Dato/klokkeslett: 19 Jan 2017, 17:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 152 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Bly - Obs!
InnleggSkrevet: 28 Feb 2016, 09:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Det var sikkert ikke enkelt å nå frem for de som mente man burde vaske hendene mellom autopsi og barsel heller :winke1:

De som roper høyest imot er ikke nødvendigvis de som verken har mest innsikt eller rett i en sak. Støtter evert sitt innlegg :clap:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Feb 2016, 10:26 
Avlogget

Ekte navn: Joakim Pedersen
Er det mulig å være litt mindre hårsår? Jeg spør nok en gang, tar alle opp like mye blystøv? Fester det seg på samme måte med samme verdier hos alle? Er et vanlig spørsmål, ikke kritikk.. Les gjerne dette som kritikk. Det er opp til deg. Jeg mener dette kun som et åpent spørsmål, ikke annet. Det er like interessant for meg som for deg magnum.. Jeg har heller ikke lyst på tungmetall i kroppen. Har tatt, og fortsetter å ta mine forgåndsregler. Og håper andre gjør det..

Men det overrasker meg at man kan bli skutt av et regulært spørsmål? Gitt eksempel. Min farfars jobbet med bygg renovering på 50-60tallet, da med asbest plater på fasader. Sto inne i en leilighet uten ventilasjon og kappet til platene. STØV overalt, Harket og hostet slim hele tia så han. Men han var fit for fight til 98 år. Døde av hjertesvikt. Hans bror jobbet for NSB, med rep av togvogner, deriblant skifte av bremser. Disse inneholdt også asbest. Han døde tidlig av kreft. Sannsynligvis da fremkalt av dette støvet..

Forstår du da spørsmålet mitt noe annerledes enn kritikk?
Håper det...
Hvis det viser seg at du faktisk "forsker" på temaet, håper jeg at du har noe mer å fortelle.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Feb 2016, 10:45 
Avlogget

porkpicker skrev:
Tobakk?

Tobakk inneholder små mengder bly; i tillegg er "smitte" fra fingre til sigaretten og dermed over til røykeren et reellt problem for folk som håndterer eller på andre måter eksponeres for bly.

Norsk skytesports største utfordring nydelig oppsumert;
"Jeg venter tålmodig på at det blir et skifte i styret her hos oss,og at yngre krefter uten skylapper kommer på plass. Da ser jeg for meg både det ene og det andre"

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Feb 2016, 14:38 
Avlogget

DoctoRoy skrev:
De som roper høyest imot er ikke nødvendigvis de som verken har mest innsikt eller rett i en sak. Støtter evert sitt innlegg :clap:

No er det vel ikkje så vanskeleg å sjå kven som har "ropt høyest" i denne tråden ;) Og når ein i tillegg besvarer eit høgst betimelig spørsmål med "Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves" vert det ikkje lettare å ta dei serverte påstandane for god fisk.

Ikkje misforstå, eg er fullstendig klar over farene ved blyforgifting. Men det er ganske tunge påstander HenrikMagnum kjem med, så vil han bli tatt seriøst så svarer han også seriøst på kritiske spørsmål. Men det er jo klart, ein kan jo lett avfeie alle spørsmål og kritikk på denne måten:

HenrikMagnum skrev:
En av grunnen til at fjernet bly fra bensin var forresten at høye blyverdier gir nedsatt IQ.
Kanskje derfor det er så vanskelig å få skyttere til å teste seg :winke1:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Feb 2016, 14:59 
Avlogget
Brukerens avatar

Har du noe å bidra med joska eller er du bare ute etter å påpeke der du mener andre feiler?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Feb 2016, 18:03 
Avlogget

Doctoray... Det var meg som var dom(ikke dum) i følge magnum. Forøvrig er jeg helt enig at kommentaren var lett unødvendig fra magnum sin side. Men jeg venter fortsatt svar. Kanskje du Doctor eller en av de andre her som har doktorgrad I medisin kan gi meg et svar. For jeg kom med et oppriktig spørsmål. At enkelte ikke tålte det, er leit..
Er det påvist faktorer som kan redusere opptak,eller raskere redusere mengden av bly?
Eller som skrevet tidligere, at det setter seg i beinbygningen, men vil det brytes ned der også?
Igjen viser jeg til min tidligere yrkeserfaring og familiære historikk.
Å forebygge er en ting, men hvordan redusere effektivt?
Med tanke på at magnum er rimelig fersk med skytingen og har så høye verdier, er det jo betimelig å spørre hvordan? Når jeg selv har normale verdier, selv med skyting innendørs og utendørs flere ganger i uken. Samt et yrke hvor HMS var tull, og vi tøffingene sto øve flytende zink,alu og bly mens vi jobba.

