Jump to content

Bruk av hylster under baneskyting


razumny

Recommended Posts

Eg sluttar meg til denne undringa med spørsmål om ein referanse til regelverket.

Eg hugsar frå tryggleikskurset eg deltok på i -94(?), at hylster på bane var fy-fy. Grunnen vart oppgjeven til å vera at våpenet skulle leggast på bordet på ein måte som synleggjorde for alle at det var tomt, det er ikkje noko behov for å bære med seg våpenet, og at skytinga ikkje skulle gje eit bilde av at utøvarane var "våpendesperadoar". Eg kan ikkje hugse at det vart sagt noko om heimel i regelverket, sjølv om det kanskje finst?

Eg synes ellers at praksis med å legge våpenet ope på bordet er ein fin ting, og den lettar arbeidet for standplassleiar med visitering mellom seriar. Det at meir enn ein person har verifisert at våpenet er tomt, er eit godt lag tryggleik, og ein vesentleg del av den totale tryggleiken for oss alle.

Eg set stor pris på å drive skytesport i mange disiplinar der fellesnevnaren er at tryggleiken er ein naturleg del av trening og konkurranse, og kjenner meg aller tryggast mellom skyttarar som har vesentleg meir enn 30 skot i året som treningsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes man bør det, fordi ellers bryter man de universale sikkerhetsreglene for skytevåpen. Et våpen skal alltid behandles som om det er ladd, hvordan kan du da være sikker på at våpenet er tomt? Trenger ikke pakke ned i bag hvis man har hylster. Synes ikke det er noe stress å sette våpenet i et hylster, synes faktisk det er enklere enn å legge det på benken.

 

Om våpnene får ligge i fred på standplass er jo en ting, men det er jo alltid noen som skal hente noe e.l.

Link to comment
Share on other sites

Våpen og magasin visiteres alltid før man går fram. Når man da i tillegg har et kammerflagg i våpenet er det for meg umulig å skjønne hvordan man ikke kan være sikker på at våpenet er tomt.

 

Sjøl har jeg aldri opplevd at et våpen ikke har fått ligge i fred på benken under anvisning, og jeg har skutt noen år.

 

Dersom noen skulle valse rundt på banen med våpenet i hylster under (bane)trening ville han nok fått kjapp beskjed om at våpenet skal ligge på benken med flagg i. Dersom det hadde skjedd på et stevne der jeg var dommer, ville jeg umiddelbar gitt vedkommende rødt kort.

Link to comment
Share on other sites

Et par tanker omkring dette.

Først til siste kommentar: Som dommer bør du være rimelig sikker på at du kan finne en henvisning i reglementet som gir deg myndighet til å gi rødt kort for noe slikt. Spørsmålet vil helt sikkert komme om du gjør det. :winke1: Og min erfaring som dommer er at reglementet er rimelig komplisert og at det er lett "å gå av seg skoene" i omgang med det. Det er (heldigvis) ikke slik at dommerens personlige mening har så mye betydning her. Jeg skal ikke på noen måte påstå at du ikke kan gi rødt kort, men jeg er veldig usikker på hvor du finner hjemmelen til å gjøre det.

 

Det neste er at det er stor forskjell på om dette skjer i forbindelse med et stevne, organisert trening eller "privat" trening på egen hånd.

 

På et stevne er jeg enig i at det eneste fornuftige er at alle gjør det samme og det er da best at våpen ligger på benken med kammerflagg. Hvis Per legger våpenet på benken med kammerflagg, Pål stapper det i et hylster og Espen Askeladd legger det på benken med sleiden i bakre stilling uten flagg blir det bare kaos. Og kaos ønsker vi ikke på en skytebane!!

 

Ved organisert trening forgår det ( bør foregå!?) på samme måte som ved et stevne der man har en skyteleder som har ansvar for kontroll av våpen før man går fram. Hos oss bruker vi alltid kammerflagg på treninger. Dette for å trene inn "korrekt" oppførsel ved stevner.

 

Der jeg synes det kan være greit med bruk av hylster er "uorganisert" trening på egen hånd. Da er man alene på skytebanen og jeg har "noen" motforestillinger i forhold til det å legge igjen våpen og ammo "alene" på benken. Dette beror selvsagt mye på hvordan banen ligger i forhold til hvilke muligheter man har til følge med om folk kommer dit usett eller ikke. Dette er også noe man bør ha i bakhodet under både stevner og organisert trening også. Standplassen bør ikke bli tom for folk med våpen liggende igjen. Noen bør alltid være tilstede som en sikkerhetsforanstaltning, men som sagt så beror dette mye på lokale forhold.

 

Treningsmessig er det som sagt gunstig å oppføre seg mest mulig likt med det man vil gjøre på et stevne. Det gjør om ikke annet dommerens jobb noe lettere! Det er ikke på stevner man skal lære seg "korrekt" våpenbehandling på den måten at dommeren irettesetter en! Det skal man lære seg "hjemme".

