Jump to content

Skytesimulator og laserpatron


wolfen

Recommended Posts

Hei

Noen som har testet skytesimulator og laserpatron.

Ser at det er kommet endel nytt siden sist jeg googlet temaet.

Det som ser veldig intr ut og er gratis er ett program som heter shootoff.

Der kan en bruke flere typer laserpatron som sender ved anslag av hammer.

 

http://shootoffapp.com/

 

Noen som har testet dette og kan anbefale en laserpatron ?

 

Feltløype kan man sette opp her og det fine er at man kan sette dette opp på forskjellige avstander.

Link to comment
Share on other sites

Shootoff anbefaler svenskproduserte Laser Ammo så de er det vel verdt og sjekke ut.. Prisen er overhode ikke avskrekkende så dette skal prøves. Litt kjipt at det er et relativt begrenset utvalg av kaliber adaptere men det er jo ikke noen heksekunst å lage dette selv.

 

Er det noen som har prøvd denne softwaren?

Link to comment
Share on other sites

Har shootoff og laser ammo med 3006 adapter.

 

Shootoff app

Litt dillete å måtte laste ned java for å kjøre appen, men sånn er det nå med gratis saker.

Jeg har bare kjapt testet med webkamera på laptopen og default mode som automatisk begynner å logge et hvert blink den ser.

Satte en stol ved en vegg, plasserte laptop på stol med kamera mot vegg, startet programmet og så var det bare å dra i gang med laseren mot et siktepunkt på veggen.

Hvert skudd blir logget, og ved å klikke i loggen så blir akkuratt det skuddet uthevet slik at man kan enkelt plukke det ut fra en evt fet samling.

Har ikke testet med andre modus da basemodus holder for meg for det jeg trener på nå, men det virker relativt enkelt å herje rundt med ulike blinker ol.

Mao kjapt å komme i gang med noe som funker godt nok.

Programmet vil gi melding hvis det er for mye lys eller andre lysglimt som kan tolkes til å være en laserpuls slik at du kjapt kan justere kameravinkel eller anna belysning som gir falske treff.

Ikke noen fænsi ui, men som sagt svært enkel å komme i gang og å justere inn, så da får det heller se litt nittitall ut så lenge det er såpass lett & enkelt å bruke.

 

Laser ammo

Manual anbefaler å fjerne batteri etter hver treningsøkt. Føles litt bleh til å begynne med, men så skjønner fingrene hvordan det hele henger sammen og det går på nullkommaniks å montere sammen batteri, laser og adapter. Anbefaler å ha en liten pose/eske å ha alle delene i, eller det lille settet som selges, da det blir noen små deler som lett kan trille bort når alt er demontert etter endt trening.

"Tennhetta" (bryteren for laseren) er noe følsom slik at hvis jeg har nettopp tatt et avtrekk med min blaser r8 så hender det av og til at det kommer noen ekstra blink etter en stund hvis jeg lar sluttstykke forbli i fremre posisjon. Men det er ikke verre enn å bare la sluttstykke stå i bakre posisjon mellom hver økt akkurat som på skytebanen så slipper man unna det lille problemet.

 

Funker slik som vist i reklamen, det er bare å kjøre på med ladegrep da "patronen" ikke har krave/hylsehals og forblir i kammer helt til du lett dunker den ut med en pussestang.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testet Laser Ammo, Laser Shot og Milo Range forrige uke.

 

Milo Range er desidert tøffest, men virker dyr (har ikke kontroll på priser fra noen av dem). Brukte rekylsett til skarpe våpen, men har også egne simulatorer av rifler, pistoler og hagle. Så ikke så mange av banene deres. Den jeg så virket bra.

 

Laser Shot hadde kurant programvare (ift dynamisk), men krever egne simulatorvåpen. Pistolene deres er shait.

 

Laser Ammo koster ikke alltid verden, de sa man kom langt med noen hundre dollar. De jeg testet trigges av rekylbevegelse, og var montert på elektrisk airsoftgun (M4) og gassdrevet asg pistol (med liten lasesender montert på rail) samt egen simulatorpistol. Programvaren var dårligere enn Laser Shot (igjen ift dynamisk; feks måtte poppere skytes to ganger...), men lasersenderen kan fungere med feks Laser Shot programvare.

 

Jeg ville gått for Laser Ammo lasersender, asg etter eget ønske og Laser Shot programvare. Med mindre penger ikke var noe problem; da hadde det blitt Milo Range.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...

Fikk laserunit og adaptere til 8x57 og hagle cal 20 i dag. Har ikke rukket å få prøvd de med software ennå men har lekt litt i kjelleren. Rifla fungerte utmerket. Måtte naturlig nok ta en del klikk opp men med ASV på tilsvarende 330m så satt laseren midt i lysbryteren 10m unna. Cal 20 adapteret er tiltenkt trening med drilling. Får ikke tak i adapter til rifleløpet men ettersom snellerten også virker på det ene hagleløpet kan jeg bruke cal 20 adapteret. Her var treffpunkt langt ute. Roterte adapteret og fikk stor endring i treffpunkt. Usikker på om det er kammeret som er skjevt eller om det er selve adapteret. Uansett, fint til trening så lenge en tenker samling og ikke treffpunkt. I den virkelige verden lander rifleskuddene der de skal så lenge jeg gjør jobben riktig.