Ønsker fortsatt et svar på hvilke faktorer man har, og hvorfor.

Håper virkelig ikke at dette oppfattes som et ønske om å være vrang.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Feb 2016, 19:25 
Avlogget
Brukerens avatar

Det vil alltid være forskjellig toleranse fra menneske til menneske. Bly i blod og vev har en halveringstid på ca en måned. Bly som er lagret i benvev har en halveringstid på opp til 20-30 år. Halveringstid er det tempoet blyet forsvinner i.
Der vi som skyttere og hjemmeladere er mest eksponert for bly er ved direkte håndtering og under dårlig ventilert kulestøping.
Her er en tråd fra et forum i 2002 som viser at dette ikke er en ny bekymring i skyttermiljøet: https://groups.google.com/forum/#!topic ... XL50bo6Msw

Hvorfor skal man ikke blåse av blyeksponering - og/eller tøyse det vekk?
http://positivhelse.weebly.com/bly.html

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Feb 2016, 21:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Se over.
Hvor lett man opptar bly og hvor fort man skiller det ut på et individuelt nivå spiller egentlig liten rolle i denne sammenheng.

Bly er ikke sunt og hvis man vet man blir eksponert prøver man å minimere inntaket etter beste evne og - ikke minst - holde øye med hvor mye bly man har i blodet. Er innholdet akseptabelt beskytter man seg på riktig måte, er det for høyt må man endre rutiner for å minske eksponering ytterligere.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg og kan liste våpengarderoben i siggen:
  • Jeans og t-skjorte: Glock 36 / Galco Ultimate Second Amendment
  • Business Casual: Sig-Sauer P239, .357 Sig / Galco Skyops
  • Dress & slips: Kimber Stainless Compact, .45ACP / Galco Miami Classic
  • Vinterjakke: Glock 20 / Tagua Open Top

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 28 Feb 2016, 23:19 
Avlogget
Brukerens avatar

porkpicker skrev:
Å forebygge er en ting, men hvordan redusere effektivt?

Bly tar opp plass for kalsium i benbygningen så ekstrainntak av kalsium vil redusere blyet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Feb 2016, 00:00 
Avlogget

Takker. Da snakker vi samme språk.. Melk he he.. Evt kalsium tilskudd altså.. Mine verdier er litt under jamt, siste år. Men jeg har absolutt noe å hente på eget forebyggende..

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Feb 2016, 12:34 
Avlogget

DoctoRoy skrev:
Har du noe å bidra med joska eller er du bare ute etter å påpeke der du mener andre feiler?

Kva er din definisjon av "å bidra med"? HenrikMagnum har komt med mange påstandar, der han eigentleg har ekstrapolert si personlege erfaring til å gjelde alle skyttarar. I tillegg påberoper han seg kompetanse innan medisin, og då er det lov å forvente seriøse svar på kritiske spørsmål. Furting og idiotforklaring hjelper ikkje på truverdigheita.

Tenk etter - HenrikMagnum har fastslått at 38 oppmøter på ei ikkje navngitt innandørsbane i løpet av 4-5 månader har forårsaka høge blyverdiar i blodet. Det er altså snakk om innandørs skyting 1-2 gongar i veka. Andre kjelder er utelukka, utan at han seier noko om korleis han har utelukka det. Altså seier han at relativt beskjeden skyteaktivitet har ført til dramatisk auke av blyverdiane i løpet av kort tid. porkpicker sitt spørsmål er i høgste grad relevant, og ikkje noko "domskap".

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 29 Feb 2016, 15:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Se over.
porkpicker skrev:
Takker. Da snakker vi samme språk.. Melk he he.. Evt kalsium tilskudd altså.. Mine verdier er litt under jamt, siste år. Men jeg har absolutt noe å hente på eget forebyggende..