 

Et annet "problem" i sakens anledning er vel hvorvidt man har tilgang på et hylster som egner seg til våpenet, som i denne diskusjonen er et "banevåpen". Det er vel ikke laget så veldig mange hylster som passer GODT til GSP og andre slike "rørtenger"? Greit at man kan finne "noe" det går an å stappe et banepistol i, men hvor trygt og godt sitter den der da? Et våpen som faller ut av et hylster er IKKE bra, på mange måter!! Dette ser man jo av og til på feltstevner der folk "prøver" å dra med seg GSP og slikt i hylster. De "seriøse" feltskytterne jeg kjenner bruker å frakte pistolen mellom standplassene i plastesken som er anskaffet til våpenet, mest av hensyn til våpenets ve og vel. "Seriøs" i hermetegn denne gangen fordi en av mine kjepphester er at "banevåpen" på feltkonkurranser er en vederstyggelighet! .32 GSP i konkurranse mot CZ 75 i 9mmPara er unfair!! Men det er en helt annen diskusjon! :D

Link to comment
Share on other sites

Mye bra her, men på ett punkt kan kanskje mentaliteten være noe annerledes:

 

Ved organisert trening forgår det ( bør foregå!?) på samme måte som ved et stevne der man har en skyteleder som har ansvar for kontroll av våpen før man går fram.

 

Er ikke skytter selv ansvarlig for at våpenets tilstand? Slik jeg ser det er visitasjon av skyteleder bare en ekstra service for å dobbeltsjekke, men skytter har fremdeles hovedansvaret. Usikker på hva reglene sier her. Ikke misforstå, er på ingen måte mot visitasjon, men det at man er visitert betyr ikke nødvendigvis at våpenet er tomt. Skyteleder kan også gjøre feil.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg emigrerer også fra den andre tråden med tanker om at hylster er tingen. (- skulderhylster som jeg selv synes hører hjemme på actionfilmer)

 

Man må gjerne bruke kammerflagg, som en ekstra sikkerhet, men det er vel liten diskusjon om at man har bedre kontroll på et våpen som sitter fast "på kropp" enn et våpen som ligger på et bord 30 meter bak deg?

 

Da ivaretar man jo også sikkerhetsreglene mtp på hvor våpenet peker.

 

At pistoler "faller ut" av hylsteret er vel ikke noe reelt problem så lenge man har et ordentlig hylster?

 

Jeg har blant annet et lårhylster jeg bruker i NROF og der er det en reim som du kan feste rundt (bak) pistolgrepet, pluss en reim du fester bak sleiden.

 

Hvis jeg dropper å feste begge reimene må jeg allikevel snu hylsteret helt opp ned før pistolen sklir ut.

 

Slik jeg ser det er sannsynligheten ufattelig mye større for at en pistol sklir ned fra et bord...

 

 

Meeen, når selv skyttere blir skremt av andre skyttere som bruker hylster er det vel bare et spørsmål om tid før vi alle "skyter" med laserpistoler..

Link to comment
Share on other sites

Mye bra her, men på ett punkt kan kanskje mentaliteten være noe annerledes:

 

Ved organisert trening forgår det ( bør foregå!?) på samme måte som ved et stevne der man har en skyteleder som har ansvar for kontroll av våpen før man går fram.

 

Er ikke skytter selv ansvarlig for at våpenets tilstand? Slik jeg ser det er visitasjon av skyteleder bare en ekstra service for å dobbeltsjekke, men skytter har fremdeles hovedansvaret. Usikker på hva reglene sier her. Ikke misforstå, er på ingen måte mot visitasjon, men det at man er visitert betyr ikke nødvendigvis at våpenet er tomt. Skyteleder kan også gjøre feil.

 

 

Selvsagt er det skytter som har ansvaret for at våpenet er tomt!!! La det ikke herske noen tvil om det. Men nå driver vi jo en "belte OG bukseseler" bransje, så da er rutinene slik at standplassleder sjekker at kammerflagg er på plass før han sier "Gå fram og anvis!". For dere som er medlemmer i "rike" klubber som har økonomi til elektroniske skiver er saken en annen! :winke1:

 

Når først skytter har fulgt rutinen med å tømme og ta ut magasin for deretter å sette på plass kammerflagg som grunnet sin konstruksjon ikke kan settes dit uten at våpenet er tomt og skyteleder så sjekker at kammerflagg er på plass er nok feilprosenten ganske så liten skulle jeg tro. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg emigrerer også fra den andre tråden med tanker om at hylster er tingen. (- skulderhylster som jeg selv synes hører hjemme på actionfilmer)

 

Man må gjerne bruke kammerflagg, som en ekstra sikkerhet, men det er vel liten diskusjon om at man har bedre kontroll på et våpen som sitter fast "på kropp" enn et våpen som ligger på et bord 30 meter bak deg?

 

Da ivaretar man jo også sikkerhetsreglene mtp på hvor våpenet peker.

 

At pistoler "faller ut" av hylsteret er vel ikke noe reelt problem så lenge man har et ordentlig hylster?

 

Jeg har blant annet et lårhylster jeg bruker i NROF og der er det en reim som du kan feste rundt (bak) pistolgrepet, pluss en reim du fester bak sleiden.

 

Hvis jeg dropper å feste begge reimene må jeg allikevel snu hylsteret helt opp ned før pistolen sklir ut.

 

Slik jeg ser det er sannsynligheten ufattelig mye større for at en pistol sklir ned fra et bord...

 

 

Meeen, når selv skyttere blir skremt av andre skyttere som bruker hylster er det vel bare et spørsmål om tid før vi alle "skyter" med laserpistoler..

