Jump to content

Landskytterstevne for resten?


Keith

Recommended Posts

DFS har sitt Landskytterstevne som er en begivenhet og et samlingspunkt hvert eneste år.

 

Arrangementet går på rundgang, fordelt på 10 godkjente arenaer, DFS har lagt ned et voldsomt arbeid i dette, ikke minst har man jobbet seriøst og målbevisst i mange mange år med mediabiten, slik at det nå er en årlig begivenhet på TV hvert år som samler tilskuere fra mange ganer flere enn de som driver med rifleskyting.

 

Så er spørsmålet: Hvem vet noe om hvilke mesterskap Norges Skytterforbund avvikler hvert eneste år?

 

Jo det står noen linjer med mesterne i Hvem Hva Hvor hvert år, men *ingen* har sett det eller vetr hvordan det foregår.

 

I tillegg er det vanskelig å finne arrangører i følge NSFs eget forum. Og som ikke det skulle være nok, har det på det samme forumet vært debatt og misnøye med det loklal-lagene som har stilt opp som arrangør, fordi "de har fått tildelt et arrangement som gir lettjente penger i kassa".

 

Ser ut til at mange kryssende interesser forhindrer at NSF skal kunne få til noe som ligner DFSs mediasuksess, eller: kast et blikk på Østersund og VM i skiskyting, nå er vinnerne våre blitt nasjonale greiner, og det i en grein som var så liten og så marginalisert for noen få år siden at DFS så ut til å være glade til over å bli kvitt skiskytterne, den gang skyskytterne gikk over til .22 lr og gav den gamle Krageren på båten.

 

Hva om NSF satte seg ned og la en langsiktig strategi for å få til noe lignende som DFS og Skiskytterne?

 

Hva om man pekte ut en, eller noen få sentrale arenaer og samlet mesterskapene der, og lot ansvaret for arrangenentet rotere på KRETSENE, og fordele overskuddet på kretsenes klubber, fordelt etter innsats?

 

Hva om man laget ei konsentrert uke, noenlunde midt i ferietida, og samlet så mange av oss som mulig, i hytter, pensjonater, campingplasser, avviklet konkurransene på en slik måte at den lyse tida utnyttes maksimalt og hvor seksjonene inne NSF, rifle, hagle og pistol er ansvarlig for sine arrangement og for å fordele dette slik at man ikke går i veien for hverandre hverken arrangementsmessig eller mediamessig?

 

Og hva om man innledet et langsiktig samarbeid med komersielle interesser med felles interesse, feks komersiell TV som kunne være interessert i å utvikle dette til noe som er verdt å se på for mange, og reiselivsnæring som helt sikkert kunne tenkes å være interessert i å fylle en stille sesong med tilreisende?

 

Dersom man fant noe slikt og mange satte i gang å trekke i den samme enden au tauet, i stedet for å drive med småkrangling som nå, kunne man faktisk finne en vinnerformel, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Tja, tv overføringene fra landskytterstevne og skiskytingen har ihvertfall ett snev av spenning og underholdning over seg. Skulle NSF ha klart å få til noe lignende vil jeg anta at de kunne klart det innen Lerdueprogrammene, Feltskytingen og muligens siluettpistol. Disse øvelsene inneholder tildels hastigheten og de øyeblikkelige tilbakemeldingene som inneholder ett potensiale for spenning og underholdning.

 

Å skulle TV overføre f.eks ett fripistolprogram må jo stå som ett mareritt fra ett produksjon synspunkt. For å sitere en fripistolskytter jeg kjenner som skyter på nogenlunde brukbart nasjonalt nivå og har syslet litt med tanker lignende det Keith anfører "Å finne en vinkling på fripistol som på noen måte fremstår som spennende for ett publikum har jeg gitt opp, jeg kunne like gjerne hatt publikum tilstede på ett stevne i malingstørking" :mrgreen:.

 

Skulle det blitt en realitet er jeg stygt redd for at programmene måtte revideres tildels grovt og det ville da ha kommet i konflikt med forbundets utalte satsning på de internasjonale programmene...(Som forsåvidt er diamentralt motsatt i forhold til hva det gjengse medlem i forbundet er interessert i).

Link to comment
Share on other sites

Så du filmen "Wag the dog"?

 

Hvorfor ikke få tak i topp bransjefolk til å uttale seg om det? Hva er det som skiller DFS-skytingen så VOLDSOMT fra feks Fripistol? Før disse to villmennene satte i gang på NRK, ville jeg ha forsverget at det var mulig å lage spennede TV fra NOE DFS stevne.

 

Så det avhenger av TV-folka, skaff de beste og gi dem utfordringen, lag spennede TV men behold skyte-programmene.

 

Nå var jeg mer opptatt av å finne et egnet sted, som hare erfaring og kapasitet til å bli et fast holdepunkt, kunne kalle det Skytteruka, og la NM rotere slik at NM avvikles der oppe NOEN år i hvert program, og slik at hver grein har sine NM der hvert år.

