Jump to content

Bly - Obs!


HenrikMagnum

Recommended Posts

Ville bare fortelle dere alle dette:

 

Jeg begynte å skyte for ca. 4-5 måneder siden.

Skyter innendørs på Oslos best ventilerte bane.

Da jeg startet å skyte fikk jeg for ordens skyld målt blyinnholdet i blodet. Det var da mindre enn 0,1 umol/l.

Det vil i praksis si null bly. Grunnen til at jeg sjekket dette er at jeg selv jobber innen medisin.

 

For en uke siden tok jeg en ny blodprøve på Furst. Den fikk jeg tilbake i dag. Resultatet sjokkerte meg!!

Mitt blyinnhold i blodet ble nå målt til 2,8 umol/l. Dette er langt over faregrensen. Man bør ikke over tid ha høyere innhold enn 1,0.

 

Og dette er altså bare etter 4-5 måneders skyting. Totalt 38 ganger har jeg skutt.

Jeg vasker meg alltid umiddelbart etter skyting og spiser/snuser ikke før jeg har skiftet klær og dusjet.

 

De fleste skyttere jeg kjenner har ALDRI målt bly i blodet.

 

Blyforgiftning er en meget farlig tilstand som skadet nervesystemet, hjernen, nyrene, leveren, skjelettet og kan føre til kreft og sterilitet.

 

SJEKK DERE, PLEASE!!

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at dette kun kan komme fra skytebanen?

 

Når jeg fortsatt var aktiv i DFS kunne jeg gjerne trene innendørs 5-6 ganger i uken gjennom flere år.

I nyere tid har jeg vel vært på innendørsbane og trent 1-2 ganger i uken. (+1 gang utendørs per uke)

 

Nå har jeg vel jevnt og ujevnt vært eksponert for innendørsbaner gjennom ca 15 år, og et fåtall av disse banene har hatt god ventilasjon. (vasking av hender har vel også skjedd etter at jeg har returnert hjem som regel)

 

Jeg testet blyinnholdet mitt i sommer, og det var helt innafor normalen. :)

 

 

Prøver ikke å bagatellisere noe her, men jeg er usikker på hvor lett det er å få i seg for mye av dette blyet kun fra skytebaner.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært i dine sko nå Henrik, så hadde jeg:

1. Sjekket via en annen leverandør om blyinnholdet stemmer ( for å eliminere feil på måleapparatet)

2. Dersom blyinnholdet stemmer, be en av de andre som er på samme bane som deg ( og like ofte) ta en test.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede satt igang en ny test. Den vil bli sendt til et annet laboratorium.

Dessverre tviler jeg på om dette endrer resultatet. Denne testen har en ganske liten feilmargin. Men - håper selvsagt!

 

Jeg er 100% sikker på at ikke er eksponert for bly utenom skytingen.

Røyker heller ikke.

 

Fantaboksen: Forklaringen på din historie kan være denne:

Når du tidligere har skutt mye innendørs har du sikkert hatt mye mer bly i blodet.

Mye av dette skilles ut over tid. Halveres hver mnd i normale tilfeller.

Men, dessverre lagres også mye i kroppens skjelett. Når det har kommet dit blir

du ikke kvitt det. (halveringstid 20-30 år).

 

Du kan derfor ha store skader etter bly i kroppen uten å vite det og uten at det

synes på blodprøver.

 

Folk må få gjøre hva de vil, men for meg blir det nå 2 måneder uten skyting og deretter

KUN skyting med maske inne eller utendørs!

 

Det er en grunn til det gamle ordtaket: "Mad as a hatter". Hattemakerene brukte bly

til å stive opp hattene med og var kjent for å bli sinnsyke mm.

Link to comment
Share on other sites

Fantaboksen: Forklaringen på din historie kan være denne:

Når du tidligere har skutt mye innendørs har du sikkert hatt mye mer bly i blodet.

Mye av dette skilles ut over tid. Halveres hver mnd i normale tilfeller.

