Dato/klokkeslett: 17 Jan 2017, 11:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 159 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 22:10 
Avlogget

Faktorkrav og svakhåndsskyting. Så kan skytteren velge hva slags skjefter en velger.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 22:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Tommy
Siden vi først skal gå litt drastisk til verks, kan vi ikke innføre rifle også? :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 22:11 
Avlogget
Kammeråndvinner 2013 - Skribent
Brukerens avatar

Sitat:
kan vi ikke innføre rifle også?

Med svak hånd, eller begge ;)

K

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 22:23 
Avlogget

For å mimre litt. Husker fatter bannet høyt og lenge da 32 ble "godkjent" som grov. Et jæxxla drittkaliber i følge han og flere gamlinger i samme klubben.
Husker ikke årstallet, jeg var bare en liten kruttlapp da. Skyting dengang foregikk med Kjellerluger og P38.

Tilbake til nåtid. La oss fortsatt ha 6, gi beng i hva slags fasong folk har på skaftet sitt.
Dårligste hånd er borte, la det bli med det.
Jeg er av de som ønsker kortere tider og større skiver. Rekker å gjøre mindre feil når klokka går fort :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 22:26 
Avlogget

Jakt? ..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 04 Nov 2016, 22:28 
Avlogget
Brukerens avatar

M67 skrev:
Sitat:
kan vi ikke innføre rifle også?

Med svak hånd, eller begge ;)

K

Fra hofta, min gode mann, fra hofta :lol:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 05 Nov 2016, 03:19 
Avlogget

6 skudd bør det være, argumenter med vanskelig å lade matchpistoler eller at 5 skudd passer så godt I forhold til ammoeska er hjernedøde argumenter.
16,6% mindre morro blir det og. Hvilket skjefte som sitter på en grov eller finpistol, klarer ikke å hisse meg opp over anatomiske grep. Faktorkrav I grov/revolver? Nei, enda større fordel for de som har tunge matchvåpen. Men uansett lang/kort skytetid-små eller store blinker, resultatlista blir ikke forandret likevel selv om endel liker å tro det. Utfordringen er å sette morsomme løyper, blir mer og mer "Norgesfeltløyper" å se, Norgesfelt er et bra tiltak men savner flere hold og mer variasjon I skytetidene I de vanlige feltløypene, går ofte I 10 og 12sek.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 05 Nov 2016, 06:40 
Avlogget

West4658: Poenget mitt var at ikke all utvikling er god utvikling!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 05 Nov 2016, 09:26 
Avlogget

Ser at noen blander inn klær og sågar rifle inn i tråden, men det er vel ikke det fagkomite pistol har satt opp i møteplanen. Har de sluppet opp for argumenter eller føler de seg tråkket på tærne (gortexsko)? :lol: :lol:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 05 Nov 2016, 17:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvem som legger premissene skal være usagt, men det er ikke noen hemmelighet at det er en fordel å skyte med et bedre våpen UANSETT om blinkene er store eller små. Og ikke minst må man trene for å bli god. Dersom man bruker mer energi på trening og mindre på krangling vil dette lønne seg over tid.

Når det gjelder små eller store blinker, korte eller lange avstander og korte eller lange skytetider så er det opp til oss som er aktive i klubbene. Vi som lager løypene kan lage de løypene vi ønsker. Dere som ikke lager løypene kan engasjere dere og prøve å påvirke hvilke løyper som settes i klubbene deres. Ta det opp på et medlemsmøte. Ta ansvar og ta verv i klubben. Det er slik man påvirker.

Jeg kan syte så mye jeg bare vil om frimerker her på Kammeret uten at det hjelper. Det som hjalp var at jeg ga uttrykk for mine meninger i klubben min og tilbød meg å lage feltløype. The rest is history...

Og når det gjelder militærfelt: Vår feltløype kan vinnes med Glock! Kan deres?

Gleden over å treffe varer lengre enn gleden over et høyt smell!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 05 Nov 2016, 18:00 
Avlogget

Det kommer av på hvem sine hender som holder i Glocken.
Dere kan slappe av. Det ble et betydelig flertall for 6 skudd.

Jeg tror at det eneste som nå kan endre dette er at både Sverige og Danmark blir enige om å ha 5 skudd. Da kan spørsmålet komme opp igjen.

