Jump to content

pistolskyting/stevne-min framtidshobby?


pippeline

Recommended Posts

Hei,jeg har lenge hatt lyst til å starte m/ seriøst trening m pistolskyting osv.til stevner og sånn. Har sterk interesse for teknikker for å treffe blink,kjempegøy :wink: ! Men så har jeg jo en litt uheldig/dårlig fortid,desverre :trist: men den tid er over ,men lurer jo da åssen er det dette m meg ,og videre. er det noe sjans for meg å kunne holde på m dette i det hele tatt? Har for mange år siden blitt tatt m 70gr.med hasj,ja æ skriver dette bare rett ut så kanskje noen kan gi meg svar her og nu. :!: det var ikke mitt engang,men ung og dum,+litt uheldig sammen m en sykopat terrorist ,som da den ganga fikk meg til å ta det på meg ,siden jeg ikke var blitt tatt m noe før så gjorde det lissom ikke noe.æ ville slippe fengsel osv.noe av det dummeste jeg har gjort her i livet,Faen :evil: ! men så har jo de i politiet i ettertid forstått at æ den ganga i 8års periode hadde m feil mann å gjør,kom meg heldighvis vekk i fra det m livet i behold,nå i dag har æ det helt topp :winke1: Har så langt mopedlappen og er på rett vei :wink: Men mangler så dette hobby-ønsket mitt da i livet mitt,har jeg ødelagt dette for all min framtid :?::?::?: i mitt distrikt har jeg io dag en veldig god dialog m politiet og gøy å prate m de når jeg treffer på de,kunne jo bare ha spurt de,jada,men nå spør jeg her imens jeg husker det og først er her. har dette m bra dialog m meg osv. forde jeg vet ikke om det har noe å si :think: har tatt jeger prøva,og går litt på skytetrening av og til. venter spent på svar ,håper det finnes en framtid for meg også :?: Mvh.Pippeline fra sør :wave:

Link to comment
Share on other sites

Et tips, avsnitt, mellomrom, etc. Det er innmari vanskelig å lese helheten i det du skriver. SMS språk og forkortelser egner seg heller ikke i lange tekster - folk gidder ikke lese, forstår ikke, du får ikke svar, osv.

 

Hasj for 8 år siden? Burde ikke være noe problem? Sør, hvor sør - kanskje det hele er enklere irl, på en skytebane? Istf. her, med 10 000 synsere om hvor stor idiot du er som har blitt tatt med hasj (er vel enig, men 8 år er 8 år), og en utfordring mhp. skriftspråk som ikke gjør kommunikasjon enklere.

 

Basic spørsmål:

- alder

- spesifikk interesse? Pistol, har du tenkt på hva slags pistolskyting

- har du våpen til jakt?

- tidligere erfaring med våpen?

- har du vært i kontakt med en pistolklubb?

- hvor lenge siden sist politiet fattet interesse for deg, utover løsprat?

- andre lovbrudd enn hasjen?

 

Kanskje folk kan svare basert på det du svarer?

 

K

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet kan du ikke nektes medlemskap og heller ikke nektes adgang til en pistolklubb, med mindre politiet sier noe annet til klubben. Det finnes unntak på klubbnivå, men en pistolklubb tilknyttet NSF er igjen under idrettsforbundet og det er så godt som umulig å bli kastet ut av et idrettslag.

 

Når det gjelder lovbrudd så er det noe som heter karantenetid og det du ble tatt for gis den normalt for 5 år fra lovbruddet fant sted. Selvsagt er det til syvende og sist politiet som bestemmer, selv folk uten lovbrudd kan nektes i særlige tilfeller (mentale problemer, uheldig omgangskrets osv). Du nevner 8 år siden og da skal det ikke ha noe betydning, spesielt om det kun var en gang. Min personlige mening er at det ikke er noen "big deal" da folk må få lov til å gjøre hva de vil, så lenge det ikke går utover andre.

 

Du nevner jegerprøven. Om du har lovlig ervervede jaktvåpen fra før av, så er det bare å kjøre på.

Link to comment
Share on other sites

Tror det blir veldig vanskelig å gi noe definitivt svar på slikt, men de to over har nå sagt mye vettugt. Klubbtrening og stevner med lånt våpen kan de nok ikke nekte deg, så det er i hvert fall mulig.

 

Det blir til syvende og sist opp til politiet om du får lov til å kjøpe våpen, og det kan godt hende de trenger litt ekstra overbevisning i ditt tilfelle. Jeg vil tro det er lurt å starte en dialog med dem først som sist. Politiet er jo opptatt av at folk holder seg "på matta", og man hører om at politiet har laget avtaler med folk fra belastede miljøer med oppfølging. Kanskje vil en slik ordning gjøre dem mer velvillige ved en fremtidig våpensøknad.

Det vil uansett være alfa og omega at du kan vise at dette er noe du liker å drive med i ordnede former (klubbaktivitet).

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet kan du ikke nektes medlemskap og heller ikke nektes adgang til en pistolklubb, med mindre politiet sier noe annet til klubben. Det finnes unntak på klubbnivå, men en pistolklubb tilknyttet NSF er igjen under idrettsforbundet og det er så godt som umulig å bli kastet ut av et idrettslag.

 

Dette er ikke lenger helt korrekt da klubber innen NSF har mulighet til å nekte personer adgang til våpen eller medlemskap hvis de er uskikket - mer info kan skaffes hos forbundskontoret !

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, dersom du vil skyte, ta kontakt med lokalt skytterlag/klubb og fortell/vær åpen om det som har vært, og det du ønsker, jeg tipper du vil bli ønsket velkommen til å ta et sikkerhetskurs, samt få kyndig opplæring i våpenbruk med klubbvåpen, pistolskyttere er stort sett veldig hyggelig folk.

 

Når det gjelder erverv av egne våpen bør du nok rette dialogen mot lokal politimyndighet, det er de som til syvende og sist bestemmer om du får erverve egne våpen eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke lenger helt korrekt da klubber innen NSF har mulighet til å nekte personer adgang til våpen eller medlemskap hvis de er uskikket - mer info kan skaffes hos forbundskontoret !

 

Jeg sa det finnes unntak, men det skal veeeeeeeeeldig mye til allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man gå til klubben og fortelle om uheldige omstendigheter tidligere i livet? Snakk med Politiet om saken og fortell dem om hobbyen du kunne tenke deg å begynne med. Er det ok for dem siden du nå er blitt en politelig borger så er det bare å kjøre på. Ta kontakt med en klubb og begynn.

En klubb har ingenting med din personlige historie å gjøre. Hold dette for deg selv og møt opp som den troverdige borgeren du er pr. i dag.

Førsteinntrykket er alfa omega i de fleste kretser, ikke ødelegg dette med å presentere deg som den personen du en gang var.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på lenge siden man ble dømt...selv om det er over fem år siden er onkel ivrige med å utsette innvilgelse av erverv på slikt grunnlag, forståelig for så vidt.

Man har "elementer" som utviser totalt mangel på fornuft og respekt for lover og regler som kan nektes medlemskap i klubbene dersom tendensen er "vor ar den 9mm pistlo" og "nai nai, toåsjue kaliber ar ikke falig" samt tiltagende kjekkasoppførsel. Blir sjeldent innvilget medlemskap med erverv da.

Medlemskap, sikkerhetskurs, følge treningsopplegget og vise seg egnet er en god start.

Jenter er dessuten mangelvare i miljøet og jeg håper det ordner seg for deg pippelipp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...