 

 

Her kommer det jo mye an på hva slags våpen vi snakker om. Det som gjerne kalles "banepistoler" ser gjerne ut som GSP eller noe i den duren. det er faktisk ikke mange hylster som er laget for å passe slike våpen. Rett og slett fordi de i utgangspunktet ikke er tenkt å brukes på en måte der hylster er en "nødvendighet".

 

Nå har jeg ikke reglementet for hånden, men jeg ser ikke bort fra at det går an å tolke reglene der slik at våpen ikke kan bæres i hylster ved baneskyting. Her må jeg ta det lille forbehold at jeg ikke husker det som står i "den lille kloke boken" helt nøyaktig. Dog må jeg si at jeg aldri har opplevd på et banestevne at skyttere "hylstrer våpen" etter seriene og "bærer dem på seg" når de går fram for å sjekke skiven sin. Og jeg har da drevet med dette i ganske mange år. Som sagt vil jeg ikke påstå noe som helst uten å "boken" i hånden, men jeg går ut fra at det er en grunn til at praksis er som den er, og at det er forankret i reglementet på et eller annet vis.

 

Et siste lille forbehold er at jeg nå uttaler meg på det grunnlag at man med begrepet "baneskyting" mener baneskyting i NSF regi. Dynamisk og Western har andre regler.

Link to comment
Share on other sites

Det følgende er med forbehold om at jeg kan ha oversett noe.

 

Jeg har gått gjennom pistolreglene (1), funnet hos NSF (2), og kan ikke se at det er regulert i det hele tatt. Jeg kan heller ikke se at det er dekket i hverken Fellesreglementet 2015 eller ISSF-regler for alle grener (2014) Derimot finner jeg hylster omtalt i pistolreglene (3) som dekker Finfelt, Grovfelt, Revolverfelt, Militærfelt, Spesialpistol, Spesialrevolver, Magnum 1, Magnum 2, Hurtigpistol, Fripistol B, Sprintluft, og NAIS. Der står det å lese:

 

Pkt. 8.25.2.7 (Under overskriften "Sikkerhet"):

Før skytteren forlater sin standplass, skal vedkommende forvisse seg om at det ikke er patroner i kammer eller magasin, og få dette bekreftet av standplassleder/standplasspersonell. Når dette er bekreftet, plassere skytteren våpen og eventuelle magasin i hylster, ryggsekk, bag, veske, futteral, koffert eller lignende. Våpen som skal bæres i hånden mellom standplassene, skal være plugget med godkjent sikkerhetsplugg.

 

Videre, under pkt. 8.25.7.8, og overskriften "Forflytning":

Ved forflytning mellom standplasser skal våpen og tomt magasin(er) være pakket ned i hylster, veske, bag, ryggsekk, futteral, koffert eller lignende. Det tillates at våpenet bæres i hånden, men da skal våpenet være plugget med godkjent plugg.

 

Jeg kan ikke se at reglene forbyr bruk av hylster i det hele tatt, tvert imot spesifiserer de at det er tillatt. Jeg ville protestert kraftig på en eventuell bortvisning grunnet bruk av hylster; jeg kan ikke se at det er grunnlag for hverken å forby det, ei heller å påføre sanksjoner for dette. All den tid regelverket baserer seg på at noe er tillatt inntil det er forbudt, må det altså forstås å være tillatt.

 

1: http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... r_2015.pdf

2: http://www.skyting.no/loverogregler/Sid ... ement.aspx

3: http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... r_2015.pdf

Link to comment
Share on other sites

Ole Brum:

 

Nei, jeg har vel aldri sett noen NSF skyttere bruke hylster når det handler om Baneskyting jeg heller.

 

Poenget mitt er at enkelte ganger kan det være lurt å "tenke litt utenfor boksen"..

 

At det ikke blir benyttet hylster i dag betyr ikke nødvendigvis at det er en stor risiko ved å endre regelverket slik at man begynner med dette.

(Da ville man vel i så fall ikke benyttet hylster i andre sammenhenger heller?)

 

Slik jeg tolker det er de som skriver regelverket såpass nervøse for skytterens evne til å behandle våpen samt kritisk tenkning at man heller vil bevege seg bort fra våpenet sitt fremfor å ha det med seg fordi "tenk om".

 

I mitt stille sinn tenker jeg at det er på tide å gjøre noe med hvordan våpen faktisk blir behandlet når man først plukker det opp, ikke hvordan man kan "minimere" tiden man faktisk får til å lære seg gode sikkerhetsrutiner.

 

Spesielt ikke når dette blir gjort under feltskyting i samme forbund.

 

 

Sikkerhet er som sagt veldig viktig, og man ser jo at dette stadig utvikler seg.

 

Hva er neste logiske steg dersom man fortsatt opplever vådeskudd etter alle disse tiltakene med nedpakking av våpen, kammerflagg, snor og visitasjon ikke hjelper?

 

Skal vi da gjøre slik at alle skyttere får hver sin "verge" som må fotfølge deg når du skyter?

Eventuelt "makkerpar"?

 

Det jeg prøver å si med alle mine lange innlegg i disse trådene er at sikkerhet starter (og slutter) i skytterens eget hode.

Så lenge man ikke er bevisst på at våpen er farlige saker er det nok en del som automatisk vil ta det hele litt mindre seriøst.

