Jump to content

Valg av ammo til fripistol


Domino

Recommended Posts

Hva slags erfaringer har folk med ammo til fripistol? Jeg får pt. kun trent på Coltskive på 25 m, men man kan jo tenke seg at enkelte typer ammo ikke takler de siste 25 m like godt som andre... Ammotyper jeg har i skapet inkluderer CCI Standard, Federal Champion, Eley Pistol Match, SK Standard Plus og Lapua Master. Jeg vet at all ammo oppfører seg forskjellig i ulike våpen. Men jeg anser det likevel for mulig at det finnes ammunisjon som ikke egner seg til å skyte med pistol på 50 m.

Link to comment
Share on other sites

TS. Det er vel kun ditt våpen som har det rette svaret, på ditt spørsmål om ammo. :) Men er pressisjonen bra på 25 m, så er den sannsynelig omtrent det dobbelte på 50 m.

 

Hvilke skive du skyter på (de fleste trenings skudd)er vel ikke så viktig, samlingene er viktigere. Men du får jo ta deg en tur på en 50m bane (en gang i blant) og å få testet ut.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke noe om hvor langt du har kommet resultatmessig i fripistol.

 

Men en gjenganger i fripistol miljøet internationalt, er at det er ingen grunn til å tenke på ammo får du er over 550p. all type ammo er god nok for 550p i en fripistol om du gjør jobben.

 

Skyt og tren mest mulig med den ammo'n som passer lommeboka best. inntil 550p er det trening og atter trening som gjelder. og etter det er det ikke mer en kanskje 3-4p å hente på ammo, resten er skytter'n

 

Jeg har testet alt fra billig ammo til dyr ammo i min Toz 35, og alt holdt 10 ringen med noen få unntak hvor det var et skudd som stakk av litt, fremdeles godt innafor 9'n på 50m. SK Magazin (SK 500 bulk pack) samlet forresten best i min pang. Samling litt større en innertier ringen.

Link to comment
Share on other sites

50m pistol skytes ikke det på halvmetersskiva? Sånn ift. teknisk presisjon i våpen og ammo så er jo det DIGERT. Det skal vel noe til at alminnelig 22LR ammo ikke holder tier på den, på 50m? Tipper det meste holder innertier og vel så det.

Men 22LR og våpen, er igrunn enkelt - test flere typer. CCI std og TopShit er jo sinnsykt dyre ift ytelsen, så de kan man igrunnen bare glemme til presisjonsarbeid, men det som ligger sånn like over der i pris, og markedsføres som konkurranseammo kan en prøve. Eley Club og oppover, RWS club og oppover, SK Std og oppover - selv SK Match koster under ei krone, og samler til innertier på 50cm skiva - på 100m. En kan jo og trene med El Cheapo, og konkurrere med dyrere ammo.

 

K

Link to comment
Share on other sites

CCI std og TopShit er jo sinnsykt dyre ift ytelsen, så de kan man igrunnen bare glemme til presisjonsarbeid,

 

CCI og Topshot hold tier'n i min fipistol, så hvorfor skulle han ikke bruke det??

 

Når stort selv all ammo holder 10'n med en fripistol på en halvmeterskive på 50m, så er det ingen grunn til ikke å bruke den billige, så sant du ikke er i øverste divisjon resultatmessig. og selv da er det ikke mange poeng å hente. men du er sikrere på jevnhet og funksjonalitet.

 

Om du setter en vanlig 22 sports pistol ( ala Pardini SP) i benk og tester på en halvmeterskive på 50 meter, så finner du fort ut at det ikke er all ammo som holder 10'rn

 

På 25m er det noen typer ammo som sprer mye, noe en kan se i testen til vapentidingen fra 2009

http://hem.bredband.net/nfdt/22lr/09/index.html

 

Her er testserier fra en TOZ 35 fripistol på 50m med billig, middels og dyr ammo, som du ser er det ikke mye forskjell, og den dyreste er dårligst.