Men, dessverre lagres også mye i kroppens skjelett. Når det har kommet dit blir

du ikke kvitt det. (halveringstid 20-30 år).

 

Du kan derfor ha store skader etter bly i kroppen uten å vite det og uten at det

synes på blodprøver.

 

Sånn er vel situsjonen for mange av oss som har bedrevet en del innendørsskyting.

 

Personlig måler jeg meg en gang å året, prøvene har ligget jevnt på 0,8-0,9 umol/l de årene jeg har målt.

Jeg målte meg ikke da jeg drev aktivt med NFPS-skyting innendørs, men antar at nivåene mine har vært høyere i denne perioden.

 

Trådstarter: jeg bagatelliserer på ingen måte dette, men det blir jo interessant å se utviklingen din over tid, om du kommer ned på "normale" nivåer etterhvert, og hvordan det blir over tid. Du har jo ikke vært spesielt lenge eksponert, jeg skøyt selv ukentlig i en periode på flere år, og mange skyter MYE mer enn det.

 

Nå er det ikke bare igjennom luftforurensing man blir eksponert av skyting, puss, ladning, spising, mye kan eksponere en skytter.

 

I dag skyter jeg BARE utendørs, og vasker hender hver gang jeg har håndert våpen eller ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Av ren nysgjerrighet, hva er det du omtaler som "Oslos best ventilerte bane"?

 

 

Jeg har ikke så lyst til å nevne hvor jeg skyter av hensyn til de som driver stedet.

Dette er topp folk som gjør så godt de kan, men kunnskapen om blyforgiftning er dessverre

nesten null både der og ellers i miljøet.

Link to comment
Share on other sites

Før i tida skjøt jeg mye .32 innendørs 2-3 ganger i uka hele vinteren, og da fikk jeg for høyt blyinnhold i blodet. Det samme med treningskompisen. Etter at vi begynte å bruke skikkelig vernemaske med P3 partikkelfilter i tillegg til at vi var nøye med å vaske hendene godt etter skyting, kom blynivået forholdsvis fort ned på normalnivå.

 

Så å bruke skikkelig verneutstyr er viktig!

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig enkelt. Alle leger i Norge sender inn en prøve hvis du spør dem.

Jeg kommer til å ta prøver hvert halvår når dette har roet seg.

 

Jeg har spurt om dette flere ganger når jeg har vært til legen og de har alle svart at de ikke vet hvilken test de skal bestille.

Kan du fortelle hva jeg skal be dem krysse av for?

Link to comment
Share on other sites

På legenes skjema står det vanligvis B-bly eller pb (plumbum, som er bly på latin).

På skjemaet står det under tungmetaller.

Hvis legene sier at de ikke vet hvor de skal krysse er de totalt inkompetente!

Sånne leger burde jobbe med noe annet! Min lege sa han ikke hadde sendt inn en bly-

analyse på mange år. Helt utrolig! Blyforgiftning er ikke uvanlig og alle pasienter

som kommer med nevrologiske symptomer burde rutinemessig testes for tungmetaller inkl. bly.

 

 

Se på denne f. eks.: http://projects.seattletimes.com/2014/l ... th-lead/1/

Link to comment
Share on other sites

Før i tida skjøt jeg mye .32 innendørs 2-3 ganger i uka hele vinteren, og da fikk jeg for høyt blyinnhold i blodet. Det samme med treningskompisen. Etter at vi begynte å bruke skikkelig vernemaske med P3 partikkelfilter i tillegg til at vi var nøye med å vaske hendene godt etter skyting, kom blynivået forholdsvis fort ned på normalnivå.

 

Så å bruke skikkelig verneutstyr er viktig!

 

 

Husker du om du tok en pause først for å få nivået fort ned?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber med folks hjerner. Jeg rekvirerer prøver på bly på aktive skyttere. I ca 3 av 4 tilfeller har de verdier over 1,0.