 

Min teori er at jo flere slike sikkerhetstiltak man innfører, jo mindre farlig vil enkelte mene at våpen er, noe som igjen fører til flere vådeskudd.

Alle står jo å klør seg i huet, for ingen skjønner hvordan våpenet kunne gå av.. "Det hadde jo blitt visitert av 3 personer, så det skulle jo ikke vært ammunisjon i det magasinet"

 

Den lokale NSF klubben min (Rifle) innførte kammerflagg/snor for noen år siden.

Og gud bedre hvor mange nye skyttere det er som nå veiver børsepipa omtrent opp i nesehåra dine når du går gjennom skytterhuset.

Jeg på min side synes dette er kjempeubehagelig, selv om de har i kammerflagg. (Det ser jeg jo ikke alltid før de allerede har sveipa forbi meg et par ganger heller)

 

Kortversjon:

 

-Så lenge våpenet sitter fast i hylsteret, og hylsteret sitter fast i deg har du 100% kontroll.

-Legger du fra deg våpenet kan man miste kontrollen og sikkerheten kan lide

-Våpenhåndtering er viktig på skytebanen, og den blir ikke ivaretatt når nye skyttere faktisk er usikre på hvordan man skal frakte våpen rundt på skytebanen hvis det ikke ligger i et futteral.

 

 

Sporet kanskje litt av her..

Men uansett, godt poeng med at det ikke er alle banepistoler som passer i hylstre Ole Brum.

Mulig man hadde sett hylstre til slike pistoler også dersom det ble mer vanlig å bruke, men ikke vet jeg. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått gjennom pistolreglene (1), funnet hos NSF (2), og kan ikke se at det er regulert i det hele tatt. Jeg kan heller ikke se at det er dekket i hverken Fellesreglementet 2015 eller ISSF-regler for alle grener (2014)

 

Når det gjeld ISSF-program så er dette spesifisert i dei generelle tekniske reglane:

 

Våpen må ikke fjernes fra standplass under trening eller konkurranse, med mindre en standplassfunksjonær

har gitt tillatelse til det.

 

http://www.skyting.no/loverogregler/Documents/06%20ISSF%20Tekniske%20Regler.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det følgende er med forbehold om at jeg kan ha oversett noe.

 

Jeg har gått gjennom pistolreglene (1), funnet hos NSF (2), og kan ikke se at det er regulert i det hele tatt. Jeg kan heller ikke se at det er dekket i hverken Fellesreglementet 2015 eller ISSF-regler for alle grener (2014) Derimot finner jeg hylster omtalt i pistolreglene (3) som dekker Finfelt, Grovfelt, Revolverfelt, Militærfelt, Spesialpistol, Spesialrevolver, Magnum 1, Magnum 2, Hurtigpistol, Fripistol B, Sprintluft, og NAIS. Der står det å lese:

 

Pkt. 8.25.2.7 (Under overskriften "Sikkerhet"):

Før skytteren forlater sin standplass, skal vedkommende forvisse seg om at det ikke er patroner i kammer eller magasin, og få dette bekreftet av standplassleder/standplasspersonell. Når dette er bekreftet, plassere skytteren våpen og eventuelle magasin i hylster, ryggsekk, bag, veske, futteral, koffert eller lignende. Våpen som skal bæres i hånden mellom standplassene, skal være plugget med godkjent sikkerhetsplugg.

 

Videre, under pkt. 8.25.7.8, og overskriften "Forflytning":

Ved forflytning mellom standplasser skal våpen og tomt magasin(er) være pakket ned i hylster, veske, bag, ryggsekk, futteral, koffert eller lignende. Det tillates at våpenet bæres i hånden, men da skal våpenet være plugget med godkjent plugg.

 

Jeg kan ikke se at reglene forbyr bruk av hylster i det hele tatt, tvert imot spesifiserer de at det er tillatt. Jeg ville protestert kraftig på en eventuell bortvisning grunnet bruk av hylster; jeg kan ikke se at det er grunnlag for hverken å forby det, ei heller å påføre sanksjoner for dette. All den tid regelverket baserer seg på at noe er tillatt inntil det er forbudt, må det altså forstås å være tillatt.

 

1: http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... r_2015.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank

2: http://www.skyting.no/loverogregler/Sid ... ement.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank

3: http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... r_2015.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Du må gå til hovedkilden for å finne det du ikkje finner. I ISSF tekniske regler punkt 6.2.2.2 står det som følger.

 

6.2.2.2 Sikkerhetsflagg, laget av et fluoriserende orange eller liknende

materiale med sterke farger, skal alltid settes i rifler, pistoler og

halvautomatiske hagler, bortsett fra når fjerning av sikkerhetsflagg

tillates iht. disse reglene. For å bevise at luftvåpen ikke er ladd må

sikkerhetsflagg (sikkerhetssnorer) være så lange at de rekker

gjennom hele løpets lengde. Sikkerhetsflagg for alle andre våpen

skal ha en del som settes i kammeret (bakre del av løpet) for å

bevise at kammeret er tomt. For å bevise at dobbeltløpede hagler

er uladd skal lademekanismen være åpen (brukket).

Nasjonalt gjelder: Kravet om sikkerhetsflagg gjelder ikke for

luftvåpen når de benyttes i nasjonale stevner og mesterskap.