 

Er på vei ut i sjøen så rekker ikke å teste med shootoff før om noen uker.

Link to comment
Share on other sites

Fikk utsatt jobbingen så her kommer en liten oppdatering.

 

Laser-ammo i rifla treffer ikke midt i slik tidligere rapportert. Første forsøket var nok en liten tilfeldighet. Etter mer testing ser jeg at skuddplassering endrer seg ganske mye når en dreier på patronen. Litt irriterende men ikke veldig viktig, det er tross alt avtrekk og samling det trenes på, ikke treffpunkt. Ser dog at det er en egen kalibreringsfunksjon i shootoff hvor en kan korrigere lasere som treffer feil/skjevt. Dette krever dog at man bruker en projektor.

 

Selve laseruniten hadde en liten bug. Usikker på om det er en bug i min unit, om det skyldes måten jeg bruker den på eller om det er en generell bug som disse unitene sliter med. Oppdaget først at laseren lå og blinket fordi da jeg la fra meg rifla med nedspent sluttstykke (tennål i fremre posisjon). Tok ladegrep og oppdaget at laseren ikke virket. Plukket ut og demonterte, tok ut batteri og monterte på nytt. Fortsatt helt dødt. Tenkte at jeg hadde satt i batteriet feil vei og snudde dette. Dødt. Snudde batteriet tilbake så virket den igjen. Skjøt tre "skudd" så døde den igjen. Ut med batteri og inn igjen. Nada. Ut med batteri, snu dette, montere batteriet feil vei, ut med batteri og så montere med batteriet riktig vei. Skyt 10-12 skudd, får problemer med shootoff og glemmer at sluttstukket er spent ned. Blinking fra rifla før laseren tar kvelden. Kjører snu rutinen på batteriet og alt bra. Aner ikke hvorfor batteriet må innom feil vei før ting virker igjen men får ihvertfall ikke liv i laseren ved bare å ta ut og sette i batteriet på vanlig måte.

 

Så til shootoff. Førsteinntrykket er at denne softwaren er utrolig irriterende. Slet med at bildet fra kameraet frøs. De gangene det virket opplevde jeg ofte at enkelte skudd ikke ble registrert. Det kan muligens være at enten webkameraet mitt er for dårlig eller at det var for lyst i rommet. Skal prøve med annet kamera og under andre forhold. Hvis dette skulle vise seg å løse problemene så er softwaren bra såfremt en ikke har for høye ambisjoner om fancy funksjonalitet.

 

Alt i alt så tenker jeg at det er et potensiale her men førsteinntrykket er litt skuffende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jjrckd, takk for en god beskrivelse!

 

Jeg vurdere selv Shootoff og Laser-Ammo til min 30-06 jaktrifle. Om jeg forstår deg rett så får du en del endring i treffpunkt når du tar inn og ut laser-dingsen om den ikke er rotert i samme posisjon hver gang. Det jeg lurer på er hvor mye treffpunkt endring du får mellom hvert skudd når den først er satt inn installert og siktet er "innskutt"? Om laser-dingsen beveger seg litt underveis, spesielt ved heving og senking av bolten så får en gjerne en liten treffpunktendring?

Har du testet å "benke" riflen og ha litt avstand til blinken for å se hvor stor spredning du får?

 

Jeg tenkte uansett å kjøpe et eget salong kikkertsikte, type 2-7 forstørrelse med parallax justering ned til 10 m som jeg setter på når jeg bruker dette hjemme, og så setter jeg på originalsiktet når jeg drar på skytebanen. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått prøvd nok til å ha konkludert men basert på det lille jeg har sett så virker det ikke som om treffpunkt endrer seg ved ladegrep. Jeg skjøt forøvrig kun stående og knestående så det kan hende at jeg ville hatt en annen oppfatning hvis jeg hadde testet liggende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Måtte jo teste dette så fikk tak i en gammel prosjektor, laserammo og webcam så var man igang. Syns det ble en bra løsning. Skyter på 6.3 meter. Etter kalibreringen som er automatisk mot et utsrevet a4 sjakk mønster kan man jo også simulere "virkelige" avstander. Bruker det til å øve stående skyting. Har laget meg en reinsfigur og deretter plassert en blink med poeng inni med 30cm omkrets. Så får man se om det hjelper når man kommer ut på banen :-)

 

Brukte litt tid på kamerainnstillinger før jeg fikk deteksjon av laseren. Må også justere noen klikk etter oppstart og kalibrering, men det er fort gjort. Trenger ikke gjøre justeringer underveis når man først er i gang. Zeiss V4 1-4 og den fungerer så langt bra. Må være rask til å løfte bolten etter skudd eller så henger laserammoen seg opp. Da må æ ut med batteriet og snu det før jeg monterer det sammen igjen. Går fint så lenge en er klar over det. Så til ca 1500kr er det en billig løsning for innetrening i alle fall.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...