Jump to content

Resultatlister i NSF


lpm

Recommended Posts

Resultatlister i NSF er et sørgelig kapittel.

 

Liten historie: Er for tiden oppmann i klubben min. Vi hadde tidligere i uken et norgesfeltstevne. Fikk henvendelse fra en bekjent som spurte om jeg hadde resultatlistene. Jeg var ikke med å arrangerte, så hadde ikke det. Hørte med hun som punchet resultatene. Hun hadde sendt resultatlistene videre til en annen i klubben, som jeg tipper skulle sende videre til forbundet, etc. Det ser ikke ut til å ha skjedd enda.

 

Så langt i skytterkarrieren har jeg selv brukt ganske mye tid på å refreshe diverse resultatlister hvert femte minutt i påvente av at ting skal komme ut (I feel your pain, bro:

" target="_blank). Selv om resultatene er sendt fra arrangør, kan det ta dager, uker, og, i noen tilfeller, måneder før ting kommer på de offisielle sidene. F.eks., selv om resultatene for stevne 1508013 kom ut ganske kjapt på arrangørklubbens sider, er de per i dag, halvannen månde senere, fortsatt ikke på fagkomite-pistol.no.

 

Liknende problemer har man med norgesfelt.no. Finner ikke mine resultater der, selv for et NF-stevne jeg var på for over et halvt år siden. Går ut i fra at problemet her er at klubber ikke sender resultatene til norgesfelt.no, bare fagkomiteen.

 

Det trenger ikke være sånn! Når først resultatene er punchet inn i det digitale domenet, skal det ikke være nødvendig at videre distribusjon gjøres for hånd, eller at det i det hele tatt tar tid før de er tilgjengelige på web.

 

Har sittet og fundert litt på hvordan jeg syns ting bør være. Her er mine tanker.

 

Å distribuere er egentlig i seg selv ganske dumt. Resultatene bør punches direkte inn i en sentral database. Med direkte mener jeg ikke via et regneark. Så fort siste resultat er punchet, er listene tilgjengelig på web. De som har vært borti shootandscoreit.com skjønner hva jeg mener.

 

Det bør være full separasjon av resultater og presentasjon: databasen er bare en database og har i seg selv ingen presentasjonsfunksjon. Den bør ha et API som tillater hvem som helst (klubber, forbundet, norgesfelt.no, etc.) å hente ut informasjon og presentere det på en hensiktsmessig måte. Til inspirasjon kan man se hvordan ruter har gjort det for kollektivtransporten i Oslo. På de fleste stopp i byen har man live-visning av anslått ankomsttid for bussene. Dette er basert på hvor bussene faktisk er til en hver tid (gps i bussene?). Denne informasjonen brukes også av den offisielle appen. Informasjonen er også åpent tilgjengelig for alle. Man kan sende et query til den sentrale serveren og får en XML med den relevante informasjonen tilbake. Liker man ikke hvordan ting er presentert i appen, kan man lage sin egen.

 

Det bør selvfølgelig være en sentral resultatliste som gir resultater per stevne per distrikt. Rankinglister finner man på fsu.no. Denne siden kunne også presentere det på denne måten basert på queries til databasen. Tilsvarende for norgesfelt.no.

 

I klubben vår har vi noe som heter keiserstatuetten. For hvert medlem summerer man beste resultatet i standard, beste av hurtig fin og hurtig grov, og beste av VM fin og VM grov. Om summen er over 1560 får man bronseplakett. Om summen er over 1605 får man sølvplakett. Om summen er over 1650 får man gullplakett. Av de som kvalifiserer for gullplakett får den beste gullstatuett, den nest beste sølvstatuett, og den tredje beste bronsestatuett. Summen må være innenfor samme kalenderår, ikke skytterår, slik som er tilfellet for klassifisering. Ser for meg at andre klubber har liknende ordninger. Hver klubb kan velge å hente ut informasjonen de trenger, regne litt på den, og presentere. Ingen ting trengs å gjøres for hånd. Når et medlem går inn på klubben sin side for å se på f.eks. keiserstatuetten, gjør et lite script et query til den sentrale databasen, for så å formatere det for presentasjon lokalt.

 

Bare fantasien setter grenser for hvordan ting kan presenteres. Beste resultat i klubb. Din progresjon over tid. Rangering på stevne, både med og uten klasser. Fancy grafer.

 

Tror folk det er mulig å få til noe slikt? Like viktig: tror folk det interesse for et slikt system? Det kommer til å kreve en del arbeid, så man må vite at det faktisk kommer til å bli tatt i bruk om man får laget det.

