Jump to content

Nybegynner ønsker tips til skytebriller / kontaktlinser


Victorian

Recommended Posts

Jeg kikker på skytebriller og lest meg frem til at de bør ha:

 

linse med +0,75 styrke for at øyet skal fokusere naturlig på kornet

kompensering for eventuelt skjev hornhinne

iris-blender for å få blink i fokus i tillegg til kornet

gjerne farget linse

og naturligvis skylapper

 

 

Er iris-blender tillatt i ISSF skytegrener som standard-pistol?

 

Og har noen forsøkt å bruke kontaktlinse med kompensering for skjev hornhinne istedenfor skytebrille?

 

Jeg tror jeg har blitt bitt av konkurranse-basillen:-)

Link to comment
Share on other sites

Bruker du briller til vanlig ?

 

Jeg har ikke så mye erfaring rundt ekstra styrke på en skytebrille.

Jeg skyter DFS og må bruke skytebrille for å se siktene skikkelig.

Jeg har da samme styrke på skytebrillen som på de vanlige brillene (som jeg aldri bruker) . Jeg har 0.5 i korreksjon, men skjeve hornhinner, uten briller ser jeg bare grøt gjennom diopteret.

 

ang linser, så klarer ikke jeg å skyte med linser. Blunker sjeldnere når jeg sikter og linsene blir tørre.

Link to comment
Share on other sites

Niks, jeg har ikke briller men er helt avhengig av kontaktlinser og de brukes hele tiden.

 

Jeg har lest at det skal være bra med litt ekstra styrke når du skyter med rifle, men det er og individuelt og varierer fra person til person. Nøkkelen er at øyet ikke skal måtte anstrenge seg for å fokusere på kornet, det skal slappe av og linsen gjør jobben med å få kornet i fokus.

 

 

Tørre linser er en utfordring, noe som hjelper er å bytte til dagslinser og prøve seg frem til et merke som holder øynene fuktigere. Men jeg har lyst å prøve skytebrille og se hvordan det er i forhold, jeg har en mistanke om at det blir som om noen plutselig skrur på lyset :)

 

Tror jeg bare får kjøre på, og så heller poste tilbake her når jeg har fått erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...