Ønsker man høyere inntak av kalsium er det lurt å sjekke vitamin D nivå også, evt. å begynne med tilskudd.

Vitamin D hjelper kroppen å ta opp kalsium og mangel på vitamin D er nokså vanlig hos nordboere, spesielt om vinteren.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg og kan liste våpengarderoben i siggen:
  • Jeans og t-skjorte: Glock 36 / Galco Ultimate Second Amendment
  • Business Casual: Sig-Sauer P239, .357 Sig / Galco Skyops
  • Dress & slips: Kimber Stainless Compact, .45ACP / Galco Miami Classic
  • Vinterjakke: Glock 20 / Tagua Open Top

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 11 Apr 2016, 17:14 
Avlogget

Mye på grunn av denne tråden gikk jeg til fastlegen og ba om blodprøve. Veldig enkelt.

Om meg
- Skyter snitt ca to ganger i måneden, Stort sett rifle på innebygget bane (Løvensk), jaktfelt, lerduer, luftpistol. Vasker hendene etter endt økt
- Kommer fra jeger og skytterhjem. Skutt siden jeg var barn (Siste 25 år i varierende grad)
- Nybegynner hjemmelader. Benytter stort sett eng.hansker
- Vasker stort sett hendene når jeg har dillet i våpen og ammoskap
- Spiser en god del storvilt, alltid skutt med blykjernet kule (Mye Oryx i min omg.krets)
- Skjærer hardt vekk skuddskadet kjøtt selv, men mye av viltet er skjært ned av andre
- Spiser småvilt noen få ganger i året
- Bor i tettbygd strøk, jobber i byen

Blyresultat: Ingen målbare verdier (<0,1)
Og... alvorlig mangel på vitamin D

Andre som har testet seg?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 11 Apr 2016, 18:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Kjell Arne Larsen
nhd skrev:
Som helsepersonell som jobber med hjerner og som aktiv pistolskytter, er det flott å se en saklig diskusjon om dette temaet her på Kammeret.
Sakligheten og åpenheten for ny kunnskap har hevet seg mange hakk siden diskusjonen om bly i jaktammo/viltkjøtt ble dratt i gang for noen år siden.
I de trådene, som var "provosert" av "forskningen" til Arnemo m/fl., hevdet jo jeg og andre, flere ganger, at folk som var jegere, og som spiste viltkjøtt, også ofte var skyttere, som skjøt på innendørsbaner. Noen av dem (som jeg) endog instruktører, så vi var ofte på banene, og lenge hver gang. Vi påpekte også at DFS hadde tatt opp denne problematikken for ca. 20 år siden, og igangsatt testing av skyttere, og tiltak for mindre eksponering for bly.

Alt dette ble kontant avvist - blyforgiftningen kom fra viltkjøttet - basta!

At viltkjøttspisere ved testing ofte hadde MINDRE bly i blodet enn gjennomsnittsbefolkningen, ble ikke kommentert.

Kanskje viltkjøttet om sider ikke lenger har status som "hovedmistenkt"?

DFS-folk som blir testet, har lave blyverdier (går også fram av denne tråden). Eksponeringen er kanskje annerledes under pistolskyting, særlig med kalibre over .22 LR. Trådstarters nivåer er jo alarmerende. Kan de stamme fra annet enn pistolskytingen (og reinsdyrsadel en gang i året)?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 11 Apr 2016, 19:33 
Avlogget

Jeg håper vi kan enes om at det er den totale eksponeringen for bly som kan være skadelig. Derfor tenker jeg at jeg må prøve å minimere alle faktorer som kan gi meg for mye bly.
Selv trener jeg mye med pistol .22 innendørs hele året. Dette fordi jeg liker bedre/treningen blir mer effektiv på elektroniske skiver som vi dessverre kun har innendørs. I tillegg skyter jeg en god del luft der jeg selvsagt berører blykuler. Jeg spiser elgkjøtt ca en gang i uka. Elg som er skutt av en på jaktlaget der omtrent halvparten bruker blyfri Naturalis og den andre halvparten bruker blyholdig Oryx. Jeg ser ingen grunn til å ta en del av dette svært alvorlig og en annen del ikke. Jeg vasker hendene etter hver skyting, og jeg bruker Naturalis. Begge deler fordi det for meg er enkelt og ikke har noen ulemper.
Dessverre målte jeg 1.25 for tre uker siden. Ja, synderen er nok innendørsskytingen med .22. Men likevel vil jeg fortsette med Naturalis. Alle monner drar.
Kanskje må jeg begynne med maske. Liker det ikke, men liker enda dårligere å få for høye blyverdier og evt bli tungsint.
I forrige uke hadde jeg sikkerhetskurs med 8 nye skyttere. Jeg snakket en del om bly og at det var viktig å ta dette alvorlig. Men jeg har ingen tanker om at forbud mot det ene eller andre er løsningen. Enhver må ta ansvar for seg selv og bestemme selv.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 11 Apr 2016, 21:48 
Avlogget

