Jump to content

NAIS grov. Glock 17 - fornuftig respitt?


nhd

Recommended Posts

Vi er en gruppe pistolskyttere der mange av forståelige grunner skyter med utunede G17 (P80), mens noen skyter med fullblods militærfeltpistoler som Pardini og SIG. Vi har uhøytidelige interne klubbkonkurranser.

Hva er en fornuftig respitt for G17 i NAIS? Selv har jeg tenkt ca 15 poeng. Hva mener du og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Respitt bør være et kjent begrep for de som har en fortid eller nåtid i DFS. Og det er som Lindskog antar et tillegg som tildeles skyttere som konkurrerer mot skyttere som er klasseført i en høyere klasse.

 

Hvor mye respitt disse Glock-skytterne skal få er ikke lett å si. Kanskje dere skal la de samme personene skyte noen serier med begge typer våpen, og se hvor mange poeng som ser ut til å være riktig respitt?

Link to comment
Share on other sites

Siden du spør om meninger så vil jeg si at for meg personlig så ville jeg ikke gitt ett eneste poeng til noen som skjøt våpen de mener er mindre egnet, og hvis jeg skjøt Glock selv så ville jeg ikke tatt imot ett eneste poeng. Hadde jeg vunnet pga. slike trøstepoeng hadde seieren betydd null for meg.

 

Men jeg må innrømme at jeg ble veldig nysgjerrig på hvor godt jeg selv kunne klare å gjøre det med Glock i NAIS, det har jeg aldri prøvd. Skal få lånt og prøvd i løpet av de nærmeste ukene og rapportere tilbake. Klarer jeg ikke bedre enn 15 poeng fra det jeg anser som et bra resultat med "ordentlig" våpen blir jeg skuffet, 15 poeng er ganske mye.

 

Det vil jo også ha mye å si på hvilket nivå man er. Er man fornøyd på rundt 200 nivå så er det jo masse lavthengende poeng å hente, men lukter man oppe på 280-290+ så begynner det å bli vanskelig å karre til seg ekstra poeng, og 15 poeng vil da være en helt enorm fordel.

 

Hvis jeg skyter 285+ med Glock, kan jeg da skryte av å ha skutt en 300 NAIS? Ikke faen spør du meg, uansett våpen brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ligger ca 15-20p lavere med Glock i NAIS enn med min tunede CZ Shadow. ca 250p vs 270p. Men så er jeg elendig med en hånd.

 

Men noe ekstrapoeng fordi jag skyter mindre egnede våpen, nja, det føles ikke riktig. Stillte med spesialrevolveren i grov NAIS sist, klarte 258p trur jeg. Er gøy og sammenligne hva jeg klarer med forskjellige våpen. Trur Lindskog med Pardinin slo meg med 25-30p.

Link to comment
Share on other sites

At noen ikke aksepterer konseptet, får jeg bare godta.

Dette er helt uformelt og en tenkt konkurranse over en sesong der noen reserveoffiserer som skyter en gang i uka med G17 skal konkurrere med ivrige NSF-skyttere som trener flere ggr i uka med fulltunede konkurransevåpen.

På amatørnivå brukes dette både i seiling, sjakk og golf. I Nord-Trøndelag har til og med kretsen en såkalt respittpokal som deles ut årlig og der unge, umeriterte skyttere har mulighet til å slå landslagsskyttere.

Det er ingen startplikt, så de som ikke liker konseptet er fritatt for deltagelse :-)

 

I NROF er G17 standardvåpen. I stedet for å gi ekstra poeng, kan en godt trekke poeng på de som har konkurransevåpen om det føles bedre for noen.

Link to comment
Share on other sites

15p er nok alt for lite - de bør ha 100-150p hvis de skal kunne klare å konkurrere med etablerte skyttere ;-)

 

Men det dere kan gjøre, er at alle skyter 1 skudd på skiven - de med Glock får denne summen i tillegg - mens de andre får summen i minus ! Det burde være nok :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

@domino: For enkeltkonkurranser er det helt klart best at alle skyter G17.

Nå har jeg imidlertid tenkt å lage en serie som går over hele sesongen, og da er det sikkert noen, inkl meg selv, som ønsker å bruke disse skytingene som utmerket enhåndstrening med militærpistolen vi skal bruke på feltstevner.

Link to comment
Share on other sites

Glock 17 er ikke alle like da må du også skille mellom utunede / litt tunede og fulltunede våpen.

I foreningen vår varierer Glockene mellom dårlige originalavtrekk til fulltunede som har nærmest Sig-210-5 avtrekk.

I tilleg så er ikke respit et tema i det nyeste skytereglemanget til NROF,så der også sliter du.

Link to comment
Share on other sites

@nm149: Jeg sliter overhode ikke med skytereglementet. Det sier ingenting om hvordan vi legger opp skytetreningene så lenge sikkerheten er ivaretatt. Ja, jeg kjenner til ulike tuninger på Glock, men om du gidder å lese det første innlegget i en tråd før du svarer, vil du se at det handler om utunede (RUAK) G17.

 

@center: Ja, vi kan godt dele det slik. Men fortsatt er det fornuftige svar på spørsmålet mitt jeg ønsker: "Hva er en fornuftig respitt mellom Tjenestepistol og Standardpistol?"

 

Jeg takker de få som har gitt et fornuftig og begrunnet svar på det jeg spurte om.

Link to comment
Share on other sites

Man burde ha multiplikativ straff heller enn additiv.

 

Se for deg en skytter som er så god at hen kan skyte fullt hus selv med G17. Med pardini e.l. ville hen ikke kunne oppnå summen som med G17!

 

Hva med å la innertier bli tier, yttertier bli nier, osv.?

Link to comment
Share on other sites

BEKLAGER så mye det var ikke meningen og fornærme deg.

P-80 for og spesifisere er levert i flere utgaver faktisk monst 4+ forskjellige og alle 4+ utgaver er fremdeles i sirkulasjon i systemet.

Så vil si at første generasjon Hær modell ikke kan sammenlignes med første generasjon Luft modell, de har ikke samme avtrekk.

Den siste modifikasjonen har gen. 4 ramme og samme sikter som tredje hovedmodifikasjon. Altså en god del bedre kontra de forestående modifikasjoner.

Men igjen om du følte at jeg fornærmet deg så var det ikke meningen.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å la innertier bli tier, yttertier bli nier, osv.?

En variant av forslaget kan jo være at hvis en skytter med utunet tjenestevåpen treffer 5, får han 6 poeng. Treffer han 6, får han 7 poeng. For 7 og oppover gjelder samme score uansett våpen.

Dette vil kunne veie opp litt for de verste skuddene man pådrar seg grunnet vanskelig avtrekk, men uten at det gir en reell fordel. De dyktigste skytterne vil ikke få mange femmere og seksere uansett våpen, og dermed vil fordelen bli mindre desto bedre man skyter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...