Jump to content

Synstest - Pistol


wolfen

Recommended Posts

Jeg gjorde en avtale med optikeren om å ha med pistolen. Så prøve han forskjellige styrker, til jeg fant den som ga meg ønsket fokus. Jeg er kjempefornøyd med de brillene, og resultatene fikk et løft. Det er du som skal se med brillene, derfor er optiker ikke bedre en de tilbakemeldingene han får fra deg.

Link to comment
Share on other sites

Bruker specsavers... billige og FULT brukbare glass til skytebrillene mine! Har bytta glass fleire gongar, prøvd meg fram til det som passa meg. Det som stod i litraturen om briller og pistolskyting (-0,7?? mindre en den faktiske styrke på dine briller?) stemde ikkje hos meg... enda på -0,25 ned i forhold til "normal" brilla mi.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke annet enn en vanlig optiker, det er ikke noe spesielt med skyting i så måte. Forklar hva du vil se skarpt, så ordner de resten. Å ta med våpenen for en test kan jo være en god ide, men jeg ville spurt om det var greit på forhånd.

 

Har nettopp kjøpt briller på Specsavers tilpasset skyting, men ikke prøvd dem ennå. Det er ordinære glass med antirefleksbehandling i en vanlig innfatning.

Link to comment
Share on other sites

En synstest klarer nok de fleste optikere, men når det gjelder valg av skytebriller og ikke minst valg av styrke i glass så ville jeg tatt kontakt med Jan Brekke i Arendal.

 

 

Han er mindre god på å forstå briller til pistolskyttere :!:

 

Forskjell på å tilpasse til et diopter inntil øyet og et åpent pistolsikte ca 85cm fra øyet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Husk også å ta hensyn til normal stilling på hodet. Har selv hodet noe bøyd fremover når jeg skyter tohånds slik at jeg ser noe høyere opp i brilleglasset enn når jeg leser/kjører bil. Dette kan optikeren ta høyde for.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest engang i tiden at det er endel optikere som ikke forstår dette med briller til skyttere og spesielt pistolskyttere.

det være seg hvordan glasset skal være hvis du bruker vanlige briller eller de runde skytebrillene, har du skjev hornhinne så er det enda viktigere hvordan glasset er og hvordan det sitter på brillen.

 

Jeg fikk tips engang om par optikere som kunne dette med briller til skyttere, pistol som gevær men klarer ikke å huske navnet.

 

Mener det var en optiker utenfor oslo og visstnok en ved trondheim...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...