to comment
Share on other sites

Litt info.....

 

Til de som måtte lure på resultater så må vi avvente noe, har oversendt alt til de som har skrevet programmet siden feilen ligger i antall rangeringer som skal gjøres. Vi la inn alle resultater fra søndag på nytt men samme feil oppstår ved forsøk på utskrift.....har vært i kontakt med han som har skrevet koden og han skulle se på dette i ettermiddag/kveld og ta kontakt. Hvis ikke de kan hjelpe oss må alle resultater legges inn i ett annet program som kan takle så mange deltakere i en og samme klasse samt all rangeringen av skytterne.

 

Dette er desverre noe vi som arrangør ikke hadde noe kunnskap om siden det aldri har oppstått tidligere, men det er jo også da sjeldent at man har over 170 deltakere i en og samme klasse ;-)

 

Uanset vil resultater bli lagt ut i løpet av ett par dager, vi beklager dette på det sterkeste....men det er lite vi som arrangør kan få gjort med saken....

 

Vi har papir kopi for lørdag samt papir kopi til o gmed lag 23 på søndag, og vi har en sikkerhetskopi som er lagret rett etter det nest siste laget ble lagt inn, men da vi skulle legge inn de siste 6 skytterne stoppet alt opp og databasen ble korrupt. Alle dataer gikk tapt og resultatene som hadde blitt lagt inn var borte, 3 mann satt i 4 timer for å legge dette inn på nytt, men selv da feiler programmet.

 

Men som tidligere nevnt, vi krysser fingerne for at de som har skrevet programmet kan hjelpe oss og fikse opp i den "buggen" som tydeligvis er der....

 

Mvh

Kjetil Bromark

Stevneleder

NM Spesialfelt 2008

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ville mens vi i spenning venter på resultatene benytte høvet til å takke arrangøren for et perfekt gjennomført stevne. Synes oppriktig synd på dere for det som skjedde med resultatene på søndag, but that is life.

Dette var mitt første NM og må bare si at dette frister til gjentagelse. Modum PK klarte å holde oppe både humør og effektivitet i 2 fulle dager til ende. Hatten av! Dere er helproff og samtidig klarer dere og ha en uformell tone og opptre som et behagelig vertskap.

Nok engang takk for en fortreffelig helg i Modum.

 

Hilsen oss gutta fra Finnsnes ;)

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til det som Mag44 skriver.

Bortsett fra at jeg mener at 200 meter er i meste laget (selv om jeg traff) var både løypene og resten av arrangementet helt supert.

Ingen tvil om at dette er noe dere kan.

Jeg er forresten nokså sikker på at den ene blinken på beste hand spesialrevolver dukket da jeg skjøt, men jeg var i så godt humør at jeg ikke orket å protestere :wink: .

Jeg gjennomskuet den imidlertid og tok den på neste skudd.

 

Takk for et par glimrende dager.

Hilsen fra Narvik.

Link to comment
Share on other sites

Må få lov til å henge meg på det som blir nevnt litt lengre oppe, var nemlig mitt første NM og ble meget positivt overrasket over alle standplass leder/skytelederne som klarte å holde en fin og høflig tone under hele arrangementet. (de fleste av oss gikk jo igjen opptil flere ganger). Dette var noe jeg på forhånd hadde "gruet" meg til og trodd vile være helt anderledes, etter dårlig erfaring en annen plass. Men den "frykten" forsvant som dugg for solen allerede etter 1. standplass.

Må heller ikke glemme å nevne våpenkontrollørene som var hjelpsomme og kom med tips og råd til en "stakkers" som fikk underkjent vekten på SA. :D

Link to comment
Share on other sites

Først av alt; Veldig hyggelig å høre at skytterne likte seg i våre skoger. Vi var ikke så værst heldige med været, og det er vi vel alle glade for. Det er ikke så hardt å være skyteleder heller, når det eneste man møter er trivelige folk med våpen i hånd. Tror dette virker begge veier.

 

Vi er forholdsvis fornøyde (les: slitne) nå...........Mandag morra blues

Link to comment
Share on other sites

Ja dette var en hyggelig opplevelse. Rolig stemning, med hyggelige arrangører. Og artige, akkurat passe vanskelige løyper. Selv om jeg bare traff med ett skudd på 200 m.