Unntaket gjelder også i finaler.

a) Hvis sikkerhetsflagget ikke brukes som forutsatt i regelen skal

et jurymedlem gi skytteren en ADVARSEL med beskjed om å

sette sikkerhetsflagget i våpenet; og

b) Stadfester juryen at en skytter nekter å bruke sikkerhetsflagg

som forutsatt i regelen, etter å ha fått en advarsel, skal han

diskvalifiseres.

 

Så om du krangler med Domino eller andre om ein advarsel, har du dumma deg nok ut til å bli diskvalifisert.

 

Edit. Og reglene du henviser til, står spesifikt under Feltreglementet.

Link to comment
Share on other sites

joska: Takk; da hadde jeg ikke klart å finne det på egenhånd. Da stiller også ting seg i et annet lys, og hylster er ikke tillatt brukt med mindre noe annet er eksplisitt sagt.

 

Gorbag: Ditt sitat er fullstendig irrelevant hva hylster angår. Hva angår krangling ville jeg bedt om å bli vist regelen som hjemlet advarselen, jeg kan ikke se at det er noe å diskvalifisere på. Ettersom regelen er som joska viste, hadde jeg da naturligvis akseptert advarselen. Forøvrig takk; jeg var jo åpenbart ikke klar over hvor jeg siterte fra, ettersom jeg inkluderte både kilde og punkt...

Link to comment
Share on other sites

Razumny.

Sitatet var retta mot at du ikkje fant henvisning til kammerflagg og hadde ingenting med hylster å gjøre. Joska var litt kjappere enn meg på det.

Når det gjaldt kommentaren på hvor sitatet ditt var hentet fra, var det for å vektlegge at regler som gjelder under feltskyting, ikkje kan dras inn på standplass på baneskytinga.

Det siste er spesielt viktig siden feltskyttere og baneskyttere er to forskjellige raser som ikkje bør omgås i fare for å bli smittet av eit eller anna virus.

Den var litt off topic, men er lei av den idiotiske krangelen om baneskyting vs. feltskyting, feltvåpen VS banevåpen osv.

Link to comment
Share on other sites

joska: Takk; da hadde jeg ikke klart å finne det på egenhånd. Da stiller også ting seg i et annet lys, og hylster er ikke tillatt brukt med mindre noe annet er eksplisitt sagt.

 

Reglementet seier vel også at våpen som ikkje er på standplass skal vere nedpakka. Så dersom reglementet vert fulgt opp er det lite rom for farleg fikling.

Link to comment
Share on other sites

.32 GSP i konkurranse mot CZ 75 i 9mmPara er unfair!! Men det er en helt annen diskusjon! :D

Det er ingen ting "unfair" med dette. Ikke mer unfair enn om du skulle stille opp i NM luftpistol med en gammel Gamo og bli slått av x antall skyttere med Steyr, Walther, Morini, osv. Man kan ikke stille opp i en grovpistolkonkurranse (uansett om det er grov, hurtig grov eller grovfelt) med en militærpistol og hevde seg urettferdig behandlet. Man velger i så fall sjøl å stille med et våpen som ikke er egnet for øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Når man leser lover, forskrifter og reglementer må en være påpasselig med å lese det som faktisk står skrevet, og ikke det en tror står der.

Når det gjelder hylster er det ingen av de siterte regler som forbyr hylster. Dermed er det prinsipielt tillatt, så lenge sikkerhetsflagget er på plass, og standplassleder har gitt tillatelse til at våpenet kan fjernes fra standplass.

 

Bruk av ordet standplass er også svært uklart. I forskrift om godkjenning av skytebaner er standplass benyttet om hele området det skytes fra. Slik som ordet brukes i sitatet kan man anta at det gjelder for den skyteposisjonen som skytteren bruker på standplass, og at det ikke bare gjelder når skytteren vil ut døren.

Poenget er at det å skrive bestemmelser som ikke kan misforstås eller tolkes annerledes enn forfatteren har ment, det er en kunst.

Link to comment
Share on other sites

Razumny.

Sitatet var retta mot at du ikkje fant henvisning til kammerflagg og hadde ingenting med hylster å gjøre. Joska var litt kjappere enn meg på det.

Når det gjaldt kommentaren på hvor sitatet ditt var hentet fra, var det for å vektlegge at regler som gjelder under feltskyting, ikkje kan dras inn på standplass på baneskytinga.

Det siste er spesielt viktig siden feltskyttere og baneskyttere er to forskjellige raser som ikkje bør omgås i fare for å bli smittet av eit eller anna virus.

Den var litt off topic, men er lei av den idiotiske krangelen om baneskyting vs. feltskyting, feltvåpen VS banevåpen osv.

Nå er det engang slik at tråden ikke dreier seg om kammerflagg, men om hylster, så relevansen ser jeg fremdeles ikke. Poenget med å sitere fra det regelverket der jeg fat det, var å påpeke at det var det eneste stedet jeg fant hylster omtalt.
Link to comment
Share on other sites

.32 GSP i konkurranse mot CZ 75 i 9mmPara er unfair!! Men det er en helt annen diskusjon! :D

Det er ingen ting "unfair" med dette. Ikke mer unfair enn om du skulle stille opp i NM luftpistol med en gammel Gamo og bli slått av x antall skyttere med Steyr, Walther, Morini, osv. Man kan ikke stille opp i en grovpistolkonkurranse (uansett om det er grov, hurtig grov eller grovfelt) med en militærpistol og hevde seg urettferdig behandlet. Man velger i så fall sjøl å stille med et våpen som ikke er egnet for øvelsen.