Hvorfor er det skadelig? Når ble det fokus på dette?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 11 Apr 2016, 23:23 
Avlogget
Brukerens avatar

Bly er svært giftig og det har vært fokus på det en god stund da særlig skyttere er eksponert for bly.
Skikkelig avtrekk ved innendørs skyting er absolutt et must.
Google is your friend...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 12 Apr 2016, 09:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Da jeg jobbet for Purdey i London brukte alle sammen blyinnlegg i skrustikkene. dette gir et mykt men fast grep om det som skal holdes fast. Dette har de brukt i over 100 år fordi det funker. Vi stod altså og gnukket og gne håndflatene mot dette blyinlegget fulle arbeidsdager hele året, mange hadde jobbet der i 30+ ås.

Men HR avdelingen tenkte en gang at slik blyeksponering kunne ikke være bra så det ble utført bloprøver. Jeg husker ikke helt verdiene, men tror det var at om en prøve var på over 90 så var det over en grense, Men det jeg husker var at ingen hadde over 16. Dette er da mennesker som daglig i mange timer gjennom mange år har hatt hudkontakt med bly.

http://www.kjusviltslakt.no

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 12 Apr 2016, 10:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Ved skyting innendørs er man ikke nødvendigvis i så mye kontakt med blyet annet enn at man puster det inn. Som kjent er jo f.eks asbest også en mindre heldig ting å puste inn ikke sant?
Man får blystøvet servert rett i lungene og det lagres i kroppen samt føres rett inn i blodet.
Av en merkelig grunn vet jeg om mange baneskyttere som sliter med stive ledd i armer og bein.
Mulig sammenheng...?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 12 Apr 2016, 10:54 
Avlogget

Av egen nysgjerrighet og uten større vitenskapelig verdi, er denne tråden opprettet for dem som ønsker å oppgi sine målte blyverdier:

viewtopic.php?f=45&t=120601

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 13 Apr 2016, 11:22 
Avlogget

Ekte navn: Jan Olav
Jeg målte meg for noen måneder siden, fikk svar at jeg hadde 1.3 og det skulle være under 1.
Vil si jeg skyter en del, har skutt under 1 år.
Må nok vurdere å kjøpe maske :?

Jeg sjekket meg ikke for bly før jeg begynte å skyte, så det kan jo selvfølgelig være andre årsaker til at verdien er som den er.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 13 Apr 2016, 22:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg skjøt konsekvent med maske for noen år siden (skjøt mye .32 innendørs flere ganger i uka) og jeg synes det var helt uproblematisk. La meg si det slik: Fordelene var langt større enn ulempene!

Gleden over å treffe varer lengre enn gleden over et høyt smell!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 14 Apr 2016, 08:33 
Avlogget

nhd skrev:
. Jeg snakket en del om bly og at det var viktig å ta dette alvorlig. Men jeg har ingen tanker om at forbud mot det ene eller andre er løsningen. Enhver må ta ansvar for seg selv og bestemme selv.

Når jeg tenker på hvor mye og hvor lenge du har skutt, vil jeg si dine verdier er svært lave.

Et eksempel på hvor mye som skal til før en måler "litt over" gjennomsnittet.