Likte godt at dere hadde et ordentlig samlingshus, hvor man kunne slappe av og møte kjente. Kommer gjerne tilbake, hvis dere orker noe slikt flere ganger. Dette ga mersmak, og det skulle vært mye flere spesialstevner. Ypperlig å ha et så stort sandtak til rådighet, med nok av plass. Jeg får påvirkde andre i klubben til å arrangere/skyte mere spesial. Takk for en trivelig helg.

 

Vennlig Hilsen

Arne Husby

Leder Bærum PK.

Link to comment
Share on other sites

De individuelle listene fra NM spesialfelt er nå lagt ut på arrangørens hjemmesider......samt sendt ut pr epost til alle deltakende klubber

 

Beklageligvis er ikke laglistene helt klare ennå, siden alle resultatene må legges inn på nytt i ett program som funker fullt ut. Vi venter i kveld på en ny programfil som kan takle så mange rangeringer som ble brukt i tillegg til antall starter i hver øvelse og hvor mange som skulle til omskyting, pr i dag takler ikke vårt resultatprogram dette fullt ut og derfor må vi avvente med lagskytingen til dette er fikset fra produsenten. Det jobbes også med lagskytingen manuelt for å kunne presentere en liste innen kort tid.

 

Mvh

Kjetil Bromark

Stevneleder

NM Spesialfelt 2008

Link to comment
Share on other sites

Når resultatene og alle premier er sendt ut er vi ferdige med mesterskapet. Så nå blir det vel en ukes fri med litt feltskyting på sørlandet samt noen fisketurer.....så det skal bli deilig..... :lol:

 

Synd du ikke var med, men desverre så er det ikke alltid det passer for alle. Men inntrykket vi har fått både under og etter stevnet var at skytterne var veldig fornøyde, og det er jo litt av poenget også. Ikke bare å det å arrangere ett stevne og liksom kåre en mester, det skal være ett minne som brenner seg fast og som man kan huske tilbake til ved senere anledninger.

 

Mesterskapet gikk stort sett på skinner hele helgen, ingen forsinkelser ved utsending av lagene og bussen kjørte på minuttet begge dager. Tror det gikk veldig bra ute i løypen også

 

Selv om vi fikk problemer med resultatprogrammet søndag kveld, så kom vi i havn med premieutdelingen alikevel. Listene har vi måttet lage manuelt utifra de lister vi allerede hadde printet ut. Vi har vært i kontakt med leverandøren av programmet (Serviceprogram for Pistolskyting) og de har sagt de skal rette på feilen og sende oss en ny exe fil, men det har ennå ikke dukket noe opp.....

 

Hvis det er noen som har ris eller ros, så post det her inne. For om en 14 dager skal vi ha ett evaluerings møte og da er det fint å kunne ta opp hva skytterne mener om stevnet :-)

 

For de som evnt måtte lure, gikk det med over 850 vaffelplater, ca 60kg pølser og 50kg lapskaus. I tillegg ble det solgt en haug med is, sjokolade og over 40 kasser med brus....så jentene i kiosken hadde mye å gjøre under stevnet de også.

 

Vi hadde også en utlodding av en spesialpistol i kal 32 gitt av Rafdal & Kvale Våpenhandel AS (http://www.jaktvaapen.com/) der hele inntekten skulle gå til kreftsaken, og da vi trakk på søndag kveld hadde vi fått inn hele kr 10400.- noe som er utrolig bra.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hele NM arrangementet deres, både når det gjelder informasjon på forhånd, løyper, funksjonærer (selvom jeg kom i en heftig diskusjon med en av dem :) ), kjøkken, premiering og gjennomføringen av selve stevnet kan vel egentlig beskrives enkelt: NÆRMERE PERFEKT ER DET IKKE MULIG Å KOMME......

 

Eneste problemet var at jeg gjerne skulle hatt ned noen flere figurer på omskytingene da :roll:

 

Du må nok regne med en telefon eller to fra meg når vårt eget NM nærmer seg...

 

Mvh. Øyvind Johansen

Link to comment
Share on other sites

:shock:Øyvind J du må da gi de neste arrangører en mulighet til å gjøre det bedre?

NÆRMERE PERFEKT ER DET IKKE MULIG Å KOMME......

Her burde du tatt med en 'nesten' før ikke!