 

Jeg er av den oppfatning at datanørds er overrepresentert i skyttermiljøet. Jeg tenkte det måtte være mulig å få til noe dugnadsarbeid på datasiden for å gjøre livet lettere for både deltakere og arrangører!

 

Er selv programmerer på dagtid, men har ikke nevneverdig eraring med grensesnitt/web/database. Kan stille som code monkey, men det trengs noen med seriøse skills for design av systemet, etc.. Er det noen her som har denne ekspertisen? Kunnskap om eksisterende rammeverk som er aktuelle?

 

Ser for meg at man trenger et web-grensesnitt til databasen for punching av resultater. Man har lyst til å unnga at arrangør redigerer lokale filer som senere sendes inn, ellers er man tilbake til at resultatene publiseres om noen dager i stedet for noen timer. For stevner som bruker shootandscoreit.com har jeg som oftest resultatene før jeg rekker hjem :)

 

Man trenger fiks ferdige script som presenterer ting. Man kan ikke forvente at hver klubb sitter å scripter.

 

Man trenger mulighet til å importere allerede digitale resultater, f.eks. fra megalink. Kanskje deltakerlister fra “Min idrett”.

 

Man må designe og implementere et API for å hente ut informasjon fra databasen. APIet burde støtte eksport dek komplette datasettet til et format som er lett å parse. Dette for backup, og for evt overføring til nye systemer. All kildekode bør være open source, slik at det ikke er krise om de originale utviklerene forsvinner.

 

Hva tenker folk?

Link to comment
Share on other sites

Tanken er god den, har forsøkt å ta dette opp med fagkomite i mange år uten at de tar ansvar og det er problemet....ingen tar ansvar der de burde...ikke NSF og ikke fagkomite...

 

Men ett system må kunne kjøres lokalt uten nett tilgang, da enkelte skytebaner ikke har internett eller tlf dekning. Men en excel template eller export fra allerede eksisterende systemer som enkelt leses inn bør være mulig. Penger har vi flust av, men det er liten interesse sentralt da de selv ikke sitter med jobben selv...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Excel template som kan importeres har jeg selv implementert i et annet system som jeg er ansvarlig for utviklingen av. Det er riktignok lisenser som settes basert på en prisliste template fylt ut av selgere, men prinsippet er det samme og kan fungere veldig bra.

 

Jeg tror ikke et slikt system nødvendigvis ville være veldig komplisert heller. Vi snakker om en relasjonsdatabase med et API og en frontend. Det som skal til av domenekunnskap/forretningslogikk har vi jo også god kjennskap til. Det ville sannsynligvis være gunstig hvis løsningen hostes skybasert.

 

Det ville helt klart være en del jobb men å lage noe slikt er absolutt mulig

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vanligvis resultatlista klar innen to timer etter stevneslutt. Sender den da på epost til alle deltagere, alle klubber og kretser som har hatt deltagere.

Så venter jeg to døgn i tilfelle noen melder feil på lista. Så sender jeg den til resultatlister@fagkomite-pistol.no Har aldri (unntak kommer under) opplevd at det går med enn en uke før den er publisert på nettet.

 

Unntak: Siste 6-9 mnd. Dette skyldes at før dette var det kun en person som gjorde denne jobben (PK). Nå har det vært en ny mann på opplæring, og det har tydeligvis tatt litt mer tid.

 

Norgesfelt er noe annet. Resultatene på deres nettside må en vente på både vinter og vår. Men det er en annen historie.

Link to comment
Share on other sites

Tanken er god den, har forsøkt å ta dette opp med fagkomite i mange år uten at de tar ansvar og det er problemet....ingen tar ansvar der de burde...ikke NSF og ikke fagkomite...

Derfor jeg ser for meg at noen ute i skytternorge må ta initiativ. Det er stor dugnadsvilje der ute for å arrangere stevner, drive klubber, vedlikeholde baner, osv. Må være mulig å finne folk til å ta den digitale dugnaden også, ville jeg tro.

 

Kan starte med et system som støtter eksport til excel e.l. for automatisk innsending til fagkomiteen. Om man klarer å etablere det som en de facto standard, kan det senere bli det offisielle systemet.

Men ett system må kunne kjøres lokalt uten nett tilgang, da enkelte skytebaner ikke har internett eller tlf dekning. Men en excel template eller export fra allerede eksisterende systemer som enkelt leses inn bør være mulig. Penger har vi flust av, men det er liten interesse sentralt da de selv ikke sitter med jobben selv...

Ser problemet.

 

Problemet med excel er at det er en blanding av presentasjon og innhold. Forskjellige folk vil lage litt forskjellig layout, så det blir utrolig vanskelig å lage automatisk import. Om noen sitter og puncher i excel, men man må konvertere for hånd senere vill det ofte bli sånn at den jobben blir gjort om noen dager.