 

Legg merke til det HenrikMagnnum skriver: Når en er borte fra eksponering en stund, faller verdiene, men de faller av to grunner. En fordi bly skilles ut, men også fordi bly forlater blodet og går inn i vevet - i hovedsak skjelettet.

Link to comment
Share on other sites

Det var veldig interessant, Skjøttarstuggun!

Ser du noen skadevirkninger på skytteres hjerner?

 

Virker som dette med bly er et ganske omfattende problem

blant skyttere, men de færreste vet noe om det.

Jeg ser heller ingen som beskytter seg, selv om de skyter

innendørs og eksponeres for store mengder bly fra luft

og kontaktflater.

 

Og for å gjøre alt enda mere komplisert og skremmende:

Bly er faktisk bare en av flere giftige stoffer som finnes i

en vanlig patron.

Link to comment
Share on other sites

Ja barnløshet kan jo absolutt være et problem. Og for de som har barn de skal hjem til

etter skyting er det en ekstra ting de må ta hensyn til:

Barn reagerer på veldig mye mindre bly enn det vi voksne gjør. Selv ganske små mengder vi drar med oss hjem i klær, hår og hud kan være nok til å forårsake konsentrasjonsvansker

humørsvingninger, lærevansker, blodsykdommer mm.... hos barna våre.

 

Dette har satt igang en masse tanker i hodet mitt som dere forstår.

Jeg ønsker absolutt ikke å skremme noen bort fra en fin sport. Jeg håper bare å vekke

en del til å tenke "maske og vaske".

Link to comment
Share on other sites

Bly er ikke noe å Bagitalisere, vi vet alle at bly ikke er sunt for noe levende. Men, slik det nesten fremstilles her, så burde nesten alle aktive skyttere være veldig mye mer syke enn resten av landets befolkning. Merk at jeg skriver "nesten" noen ganger. Helt klart, er man mye eksponert for bly, skal man selvsagt ta det på største alvor, og endre og sette inn nødvendige tiltak.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder masker tror jeg faktisk det er ganske lite som skal til for å redusere

eksponeringen kraftig. Jeg tror en enkel papirmaske som kastes etter hver trening vil

være nok. Selvsagt er en bedre maske enda sikrere, men personlig har jeg tenkt til

å satse på enkle papirmasker og aldri bruke dem om igjen. Disse koster jo svært lite.

Jeg tror faktisk noe så enkelt som en bøff (hals) som trekkes godt opp og vaskes etter

hver skyting også vil gjøre susen. Mesteparten av dette blyet er ganske grove partikler

og de burde være lette å fange opp.

 

Jeg har bestilt noen av disse:

http://www.breathehealthy.com/purchase/ ... thy-masks/

 

Skal vaske dem etter hver gang.

 

Sånn jeg ser det er det ikke mulig å komme ned i null eksponering,

men det burde være ganske lett å redusere eksponeringen med 80-90%.

 

 

Utendørs skyting:

Her er jeg ikke bekymret i det hele tatt. Selvsagt er det en viss eksponering,

men jeg kommer ikke til å bruke maske ute. Håndvask er selvsagt like viktig om du skyter ute.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt vil en skikkelig maske være best. Minuset er kanskje at disse er litt tyngre å puste i og at folk flest derfor vil droppe masken helt.

Derfor tenker jeg at en enkel papirmaske vil være en fin start for de fleste. Den stopper nok ikke alt, men er mange steg i riktig retning.

 

En tilbakemelding jeg får fra mange er at de synes det er rart at kuler med kobbermantel kan avgi bly.

De avgir nok mindre bly, men i det de treffer kulefangeren sprekker uansett kobberbelegget og blyet fyker rundt i rommet.

(i mange innebaner brukes det jo også bare rene blykuler)

 

Kobber tenker vi jo på som et mineral som kroppen trenger? Det er riktig det, men vi trenger ikke mer enn 2 mg/dag

og normal norsk kost gir ofte mer enn dette. Får vi for mye (skyting?) kan dette føre til lever-, hjerne- og nerveskader.