Sist endret av nhd den 07 Nov 2016, 10:34, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 05 Nov 2016, 19:26 
Avlogget

Bra sagt Domino om folk må engasjere seg i klubben sin å påvirke oppsett av løyper.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 05 Nov 2016, 23:37 
Avlogget

bra vi fortsetter med 6. Ny tråd med hvordan ei feltløype bør være?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Nov 2016, 01:32 
Avlogget

Ekte navn: Johan
Med 6 skudd får vi en mer variert løype.

Som det allerede er nevnt, hvis man ikke kan lade våpenet med 6 skudd eller ikke overholder sikkerheten med våpenet ved lading av 6 skudd har man valgt feil våpen.

Synes man for mange fyller løypene i SP med de der jæv..... Xessene (jada, jeg har en selv) får man helt enkelt lage vanskeligere løyper, legg inn noen standplasser med poengtelling på en eller flere skiver, bruk innersoner og se til å ha flere bevegelige skiver. Skiver som snus vekk/frem kan variere og gjøre løypene betraktelig vanskligere da skytterne kan styres i valg av skiver som skytes, når.
Plakatskytingen som det ofte er i dag, er ikke ønskelig.

Få tilbake svak hånd, kortere skytetider og større skiver så blir det også litt vanskeligere.
Det finnes så mye man kan gjøre hvis man mener at det er for enkelt for sP skytterne å skyte fult.

Videre, må vinneren alltid skyte fullt? Nei, sier jeg.

La felt være felt, eller bli felt igjen, la det være forskjell på felt og bane og la SP være annerledes enn vanlig felt.

Dette er det vi aktive feltskyttere i Halden PK har vært enige i, når vi har diskutert dette på treningene de siste gangene.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Nov 2016, 06:37 
Avlogget

Det som burde bekymre feltskytterne, er at en ikke har arrangør av NM i 2017.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Nov 2016, 08:42 
Avlogget

Følgende endringer ville jeg ønske meg i felt.

Det burde vært forbut å bære pistol i hånden mellom standplasser. Påby hylster / veske eller liggende.
Selv med plugg så er det fortsatt folk som vingler rundt med dem.

Bortvisning av folk som vingler og veier med våpene, har fingerne inni avtreksbøylen før det er sagt ild, slik som i DNNS.
Enten for runden eller for dagen.

Magnum er flott, men send dem ut på egne lag, så langt det er mulig.
Si f.eks. at hvert 4-5-6 lag er et magnumlag.
Det sparer en del tid i løypa, og gjør at flere kan gå flere runder.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Nov 2016, 08:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Det er allerede forbudt å bære våpen i handa i feltløypa. Sjekk pkt. 8.25.2.7 i reglementet.

Gleden over å treffe varer lengre enn gleden over et høyt smell!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Nov 2016, 10:35 
Avlogget

Tilgi meg om dette er høl i huet (jeg skyter ikke felt, kun dynamisk), men hva med 5 skudd for fin og grov, og 10 skudd (to på hver skive) for militær og andre "ordentlige" klasser? Da trenger man ikke endre på øvelsene for de forskjellige klassene, kun veksle mellom single og double-tap.

Støtter ellers Jonah-Hex sitt forslag om innføring av sikkerhetsrutiner på linje med IPSC - våpen i hylster utenom standplass, lading av mag skjer på egen tid, kombinering av magasin og våpen skjer kun etter kommando er gitt. Føler meg mye tryggere på IPSC konkurranser enn jeg gjorde de få gangene jeg var med på feltskyting.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Nov 2016, 12:24 
Avlogget

Når var du på feltstemne sist?
Om du leste forrige posten til Domino, ser du at våpen skal pakkes ned eller hylstres imellom standplasser.
Magasin skal ikkje fylles før kommando "fyll magasin eller tønne" er gitt og magasin skal ikkje settes i våpen før kommando lading.

Kan godt være at du føler deg tryggere på eit dynamisk stemne, men det må da skyldes manglende etterleving av reglene i felt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Nov 2016, 13:59 
Avlogget

Har skrevet om sikkerhetsforskjellene på dynamisk og felt før.