Men etter den omtalen jeg har fått fra Lillehammers tre deltagere var dette et MEGET godt gjenomført NM! Bare så synd det var noen som måtte 'elge' 8) seg på, å bringe deltakertallet såvidt for høyt for programvaren!

Neste gang blir JEG med også! (listefyll på bunnen)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen som har ris eller ros, så post det her inne. For om en 14 dager skal vi ha ett evaluerings møte og da er det fint å kunne ta opp hva skytterne mener om stevnet :-)

 

jepp, jeg vant ikke!!

neida, arrangenetet var veldig bra satt opp! ros for det meste!

personlig synes jeg løypa var meget bra, men jeg kunne ønsket meg litt vanskeligere skyting på de siste

spesialstandplassene(skøyt ikke magnum)- det ble mange som fylte.

men dette var kanskje bevisst fra arrangøen sin side for å få en spennende og nervepirrende finaleomskyting med mange deltagere?

Link to comment
Share on other sites

Evaluering av NM.

Lokalitetene var flotte, forsamlingshuset var akkurat passe til dette arrangementet, og mat/drikke var helt topp.

Bra speakertjeneste som opplyste om allt vi trengte å vite.

Standplassene som var lokalisert i grustaket, var godt organisert, og aldri har jeg vært på et feltstevne der sikkerhet var bedre ivaretatt her, mye selvsagt pga av beliggenhet og perfekt kulefang.

Standplasslederne fortjener skryt, ble møtt med smil, og aldri i tvil om kommandoer.

Skyss ut til skyting gikk på minuttet, dette kunne dere!

Noe å sette fingeren på?

Løypeoppsettet spes.pist/revolver var nær perfekt, kunne kanskje som evert også nevner vært skrudd litt hardere til mot slutten.

Magløypa var kanskje litt kjedelig til å begynne med, da det var stort sett samme som dagen før, men skjønner godt hvorfor det ble gjort slik. Det ble lange nok dager på dere om dere ikke i tillegg skulle skru opp en helt ny løype. 200m holdet ble "enklere" enn jeg trodde, blinkene var ganske store. Men er fortsatt litt kritisk til så lange hold, selv om mange ikke er enige med meg her.

Omskytingen i spesialklassene ble litt skjemmet av at fallfigurene hadde "ny farve" hver gang de ble lakkert, men det gikk da greit det og.

I Magnum så skulle absolutt figurene stått på en form for treklosse eller lignende, så vel et par eksempler på treff i bakken og rikosjett opp i figur.

Totalt vil jeg si at dette var et arrangement dere kan være stolte av, det var ikke første gangen dere har arrangert et stort stevne :D

Og en honnør til arrangørklubbens to Norgesmestere, en prestasjon etter lange dager på standplass + kveldstjeneste.(driver nå å sparer til Modumbart-lik den st.pl.leder på st.pl 1har,virket fenomenalt på omskytingen så jeg) 8)

Venter bare på neste NM dere skal arrangere.

Olav

Link to comment
Share on other sites

Har vært inne med min evaluering på et tidligere tidspunkt, og antar at den har blitt registrert.

 

Hvis ikke - får jeg ta utgangspunkt i Olav`s kommentar:

 

"Løypeoppsettet spes.pist/revolver var nær perfekt, kunne kanskje som evert også nevner vært skrudd litt hardere til mot slutten. "

 

Det synes jeg ikke. Jeg tror at deltakerene som får en følelse av å mestre - vil sitte igjen med en følelse av at de kjører hjem med godt resultat - og vil fortsette å skyte disiplinen.

Rangeringen er jo enkel å få til.

 

"Magløypa var kanskje litt kjedelig til å begynne med, da det var stort sett samme som dagen før, men skjønner godt hvorfor det ble gjort slik. Det ble lange nok dager på dere om dere ikke i tillegg skulle skru opp en helt ny løype. 200m holdet ble "enklere" enn jeg trodde, blinkene var ganske store. Men er fortsatt litt kritisk til så lange hold, selv om mange ikke er enige med meg her."

 

Helt enig! Magnumholdene bør være 25-100 m - med de fleste hold på 40-70 m.

