Jump to content

.44 magnum amunisjon


MrDeagle

Recommended Posts

Jeg kan egentlig garantere deg at all kommersiell kjøpt ammo til Desert Eagle kan du fint bruke uten å være redd for at den er for kraftig. Problemet er heller den andre veien, at det kan bli for svakt. Dette gjelder spesielt for .357-versjonene, men vil tippe det samme gjelder for .44-versjonene også.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe-ammo går fint bare du passer på at de ikke har åpen rumpe på kulene. Da får du bly i gass-systemet og masse problemer.

Er en tråd her på forumet om kuletyper, bare søk på Desert Eagle.

 

Og problemet er nesten alltid for svak ammo i .44 magmum, så lader man selv må man ofte ha maks-ladning for å unngå feilfunksjonering. :)

Anbefaler å lade selv om du kan da kjøpe ammo nå er på over 5,50kr smellen om man ikke får noen spesial deal et sted. Kjøper man en pakke på 50 kan dette koste 7-8kr per stk. noen steder. Med Frontier kuler kan du få hjemmelada ned mot 2 til 2,50.- per stk.

Link to comment
Share on other sites

Perfekt, tusen takk. Ja bly liker den ikke så den feilen gjorde jeg bare en gang :lol:

Ser en del snakker om at det er mye problemer med VII, min har jeg skutt med i sikkert 10 år og sikkert 1500-2000 skudd med og opplever egentlig aldri noe problemer, har kanskje skjedd 10 ganger at en hylse har kommet i klemm ( antar svak ammo )

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å lade selv om du kan da kjøpe ammo nå er på over 5,50kr smellen om man ikke får noen spesial deal et sted. Kjøper man en pakke på 50 kan dette koste 7-8kr per stk. noen steder. Med Frontier kuler kan du få hjemmelada ned mot 2 til 2,50.- per stk.

 

 

Jeg har tenkt på hjemmeladning, har brukt ganske hefftige summer på ammo, Må bare få fingeren ut å lære meg dette. Trodde ikke det var så mye å spare, er dette noe alle klarer å gjøre eller? litt redd for at det skal si bang når man lager ammo

Link to comment
Share on other sites

All håndvåpenammo (utenom 9mm) er det mye penger å spare på ved å lade selv, spesielt "magnum"-kalibre.

 

Anbefaler deg å skaffe en bok om lading, gjerne "Ladeboken" siden den er på norsk. Jeg har ladd flerfoldige tusen patroner i mange forskjellige kalibre og det har fremdeles ikke sagt bang før det skal si bang :)

 

.44Mag sammen med N110-krutt er ganske så trygt som nybegynnerkaliber å skulle lade, spesielt når det er til en Desert Eagle.

Link to comment
Share on other sites

............Kjøper man en pakke på 50 kan dette koste 7-8kr per stk. noen steder. Med Frontier kuler kan du få hjemmelada ned mot 2 til 2,50.- per stk.

Med hjemmeladet så vil den første patrona koste:

- Prisen for Hjemmelader utstyret (mellom 3.000-10.000 kr)

- Råvarer som krutt, kuler og hetter

- At du allerede har kjøpt patroner og skutt så du har hylser til kanskje 5-8 kr pr.stk.

 

Så la oss si at den første patrona koster 10.000 kr, og deretter så kryper det nedover slik at når

bestparelsen pr. skudd har nedbetalt utstyret, så begynner det å bli billigt. Så har du skutt

1500-2000 skudd dem siste 10 åra, så er det omtrent den samme kostnaden som du skal bruke for

å invistere i utstyr og da er det bare og regne hvor mange år du vil bruke før du begynner å se

noe som helst gevinst på lading.....og du skyter kanskje 1000 skudd bare for å finne ut hva

ladning du skal bruke med endeløst kjøp av ymse kuler og krutt.

 

Må bare si det så man ikke glemmer det.............

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det er jo en investering om du starter fra scratch. Men har du først ladeutstyret kan du lade flere kaliber.

 

Jeg startet scratch med .45 ACP for noen år tilbake og har først nå gått ca. i null da jeg ikke har skutt like mye .45 som tidligere.

