Jump to content

Portet sleide i feltskyting, lovlig?


Bartedachs

Recommended Posts

Heisann alle sammen

 

Jeg er ganske ny i dette med pistolskyting og har ikke vært på noen stevner enda :smile: Jeg er med tiden ute etter en pistol til militærfelt og er en tilhenger av 1911 plattformen i 45ACP og har kommet over S&W sin 1911 PC som i mine øyner er en skikkelig lekker sak, men... den har portet sleide. Jeg leser av regelverket til ISSF for grovpistol som også skulle gjelde for militærfelt at "Munningbremser, kompensatorer, perforerte løp eller andre innretninger som virker på lignende måte er forbudt". Porting av sleiden har etter hva jeg skjønner ikke noen rekyldempende effekt, så våpen med dette burde være lovlig, eller tar jeg feil her?

Greit å ha dette avklart før jeg går til innkjøp av denne eller tilsvarende og finner ut ved kontroll at jeg har lagt skjegget sånn passe langt ned i postkassa på et stevne :forvirra::lol:

 

Bartedachs

Link to comment
Share on other sites

Sikkert like bra som alle andre 1911. Alle deler er jo like så lenge det heter 1911, så forskjellene er

grepsplater, sikter, finish og hvor nøyaktig produksjonen er. Det siste er jo det som skiller en

slaskete fra en som er fast i fisken, og hvorvidt noe må tilpasses.

 

Så lenge bladet Handgunn har eksistert så har Amerikanerne snakket om 1911, og det er nesten

komisk hvor mye dem egentlig kan klare å skrive om et og samme produkt og hvor dem skryter

det opp i skyene, så jeg tviler ikke på at kritikken er god.

 

Blir som å utgi et blad 12 ganger i året i 100 år og skrive hver gang at fotballen er rund og

den som er testet i dagen nummer er grå, med rosa prikker.

 

Går du på Intersport og Kjøper en 1911 Ruger og freser porting i sleiden så har du akkurat det

samme produktet......eller man kan pimpe opp en fra 1940 til å bli slik også.

 

Skjegget er delvis i postkassa allerede når du har valgt 45. Da koster det å skyte mye, og livet består

i å plukke tomhylser og bruke en god del penger på ammo eller ladeutsyr. Begge deler koster

selv om folk skryter at at man lader til 1 kr. Man skal likevel ha skutt litt før invisteringen er

nedbetalt.

Link to comment
Share on other sites

Totalt uenig i tankene rundt 45, jeg gir også stortsett beng i tapte hylser, rekylen, og hele skyteopplevelsen er topp. Har skutt det i NM flere ganger, og nå i siste interne klubbmatch var både 1, 2 og 3 plass.. 45'er. Men må nok gi deg enighet i at jeg ser mange er helt febrilske og nistirrer på bakken mye, det er vel en mental greie man må ta med seg selv.

 

Gleden over de store hullene og whomp lyden overgår bakdelene! :)

 

De aller fleste S&W 1911 jeg har tafset på har vært tighte, og hatt bra avtrekk, hele poenget med en god 1911, over en dårlig er jo hvor tight den er, hvordan den låser, og hvordan alt er laga for å passe i hverandre, gleden av å lobbe kuler til 200meter med god presisjon er fascinerende.

 

Ja 1911 blir skrytt opp i skyene, men ... er det så rart egentlig? Klart, finnes mer sofisikerte ting.

 

Beste ipsc open og standard pangene mine er begge 1911 baserte , beste feltpistolen min er 1911.

Link to comment
Share on other sites

Rart at 1911 blir skrytt opp i skyene? Overhodet ikke. Finnes mer sofistikerte ting? Vel, ikke egentlig. Det eneste som kan måle seg med en god 1911 som feltracer er Sig og Pardini, og de er i beste fall like gode, ikke bedre.

 

45 vs 9 blir jo veldig smakssak, og selvsagt påvirket av økonomi og om man gidder lade. Selv skyter jeg 9 og kommer til å fortsette med det pga. latskap og gjerrighet, men må absolutt innrømme at 45 har jævlig med sjarm.

Link to comment
Share on other sites

1911 er fantastiske våpen. Selv stod valget mellom en s&w 1911 pc, og en STI. Endte opp med en Sentinel Premier i .45.. Veldig fornøyd med den sålangt. Kommer sannsynligvis til å kjøpe en tilsvarende i 9mm og.. Om ikke helt make, så er det stor sannsynlighet for en 1911 i 9mm iallefall..

 

.45 har veldig høy morrofaktor.. fiocchi sine til ca 3,50,- for smellet er ikke så gale heller, selv om du fort får 2x 9mm skudd for prisen av en .45..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...