Jump to content

Hvordan mestre 9mm


ATnT

Recommended Posts

Hei godtfolk,

 

Mye lesestoff ute i den store vide webb'en, men føler uansett at jeg ikke helt forstår alle parametrene som spiller inn når man fyrer av en pistol:

 

1) Stilling og balanse.. check (trenger trening, men tror jeg har teorien inne)

2) Grep.. failure.. treffer stort sett svarten med enhånds.. så fort venstrehånden kommer inn i bildet så blir det bare kluss

3) Sikte på kornet... check (selv om jeg tar meg i å jukse rett som det er)

4) fingeren korrekt på avtrekker... prøver så godt jeg kan.. hvorfor har ingen laget anatomisk avtrekk som følger fingerputen ? kontaktlinsesform f.eks. ?

5) presse ikke trykke av skuddet.. prøver så godt jeg kan, men det smeller fælt der framme :P

 

Så.. i første omgang ønsker jeg litt innspill på nr. 2. Når jeg bare holder venstrehånden inntil så går det greit og jeg har til og med klart å få noen innertiere.. så fort jeg begynner å vinkle hånden nedover (som teorien sier at man bør) og holde ganske hardt (som teorien sier at man skal) så skyter jeg pene samlinger (alt er relativt, men jeg er fornøyd :D ) nede til venstre rundt 5'ern.

 

Que pasa ?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken stilling?

 

To-hånds er "vanlig" stående med ok bredde mellom pailabbene og den høyre en tanke bak.. prøver å ha kassa parallell med skiva og en tanke framover.

En-hånds er "vanlig" sidestilling.. vil tippe 45 grader vinkel.. tilnærmet lik vektfordeling på begge bein da det gir en bedre balanse for oss nybegynnere selv om teorien sier at det skal være mest vekt på fremste fot.

Link to comment
Share on other sites

Ned til venstre er som regel napp eller annet slurv i avtrekket, for en høyreskytter.

Prøv et par treninger med 100% fokus på avtrekk ved 2 hånds skyting. Du sier du synes det smeller "mye", ved 2 hånds kommer pistolen nærmere kroppen enn ved 1 håndskyting. Mulig det fremprovoserer napp for deg.

Link to comment
Share on other sites

Det er begrenset hvor hardt man kan holde med en hånd ja, med to så skal man holde ganske hardt (for å kontrollere rekyl) og da litt hardere med venstre slik at man kan løse litt opp med høyre og få bedre avtrekk. Det er i hvert fall det jeg har fått meg meg. Som nevnt... når venstre bare holder rundt så får jeg ikke disse utslagene, men da er jo rekylen også deretter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg treffer stort sett greit med 9mm. Når jeg skyter tohånds holder jeg like hardt med høyre som når jeg skyter enhånds. Jeg presser høyrehanda framover, mens jeg drar bak og ned med venstre.

 

Men grunnlaget legger jeg ved å trene aller mest med luftpistol og .22/.32. Veldig greit å trene basisferdigheter uten at det smeller så fælt.

Link to comment
Share on other sites

To-hånds er "vanlig" stående, med ok bredde mellom pailabbene og den høyre en tanke bak.. prøver å ha kassa parallell med skiva og en tanke framover.

En-hånds er "vanlig" sidestilling.. vil tippe 45 grader vinkel.. tilnærmet lik vektfordeling på begge bein da det gir en bedre balanse for oss nybegynnere selv om teorien sier at det skal være mest vekt på fremste fot.

Ved rolig pressisjons skyting, er det ikke noe fordel å ha vekten på et bein. Likevekt er tingen. Eks. Normalt ved feltskyting (og to-hånds), kan du stå med kropp og føtter parralet med målet. (Ellers tilnærmet 45 grader). Det er først ved virkelig hurtigskyting (flere skudd/sek), at en foroverlent stilling har noe poeng. Men ditt problem, er kanske rekylen med mil. ammo. Anbefaler alltid folk å starte med 22 LR, så svakladd (eks) 38 SP, på grunn av smell og rekyl. Har du ikke tilferdstillende pressisjon på 22 og dernest svak 38 SP, er det ikke noe vits i å gå til 9 mm. Gå "gradene" og forsiktig. Noen takler å gå direkte på 9 mm, andre ikke. Mange blir skuddredde ved hard ammo og smell, men vil ikke innrømme det. Det kan ta noe tid, å venne seg til rekyl og smell fra "hissige"kalibere. Fokus er basic, frontsikte og avtrekk. :) Og det glemmer de fleste, selv etter kurs.