Dette er hva en revolver med åpne sikter er "i stand til" (men nå har jeg lett for å sammenligne med praktisk jakt i Afrika da :roll: )

 

 

"Omskytingen" - kommenterer jeg ikke da jeg heller tok en biff i Lillehammer når det skjedde :x

Link to comment
Share on other sites

Tror du er inne på noe, Shadob. Løypa under nm er nok ikke den vanskeligste sammenliknet med tidligere års mesterskap, men forskjellen er nok marginal. Det som mange nok vil sitte igjen med er et ok resultat for egen del, og følelse av å ha skutt "godt". Tror dette i seg selv er viktig. Sett i forhold til antall deltakere er det ikke foruroligende mange som fyllte heller.

 

Et poeng også som du nevner, at det er viktig at skytterne fortsetter å sette pris på øvelsene i spesialfelt. Vet ikke hvordan det er ellers i landet, men på meg virker det som om resultatlistene på østlandet har vokst seg lengre og lengre de siste sesongene, og det gjør da ikke noe? Moro om flere kommer til.

 

Når det gjelder hold, vil det kreve spesielle forutsetninger å kunne lage 10 standplasser som ligger innenfor 40 til 70 meter, selv om det ikke er vanskelig å være enig med deg. Kan bli ganske plasskrevende. Kan hende er det derfor litt "moro" som arrangør å strekke strikken litt der man kan.....(som på 200 meter). Ikke fordi man er nødt, men fordi man kan.

 

Ser forresten frem til å se "modumbarten", Olav. Regner med at du skal sprade rundt med den på Mysen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen som har ris eller ros, så post det her inne. For om en 14 dager skal vi ha ett evaluerings møte og da er det fint å kunne ta opp hva skytterne mener om stevnet :-)

 

jepp, jeg vant ikke!!

neida, arrangenetet var veldig bra satt opp! ros for det meste!

personlig synes jeg løypa var meget bra, men jeg kunne ønsket meg litt vanskeligere skyting på de siste

spesialstandplassene(skøyt ikke magnum)- det ble mange som fylte.

men dette var kanskje bevisst fra arrangøen sin side for å få en spennende og nervepirrende finaleomskyting med mange deltagere?

 

Helt enig med Evert, hadde ikke gjort noe om det var litt vanskligere på slutten, men så er jeg godt fornøyd med å bare miste 10 poeng til sammen på alle skytingene :D:D

 

Tusen takk for 200 meters holdet, endelig er det noen sum turte å gjøre det. Til sutrekoppene som ønsker max 100m - gå hjem og tren på lange hold :!::!::!:

Link to comment
Share on other sites

Det har vel ikke så mye med sutring å gjøre. Det må jo gå an å være sakelig uenig om hvorvidt håndvåpen med åpne sikter er relevante våpen til bruk på 200 meter.

Er enig med Olav i at 200 meter er i drygeste laget 125 meter mener jeg bør være maks. Vi kan jo skyte på 300 meter med blinker på 3x3 meter, 400 meter med

blink 4x4 meter osv, men har det noe for seg?

 

R

Link to comment
Share on other sites

"Til sutrekoppene som ønsker max 100m - gå hjem og tren på lange hold "

 

La faktisk ned mye arbeid i 200 m`eren :roll: , og filte ned et sikte på 44`en av den grunn.

Men mistet et allikevel.

 

Men jeg er - og blir i samme klubb som OlavM :D - selv om jeg hadde skutt fullt hus :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ok, ser at det er ulike meninger om holdet på st.pl. 10, og det er jo greit nok. Vil jo alltids være opp til arrangør det, siden programmet tillater det.

 

Men, hvordan opplevde skytterne skytestillingen? Vil sittende skytestilling være liv laga i fortsettelsen i spesialfelt? Har mine egne meninger, men det ville vært ok med respons på dette.

Link to comment
Share on other sites

Nå hadde jeg "bare" 2 bom til sammen (2 lurvete avtrekk med 357) på de to skytingene på 200m, men jeg vil også stå fram som offisiell sutrekopp.

Holder man seg til max. ca. 100m, vil ikke kulebanen ha det store utslaget kontra 25m, noe som vil gjøre livet lettere for de som ikke har den store anledningen til å skyte inn våpenet, langt mindre trene på 200m.

Så lange avstander som 200m vil favorisere de som har slike treningsmuligheter (jeg er så heldig å ha mulighet), så i rettferdighetens navn bør vi holde oss til kortere avstander.

Når i tillegg noen må modifisere våpenet (file sikter osv.) for å få justert nok langt opp, må vi ta diskusjonen om avstand på alvor.