 

 

Jo du har rett i det du skriver her, MEN i mitt hode skal "felt" skytes med feltvåpen og ikke med rørtanga. Jeg har visse motforestillinger mot GSP som "feltvåpen". Det er ikke verre enn som så. Hadde jeg giddet kunne jeg sikkert fått en børsemaker til å lage et nytt løp i .32 til 75'n eller USP'n min og så skutt felt med "rekylfrie" .32 wadcutterladninger. Men jeg ser liksom ikke utfordringen i det om du forstår. Til feltvåpen synes jeg at .32S&W er et antikvert kaliber. Ikke verre enn det. Og hadde jeg hatt den minste lille ambisjon om høy plassering på resultatlistene ville jeg nok også ha gått grovfeltløypa med en fintunet GSP.

 

"Feltskyting" er vel opprinnelig en militær disiplin, har i alle fall sine røtter derfra. Og om man skulle bli mobilisert tror jeg nok de fleste av oss ville reagert om vi fikk utlevert en GSP som personlig våpen! :overrasket: Ut i fra et slik utgangspunkt synes jeg at GSP og lignende våpen ikke er "egnet" i feltløypa. Det er kun et spørsmål om ikke feltskytinga har blitt et offer for utstyrshysteri og poengjag. For øvrig er det for meg ingen stor sak.

Link to comment
Share on other sites

.

 

"Feltskyting" er vel opprinnelig en militær disiplin, har i alle fall sine røtter derfra. Og om man skulle bli mobilisert tror jeg nok de fleste av oss ville reagert om vi fikk utlevert en GSP som personlig våpen! :overrasket: ....

 

..jeg hadde vel strengt tatt blitt litt overrasket hvis jeg fikke utlevert en 8 skudds single stack 45 ACP 1911 Colt også ... nå er jeg forøvrig demobilisert ("ikke ring oss - vi ringer deg") og får vel neppe den tvilsommer fornøyelse å få utdelt det ene eller annet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Personlig syns jeg skillet mellom fin- grov- militær- og revolverfelt er bra som det er. Jeg syns felt er gøy uansett om det skytes med FAS 602, Pardini HP, Glock 17 eller S&W 586. Fra mitt ståsted funker det, og jeg ser ikke noen grunn til å endre det.

 

Dersom matchvåpen skulle ekskluderes fra felt ville jeg kanskje kutte ut felt helt. I vår krets er det 2 klubber som har søkt om banestevner neste sesong (Svalbard ikke inkludert, naturlig nok), og den ene klubben har KUN søkt mandagsstevner. Da er ikke det å finne seg en ny hobby så utenkelig. Men heldigvis tror jeg vi får beholde feltskytingen slik den er i dag i overskuelig framtid.

 

Med hylster... 8)

Link to comment
Share on other sites

Personlig syns jeg skillet mellom fin- grov- militær- og revolverfelt er bra som det er. Jeg syns felt er gøy uansett om det skytes med FAS 602, Pardini HP, Glock 17 eller S&W 586. Fra mitt ståsted funker det, og jeg ser ikke noen grunn til å endre det.

 

Dersom matchvåpen skulle ekskluderes fra felt ville jeg kanskje kutte ut felt helt. I vår krets er det 2 klubber som har søkt om banestevner neste sesong (Svalbard ikke inkludert, naturlig nok), og den ene klubben har KUN søkt mandagsstevner. Da er ikke det å finne seg en ny hobby så utenkelig. Men heldigvis tror jeg vi får beholde feltskytingen slik den er i dag i overskuelig framtid.

 

Med hylster... 8)

 

Jo du får nok lov til fortsatt å bruke "banevåpen" på felt i overskuelig framtid. Denne "spådom" basert på det faktum at "dårligste hånd" er tatt ut av feltprogrammet. Og dette skyldes at dårligste hånd ikke funker optimalt når våpenet har anatomisk skjefte. Faktisk funker det så dårlig at det ble ansett å være en sikkerhetsrisiko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke... Det var ikke mye "dremling" som skulle til før skjeftet funka fint til å skyte med dårligste hånd. Uten at det funka noe dårligere med beste hånd. Og med et hav av tid til rådighet var det da aldri noe problem å skyte fullt. Eventuelle problemer er sterkt oppskrytt.

 

Jeg savner dårligste hånd. Både fordi det var gøy og fordi det gikk greit.

Link to comment
Share on other sites

Våpen og magasin visiteres alltid før man går fram. Når man da i tillegg har et kammerflagg i våpenet er det for meg umulig å skjønne hvordan man ikke kan være sikker på at våpenet er tomt.
1. All guns are always loaded. Even if they are not, treat them as if they are.

2. Never let the muzzle cover anything you are not willing to destroy. (For those who insist that this particular gun is unloaded, see Rule 1.)

[...]

 

Selv om du og jeg sjekker at våpenet er tomt, skal det fremdeles behandles som om det er ladd. Det er ikke greit at jeg peker på noen med våpen, selv om det er visitert. Det blir bare mindre ugreit fordi det er kammerflagg i, men det er fremdeles ikke greit.