 

Tar vanligvis ikke i excel en gang med pølseklype, men ble i går selv sittende å konvertere for hånd stevneresultater fra et regneark beregnet for fagkomiteen til malen til norgesfelt. Lastet dette opp med webskjemaet til norgesfelt. Gikk ut ifra at den påkrevde strikte formateringen var slik fordi resultatene skulle håndteres av et script, og at websiden derfor ville bli oppdatert umiddelbart. Det gikk ca. et døgn før det skjedde. Kan hende jeg hadde vært for sloppy med formatering, slik at noen måtte gjøre det for hånd bak kulissene. Kan man lage en excel-mal som ikke tillater utskeielser i layout?

 

Anyways, problemet slik jeg ser det er behovet for menneskelige hender etter sekretariatet er ferdig i bua.

Link to comment
Share on other sites

Mye av de samme skytebanene brukes til ipsc/dssn... og da har de brått dekning, til og med gratis wifi til alle deltagerne for elektronisk verify.

 

Har selv stått å skrudd opp ymse nmt/ice og 4g + antenner, også bare for små-konkurranser (l1)

 

Uansett, om de kom samme kveld, evnt neste dag hadde det ikke vært så ille, men det gjøres jo ikke i felt.

 

I ipsc har man tittelen stats officer, og det ses ikke lett på jobben, og ja alt er bedre i DSSN. på MIO i helgen selv om det ble scoret på papir, var verify ferdig på 30 min, og medaljer og premier ble delt ut, fantastisk bra kjørt arrangement, har snakker vi skyting med 2 dager Prematch, 2 dager mainmatch og 250? ish deltagere.

 

Forøvrig norgesfelt, utrolig bra greie, og skryt til de, og det er jo ikke deres skyld at klubbene ikke sender.

 

 

Jeg har sluttet sitte trykke f5 på feltresultater, pleier heller bare sende meldinger til noen jeg vet er i klubben og fiske de ut den veien, og får de da når de er klare litt raskere iaf.

Link to comment
Share on other sites

Så venter jeg to døgn i tilfelle noen melder feil på lista. Så sender jeg den til resultatlister@fagkomite-pistol.no

 

Lenge siden jeg har vært medlem hos NSF, så det er muligens et dumt spørsmål?

 

Før man sender resultatliste til NSF, hva slags feil kan det være på lista?

Og burde ikke det vært oppdaget før skytter forlater stevne?

 

Dette er ikke kritikk av deg nhd, forsøker bare å sette meg inn i ting og tang

Link to comment
Share on other sites

På noen stevner, f.eks oslo PK sitt har de resultater rullende over skjermen i løpet av dagen slik man får verify, andre printer resultatlister forløptende i løpet av stevne og det er greit å følge med at alt blir riktig å si i fra. Vil si det er en bra greie.

 

Andre igjen sier 0, man hører 0, og da er det brått vanskeligere.

 

Endel folk skyter bare 1 klasse, og drar tidlig, og får således ingen verify da det jo ikke akkuratt er online og lett tilgjengelig stortsett.

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en person og oppdaterer med resultatlistene, og det er arbeid som er frivillig.

 

Dere kan sikkert melde dere som frivillige til fagkomiteen for å hjelpe til.

Meg bekjent har forespørsel om å kunne legge ut egen krets sine lister blitt avvist av NSF\fagkomite pistol.

 

Arbeidet med å bygge en løsning trenger ikke være dugnadsbasert gjør det? Hva med å bare kjøpe en eksisterende programvare, få den tilpasset tablet\tlf og få denne til å sende ut resultatlister og oppdatere statistikksidene automatisk? Jeg er ingen app utvikler, men hva kan noe sånt koste? Kan SSI f.eks enkelt tilpasses NSF bruk?

 

Tenk hvor lett det hadde vært å score et stevne (som ikke er elektronisk) hvis alt kunne gjøres direkte på en tablet og hvor resultatene var klare når siste skive er talt opp? Investeringskostnaden for hver enkelt klubb ville være minimal.

Link to comment
Share on other sites

@poacher: Det kan f. eks være at jeg har registrert en skytter i U14 som skulle i U16. At det er registrert feil klasse, at en skytter har skiftet klubb, men uten å melde fra om det ved påmelding/at jeg ikke leste startkortet nøyaktig nok, eller at skytteren siden i fjor har kommet i V60 uten selv å ha sagt fra/jeg har ikke lest startkortet godt nok.