Her burde fagkomiteen komme sammen og fatte et vedtak som er enkelt å forholde seg til både for arrangører og deltakere, og ikke minst gjøre at konkurransen kan foregå på mest mulig like vilkår.

 

Når det er sagt, mener jeg at sittende skytestilling absolutt har noe for seg, spesielt på magnumfelt.

Å ligge på magen og ikke se noe som helst i støvføyka etter første skudd er ikke konkurranse på like vilkår, så jeg ser heller at sittende kommer inn i magnumfelten på bekostning av liggende.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra tilbakemeldinger her, og det takk er jeg for. Det er viktig for oss når vi setter oss ned og skal evaluere å vite hva vi evnt må endre eller gjøre bedre til en annen gang (hvis det noen gang skjer)

 

Løypene var satt med hensikt om at skytterne skulle få kjenne "pulsen" utover i løypa, mange er godenok til å skyte fullt hus og gjør det stadig vekk, men vi har også en del andre skyttere som må få lov å kjenne den gode følelsen dette gir, og hvofor ikke i ett NM? Selv om vi fikk 12-13 stk i omskyting ser jeg ikke det som noe problem, og hadde det vært opp til oss som arrangør hadde vi nok sett flere skyttere i sving samtidig under finaleskytingen også, men det er jo slikt vi kan ta opp med fagkomite på konferansen til høsten.

 

Skal ikke unnskylde noe men kan forklare litt ang magnumløypa, det var flere grunner til at løypa på magnum ble som den ble, grustaket lever sitt eget liv og da vi gikk befaring første gang så det helt anderledes ut enn da vi skulle sette løypa opp. Dette var noe vi var klar over og vi turte da ikke "strekke" ut holdene for mye, en annen ting er at hvis man skal ha hold på 20-70-100m på flere standplasser må man ha mye flere folk enn det vi hadde nå, og det er ikke bestandig like lett å skaffe, ett annet aspekt er også tiden man har mellom lagene noe man merket godt på stpl10 siste dagen, der Stian hadde 11m og 20 sek i snitt mellom hver kommando!! hehe....selv om noen kanskje måtte vente noe gikk det alikevel greit.

 

Når det kommer til skyting på 200m kan jeg forstå at det er for mange langt og vanskelig å skyte på....men, ja jeg sier men....det er ikke stort værre å skyte på en slik figur enn på en liten figur på 25-30m i vanlige løyper.....ja, vi må tenke på kulebane og slike ting....men gjør vi det så lett at skytterne ikke må tenke, ja da kan vi heller ikke utvikle oss som skyttere.....for de som følte det var vanskelig....vi hadde 2 jenter som skøyt mag1 fra vår klubb, og helt uten noe som helst trening satt hun ene 5/1 på den standplassen.....jente nr 2 hadde desverre bare 1/1 men en god samling alikevel.....hvodan kan de greie det uten trening ??? Kanskje de ser på siktene og er nøye ?? hvem vet....

 

Men jeg er eing at dette bør diskuteres på fagkomitekonferansen, med tanke på videre arrangementer....men tenk da også på de som har skytebaner som ikke er godkjent for større kalibre enn feks 9mm og 45....hva med de ? Skal vi da fjerne magnum for at det er noen som ikke får trent med disse våpna ?? Spørsmålet mitt er vel heller at hva må vi gjøre for at ALLE kan ha det gøy å skyte og samtidig føle at de kan mestre ulike oppgaver underveis.....og i år var det 200m som var den store, neste år så har vi ennå ikke noen til å arrangere, men vi må vel håpe at det dukker opp en eller annen søknad fra en klubb som ser potensiale i ett slikt arrangement.....det er i hvertfall lov å håpe....

 

I mellomtiden skal ihverfall undertegnede ta med fiskestangen å dra opp noen flere ørret :-)

 

Vi "treffes" sikkert på Mysen

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt klar over arrangement-tekniske utfordringer med avstandene jeg synes en magnumløype bør ha - men er fortsatt av samme formening :D

 

Det var sikkert mange som traff noenlunde på 200 m UTEN trening.

Èn i min klubb skjøt en fabelaktig fin samling på dette holdet. Men kunne det være et snev av flaks også?

Tror faktisk at skal man kunne gjøre noe gang etter gang - er trening nødvendig :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...