 

Klarer du å treffe tilfredstillende med beste hånd, kan du også gjøre det samme med motsatt hånd. Bare trening. :)

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg vet noe om skytteren her kan det hende at han skyter greit med .22, men at det ikke blir like bra med 9mm pga rekyl..

Så da vil jo ikke .22 hjelpe siden den mangler rekylen.

 

Det kan være fordel å skyte noen runder med en magnum eller noe lignende med mye rekyl, for å "få ned rekylen på 9mm".

Da blir det jo som å skyte med .22 etterpå og kanskje ikke like redd for rekylen til 9mm?

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt, men synes selv jeg skyter greit med .22 og har grei progresjon der. Noe annet enn .22 og 9mm er uaktuelt for meg og jeg vil heller ikke si at jeg er skuddredd. Men det tar vel noen titalls-tusen skudd å bli komfortabel med 9mm.

 

Skyter for det meste felt og bane. Planen er å bevege seg over til dynamisk når jeg har blitt litt mer varm i trøya.

 

Det jeg kan se utifra tilbakemeldingene så langt er at det mest sannsynlig er napping/feil avtrekk. Så skal kjøre et par treninger med fokus primært på det.

Link to comment
Share on other sites

Tørravtrekk....

Rekyl skjuler feilene du gjør, og fortsetter du å trene skarpt trener du inn feilen(e), og de(n) blir vanskeligere å bli kvitt.

 

Med tørravtrekk mot opplyst bakrunn (hvit opplyst betongvegg) kan du se om siktene står stille når avtrekket går og hanen faller.

 

Står ikke siktene stille mens hanen faller? Jobb med grep og avtrekk til de står stille.

 

Står siktene stille når hanen faller? noen hundre tørravtrekk i uka over en tid, for å trene inn avtrekket.

 

Mange ferske skyttere NEKTER å tro på at de ikke håndterer smell og rekyl, men det er som oftest årsaken. Selv om du klarer å ta gode avtrek med tomt våpen kobler kroppen inn det øyeblikket den utsettes for rekyl, og prøver å beskytte seg ved å gjøre all verden sammentrekninger.

 

 

Vi hadde jo en runde med kursing i grep/rekylkontroll etc. med en dreven instruktør på banen for en liten stund siden. Han gikk igjennom det meste, men det er en ting nybegynnere desverre utsettes for altfor ofte: hurtigskyting.

Glem rekylkontroll og hurtigskyting med det første, du må ha avtrekkene dine på plass før du gjør noe som helst mer, krype før man går, gå før man løper etc.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...... prøver så godt jeg kan, men det smeller fælt der framme....

 

Kanskje se over hørseverna dine?

Med gode hørselvern, og helst også plugger i ørene, forsvinner skuddsmellet ganske bra om du har fokus på "oppgaven"(siktebilde/avtrekk).

 

Briller og luer/caps åpner ofte opp under hørselvern...

Link to comment
Share on other sites

Har både propper og skikkelige passive hørselsvern. Har ikke noe problem med smell eller hylsekasting fra andre. Har ikke noe problem med eget smell heller, men som nevnt så trengs det nok noen titalls-tusen skudd før det sitter i ryggmargen. Vil ikke kalle dette å være skuddredd, men at rekyl påvirker skytingen til man er vant til det er hevet over enhver tvil.

 

Men jeg holder en liten knapp på avtrekk og tørrtrening i denne omgang. så får vi se hvordan det ser ut om en måned eller to :D

Link to comment
Share on other sites

Tørravtrekk uten klikkpatron belaster returfjæra til tennstiften. Denne fjæra byttes uansett når du bytter rekylfjær, det følger en slik med hver rekylfjær når du kjøper en pakke fra wolff.

 

Jeg har "noen" titusen tørravtrekk på 9mm-colten uten klikkpatroner(avtrekkstrening står for en god del, men eksperimentering med avtrekksdeler og vinkler står for minst like mye), og det som slites er først og fremst stopp-platen som holder tennstiften og utdrageren på plass.

 

Den slites akkurat like mye om du har klikkpatron eller ikke i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

.....Vil ikke kalle dette å være skuddredd, men at rekyl påvirker skytingen til man er vant til det er hevet over enhver tvil.....

 

Selv er jeg rekylsensitiv på tross av år med skyting, om det kan trenes bort eller ikke tror jeg er personlig.