 

Det andre er punchefeil. Jeg får inn resultatarkene skrevet med penn/blyant og har trykt feil på tastene. Det kan skje med tresifret antall starter og 10 ganger så mange summer.

 

Det har også hendt at resultatet i revolverfelt har havnet i milfelt eller omvendt. Bedre er jeg ikke :-(

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar nhd

 

Er ikke dette skytterens ansvar å kontrolere at opplysninger er korrekt?

Skjønner at ved punchefeil av resultat kan skje og vil skje.

 

Jeg har mest erfaring fra BR, hvor jeg har flere ganger hatt ansvar for resultatføring. Både NM og Nordisk.

Når siste skive er målt, resultatliste er hengt opp. Så har skyttere 30min på protest ved feil etc.

Når protesttiden er utløpt er er det for sent å protestere mot noe som helst. Dette er skytternes ansvar. Om vedkommende har pakket sammen og reist hjem? Så er det trist og leit for vedkommende, men han sitt problem.

 

Nå sier jeg ikke at slik det gjøres i BR er det eneste som er saliggjørende...

Link to comment
Share on other sites

Jo, det meste er skytternes ansvar. Men jeg liker å være serviceminded. Skytterne skal trives og møte hyggelige funksjonærer. Ved å tillate "høring" på resultatlista har jeg også vært åpen med at jeg kan gjøre feil.

Så lenge skytterne får resultatene på epost samme dag, tror jeg ikke det gjør noe for noen at det tar to dager mer før resultatlistene er offentlige.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare standardisere på Shootnscoreit?

Ikke støtte for ISSF, man er prisgitt hva de velger å finne på, og fordi man må gjøre ting for hånd om man vil presentere ting på andre måter. Men er veldig fan av SSI!

 

Sandnes PK har laga eit program som funkar fint på feltstemne. Kanskje same utviklarane kan lage eit som også funkar på bane? Og som kan linkast til eit sentralt publiseringssystem?

Kan sikkert generere filer som er egnet for import i database. Da unngår man problemet med ikke-importerbare regneark, og man får muligheten til offline punching.

 

Jeg har vanligvis resultatlista klar innen to timer etter stevneslutt. Sender den da på epost til alle deltagere, alle klubber og kretser som har hatt deltagere.

Så venter jeg to døgn i tilfelle noen melder feil på lista. Så sender jeg den til resultatlister@fagkomite-pistol.no Har aldri (unntak kommer under) opplevd at det går med enn en uke før den er publisert på nettet.

Ser for meg at man i et evt. nytt system umiddelbart kan publisere som "midlertidig" men synlig. Etter to døgn kan man sette status til "endelig".

 

Om man puncher direkte i et web-gui, kan resultatene sees etterhvert som de legges inn. Skyttere kan verifisere at ting er riktig på sine smarttelefoner. Folk som ikke er tilstede kan se progresjonen på stevnet "live".

 

Det sitter en person og oppdaterer med resultatlistene, og det er arbeid som er frivillig.

 

Dere kan sikkert melde dere som frivillige til fagkomiteen for å hjelpe til.

Prøver ikke å kritisere folk for å være laze motherfuckers. Er selv en lazy motherfucker. Et av hovedpoengene med et slikt system er å gjøre det slik at det ikke er et problem at folk er lazy motherfuckers.

 

Spennende tanker om et nytt system. Et slikt system må også lage presselister, da avisene helst vil ha listene i rent (kommaseparert) tekstformat uten tabeller.

Databasen er presentasjonsagnostisk. Det er en smal sak å lage et script som tar inn en xml og produserer csv. Det er et poeng at presentasjonsformene ikke er begrenset av fantasien til utviklerene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som ansvarlig for resultatlister på norgesfelt.no har vi gjort noen erfaringer når det gjelder å sammenstille data fra mange stevner over tid.

 

Den største utfordringen er kvaliteten på dataene. Vi forsøker å være strenge når det gjelder formateringen av resultatlister, men det krever en kontinuerlig innsats. Brorparten av listene vi får inn via vårt system må kvalitetsjekkes og korrigeres før vi laster det inn i vår database.

 

Det vi bruker desidert mest tid på er navn på skyttere. Folk står oppført med feil klubb, med/uten mellomnavn, initialer etc. Dette må vi korrigere for å kunne sammenstille resultater fra enkeltpersoner gjennom en sesong.

 

Slik jeg ser det hadde et sentralt resultatregister løst veldig mye, problemet er som nevnt kvaliteten på hva man får inn. "Shit in = shit out" som det så fint heter.

 

Er steg i riktig retning kunne være at alle skyttere som betaler kontigent til NSF får et unikt skytternummer. Da kan man i hvertfall få koblet resultater med riktig person.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...