Men .45 ammo har gått opp i pris samtidig. Siste partiet jeg kjøpte kosta 3,50 for en kasse på 1000 og nå ligger de på ca. 5,00.-

 

 

Har du allerede Dillon trenger du bare dier og eventuelt et konverterings-sett (ca 2000 sammenlagt). Har du en enstasjonspresse kan du sannsynligvis klare deg med nye dier (1100 ish).

 

Men selvfølgelig, om du kun skal lade .44 magnum eller et annet kaliber som du skyter lite av er det ikke vits. Da blir det mer styr og kostnad enn det er verd.

Din egen tid er heller ikke gratis. Har man barn er en den et premium!

 

Personlig snuser jeg nå på å kjøpe kulemater til min Dillon 650 for å lade 9mm major :smile:

Må bare pelle opp nok hylser så jeg har noe å lade i.

Link to comment
Share on other sites

Så la oss si at den første patrona koster 10.000 kr

 

Det var vel litt drøyt? Vedkommande har jo kjøpt ammo ei stund, så vi må anta at han har hylser. Ladeutstyr treng ikkje vere dyrt, sjølv ladar eg 44 Magnum på ei Lee Turret som eg kjøpte brukt av ein her på kammeret for ein 500-lapp. Så investerte eg ytterlegare ein tusing i kruttmål (autodisk med justerbar "disk"), diesett og ei elektronisk vekt (eBay). Med dei ammoprisane den lokale sjappa opererer med var dette fort inntent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt på hjemmeladning, har brukt ganske hefftige summer på ammo, Må bare få fingeren ut å lære meg dette. Trodde ikke det var så mye å spare, er dette noe alle klarer å gjøre eller? litt redd for at det skal si bang når man lager ammo

 

Til meir du leser om heimelading til skumlare (og dyrare) framstår det :) Mitt tips er å berre komme i gang. Det er ikkje komplisert å lade 44 magnum. Lader du med N110 og normale kulevekter er det tilnærma umulig å stappe i nok krutt til at det blir farleg også. Det som er mest fiklete i starten er å få satt kula til riktig dybde (altså få rett totallengde på den ferdige patrona), og få ein passande krymp. Totallengde finn du i ladedataene for den kula du brukar, sett deg inn i korleis pressa og diene fungerer og juster isetterdia til korrekt dybde. Elles er det berre å vere nøye og følge med på kva du gjer.

Link to comment
Share on other sites

Så la oss si at den første patrona koster 10.000 kr

 

Det var vel litt drøyt? Vedkommande har jo kjøpt ammo ei stund, så vi må anta at han har hylser. Ladeutstyr treng ikkje vere dyrt............

 

Skyter man revolver så er hylser godt ivaretatt. Skyter man DE, så må man plukke dem, så

endel svinn blir det jo. Men uansett om man har hylser eller ikke... vist man invisterer i et

ladeutstyr så er prisen på første patron ikke noe mindre en invisteringen på utstyret + råvarer.

 

Det at ting 'ikke behøver' å vere dyrt er unntaket og ikke regelen. Som regel starter man

med å innvistere i billigt, for å så oppdage at det renner på med mere ræl man må ha underveis.

Tilslutt så skjønner man at man kunne kjøpt et dyrere utstyr med en gang, og så er baletten igang

med å selge det gamle og starte på nytt. Å lade til Pistol på en Turret presse motiverer ikke

til noe mengdeskyting iallefall selv om det er fullt muligt å gjøre.....men ja...Lee turret pressa

står der til 1900+dier til 700+kruttmål til 600+kruttvekt til 200+ymse ++++++++++.

Men i rettferdighetens navn skal jeg si at Turret pressa er grei å ha og den kvitter jeg ikke med.

Den er sikkert som banken, men ikke til mengdelading.

 

Men så kommer neste hue og sier at man kunne kjøpt Lee Pro1000...fix fedig til å dra i spaken liksom.

Da er man virkelig ute å kjører, for etter å ha brukt mere tid på hetteproblemer en å få ferdige

patroner + å oppdage at man helst burde hatt en die til så er man på point of no return og må bare invistere i mere for å komme videre......