 

Jeg innrømmer at jeg er "skuddredd", og tror det er ganske naturlig å ha ubevisste reaksjoner på ting som smeller og rekylerer en halvmeter unna ansiktet.

Link to comment
Share on other sites

Brannfakkel, ja du lærer mye av å skyte 22, men det er mye du ikke lærer også. Jeg skyter NM, og 1-2 stevner i fin i året maks, og.. er kl A i fin..

 

De beste 22 gutta, er ofte ikke de beste i militærfelt (og motsatt)

 

Endel av dette er også ikke egentlig napping og rekylredsel osv, det er timeing, og at man er klar på neste skudd. så at pangen går ned med klikkpatron blanda inn, er riktig imho.

 

Tørravtrekk uten klikkpatron belaster returfjæra til tennstiften. Denne fjæra byttes uansett når du bytter rekylfjær, det følger en slik med hver rekylfjær når du kjøper en pakke fra wolff.

 

 

ehh ehh ehh ;)

 

 

Mitt tips er bare å skyte mye mye mye med 9mm og gjerne også 40/45, med gode våpen.

Link to comment
Share on other sites

Men det spørs jo også hvor mye de beste .22 gutta trener militærfelt. Etter min mening er det for lettvint å bruke dette som argument for at trådstarter eller andre ikke skal trene .22 for å indirekte og over tid også bli god med andre våpen.

 

Sjøl skyter jeg nok i underkant av 10000 skudd luft, .22 og .32 i året. Jeg trener kanskje 200 skudd 9 mm i året, og klarer fortsatt å holde meg i A i militærfelt med Glocken min. Jeg føler meg rimelig sikker på at det ikke primært er de ca 200 treningsskuddene med 9 mm som legger grunnlaget for dette. Ei heller de ca 200 treningsskuddene med 586.

Link to comment
Share on other sites

.22 kommer til å være det jeg satser mest på da det er presisjon og selvkontroll jeg er ute etter å mestre. Det kan til og med tenkes at jeg hopper på luft i vinterhalvåret da jeg fortrinnsvis er godværsskytter. Grov har jeg for å få litt mer ut av stevnene (kan gå flere runder) samt at jeg ønsker å ta utfordringen med å kontrollere 9mm. Jeg ønsker jo også som nevnt å prøve meg på dynamisk når den tid kommer for å få litt mer action og moro så får vi se om jeg blir bitt av basillen eller bare har det som bigeskjeft.

Link to comment
Share on other sites

aps er inne på noe her. Forskjell på å møte rekylen, og forvente den.

 

Endel av dette er også ikke egentlig napping og rekylredsel osv, det er timeing, og at man er klar på neste skudd. så at pangen går ned med klikkpatron blanda inn, er riktig imho......

 

....Mitt tips er bare å skyte mye mye mye med 9mm og gjerne også 40/45, med gode våpen.

 

Det som er lett å glemme, er at mange av oss har "noen" titalls tusen, om ikke hundretalls tusen skudd innabords.

 

For en nybegynner er det lett å trene på seg feil, som blir med videre, om man ikke får isolert grunnteknikken...

 

...og med militærpistol betyr det .22-topp eller tørravtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig. Jeg skøyt .22 i ca 6 måneder, kjøpte meg 9mm og har vel kanskje skutt maks 200 .22 skudd siden den gang, det er nå... 3? år siden.

 

Der jeg lærte meg rekylkontroll og å mestre et avtrekk var å skyte endel med 9mm, mye tulleskyting på stål som ikke velter og noe på presisjonsskive.

Jeg vil si det kommer veldig an på hva man ønsker å mestre. Ved fokus på presisjonsskyting burde det ligge et såpass lite fokus på rekylkontroll, og såpass mye fokus på et bra avtrekk og skarpt forsikte, at alt annet bare "får være som det er".

 

Ved presisjonsskyting er det viktigste å dra avtrekket RETT bak. Hvordan du holder våpenet er absolutt ikke kritisk, ei heller hvor bra du absorberer rekylen og hvor fort du er klar for neste skudd. Med i bunn og grunn ingen tidspress på skuddene, bør dette være fokuset. La rekylen jobbe, og bare observer hvor siktene reiste opp - lær deg å lese skudd/"shotcalling" som amerikanerne sier.