 

Forøvrig synes jeg man til feltskyting bør kunne velge den pistolen man har til rådighet, synes er mest optimal eller har lyst til å bruke (f.eks. banevåpen) så lenge den er i henhold til regelverket og man har hylster. :D

Link to comment
Share on other sites

Selv om du og jeg sjekker at våpenet er tomt, skal det fremdeles behandles som om det er ladd. Det er ikke greit at jeg peker på noen med våpen, selv om det er visitert. Det blir bare mindre ugreit fordi det er kammerflagg i, men det er fremdeles ikke greit.

 

Når kammerflagg er satt i og våpenet visitert, så ligg det urørt på benken til standplassleder gir ordre om lading. Når skytinga er over vert våpenet pakka ned. Det er ingen fikling eller peiking - vel å merke når reglementet vert fulgt. Om ikkje reglementet vert fulgt så kan eg love deg at det ikkje hjelper med fleire reglar - NSF-reglementet er allereie på eit par hundre sider ;)

 

Bruk av hylster eller bag/veske på felt syns eg forøvrig er ein god ide. Å bevege seg rundt med våpen i hand får dei som meiner seg kompetente til det ta seg av.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruk av hylster i baneprogrammet hvor det er skytebenk ser jeg ingen sikkerhetsmessig gevinst. Våpenet tømmes for eventuell gjennværende skarp ammunisjon og legges på benken med sluttstykke åpent og magasin ute før skytterne går frem og anviser skiver. Standplassleder ser over om alle våpen ligger på benken og beordrer anvisning. Våpnet utgjør ingen fare for de som anviser uansett tilstand så lenge de ligger på benken. Om flagg bidrar til økt sikkerhet eller motsatt kompliserer tømmeoperasjon og derved skaper flere "fomle feller" kan vel diskuteres. Våpen skal således ikke berøres før alle er tilbake (ihht sikkerherhets reglene) og ny lading skjer på kommando fra standplassleder når skytefeltet er klarert.

 

En eventuell gevinst med hylster måtte være om man frykter at uvedkommende trenger seg inn på banen og begynner å skyte mens skytterne anviser. Er dette så ofte forekommende at det utgjør noen reell trussel?

 

Men vi burde adoptere sikkerhetsregimet fra PPC / DSS i det nasjonale feltprogrammet, og innføre obligatorisk hoftehylster som dekker avtrekker. Om det det skal innføres sikkerhetssone tilsvarende nevnte disipliner ville etter mitt syn være positivt, men at det innføres streng disiplin på at våpen skal forbli i hylster fra løypestart til det beordres "ta frem våpen - lading" på standplass, og at det hylstres uten magasin isatt, etter skyting og visitasjon med ordre "våpen tomt, spenn ned og hylstre". Våpen som bevisst taes ut av hylster utom dette i feltløypa er brudd på sikkerhetsreglementet og umiddelbar DQ. Ved løypeslutt kan skytter ta våpen ut av hylster for nedpakking (helst i eget avsatt område for å unngå tvil om eventuelt regelbrudd).

 

Hvis våpen faller ut av hylster underveis mellom standplass skal en funksjonær tilkalles og ta opp våpen og sørge for at våpenet kommer tilbake i hylsteret (tilsvarende PPC og DSS). Gjentagende "drop" av våpen på samme stevne vil bli ansett som brudd på sikkerhetsregler og dermed DQ.

 

Om det det da skal tillates å fylle magasin til semiautopistoler og eventuelle hurtigladere til revolver bør vurderes (tilsvarende feltreglementet i Sverige), og vil ikke utgjøre noen sikkerhetsrisiko etter mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Bruk av hylster i baneprogrammet hvor det er skytebenk ser jeg ingen sikkerhetsmessig gevinst. Våpenet tømmes for eventuell gjennværende skarp ammunisjon og legges på benken med sluttstykke åpent og magasin ute før skytterne går frem og anviser skiver.

Legges våpenet med sleiden tilbake er våpenet spent, og du vet aldri hva som er foran hanen. Våpen kan og vil feile mekanisk, f.eks. grunnet slitt eller skitten utdrager, eller slitt sear. Kanskje 1/ 1 million sjanse, men det gjør at jeg fremdeles ikke skjønner hvorfor et menneske skal gå foran våpenet!

 

Dette er da et eksempel hvor vi har sett bort fra menneskelige feil, noe man kan få ved å legge til en trøtt skytter med dårlige vaner. Sikkerhetsreglene bygger på flere lag med sikkerhet, hvis våpenet plutselig får lov å peke på noen har man tatt bort det viktigste

Link to comment
Share on other sites

Har du noen gang deltatt på et banestevne? På kommando "tøm våpen!" spenner skytteren opp sleiden i bakre stilling og tar deretter ut magasinet. Og tømmer det dersom det skulle være nødvendig. Så setter han inn et kammerflagg og legger våpenet på benken sammen med det tomme magasinet. Deretter kommer det en funksjonær forbi, som ser etter at våpen og magasin er tomme. Mens skyttere og funksjonærer går fram, er det ingen som rører de tomme kontrollerte våpnene.

 

Hvor ser du risikoen i dette?