 

Kunne kjøpt ferdig ammo i årevis for beløpet man har brukt på ladeutstyr bare fordi man startet

med 'det billige' og med innstilling at det 'behøver ikke vere dyrt'. Det er det dyreste man noen

gang gjør.

 

Men tilslutt så finner man stilen og glemmer kostnadene, og så engang i fremtiden så blir

det lønnsomt......da først kan man lokke andre inn i samme rundansen ved å si at lading

er lønnsomt.

Link to comment
Share on other sites

Det at ting 'ikke behøver' å vere dyrt er unntaket og ikke regelen. Som regel starter man

med å innvistere i billigt, for å så oppdage at det renner på med mere ræl man må ha underveis.

 

Det er forskjell på må ha og "må" ha. Ikkje alle er utstyrsfreaks veit du ;) Eg har framleis berre min Lee Turret, og brukar rundt 20 minutt på å lade dei 50 skota eg treng ta med meg på bana. Treng du større mengder skyt du antageleg såpass mykje at du fort vil spare inn ei Dillon 650 også.

 

til noe mengdeskyting iallefall selv om det er fullt muligt å gjøre.....men ja...Lee turret pressa

står der til 1900+dier til 700+kruttmål til 600+kruttvekt til 200+ymse ++++++++++.

 

Her kjøper ein brukt av utstyrsfreakane som "må" ha nytt ;) Mitt ladeutstyr var innspart etter nokre få hundre skot, og eg ladar framleis med det.

Link to comment
Share on other sites

Javel..........

Da er rådet ditt til trådstarter at han skal vente til det dukker opp noe som er så

billigt at man skrive her inne at det 'ikke behøver å bli dyrt'.

 

Blir som å ha bruk for bil, men må ta taxi til man kommer over en bil som er så billig

at man trygt kan gå til naboen og si at 'JEG betalte bare dette'....og så snakke

om bensinutgiftene etter det og fortelle verden at det er det det koster å kjøre bil.

 

Seriøst.......skal man fortelle folk hva ting koster, så er utgangspunktet hva det koster

å invistere i nytt utstyr. Hva som er muligt å få til for den enkelte på brukt markedet

er fullstendig hinsides uvesentlig og iallefall legge ut om det i all offentlighet og gi

inntrykk av at det er slik verden ser ut for 'alle' som bare begynner med lading.

 

Og ja.......jeg skyter så mye at det ikke funker med en Lee Classic Turret men for lite

til at det vil på kort sikt betale ned en fullrigga dillon 650 med holdere, dier og kruttmål til

4 kalibere. Men som sagt tidligere........en gang i fremtiden så vil kanskje en slik utstyr

pakke vere nedbetalt, men jeg vil aldri finne på å gå ut å si da at enhetsprisen pr.

patron er det folk som 'starter' med lading kan forholde seg til.

 

Dem som driver med dynamisk drar på så mye at det er nødvendigt og blir fort

nedbetalt, men for alle andre så må det vurderes ut fra hvor mye man skyter og hvor

mange kalibere man har behov for. For noen så går nedbetalingen fort, og for andre

kan det ta mange år.

Link to comment
Share on other sites

Da er rådet ditt til trådstarter at han skal vente til det dukker opp noe som er så

billigt at man skrive her inne at det 'ikke behøver å bli dyrt'.

 

Eg seier berre at det er eit alternativ. Ein er ikkje nødt til å bruke 10k på ladeutstyr for å lade sjølv.

 

Blir som å ha bruk for bil, men må ta taxi til man kommer over en bil som er så billig

at man trygt kan gå til naboen og si at 'JEG betalte bare dette'....og så snakke

om bensinutgiftene etter det og fortelle verden at det er det det koster å kjøre bil.

 

Evt å fortelle alle at det ikkje går an å køyre til butikken for å handle melk med noko dårlegare enn ein ny Landcruiser ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at mengden man skyter har veldig mye å si for om man skal starte med hjemmelading.

Hjemmelading kan fort bli en egen hobby ved siden av skytingen med dertil utgifter.

Skyter man lite er det ikke lønnsomt men kan være morro alikevel.