 

Jeg vil anta at TS har fokus på forsikte, og med to hender i langt større grad drar av skuddet når siktene er der de skal være. Det kan også være at TS strammer hele sterkhånden samtidig som avtrekket gjennomføres, og da får en sideveis forflytning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig. Jeg skøyt .22 i ca 6 måneder, kjøpte meg 9mm og har vel kanskje skutt maks 200 .22 skudd siden den gang, det er nå... 3? år siden.

 

Jo, noen av oss får det til med militærpistolen fra begynnelsen av. Min første pistol var en Para i .45, og jeg brukte en hel vinter på å lære meg å skyte grupper...samtidig som jeg tok tørravtrekk.

 

Det går an å isolere avtrekk- og grepsteknikk fra rekylen mentalt, og trene på grunnteknikken med rekylerende våpen, men jeg har sett folk ha problemer med det mange nok ganger på banen i løpet av de årene jeg har vært aktiv til at jeg tør å påstå dette er et problem for veldig mange.

 

Folk nekter ofte å tro på at pistolen ikke er skutt inn i grusen foran skiva, for de kan da skyte bra med matchpistolen sin...

Link to comment
Share on other sites

Skyter du bra med .22?

 

1. Hvis ja, skyt masse 9mm og lær deg å takle rekyl.

 

2. Hvis nei, altså hvis du skyter dårlig med .22 også, skyt masse .22 og lær deg å treffe. Se så punkt 1.

 

Fordelen med .22 er todelt: Du kan lære å treffe uten å måtte lære og takle rekyl I tillegg, og det er mye billigere. Tørrtrening er veldig billig og heller aldri feil.

 

Forøvrig er det ikke noe mål I seg selv å holde så forbanna hardt I pistolen hvis det er presisjonsskyting som ikke trenger gå så veeeldig fort. Du kan få bedre sikteretur og øke skuddtempoet ved å holde hardt, men det gir deg ikke bedre presisjon I seg selv. For egen del har jeg registrert at jeg holder løsere I pistolen når jeg skyter NSF øvelser og jager presisjon, og hardere når jeg skyter praktisk og prøver å få det til å gå kjapt(-ish).

Link to comment
Share on other sites

Det handler ikke om hvordan man står - når det kommer til skyting med 9mm handler alt om arbeidsoppgaver, det betyr fokus på sikte, godt grep (riktig) og ett riktig avtrekk. Det man raskt vil merke er hvordan våpenet oppfører seg i hånden hvis man endrer grepet, slår rekylen rett opp eller mot venstre? og faller den tilbake i skiven etterpå?

 

Klarer du å skyte 2 raske skudd på en skive og få en tett samling? Klarer du å skyte gode treff på 25m uten tidspress ?

 

Frem til skuddet går er det ingen ting eller lite som skiller en 9mm fra feks en .22 - det er det som skjer etterpå som er forskjellig - og som vil ha stor påvirkning på hvor og hvordan du treffer.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Bromark - all skyting handler om "arbeidsoppgaver". Men skal vi få noe ut av det må vi etter min erfaring dele det opp i tre deler.

 

1. Det tekniske - etablere en riktig "skyteplateform" - skytestilling, grep

 

2. Skudd avlevering - avtrekk og siktefokus - gjennomføring og bevegelses-timing (timing: det er antagelig her den største forskjellig ligger når det skal skytes med forskjellige våpen med forskjellig rekyl)

 

3. Mentalt fokus - etablere en positiv fokusert tankerekke på arbeidsoppgavene som skal gjennomføres.

 

Punkt 3 er ofte oversett men er kanskje den viktigste av alle. Skudd avlevering og mentalt fokus henger tett sammen. Jeg prøver å separere siktefokus fra avtrekksprosessen. De fleste etablerer det optimale siktefokus i løpet av 2 - 3 sekunder, det klarer de fleste å holde stabilt 5 - 8 sekunder og etter det blir det av forskjellige årsaker mindre og mindre optimalt.

 

Jeg anbefaler at avtrekksprosessen starter umiddelbart i det siktefokus er etablert og at prosessen skal foregå uavbrutt uavhengig av mental vurdering/verifisering av siktefokus. Dette krever en mental erkjennelse av egen evne til å opprettholde et akseptabelt siktebilde. I praksis betyr det trening. Hvis disse to arbeidsoppgavene kobles vil lett utfallet bli at skuddet avleveres med en rykkbevegelse ("napp") fordi avtrekksfinger får beskjed om umiddelbar aksjon basert på et impulsivt mentalt akseptabelt siktebilde.