I tillegg kan kobber ødelegge synet. Kobber er mindre skadelig enn bly, men ikke ufarlig.

 

Både bly og kobber kan stoppes med en maske :wink:

Link to comment
Share on other sites

..... merket at jeg og kompisen ble sure på hverandre når vi fikk metallsmaken i kjeften....

Det finnes jo teorier om at særlig voldskriminalitet/"blind vold" gikk veldig mye ned etter at bly ble fjernet som tilsetningsstoff i bensin. Jeg tror det var en britisk studie som omhandlet dette.

Link to comment
Share on other sites

@HM: Det er så mange årsaker til at mine "case" har noe galt med hjernen, så jeg er ikke i stand til å si hva som skyldes bly og hva som skyldes noe annet.

 

Men det er fint at du setter fokus på dette for bly er en meget farlig gift, og det er dette med lagring i kroppen. Mange blir lurt av at innholdet i blodet går ned i skytepauser og tror at alt har forlatt kroppen.

Det er så enkelt å bruke en papirmaske, vaske hendene og skifte til blyfri jaktammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde det ganske mye da jeg var liten. Jeg husker også at jeg svelget en pellet, men det er kanskje ikke like farlig som å puste blystøv. Kom plutselig på at jeg ennå deler spiralsøkkene med tennene når jeg fisker. OG lukker splitthaglene med tenna.

 

Jeg har barn, så det har ikke gjort meg steril hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt vil en skikkelig maske være best. Minuset er kanskje at disse er litt tyngre å puste i og at folk flest derfor vil droppe masken helt.

Derfor tenker jeg at en enkel papirmaske vil være en fin start for de fleste. Den stopper nok ikke alt, men er mange steg i riktig retning.

Jada, ei papirmaske vil jo være bedre enn ingenting. Men sjøl ble jeg fort vant til maska, og som sagt så trente vi 2-3 ganger i uka både før og etter at vi begynte med maske.

 

En annen ting vi gjorde var at vi skjøt 3-4 serier før vi gikk fram og klistra. Og vi fylte magasinene (2-3 stk) før vi gikk fram slik at eventuelt støv i lufta i størst mulig grad fikk falle til ro på golvet.

Link to comment
Share on other sites

http://www.grethewauer.no/artikler/arti ... se1006.pdf

 

Har vært gjennom dette selv. Det er all grunn til å ta blyforgiftning på alvor, selv om ikke du eller noen du kjenner har symptomer på dette. Ennå...

P3 støvmasker er lett tilgjengelig og billige. Kan fort bli en del dugging på brilleglass og ikke like enkelt å konversere med medskytterne, men det er verdt å bruke likevel innendørs.

 

En blodanalyse måler bare det som er i blodet i øyeblikket, og som det sies lengre opp i tråden lagres ikke blyet i blodet, men hovedsakelig i bein. En håranalyse måler nivået i kroppen over tid.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder luftgeværpellets, er de bare laget av bare bly eller en legering?

Jeg synes det virker som de ikke er rent bly.

 

Uansett tror jeg ikke en hel pellet løser seg opp i tarmen. Bly i form av støv og

damp er mye farligere.

 

 

Håranalyser vil fortelle mer enn blodprøver, men analysemetoden er litt mere omdiskutert

og trolig mer usikker. Uansett gir de vanligvis bare info om de siste 3 måneders eksponering.

Først når vi dør kan vi få nøyaktige tall (fra skjelettet), og da er det litt i seneste laget :lol:

Så for å slippe usikkerheten har jeg tenkt til å begynne med maske.

 

Jeg ser det finnes en ammo som heter nontox (sellier & bellot). Det betyr jo at produsentene er klar over at vanlig ammo inneholder giftstoffer. Usikker på om det er bly de har fjernet fra denne eller om det også er andre stoffer vi burde vite om. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest litt mer ser jeg at også neste alle primere inneholder bly.