Selv om man skyter mye kan vinninga også gå opp i spinninga da man ofte skyter enda mer fordi "ammo er jo så billig nå" :D

 

Jeg skjøt i mange år med hovedsakelig .22 og 9mm (og litt .45 ved siden) av og klarte meg godt med kjøpe-ammo. Da jeg så begynte å skyte mye .45 og .38 var dette mye dyrere (ca. dobbel pris for kasser på 1000 i forhold til 9mm) og jeg vurderte hjemmelading for billigere ammo.

 

Da jeg ville ha noe solid og mulighet for masseproduksjon falt valget på en Dillon 650 og etter en regnerunde oppdaget jeg at jeg kunne regne med en investering på ca. 13 lapper alt inkludert! (Ikke medregnet kuler, krutt og tennhetter)

Dette la hele prosjeket på is for en lang stund da dette tilsvarte ca. 4 kasser med kjøpe-ammo med prisene den gangen.

 

Siden forbruket at .45 ikke gikk ned (snarere tvert i mot :D ) startet jeg å plukke hylser og legge unna penger. 8 månder senere ble det lademaskineri og jeg har ikke kjøpte en .45 patron siden.

Har også har hatt flere kvelder med kos nede i bua når været er for ille til å gå ut døra og til banen :)

 

Hadde jeg i dag fremdeles hovedsakelig skutt .22 og 9mm (minor) uten å allerede hatt ladeutstyr hadde jeg sannsynligvis bare kjøpt .44 mag ammo til DE-en også og bare tatt den fram for kose/morro-skyting.

Siden jeg har utstyret plukker jeg hylser (kjøpte en kasse ammo når jeg startet) og kjøper dier og konverteringssett når jeg er nesten tom for kjøpe-ammo.

 

Så regne på hva det koster med en kasse ammo i dag (shop rundt da ammo nå kan sendes i posten) og se på hvor lenge den varer.

Regne så på hvor mye du bruker på et år og hvor mye ladeutstyr koster så du har noe å sammenligne med. Du ikke har en progressiv presse (jeg kjenner en som lader 9mm på enstasjons-presse) spesielt om mengden du skyter/lader er lav.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader kun 38/357 og 44 mag, ikke så mye for å spare penger men for å få den puslete feltladningen i 38 og den 357 mag ladningen jeg trenger for å klare faktorkrav i Mag1, 44 lades mest fordi jeg fikk kjøpt dier skammelig billig, kjøpte min Lee Pro1000 brukt og sparte den inn i løpet av få mnd det første året, tror hele utstyret har kostet snaue 2000 kr og første året skjøt jeg over 12 000 skudd i 38 spc samt litt 357 og 44 :)

Link to comment
Share on other sites

Brownells.no selger Lee Turret sett: kr 2 263,-

Brownells.no selger Lee die-sett: kr 497,-

Brownells.no frakt: 160,-

*************************************

Faste kostnader kr 2 920,-

 

Kule (Frontier, Landrø) kr 1,23

Tennhette (Magtech LP, Hjemmelading.no) 0,45

Krutt VV110 25 grains (kr 910/kg = 0,058968/grain) ~1,48/skudd

Antar at han har hylser.

 

Løpende kostnader:

 

kr 3,16/skudd vs 5,90/skudd hos hjemmelading (http://www.hjemmelading.no/handvapen/am ... flat-point)

 

 

Break even: (2920/x) + 3,16 = 5,9

x= 1065 skudd. Etter det koster hjemmeladningene mindre enn kjøpeskuddene.

 

Dette forutsetter at en ikke må kjøpe tomhylser, blir utsatt for enorm prisstigning, eller blir bitt av utstyrsbasillen. Googlet sammen denne infoen rimelig raskt. Finns antakelig både rimeligere komponeneter og rimeligere ferdigammunisjon. Det finnes også rimeligere ladeutstyr, enstasjons, men pistolskyttere har det travelt.

 

Selv Turret vil føles tregt med tiden. Man kan også lete etter brukt, men igjen, pistolskyttere har dårlig tid ;)

 

Når man har ladet 5000 skudd, så er fastkostnaden nede i 60 øre skuddet. Da begynner ammunisjonen å bli merkbart rimeligere enn kjøpe ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...