Føler du ingen ubehag eller andre har kommentert noe, hadde jeg gjort lite ved dette :wink:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 14 Apr 2016, 08:48 
Avlogget

Når referanseintervallet er 0- 1,0, så er ikke 1.0 gjennomsnittet. 95% av befolkningen gjenfinnes i referanseområdet. Når noen ligger over referanseområdet, betyr det at en tilhører den 5% av befolkningen som har høyest blyverdi.
Når det er sagt, er jeg ikke bekymret over min nåværende verdi, men jeg gjør kanskje noen ekstra beskyttelsestiltak. Verdier over 2.0 gir skikkelig grunn til bekymring.

På kurset hadde vi heldigvis to kvinner i fertil alder. For disse er blyhygienen ekstra viktig fordi et foster vil kunne skades av langt lavere verdier enn det som skader gamle menn.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 15 Apr 2016, 10:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Det siste halve året han mine verdier med B-BLY gått ned fra 1.4 til 1.0. Det eneste jeg har gjort er å kutte ut innendørsskytinga og støpt mere kuler. Det har overbevist meg ift at nødvendig ventilasjon innendørs og verneutstyr + avtrekk er viktig når man støper kuler.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Sep 2016, 18:28 
Avlogget

Hei

Jeg har også forhøyede bly verdier i kroppen, skal sjekke meg igjenn snart nå.

Funker disse?
http://www.breathehealthy.com/purchase/ ... lthy-masks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 17 Nov 2016, 08:49 
Avlogget

Noen som vet om det kan kjøpes RZ M2 Vernemasker fra en Norsk forhandler? https://rzmask.com/ De ser litt bedre ut enn de standard 3M maskene.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Des 2016, 21:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Trond
Til de av dere som støper kuler selv. Pass på temperaturen dere har på blyet, blydamp er nok mer farlig enn støv eksponering da en enkel støvmaske vil ikke holde det ute.

Jeg har støpt ca 100kg ymse bly til barer. Brukt heldekkende maske med tilluft.
Men aldri brukt maske når jeg skyter, da jeg skyter utendørs med svartkrutt.
Skal få målt bly verdiene mine snarest, og holde en tett oppfølging på dette. Er verdiene høye, blir det nok maske på meg.

Men i mine yngre dager gav jeg fult f.. i støvmaske etc. og eksponering av krom, nikkel og aluminium har ikke hatt noe særlig positiv virkning på meg for å si det slik. Jeg sliter med hukommelsen, sovner i alt som er av møter etc på jobben. Trur personlig det er aluminiumen som er den store synderen der.

Dere skal ikke ta lett på dette med blyforgiftning.

Bjørnen går ikke i hi, den gjemmer seg for Lars Monsen

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Des 2016, 21:11 
Avlogget
Kammeråndvinner 2013 - Skribent
Brukerens avatar

Sitat:
Trur personlig det er aluminiumen som er den store synderen der

Hvordan har du klart å puste inn aluminium?

K

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 21 Des 2016, 22:18 
Avlogget

Ekte navn: Jan Olav
Jeg målte etter masse skyting innendørs, så målte jeg på nytt etter 6-8 mnd, med mesteparten av skytingen ute. Gikk fra 1.1 til 0.6.
Vet ikke hvor fort tallene endrer seg men regner med at det er på vei nedover (så lenge jeg fortsetter å begrense innendørs skyting).

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 23 Des 2016, 22:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Ekte navn: Trond
M67 skrev:
Sitat:
Trur personlig det er aluminiumen som er den store synderen der

Hvordan har du klart å puste inn aluminium?

K

Ikke så vanskelig når to polakker sliper aluminum med flappdisk i en lukket kjeller uten så mye ventilasjon i 3 uker i strekk.
Støvmaska var grå på innsia etter dagens ende. Men vi ble da ferdige i tide...
http://imgur.com/jNcLnN9
http://imgur.com/Zd8mU84

Bjørnen går ikke i hi, den gjemmer seg for Lars Monsen

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: 24 Des 2016, 13:47 
Avlogget

TMB skrev:
Men i mine yngre dager gav jeg fult f.. i støvmaske etc. og eksponering av krom, nikkel og aluminium har ikke hatt noe særlig positiv virkning på meg for å si det slik. Jeg sliter med hukommelsen, sovner i alt som er av møter etc på jobben. Trur personlig det er aluminiumen som er den store synderen der.

tror ikke kromforbindelser og nikkel er spesielt helsebringende heller , og sikkert ikke noe bedre med alle 3 kombinert :|

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 152 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support