 

Jeg er enig med aps om at det er vesentlig forskjell på "napp" og en feil-timet rekyl bevegelse. Den første skyldes fenomenet beskrevet over og sistnevnte er en naturlig motkraft for å reetablere nytt siktebilde etter skudd. Feil-timing er antagelig det som gjør det utfordrende med 9mm og grove våpen kontra 22 - og spesielt når man settes under tidspress. Riktig timing oppnåes som følge av trening - og her kommer personlige egenskaper inn - noen trenger flere repetisjoner for varig og repetitiv muskel og bevegelseslæring.

 

Jeg mener som de fleste at riktig tohånds skyteplatform etableres med føttene og kroppen på linje rett mot skyteretning, jevn balanse over føttene og godt senkede skuldre. Fra utgangsstilling skal bare armene beveges og heves til siktemidlene kommer inn i siktelinjen mellom øyne og blink. Grep om våpen blir litt individuelt, men det er gode aksepterte anbefalinger som de fleste er tjent med å følge.

 

Som nevnt tidligere skal sikte øyet fokuseres mot kornet - om det skytes med begge øyne åpne eller man lukker et øye tror jeg er av mindre betydning... noen skyteformer vil kreve bedre overblikk og det kan vel forekomme det er mer fordelaktig å skyte med begge øyne åpne.

 

Avtrekket skal foregå som en jevn bevegelse med trinnløst gradvis økende press mot avtrekkeren.. avtrekk kan øves som tørrtrening, men å øve timing foregår naturligvis med "live" ammunisjon med aktuelt våpen. Å øve "timing" med grovere våpen enn det man ønsker å bli god på, har etter min mening begrenset verdi. Så jeg støtter ikke oppfatningen av at man blir god til å skyte 9 mm ved å skyte mye 22 eller 45 for den sakens skyld.. men man kan bli god til skyte (les "god til å gjennomføre de foreskrevne arbeidsoppgaver" ) av å skyte mye 22... så må man ta med seg de innlærte riktige arbeidsoppgavene og lære seg timingen med 9mm'ern...

 

"Rekylredsel" er etter min mening en mental feilkobling og antagelig mer et utslag av feil mentalt fokus i skuddavleveringen.

Link to comment
Share on other sites

TS. Har lest kommentarene og dine innlegg på nytt. Og jeg tror jeg missforsto litt, da jeg kommenterte første gang. Da var det med tanke på, at du trolig var skuddredd, selv om du ikke innrømte det.

 

Men jeg ser nå (tolking), at du kan takle 9mm "greit", både med enhåndskyting og tohåndsskyting. Men ikke, når du velger en alla "Weaver stance" stilling. Og din forklaring på hva du egentlig gjør i den stillingen, er for meg litt uklar. Undrer bl.a. annet på hvorfor du klemmer hardere med venstre hånd, enn den høyre. Uansett noe rart gjør du, som fører til skuddgrupper langt ut i "femmeren". Personlig så har jeg holdt et vanlig fast grep med høyre (samtidig trykker jeg forrover) og med venstre har jeg kun hatt et grep fast grep rundt fingerene på høyre hånd og dratt bakover og noe ned. Og benyttet en foroverlent stilling, med venstre fot forran. Men alt dette, er i første rekke for rask skyting, alla Praktisk skyting. Denne stillingen er da unødvendig, med tanke på feltskyting.

 

Så hvis jeg har forstått rett, ikke vær så fokusert på raske skudd. Tren deg opp til å skyte bedre pressisjon, enn bare "innenfor svarten", som du nevner. Både med enhånsskyting og tohåndsskyting, på en rolig måte. Så kan du gradvis øke hastigheten, etter hvert som du behersker skytingen. (En må "lære å krype, før en skal kunne gå").

 

Jeg vet ikke noe om våpnet, annet enn at det trolig er en 1911. Og de kan varriere mye både på egenpressisjon og avtrekk. Men de fleste bør da kunne skyte innenfor en 5 - 7 cm samling, hvis avtrekk og skytter er gode nok.

 

Ellers er det skrevet mye bra i kommentarene (foran her), om hvordan du kan perfeksjonere skytingen, sikte og avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan mene masse her, men det er egentlig umulig å si hva TS gjør galt uten at man fysisk ser hva han gjør galt.

 

Å trene tørravtrekk er en ting, men i TS sitt tilfelle burde han få en kompis til å lade magasinet og legge noen vilkårlige klikkpatroner inn forskjellige steder. Da vil du fort se utrolig mye feil, uansett hvor "dreven" man enn måtte være, når man tror det kommer et smell.