Dette kan være det aller største problemet for pistolskyttere. Støvet fra primeren

treffer oss rett i ansiktet når vi skyter. De som skyter gevær av forskjellige slag

vil ikke oppleve dette på samme måte, fordi de ligger med ansiktet på siden av der

støvskyen kommer.

 

Alle tomhylsene som spyttes ut er dekket med blystøv fra primeren og bakre

del av kula. På en god dag skyter kanskje 20 personer samtidig. Etter en times tid

blir det fyrt av 2-3.000 skudd som alle har "glede av"... og før vi kom var vel

ikke luften akkurat som i skogen heller...

 

Jeg kom til å tenke på han som støvsuger på standplassene og området rundt banen.

Tror dere han hadde maske??

Har dere noen gang sett luften i solskinn når man støvsuger? I praksis står man i en sky

av fint støv. Akkurat små nok partikler til at kroppen lett kan ta dem opp?

Lokalene burde selvsagt ikke støvsuges, men vasker med en våt engangsklut så ikke støvet virvles opp på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Jada, ei papirmaske vil jo være bedre enn ingenting. Men sjøl ble jeg fort vant til maska, og som sagt så trente vi 2-3 ganger i uka både før og etter at vi begynte med maske.

Kva maske bruker dykk?

 

Har kikket litt rundt, og det er så mange forskjellige merker og typer så ikkje så lett å vite kva for ein av dei som man skal velge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom over en gammel artikkel som beskriver hvordan de rike i middelalderen

brukte en blanding av bly og eddik som søtemiddel i mat. ( Det gikk dessverre ikke så bra).

Bly smaker altså søtt. Akkurat den smaken de fleste av oss har kjent i munnen etter en

stund på banen. Jeg har spurt mange hva smaken kommer av, men alle mener det bare

er kruttet som lager gir denne rare smaken. Men vet vi det altså, bly smaker søtlig og

vi spiser det og puster det hver dag vi er på banen.

Link to comment
Share on other sites

Jada, ei papirmaske vil jo være bedre enn ingenting. Men sjøl ble jeg fort vant til maska, og som sagt så trente vi 2-3 ganger i uka både før og etter at vi begynte med maske.

Kva maske bruker dykk?

 

Har kikket litt rundt, og det er så mange forskjellige merker og typer så ikkje så lett å vite kva for ein av dei som man skal velge.

 

Jeg bruker 3M 7500 serien og har vært meget fornøyd med den. Veldig mykt og fleksibelt materiale ved nesen som går godt med briller, lett å puste i og kommer i 3 forskjellige størrelser slik at man slipper one size fits nobody.

 

fullsize.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke mange tenker på dette, jeg har snakket med mange som tror at faren er over når blyverdiene i blodet er nede igjen.

 

Betydningen av bly som depositeres permanent i hjerne, nyrer, milt, lymfer, lever og bein / beinmarg, er vanskelig for mange å forstå.

 

Når det er sagt; jeg vet ikke hvor farlig eksponering for blystøv en gang eller to i uka er for en normal person. Frem til 1978 var all maling full av bly...

 

Men, jeg tenker litt sånn at når jeg vet om det, så gjør jeg noe med det, ha på maske er litt ukomfortabelt, men det blir en vane.

Link to comment
Share on other sites

Jada, ei papirmaske vil jo være bedre enn ingenting. Men sjøl ble jeg fort vant til maska, og som sagt så trente vi 2-3 ganger i uka både før og etter at vi begynte med maske.

Kva maske bruker dykk?

 

Har kikket litt rundt, og det er så mange forskjellige merker og typer så ikkje så lett å vite kva for ein av dei som man skal velge.

Jeg brukte ei Bilsom maske, treningskompisen brukte Sundstrøm. Begge syntes å virke greit. Det er mulig jeg kommer til å skyte litt grovpistol innendørs på nyåret, så da blir nok maska funnet fram igjen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...