Jump to content

Er magnumfelt død?


OysteinR

Recommended Posts

... men de er forbeholdt klubbens medlemmer.

 

Det stemmer ikke. BPK sine klubbstevner er åpne for alle, men de kan ikke brukes som klassegrunnlag. Klubbens medlemmer betaler 20,- for disse stevnene, og folk som ikke er medlem betaler 50,-

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver du ikke hvor du bor. men etter hva jeg kan se på terminlista har iallfall alle de tre nordligste kretsene 2-3 stevner i 2016. Kanskje på tide å flytte nordover?

 

Eventuelt engasjere seg mer i egen klubb for å få arrangert flere stevner?

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt engasjere seg mer i egen klubb for å få arrangert flere stevner?

 

Er vel det beste å gjøre for å få opp antallet. Er vel likt over hele fjølen at det er "de samme 4" som står for alle stevner og all dugnad.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle klubber som disponerer bane der det kan skytes magnum

Hva skyter man egentlig i magnum. Er dette det jeg tror, magnum revolver, og lange hold ut mot 200m eller mer, og optiske sikter?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå får jeg sikkert kjeft for ikke å være presis nok, men i magnumfelt skyter de fleste revolver .357M i Magnum 1 og .44M i Magnum 2. Ingen øvelser i NSF skytes med optiske sikter. Ja, hold ut til 200 meter.

 

I NT arrangeres det et par stevner i året, og vi benevner dem kun som 1S (som f.eks stevne 1617035). Hvis det kun er småvåpen, bruker vi 1SPSR og hvis det kun er magnum 1M1M2.

Link to comment
Share on other sites

Nå får jeg sikkert kjeft for ikke å være presis nok, men i magnumfelt skyter de fleste revolver .357M i Magnum 1 og .44M i Magnum 2. Ingen øvelser i NSF skytes med optiske sikter. Ja, hold ut til 200 meter.

Presist nok for meg. Er bare litt forvirra av at de bruker optiske siktemidler, og "rare" stillinger i Magnumfelt i Sverige. Det syns jeg er en interessant gren.

Jeg bare lurte på om magnum felt var det samme som magnum-klassene på vanlige feltstevner, men det var det altså ikke. Jeg er igrunnen ikke ubetydelig forvirret her...

 

Hva er kravene til mål/blinker? Kan en skyte på stålmål? Kommer det noen om man arrangerer et stevne?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare lurte på om magnum felt var det samme som magnum-klassene på vanlige feltstevner, men det var det altså ikke. Jeg er igrunnen ikke ubetydelig forvirret her...

 

Det er det samme som magnumklassene i vanlig felt. I teorien kan man ha egne magnumstevner eller egen magnumløype med lange hold, men i praksis skjer det bare på NM. På vanlige stevner er eneste forskjellen at alt skytes med to hender, lengre skytetider, og at fallfigurer ofte droppes (pga. spinkel konstruksjon).

Link to comment
Share on other sites

K

Som "nhd" nevner, så tenker du sikkert på MS. Metallsiluett ble startet på vinteren i 1979, i regi av SSL og en viktig initivtager (også ansvarlig, samt produsent av de første figuer) var M. Nilsen, fra Drammen. Da vi startet var det skyting på dyrefigurer i stål, på 50, 100, 150 og 200m. Og figurene var så tunge at det nok var en fordel med "hardtrampet" 44 MG. Det kom raskt også våpen med riflepatroner.

 

Det ble etterhvert et eget forbund for aktiviteten. Og i dag er det en rekke kalibere som er tilatt for pistol. Det brukes både enkeltskudds pistoler, revolvere og noen har forsøkt seg med match pistoler i 22 LR klassen. Det skytes på de oprinnelige avstandene, med samme figurer, på forminskede figurer og kortere avstander. Gennerelt er det fri stilling (også med føttene retning figurene), men det er også minst 2 stående fri klasser. Tror det er kun i 2 klasser det er lovlig med optiske sikter. Ellers faste. I noen klasser er det løpslengde opp til 15", ellers er 10" mye brukt.

 

Men det skytes også med rifle, på div anstander. Les mere selv; om klasser, kalibere, skytestillinger, m.m. http://nmfbeta.stillbilde.net/

 

Editt: Kanskje uinteressant, også OT. Men i begynnelsen (under SSL), ble det også snakket om å få til poengskyting (pappskive) på opp til 300m. Men grunnet baneproblemer, ble det aldri noe av. Synd!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker ikke på metallsilhuett. Jeg har sett bilder fra er eller annet stevne, der de skyter på DFS sine feltfigurer, på 50-200m ser det ut som. Med kikkerter, og liggende med løpet på leggen, eller mellom beina og sånt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

eller mellom beina.

Akk ja, en kamerat prøvde det en gang. Liggende på rygg med en 357 mellom bena. Sånn cirka midt mellom lårene, iført shorts.

 

*BLAM*

*AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH*

Link to comment
Share on other sites

Nå sier du ikke hvor i landet du bor, men jeg har nå 8 starter hver i M1 + M2 så langt i år, 7 er approberte. Alle stevnene har vært innenfor 2 timers biltur fra Oslo.

Det ser ut til at jeg vil ende opp med en 15-16 magnumstarter i år, så magnumfelt er ikke død på Østlandet i hvert fall. :)

 

"1S" i terminlista skal normalt bety at det skytes i alle 4 spesialklassene, men alle klubber er dessverre ikke klar over dette.

Link to comment
Share on other sites

Står det kun SP/SR (1FGMRSP/SR) i terminlista så betyr det at det kun skytes i disse to av spesialklassene, SP og SR, men ikke M1/M2.

Og som nevnt flere steder over her, så betyr kun "S" (1FGMRS) at det skytes i alle fire spesialklassene, altså SP/SR/M1/M2.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at om man først arrangerer et feltstevne, så er det ufattelig sløvt og tullete å ikke ha med M1/M2. Det er ikke mye ekstra arbeid. Enten sender man rene magnum-lag ut eller så kan magnum plaffe løs umiddelbart etter at de "vanlige" på laget har skutt, med sine egne tider.

 

Reservevåpen til M1/M2 kan nok de fleste se seg langt etter, pga dette.

Link to comment
Share on other sites

M67 har rett, i Sverige skytes magnumfelt på en måte som mer ligner Metalsilhouett.

Det er mange år siden jeg skjøt magnumfelt. Men skjøt både her på Østlandet og noe i Sverige. Ja, det var stillinger der vi kunne sitte (med ryggstøtte) og lene våpnet mot en del av beinet. Men, det var da ikke tilatt med optiske sikter! Hva som gjøres i dag, vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

For meg gjøres all skyting for morro skyld.

Om et program, våpen eller klasse ikke er morro skyter jeg det ikke :D

 

Men jeg vet også av erfaring at DE er den eneste .44 mag jeg kan trene med nok til at jeg treffer som jeg skal. Med div. revolvere jeg har prøvd får jeg vondt i håndledd eller hånda etter en 40-50 skudd men med DE kan jeg skyte i et par timer og det eneste som er vondt er i lommeboka :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...