 

Hva slags stilling TS har er også nokså uvesentlig, men Weaver er ikke akkurat den mest komfortable å skyte med på 25m. Den er dog egnet for hurtigserier mot et mål på maks 10m unna. Lukk øynene, prøv forskjellige stillinger. Finn ei som er komfortabel. Løft våpenet og åpne øynene, still deg deretter slik at du blir siktende midt på og gjenta med å lukke øynene igjen og deretter løfte våpenet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Vi kom på å teste dette for noen uker siden med lasersikte. Vi som var vant og hadde skutt noen år, da beveget den seg veldig lite. De som var helt ferske i gamet skalv over hele skiva.

 

Støtter altså above-poster sin idè med lasersikte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det å legg inn klikkskudd ikke sier noen verdens ting. Det du i værste fall oppnår er at skytter begynner mentalt å forberede / fokusere på et eventuelt klikkskudd i stede for de riktige arbeidsoppgavene han bør fokusere på. Igjen så bommer man av minst en av tre årsaker; feil siktefokus, feil avtrekksprosess eller feil bevegelses timing.

 

Man bommer ikke pga feil skytestilling / grep alene, men man vil ofte vanskeliggjøre arbeidsoppgavene.

 

Jeg vil videre påstå at svært få skyter bedre i foroverlente stillinger med en eller annen fot foran den andre. I dynamisk skyting kan det av og til være at man må kompromisse fordi forflytning eller skiveposisjoner krever at man må gjøre unntak. Hvis man bruker litt tid på videoer av Max Michell, Ben Stoeger, Nils Jonasson og andre så er de ganske entydige mht skytestilling og.... grep.

 

Mht grep så er kraftfordeling 30-40% / 60-70% på hhv høyre og venstre hånd. Venstre hånd skal låse grepet og høyre skal "kun" holde og være såpas løst at avtrekkerfinger kan operere ledig Jfr Jerry Miculek.

 

Jeg ville foreslå at TS starter med de grunnleggende tingene som han lett kan gjøre noe med, skytestilling, grep og skuddavlevering uten tidsbegrensning. Hvis skuddene sprer over hele skiva så ville jeg jobbe med siktefokus og avtrekk. Hvis det er konsistens i treffbildet så er det kanskje noe systematisk feil i timing (her kan justering / sjekk av grepet hjelpe..?) - nedladet ammunisjon bør gi et annet treffbilde..

Link to comment
Share on other sites

Frem til skuddet går er det ingen ting eller lite som skiller en 9mm fra feks en .22

 

Ikke helt enig. typiske banepistoler i .22, med ergonomiske grep, justerbar avtrekkerposisjon og vanvittig gode avtrekk på rett over kiloen fungerer som en hvilepute. Man trenger ikke jobbe med grepet og avtrekket på samme måten, og får et inntrykk av at man "kan" skyte. Overgangen til en typisk militærpistol kan være hard, med et grep som må håndteres bevisst og et avtrekk som krever litt mer jobb. Også kommer rekylen i tillegg og klusser det hele til........

 

Tørravtrekk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for mye bra tilbakemeldinger her!

 

Tok en tur på banen og trente på stilling, grep, sikte på kornet og avtrekkspress. Denne gangen fokuserte jeg mer på å presse avtrekket enn å holde hardt. Runde 2 prøvde jeg å presse og runde 3 prøvde jeg å holde hardt og skøyt 5 raske. Morsomt å se at jeg klarer å reprodusere "feilen" :)

 

https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... lder%2cjpg

 

Etter 10 runder skiftet jeg blink og ammo (fra 124grs til 115grs) .. Begynte miste fokus etter 14 runder, men skøyt meg "tom".

Link to comment
Share on other sites

Det jeg kan se av bildene så ser vel dette ikke helt håpløst ut ATnT. Jeg pleier å vurdere egen skyting slik st hvis jeg med tohånd tenderer til å treffe til venstre så sjekker jeg venstre hånds grepet, vri v-hånden og strekk litt lenger enn umiddelbart naturlig og tommel skal gi god støtte langs nedre del av ramma og klem til...

 

Hvis jeg samtid trekke litt ned, så må jeg se på timingen. Jeg får ofte en følelse av "jynging" i armene når jeg timer mothold for tidlig (kjenner det veldig godt med STI Targetmasteren )... Da prøver jeg å dempe tempo og være bevist på å holde igjen - det pleier å hjelpe.