 

Jeg har et bra forslag, tror jeg, for en sentral plassering, men har selvsagt ingen formening om hva som kunne være bra Nordpå og Vestpå, om det er påkrevet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
DFS har sitt Landskytterstevne som er en begivenhet og et samlingspunkt hvert eneste år.

 

 

Hva om man pekte ut en, eller noen få sentrale arenaer og samlet mesterskapene der, og lot ansvaret for arrangenentet rotere på KRETSENE, og fordele overskuddet på kretsenes klubber, fordelt etter innsats?

 

Dersom man fant noe slikt og mange satte i gang å trekke i den samme enden au tauet, i stedet for å drive med småkrangling som nå, kunne man faktisk finne en vinnerformel, tror jeg.

 

Hvis du kontakter Kjetil i Modum PK ang dette kan han fortelle deg om idereer og tanker de har gjort i forbindelse med Spesial Felt NM.

 

Generelt, pistolskyttere må betale for at ting skal bli vist på TV :(

 

Blir lite overskuddd å fordele da . . .

 

Men det var en godt tankespinn du hadde, hvorfor var du ikke på NSF`s Ting og presanterte dette ???

Link to comment
Share on other sites

En av våre rifleverdensmestre luftet en så godt som identisk ide for meg i fjor. Der man arrangerer alle NSF sine NM i samme uka på Løvenskioldbanen (eller på et annet egnet anlegg) slik at man skaper mere blest om arrangementet. Dessuten la han vekt på at da vil man bli kjent med de som driver med andre grener, og man kan gi folk anledning til å prøve annen skyting enn det de vanligvis driver med. De fleste som er aktive innenfor en gren, kjenner overraskende få av de som driver men andre NSF-grener. Dermed vil det over tid virke samlende, og kan gjøre det lettere å få skytter-Norge til å samarbeide om ting (dette siste må stå for min egen regning, husker ikke om han sa noe om dette).

 

Ideen tiltaler meg iallfall. Ikke minst det med å la folk få prøve hverandres grener. Jeg skulle gjerne ha prøvd å slenge noen skudd etter lerduer eller ei viltmålskive for moro skyld. Og de andre kunne få prøve et par feltstandplasser med ei fin blanding av stål og papp... For ikke å snakke om et par 4-sekundere for de virkelig kjepphøye! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fripistol på Tv kan være spennende det,ihverfall finaler - På http://www.issf.tv sender de direkte fra worldcup i Kina nå om dagen - så selv finalen i damenes luftrifle i morges. Med eletronikk så er det enkelt å få resutater osv på tvskjermen - så mulig å få det spennende på Tv er det. Den største utfordingen i dette landet er vel at man helst skal spytte blod og ha snørr og gørr over hele trynet og se ut som en spengt hval når man segner om etter å ha "gått i mål". :D

 

Og i 2006 så var Bane og Felt Nm samtidig på Ørlandet - Luftpistol egner seg best inne -:)

Link to comment
Share on other sites

Å velge ut noen få arenaer med kapasitet til å avvikle er viktig, se på DFS!!

 

Jeg hadde Savalen i tankene da jeg la ut dette, der oppe har man overnattingsmuligheter, plass og noen få arenaer, men det skal jo ikke all verden med et par snekkerlag, noe traktorer og dozere for å få sammen noen arenaer.

 

Kom på tanken da jeg mottok ei avis derfra, og så at det har skiskyttersamling på barmark der oppe ei hel uke og andre større arrangementer, og at det var noenn ledige gliper i kalenderen!

 

Kom vi først opp med et slikt arrangement, og flere tilbydere av samme kategori som Savalen fikk øynene opp, så ville flere melde seg på, dersom de lukter penger.

 

Rett fra toppen av hodet, regner jeg med at Oppdal har baneforhold til å avvikle nesten på sparket, dersom forbundet stiller opp med forsterket arrangørstab..... Mye hotellrom og mye ledig plass også på Oppdal om soommeren.....

Link to comment
Share on other sites

vi har vel nok av pistolgrener som kan bli underholdning, SWS og Praktisk burde ihvertfall inneholde nok 'originaler' og action til og fascinere de som ser LS.

 

Ett 'LS-Pistol' er noe som ikke bør forbli bare en ide\våt drømm for oss som skyter pistol, skal pistolskyting overleve som sport så må den gjøres noe mer akseptert og kjent rundt om i Norske hjem.

 

Motorsport-avvikerne, anti-sosiale fotball fans og alle andre former for mentalt tilbakestående, seksuell- og sosialavvikere har fått innpass i Norske hjem på TV, vi skyttere må slutte og leke med oss selv i en krok, og reklamere og beskytte sporten og hobbyen vår-

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vi har vel nok av pistolgrener som kan bli underholdning, SWS og Praktisk burde ihvertfall inneholde nok 'originaler' og action til og fascinere de som ser LS.

 

Ett 'LS-Pistol' er noe som ikke bør forbli bare en ide\våt drømm for oss som skyter pistol, skal pistolskyting overleve som sport så må den gjøres noe mer akseptert og kjent rundt om i Norske hjem.

 

Exactly my point.

 

Pluss muligheter for sponsorinntekter, sml. DFS, utrolig at man kan bli sponset for de greia der! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...