Jump to content

Klasseløse stevner?


lpm

Recommended Posts

Er det noe krav til at stevnearrangør må anerkjenne klasser? Kan man f.eks. velge å bare ha klasse A. Dvs. ikke stenge ute skyttere, men plassere alle i samme klasse uavhengig av alder, kjønn og ferdighet.

 

Har registrert at mange, som meg, mener at klassesystemet ikke fungerer. Dette gjelder særlig i felt, hvor det ikke er uvanlig at f.eks. skyttere i D skyter bedre enn skyttere i både C, B og A.

Link to comment
Share on other sites

Norgesfelt er klassefritt

 

Vinner du stevnet, og er i kl D får du fortsatt 100ingsen ekstra for at du vinner stevnet.

 

 

De gode vil nok argumentere for slikt, de som har skutt lenge og fortsatt er i C og D vil muligens ikke :P

Link to comment
Share on other sites

Norgesfelt er klassefritt

 

Klasse fritt ja, men resultatene dine i de ulike Norgesfelt klassene regnes som opprykk i feltklassene. noe jeg mener er helt feil

 

Når man ser den lokale helten i et Norgesfelt stevnet med 14 deltagere vinner F.eks Revolver med 65p av 80 (81,25% som klasser til C skytter) da året etter er A skytter i revolverfelt, så sier ikke klasseføringen noen ting om ferdigheter lenger.

 

Premiering er stort sett fraværende på stevner uansett, så klasseføringer er unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havnet i kl A i grov på norgesfelt med 9mm, litt humor, da jeg er en jevn B med denne og 1 hånd.

 

Husker ikke hvem, men har sett forslag her på kammret om at man heller skulle regne utifra teoretisk max på slike stevner og unngått "problemet"

 

Når alt kommer til alt er det ikke så kritisk for meg med disse klassene eller hvor jeg er, NM er klassefritt, det er viktigste. Pengepremiene man får for å vinne klassen er jo i teorien en fin bonus, men etter mange år med felt kan jeg si at det kun er en brøkdel av pengene du vinner som faktisk utbetales, og det er umulig å holde styr på dette, når det kan komme 1-2-3 år etterpå i beste fall.

Link to comment
Share on other sites

Norgesfelt er klassefritt

 

Klasse fritt ja, men resultatene dine i de ulike Norgesfelt klassene regnes som opprykk i feltklassene. noe jeg mener er helt feil

 

Når man ser den lokale helten i et Norgesfelt stevnet med 14 deltagere vinner F.eks Revolver med 65p av 80 (81,25% som klasser til C skytter) da året etter er A skytter i revolverfelt, så sier ikke klasseføringen noen ting om ferdigheter lenger.

 

Premiering er stort sett fraværende på stevner uansett, så klasseføringer er unødvendig.

Denne lokale helten skal ikke rykke opp på bakgrunn av dette resultatet. For at et resultat skal være gyldig grunnlag for klassesetting må vinneren ha skutt minst 85% av maks oppnåelig resultat.

 

I pkt. 2.2 i "Bestemmelser om klasser og øvelser" står det bl.a.: "Øvelsen er ikke gyldig som grunnlag for klassesetting før minst en skytter har oppnådd 85 % av maks poengsum."

 

Så her har den som sender inn klasseføringslistene gjort en dårlig jobb. I tillegg til at den lokale helten i ren egeninteresse bør sette seg bedre inn i regelverket, eventuelt gå et dommerkurs.

Link to comment
Share on other sites

Riktig det du skriver der Domino, men selv om den lokale helten hadde klart 85% på stevnet, så er han fremdeles langt unna å være en A skytter.

 

flere slike eksempler i Norgesfelt hvor normalt B-C skyttere blir A skytter på steder hvor deltagelsen er lav og nivået er normalt B-C.

Link to comment
Share on other sites

Hvis stevnet er et NSF approbert stevne så skal regelverket følges mht klasseføring. Hvis du arrangerer et feltstevne som ikke er approbert så står du fritt til sette alle i åpen klasse (ingen klasser) så fremt det er annonsert i forkant.( Spesial pistol/ revolver og magnum har ikke klasser)

Link to comment
Share on other sites

Min klubb køyrer i hovedsak stemner uten premiering.

So i den forstand har klasseinndeling lite for seg.

Opplever likevel at mange skyttarar bruker klassesystemet som ein motivasjonsfaktor frå år til år.

Spesielt på banestemner der krava er faste, men og i feltskyting.

Meinar at norgesfelt bør klasseførast utfrå maks oppnåeleg sum.

 

MagnarA

Link to comment
Share on other sites

For å oppklare litt ang. NorgesFelt og klasseføring..

 

Et NorgesFelt stevne er i utgangspunktet et helt vanlig feltstevne, og skal approberes på vanlig måte, og resultater for feltstevnet skal sendes inn til resultater@fagkomite-pistol.no med vanlige klasser (A-B-C-D)

 

I tillegg skal man lage en resultatliste for NorgesFelt hvor alle skytterne føres i samme klasse. Denne listen sendes til resultater@norgesfelt.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...