 

Hvis jeg er riktig sideveis men litt over og under, så slurver jeg med siktebilde...er jeg over det hele så tar jeg meg en kaffepause, og tenker litt gjennom livets realiteter..

Link to comment
Share on other sites

Tok en tur i dag også og må si meg svært fornøyd med de 2 første rundene :D

 

https://onedrive.live.com/redir?resid=9 ... lder%2cjpg

 

Det jeg har gjort er:

 

1) Fokusert på å presse avtrekk

2) Fokusere på kornet

3) Har sluppet opp grepet slik at pistolen danser mer. Men føler faktisk at pistolen detter ned igjen i blinken på tross av mye vandring.

4) Jeg har muligens litt kort avtrekk til mine relativt lange fingre. Har derfor flyttet trykkpunktet fra puten og lenger inn mot første ledd. Fikk ny viten på banen i dag om det finnes 3 forskjellige lengder på avtrekk til 1911 så kanskje det er mulig å få et lengre avtrekk som passer meg bedre. På matchpistolen er avtrekket skrudd framover av samme årsak.

 

Alle skudd de siste dagene har jeg brukt mye tid på og hever/senker armene mellom hvert skudd. (med unntak av runde 3 i går og de 10 siste i dag som jeg bare fyrte løs med magasinbytte, men det så ikke så ille ut det heller)

 

Så da er det bare mengdetrening som gjelder! Og selvfølgelig tørravtrekk hjemme så ofte som mulig.

 

Takk for alle innspill! Er sikker på det går bedre i feltløypa neste helg :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg mener at det å legg inn klikkskudd ikke sier noen verdens ting. Det du i værste fall oppnår er at skytter begynner mentalt å forberede / fokusere på et eventuelt klikkskudd i stede for de riktige arbeidsoppgavene han bør fokusere på. Igjen så bommer man av minst en av tre årsaker; feil siktefokus, feil avtrekksprosess eller feil bevegelses timing.

 

Trikset er å la en kompis lade magasinene, og fortsatt fokusere på det man skal fokusere på. Hvis tankene farer over på "nå klikker det snart", så vil man jo forsåvidt fortsatt ha gode avtrekk, da man fokuserer på siktene for å se hva som skjer NÅR det klikker.

 

Men det er som med alt annet innen skyting, man må konsentrere på de riktige tingene, til enhver tid. Klikkpatroner er et hjelpemiddel som KAN gjøre underverker.

 

Jeg har brukt det mye selv, men ikke på hurtigskyting/ipsc, kun under trening på basic ferdigheter.

 

Man bommer ikke pga feil skytestilling / grep alene, men man vil ofte vanskeliggjøre arbeidsoppgavene.

 

Jeg vil videre påstå at svært få skyter bedre i foroverlente stillinger med en eller annen fot foran den andre. I dynamisk skyting kan det av og til være at man må kompromisse fordi forflytning eller skiveposisjoner krever at man må gjøre unntak. Hvis man bruker litt tid på videoer av Max Michell, Ben Stoeger, Nils Jonasson og andre så er de ganske entydige mht skytestilling og.... grep.

 

Disse har alle ett ben litt bak det andre, for å ha en bredere og mer stabil base under skyting. Brystet skal rett frem, men underkroppen og bein er litt vridd, med ett ben litt bak det andre.

 

Mht grep så er kraftfordeling 30-40% / 60-70% på hhv høyre og venstre hånd. Venstre hånd skal låse grepet og høyre skal "kun" holde og være såpas løst at avtrekkerfinger kan operere ledig Jfr Jerry Miculek.

 

Man kan ikke bestemme for mange prosent man griper med hver hånd. Det er lettere å tenke at man skal holde pistolen i sterkhånden, med et fast grep. Støttehånden kommer rundt, og presser på sterkhånd og pistol, såpass hardt at man egentlig vil "knytte neven". Jeg holder pistolene mine så hardt jeg klarer med venstre hånd, og ganske så hardt med høyre hånd - MEN! under dynamisk skyting varierer jeg styrken i sterkhånden, avhengig av hvor fort jeg kan engasjere skivene.

 

Men til presisjonsskyting uten tidspress, skal BEGGE hender bare holde pistolen foran skytterens øyne. Griper man for hardt begynner man å dra pistolen rundt, og man vil se at man skjelver på siktene.