Enig PraktiskCTR, jeg og har alltid følt meg mye tryggere i dynamisk en felt, virker som folk tar sikkerhet mye mer alvorlig, men der blir du disket for resten av stevne hvis du gjør feil. På felt så får du kjeft, tilsnakk. Jeg har aldri hørt om noen som har blitt bortvist fra et felt stevne for mangel på sikkerhet.

Speed loade og ferdig ladede magasiner og egene magnum lag, vil minske tiden gjennom løypa.
Min egen erfaring på den banen jeg skytter mest på er at etter magnum kom (og jeg har også skutt det), så økte rundetiden med ca. 30 min.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 08 Nov 2016, 17:35 
Avlogget

Gorbag skrev:
Når var du på feltstemne sist?

Det er mange år siden ;)

Gorbag skrev:
Kan godt være at du føler deg tryggere på eit dynamisk stemne, men det må da skyldes manglende etterleving av reglene i felt.

Super off topic dette her, men: nja, både og. En del av de jeg har møtt som skyter felt virker rimelig ukjent med "trigger discipline", og veiving av pistoler både her og der.

Personlig tror jeg det har å gjøre med at man har fingern på avtrekkern før man skal skyte, altså mens våpenet hviler vekk fra skiva. Det gjør at en del blir vandt til at det er der fingern hører hjemme, uansett hva man holder på med, hvilket er litt uheldig. Kombinert med at man alltid skyter de skuddene man har ladet i våpenet, så blir det etterhvert til at fingern på avtrekkern ikke nødvendigvis forbindes med frykt for at våpenet skal gå av, fordi det ofte er tomt.

Selvsagt er langt på vei de fleste flinke til å holde orden på ting, men systemet er ikke lagt opp til like streng kontroll av skytteren (flere skyter på en gang) og heller ikke like strenge sanksjoner dersom vedkommende gjør noe usikkert (av det jeg så ble ingenting av det lagt merke til, og alle feilene ville resultert i avsluttet stevne i IPSC). Det var nok til å drive meg mot IPSC, men det er mange mange år siden, så det kan tenkes ting er blitt bedre :)

Edit: Tenker å prøve meg på felt igjen til våren, så får jeg se selv :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 14 Nov 2016, 23:04 
Avlogget

Lærte et nytt triks her om dagen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 14 Nov 2016, 23:14 
Avlogget
Administrator
Brukerens avatar

Hehe life hacks!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 14 Nov 2016, 23:31 
Avlogget
Brukerens avatar

West4658 skrev:
Går du fortsatt i vadmel selv om vi har hatt Gore-Tex i mange år?
Utvikling er en del av naturen

Tweed... :mrgreen:

"If duty calls me, I will go - to stand and face another foe"
Over the hills and far away, John Thams...

KammerGoogle

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 15 Nov 2016, 09:49 
Avlogget

lpm skrev:
Lærte et nytt triks her om dagen:

I noen magasiner funker dette, i andre funker det ikke. Var hos børselars og skulle hente min splitter nye pardini og der den ansatte skrøyt av hvor enkelt det var å få 6 skudd i .22 magasinet og det var egentlig bare pølsefingre og uduglighet som gjorde at folk ikke fikk det til.. så skulle han prøve det selv i mine magasiner.. samme teknikk som vises i videoen.. og en del brute force måtte til før han gav opp når det ble stor dump i patronen under.. snudde seg til kollegaen sin og sa med halen mellom beina .. "blir bare trangere og trangere disse pardini-magasinene". Måtte til børsemakeren for å få klipt fjæra.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 18:49 
Avlogget

Da blir det 5 skudd i fin og grov:
http://www.skyting.no/2017/01/06/endringer-i-pistolreglene-2017/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 18:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Feigt synes nå jeg. Men på den andre siden så gjør det meg ikke noe å bare måtte sprette opp ei pakke for en runde med finfelt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 18:54 
Avlogget
Moderator

Ekte navn: Øystein Tvedten
lpm skrev:

Nå blir jeg relativt forbanna. Det var enormt flertall på fagkomitekonferansen mot dette forslaget. At fagkomiteen så totalt overkjører det resultatet de fikk er sykt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 19:12 
Pålogget
Brukerens avatar

Hva pokker skal man med en konferanse dersom fagkomiteen kjører sitt forhåndsbestemte løp uansett ?
Dette minner mest om en skinnprosess i mine øyne.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 19:13 
Avlogget

Noen som kjenner begrunnelsen til dette ? Hva er poenget med å tromme sammen til en konferanse dersom majoriteten av de som faktisk holder på med dette er i mot ?