 

Om det mot formodning skulle være et våpen som har så slitt sleidestopp OG sear at sleiden spretter fram og hanen blir med fram så er jo våpenet tomt. Samt at det er plugget med et kammerflagg.

 

Jeg har skutt banestevner siden jeg var nybegynner og skjøt med klubbvåpen, og jeg har aldri følt meg utrygg selv om det har ligget tomme våpen på benken.

 

Rett skal være rett: jeg husker en gang en skytter fra Åssiden SKL glemte seg av og tok på pistolen sin mens det var noen framme ved skivene under et stevne i Drammen PK på slutten av 1980-tallet. Han fikk tydelig tilbakemelding på dette i løpet av 1-2 sekunder fra et par av de nærmeste skytterne, og jeg kan ikke huske at han gjorde det igjen som jeg registrerte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Uansett hvor mange ganger du kontrollerer et våpen skal det alltid behandles som det er ladd! Her har vi rett og slett forskjellige syn. Hvis uhellet først skjer er det ofte med et våpen man trodde var tomt.

 

Ved bruk av sikkerhetsflagg er ikke våpenet tomt! Det er et kammerflagg i våpenet. Det er fysisk umulig å få plass til både flagg og patron i kammeret!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bestrider ikke at våpenet er tomt for ammunisjon med kammerflagg satt i, men jeg sier at det skal behandles som om det fortsatt er ladd.

 

En jeger på jakt med kamerater så hjorten, skjøt dyret og resten av jaktlaget kom for å hjelpe til. Riflen ble lagt ned, og da de var ferdige tok han den opp igjen. Skulle bare dobbeltsjekke at det var tomt, og da spratt det et skarpt skudd ut. Det som hadde skjedd var at i øyeblikket han hadde skutt dyret tok et nytt ladegrep i tilfelle oppfølgingsskudd, men dette husket han ikke. Mens de stod der hadde han antatt at den var tom, mens den var ladd og usikret. Jegeren fikk seg en støkk, og var litt sjokkert over at han kunne glemme å tømme våpenet. Da håper jeg i det minste at riflen ble behandlet som om den var ladd.

Link to comment
Share on other sites

Et våpen som er visitert og kontrollert av to personer og deretter isatt et kammerflagg er ikke et våpen man tror er tomt. Det er et våpen man VET er tomt.

 

Forresten så svarte du ikke: Har du noen gang deltatt på et banestevne? Eller for den saks skyld vært tilskuer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke på flere regler. Heller at de vi har håndheves. Kammerflagg gjør kanskje livet til en funksjonær enklere.

 

I Tønsberg praktiserte vi nulltoleranse i forhold til standplass og når det var folk ved skivene. Når det er folk ved skivene må man være minst 1m unna standplass.

 

Spesielt utenbys syntes dette var unødvendig strengt. Noen brukte lang tid på å føre logg mellom seriene, noen ønsket å legge fra seg hørselvern etter at kommando "anvisning" var gitt, andre igjen hadde et eller annet ærend på standplass de ønsket å gjøre. Jeg skammer meg ikke over at jeg både kjeftet og mobbet dem til lydighet. Dvs jeg slapp ikke andre skyttere frem før loggføreren la ned penn, hørselvern, skytebriller og trakk seg den foreskrevne meteren unna.

 

Lokale skyttere på trening aksepterte at det ble bjeffet dersom de ikke overholdt dette forbudet.

 

En kreativ sjel med klubbens lånevåpen valgte å stille seg med tærne helt inntil metersmerket og kaste kofferten med våpenet i bort på standplassbenken. Det ble med den ene gangen.

 

Nå blir det mer og mer vanlig med elektroniske skiver, og da er dette mer akademisk, men jeg tror ikke hylster løser noe problem. Vi har få skyteulykker, har enda tilgode å høre om skader på annet enn materiell i forbindelse med pistolskyting. Vi gjør tydeligvis det meste riktig. Jeg synes ikke vi skal gjøre skyteidretten til en polstret celle.

Link to comment
Share on other sites

Bruk av hylster ved baneskyting, er kun for spesielle tilfeller.

 

PPC og Dynamisk unntatt.

 

ISSF reglementet er klart på området, man bruker ikke hylster. Våpen skal pakkes ned på standplass. Ikke bæres med kammerflagg, ikke bæres i hylster.

 

Merk! Gjelder kun for ISSF programmene, men vi følger det så langt det passer uansett på 25/50m bane. Unntak Felttrening.

 

Våpensikkerhet ved baneskyting er høy, man ser av og til de som må få seg litt tilsnakk for å peke rett ned i gulvet (Mot seg selv eller andre), eller for mye til siden ved lading osv. Men dette løses greit med tilsnakk, krever kun våkne standplassledere/funksjonærer.

 

At våpen med kammerflagg liggende på en benk er ett problem, må kun eksistere inne i enkeltes hoder. Vi skiller mellom håndtering av våpen, og uhåndterte og kontrollerte våpen.

 

Våpen er ikke onde, dumme, eller har egen vilje. Det tar ikke ut kammerflagg. fyller magasin, og lader seg selv, for så å skyte mot personell fremme ved skivene. Holder man folk borte fra kontrollerte våpen (Og det skal man), er man 100% trygg.

La oss ikke konstruere problem der problem ikke finnes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...