 

Jeg ville foreslå at TS starter med de grunnleggende tingene som han lett kan gjøre noe med, skytestilling, grep og skuddavlevering uten tidsbegrensning. Hvis skuddene sprer over hele skiva så ville jeg jobbe med siktefokus og avtrekk. Hvis det er konsistens i treffbildet så er det kanskje noe systematisk feil i timing (her kan justering / sjekk av grepet hjelpe..?) - nedladet ammunisjon bør gi et annet treffbilde..

 

Hvilken timing er det du mener? Den som gjør et kontrollert push om til napping? Under presisjonsskyting er ikke noe av det vits i å trene på, da man har et hav av tid til å få fullført skuddene. I presisjon, som sagt, skal man bare holde våpenet foran øynene, trykke avtrekket rett bakover uten å forstyrre siktene. Når skuddet har gått, begynner man prosessen på ny. En rekyl som vil se "voldsom" ut er helt ok, til skytingen TS skal bedrive er ikke raske oppfølgingsskudd prioritert overhodet.

Link to comment
Share on other sites

Føler at jeg får litt bedre dreis på presisjonsskytingen når jeg tar meg god tid og hever/senker mellom hvert skudd og holder "normalt løst" i pistolen. Var på feltstevne forrige helg og klarte 62 av 109 i militær. Dette er jeg ikke så veldig missfornøyd med tatt i betraktning tidligere resultater, men ser at når tidspresset kommer så skyter jeg konsekvent nede til venstre. Det positive er at jeg er konsekvent i feilen og det er nok bare å jobbe med dette så ordner det seg nok :) En annen morsom observasjon er at jeg føler at jeg skyter bedre med en enn to hender i felt :D

Link to comment
Share on other sites

Godt tips. Jeg tror også at det er en ide å trene to-skudds når man trener presisjon.. Altså etterfølge presskuddet med en kjapp oppfølger.. Da vil jo felt bare være å følge på med 4 kjappe til :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt argumentet med å ha en fot foran den andre hvis du kun skal skyte rett frem og ikke starte noen bevegelse etterpå (typisk feltskyting). Du skaper en vridning som du må motvirke med overkroppen fra hofte og opp - for meg blir det helt unaturlig ( og det finner du også at andre skyttere som mener, bla Jerry Miculek ).

 

Når jeg (kanskje feilaktig) snakker om "timing" så er det den kontrollerte motholdet for å hente inn rekylen jeg tenker på. Det er vel bare fripistol og VM programmet som ikke har tidsbegrensning i mellom skuddene, og det å hente inn rekyl må men beherske først som sist etter min mening.

 

Du kan stå å tørrtrening med klikk, og innbille deg at du ikke vil møte rekylen men holde våpenet i ro. Du kan jo prøve det motsatte på kompisen din å si at våpen er tomt, og lade det skarp, ( er selvfølgelig ikke å anbefale) når han klikker med det. ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker ikke om hvor mye kraft på hver hånd Joakim, men kraftfordeling og det er angitt som omtrentlige størrelser så folk skal få en ide om hva det bør være. Jeg tror mange skyter med feil fordeling, dvs alt for lite kraft i støttehånd, og får en rekylbevegelse som avviker fra den ideelle vertikale bevegelsen - som da gjør at du må korrigere siktebilde også sideveis. God støtte i venstrehånden vil også tilgi i større grad en rufsete avtrekksbevegelse ( dytt mot venstre ).

 

The proof of the pudding is the eating.... Hvis du treffer innafor 9'ern på presisjonsskiva men ser til di store forskrekkelse at du beveger pipa ned på det sjette avtrekket som da er på et tomt kammer, så kan man vel ikke uten videre konkludere med at jeg ville ha truffet enda bedre i 10 uten den bevegelsen. Jeg bestrider ikke fordelen med å holde våpen i ro under avtrekk/avlevering av skudd, men det å legge inn klikk patroner mener jeg har begrenset verdi. Hvor skuddene havner er etter mitt syn en mye bedre indikasjon på at det gjøres feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at nest siste innlegg kan leses som nedvurdering av tørrklikkøvelser, det var ikke hensikten.. Tørrklikking med riktig skytestilling og grep er viktig trening for å innøve riktig avtrekksteknikk. Et tips er å starte alle skytetreninger med 20 - 30 tørrklikkøvelser for å oppfriske muskelminnet.

 

Men jeg vil rendyrke det til muskulære og mentale avtrekksøvelser..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...