Dersom motstanden var så stor som det gis uttrykk for på konferansen bør alle klubber kjenne sin besøkelsestid og overse regelen og kjøre på med 6-skudd som normalt :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 19:32 
Avlogget

Helt greit for meg. 5 eller 6 skudd orker jeg ikke å bruke mye energi på. Et greit kompromiss.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 19:42 
Avlogget

Hvilke konsekvenser får dette for stagedesign?

Bør man senke skytetiden eller gjøre blinkene mindre? I så fall blir det vanskeligere for f.eks. militær, men det gjør kanskje ikke noe?

Om samme tider, blinker og avstander beholdes, kommer ikke da "alle" til å fylle i fin og grov når man får bedre tid per skudd og færre sjanser til å drite seg ut?

Bør det være forskjellige tider for 5- og 6-skuddsøvelsene?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 19:44 
Pålogget
Brukerens avatar

@nhd:
Et kompromiss er å møtes sånn omtrent på halvveien.
Hvordan mener du dette ble et greit kompromiss ?
Vi har ikke 5 1/2 skudd...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 19:54 
Avlogget

Dette kommer til å bli morro ute i felten.. Først skal fin og grov skyte 5 skudd på sin tilmålte tid.. så skal disse trekke tilbake.. og militærgutta skal fram og skyte med 6 skudd på sin tilmålte tid.. også må vi ikke glemme magnumgutta som til slutt skal fram med 9 tommerne sine og et hav av tid. Bare å pakke snippsekken med termos og dugelig med proviant.. for dette kommer til å ta tid :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 20:00 
Avlogget

Et kompromiss kan også være 5 skudd i to øvelser og 6 skudd i to øvelser :-)

Tiden fikser en ved å sende ut egne lag med fin/grov og egne lag med mil/rev. Ikke verre enn å ha egne lag med SP+SR og egne lag med MAG1+2. Alt ordner seg om folk er positive :-)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 20:06 
Pålogget
Brukerens avatar

Uansett en skinnprosess et østblokkland verdig :x

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 20:14 
Avlogget

@ El Gringo: Helt enig i at det ikke har vært en bra prosess. Unødvendig å ta dette for tredje gang på konferansen om en uansett har bestemt seg på forhånd. Dette er vel bare en av flere svakheter en har sett i det siste. Jeg tror den omorganisering som er meldt er helt nødvendig. Jeg håper det velges inn ressurspersoner med ledererfaring på høyt nivå fra arbeidslivet enten det er privat eller offentlig.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 21:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Enig at dette har vært en alt annet en bra prosess, som vi nå må leve med. Det som kan gjøres for å kopensere for ett skudd mindre, er å sette opp mindre skivesett til F/G eller at F/G må skyte innersoner for å få treff. Det finnes feltfigurer med mer enn en sone.........
Bra at det fortsatt er 6 skudd i M/R

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 21:10 
Pålogget
Brukerens avatar

Er vi nødt til å leve med dette, eller har vi en mulighet til å påklage avgjørelsen ?
Er alle spilleregler fulgt i prosessen ?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 06 Jan 2017, 21:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Kommer til å bli et salig rot.

Det vil bli som før med blandede lag, arrangør gidder ikke å ha mer enn Mag1/2 med egne skytetider, og for at det skal gå smidig for seg så vil ei feltløype være slik som dette fremover:

A. Som før, normal vanskelighetsgrad for MR og SPSR. FG vil bli altfor enkelt og de som vil vinne (på inner-x) er de som har en matchpistol som koster det samme som en grei bruktbil og som ikke er konstruert for feltskyting i det hele tatt, men til VM-programmene.

B. Løypa blir tilpasset normal vanskelighetsgrad for FG (slik 9 av 10 løyper blir laget). MR og muligens SPSR vil bli vesentlig vanskeligere.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 159 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Jeffery, skaar og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support