 

cci.jpeg

 

sk.jpeg

 

RWS.jpeg

 

 

Skyt med det som fungerer i din pistol og passer lommeboka. om du ikke treffer der du ønsker, så er det garantert ikke pistolen og ammo'n sin feil :)

Link to comment
Share on other sites

så er det ingen grunn til ikke å bruke den billige

Bakgrunnen for utsagnet er at en får meget god ammo hos de som leverer litt kvanta, til ca samme pris som man får CCI std, og TopShot. Og som vanligvis er bedre. Et eksempel er den SK Matchen som jeg har skutt i vinter - til 97 øre får jeg ammo som holder innertier hver gang, og som lar meg vite at jeg kan skyte innertiere bare jeg klarer å konsentrere meg og gjøre jobben. CCI koster kanskje 30 øre mindre, så jeg ville spart 5000 x 0.3 = 1500,- på å gå rundt og lure på hvorfor jeg stadig lå i kanten av tieren, og smått i 9eren, jeg jeg ville ikke fått noen tilbakemelding mellom topp skyting, og halvslarkete - siden ammoen sprer det allikevel

Samtidig er det veldig mye mer feilfunksjonering med CCI enn det er f.eks. med RWS Club og SK. Elevene mine har skutt ca 15 000 skudd mens jeg har sett på i vinter, og vi har brukt TS, CCI, RWS og jeg altså SK - så ca 5k av hver. RWS og SK kan jeg ikke huske har satt seg fast i kammeret eller klikket. TS har klikket et par ganger og satt seg fast i kammeret noen få ganger. CCI har det vært en som har satt seg fast i kammeret på hver eneste trening, oftest flere ganger. Dette er med Anschütz og Sauer rifler - så i mitt hode er det ingen grunn til bruke CCI. Den er overpriset, og dårlig.

Tester du på 100m vil du finne at CCI Std og TopShot utmerker seg med mer høydespredning enn ca alt annet. Skudd som den lave 10eren på CCI Std. bildet ditt er fort 8ere på 60cm skiva på 100m. Trenden er lett å finne igjen med kronograf, og en ser også lett at de langsomme skuddene faller lavt.

Nå snakker jeg om våpen som skyter med låst bolt og fast løp, halvauto er noe helt annet.

 

Bildene dine stemmer forresten godt med min erfaring med CCI og SK. SK meget bra, CCI har enkeltskudd som er helt på trynet. Stort sett bra, og så ut på tur. Alltid minst et par i ei eske. Jeg har en dunge skiver som viser akkurat det samme.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke poenget med kommentarene dine da de ikke er relaterte til fripistol men rifle skyting.

 

Og det er tydelig at du ikke har skutt mye fripistol eller har erfaring med den type skyting, for det er kun en håndfull skyttere i Norge som er i nærheten av og ligge i kanten av ti'rn eller utnytte de få poengene man tjener på dyrere ammo. og det er kun et par man i Norge som har vært over 550p av 600p de siste årene. Verdensrekorden er 584p

 

I fjor var det ingen skyttere over 550P

2014 1 skytter,

2013 1 skytter

2012 1 skytter

2011 1 skytter

 

Stemmer sikkert det du sier om feil funksjonering i dine rifler, man må nok regne med det i ny og ne på billig ammo.

 

Selv brukte jeg og Jr 30 000 CCI standard i fjor uten at jeg kan huske klikk i våre pistoler, hitil i år har jeg brukt opp ca 12000 Topshot uten noen som helst funkfeil.

Link to comment
Share on other sites

Selv brukte jeg og Jr 30 000 CCI standard i fjor uten at jeg kan huske klikk i våre pistoler, hitil i år har jeg brukt opp ca 12000 Topshot uten noen som helst funkfeil.

 

Hvordan føler du at TopShot er kontra CCI Standard ? Føler at TopShot legger igjen mer dritt i pistolen kontra CCI, men det kan være innbilning og overtro om at billigere = dårligere. Presisjons- og funksjons-messig funker begge tipp topp hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Man merker at Topshot'n har mere voks på kulene, I min Morini Fripistol får jeg dem ikke inn i kammeret, men i Toz 35 går det greit. CCI cår fint i Morini'n

 

Ellers merker jeg ikke noe spesielt mer dritt i våre Pardini SP pistoler, pusser dem uansett mellom 500-1000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

...I fjor var det ingen skyttere over 550P

2014 1 skytter,

2013 1 skytter

2012 1 skytter

2011 1 skytter...

 

Og så er kravet til gullmerket 548. Hvor mange har klart det kravet de siste årene? Sannsynligvis er det

 

2014 1 skytter,

2013 1 skytter

2012 1 skytter

2011 1 skytter

 

Latterlig.

Link to comment
Share on other sites

...Men jeg anser det likevel for mulig at det finnes ammunisjon som ikke egner seg til å skyte med pistol på 50 m.

 

Det er en måte å finne det ut på, og det er å forsøke alt av ammo. Jeg har også en TOZ, men har ikke samme erfaring som dobrikk.

 

Generelt så er alle våpen individuelle og testing i Ransom rest er nødvendig. For eksempel så har jeg to Colt Pythons, og en vil har skiveladning mens den andre vil ha en sterk feltladning for å samle.

Link to comment
Share on other sites

Bakgrunnen for utsagnet er at en får meget god ammo hos de som leverer litt kvanta, til ca samme pris som man får CCI std, og TopShot. Og som vanligvis er bedre. Et eksempel er den SK Matchen som jeg har skutt i vinter - til 97 øre får jeg ammo som holder innertier hver gang, og som lar meg vite at jeg kan skyte innertiere bare jeg klarer å konsentrere meg og gjøre jobben. CCI koster kanskje 30 øre mindre, så jeg ville spart 5000 x 0.3 = 1500,-

Da jeg kjøpte TS for ca et år siden, betalte jeg 39 øre/skudd. I dag aventeres samme ammo til 49 øre, på XXL. Skyter en 10 tusen skudd, så sparer en kr. 4 800,- på den type ammo, kontra den du henviser til. Så det er mye penger, å spare på rimelig treningsammo. :) Nå vet ikke jeg hvor mange skudd folk skyter i året, med en fripistol. Men 10 tusen er relativt lite, for annen finpistolskyting hvis en vil trene seg opp, eller holde et bra nivå.

 

Jeg har ikke skutt fripistol. Men er enig med dobrikk, at hvis ikke folk kan skyte bedre enn et gjennomsnitt på ca 9 (9 x 60 = 540p), så er det nok noe annet som en bør tenke på, enn superpressis ammo. Vil også minne om at ringen/skille, mellom 8 og 9 er på 4", d.v.s. 10 cm! Så er alle skuddene niere og bedre, blir jo resultatet bra. :)

 

Det viktigste her er at ammoen funksjonerer godt. For det meste av dagens ammo, er pressis nok til 50 pistolskyting.

 

Fripistolskyting er vanskelig og kanskje en grunn til at mange av de som forsøker seg, gir opp. Da jeg var aktiv finpistolskytter, lå jeg normalt på 290+ på pressisjonsdelen av VM Fin i konkuranse. Og litt bedre på trening. (Og brukte fremdeles ammo, i mellompris klassen). Men, fripistolskyting fristet lite.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar! Persen er bare på 518, så det er helt klart at ammoen ikke er den kritiske faktoren (enda). Men jeg har faktisk bare skutt en handfull fripistolstevner (under 5) i "karrieren". Alle på NM, hvis jeg husker rett. Jeg har ikke tilgang til Ransom Rest eller 50-meters bane, men Eley Pistol Match så iallfall ut til å funke fint på 25m. Så da satser jeg på å bruke den.

 

Når det gjelder CCI har jeg faktisk vunnet NM-medaljer med den i min FAS (alle valører), så den er tydeligvis god nok på 25 m i mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det som er viktigst for meg når jeg skyter fripistol er at hylsene kastes ut når jeg åpner ladearmen, og det gjør de stort sett ikke med CCI og annet som har det tykke laget med voks på seg. Blir stående og pirke de ut med et skrujern eller lignende.

 

Jeg har gått for Eley Club da denne har et tynnere (og mer jevnt fordelt) lag med voks på seg, og her har jeg ikke hatt utkastingsproblemer verken med Hämmerli 150 eller Morini.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...