Jump to content

NM 2016 bane - felt- spesialfelt


v_olden

Recommended Posts

NM 2016 på Ørlandet 24.7. - 6.8.

 

Vi i Ørland PK har i forbindelse med vårt 60-årsjubileum søkt og fått tildelt norgesmesterskapet i baneskyting, feltskyting og spesialfelten neste år. Totalt blir det mulighet for 15 øvelser for de aller ivrigste. Dette blir det fjerde norgesmesterskapet vi arrangerer på banen vår i Sankthansholet. Vi hadde i 2006 bane og felt, i 2007 og 2009 bare baneøvelser. Vi har også arrangert flere NM på den gamle banen vår oppi Storskaret og noen husker sikkert vårt første store NM i 1993.

 

Hvordan blir NM?

Dette er det spørsmålet som blir stilt først av de fleste. Det er mange hensyn å ta når man skal sjonglere mellom de forskjellige øvelsene og finne ut hva som passer best når. Vi har heldigvis erfarne arrangører iblant oss og diskusjonen om hvilken løsning som er best har gått frem og tilbake en stund før vi landet på en konklusjon.

Øvelsesoppsettet blir slik:

 

24.07.2016 Søndag Silhuett Veteraner Fripistol Åpen/Jr/SH + finale

25.07.2016 Mandag Silhuett Åpen/Jr + finale Fripistol Veteraner

26.07.2016 Tirsdag Standardpistol

27.07.2016 Onsdag Finpistol

28.07.2016 Torsdag Grovfelt Finaler finpistol

29.07.2016 Fredag Grovpistol (Kongelag duell)

30.07.2016 Lørdag Finfelt (Bankett)

31.07.2016 Søndag Uttak Nordisk mesterskap felt (Hviledag)

01.08.2016 Mandag Hurtig fin

02.08.2016 Tirsdag Revolverfelt

03.08.2016 Onsdag Hurtig grov

04.08.2016 Torsdag Militærfelt

05.08.2016 Fredag Spesialpistol & rev.

06.08.2016 Lørdag Magnum 1 & 2

 

Fra at arrangørperspektiv hadde vi opprinnelig planlagt å ha annenhver dag med bane og felt. Det ville vært helt ypperlig med mulighet for å gjøre om drastisk på feltløypa fra øvelse til øvelse og fått stor variasjon på den måten samtidig som man har muligheter for å skyte arrangørlag på den dagen det er baneøvelse.

Imidlertid så er det også andre ting å ta hensyn til. Det fins tre typer skyttere som kan tenke seg å delta på vårt NM i 2016. Det er de som skyter alt, de som skyter bare bane og de som skyter bare felt. De som skyter alt tror vi ikke vil ha sterke meninger om hvordan øvelsene blir satt sammen mens de som enten skyter bare bane eller bare felt ønsker at de øvelsene de skyter er mest mulig samlet for å slippe å bruke mer tid enn nødvendig på Ørlandet.

Etter en del tilbakemeldinger og en spørrerunde om vårt tenkte opplegg har vi valgt å gjennomføre et kompromiss der spesialistøvelsene fripistol og silhuettpistol åpner ballet mens vi gradvis går over i øvelser der bane- og feltfolket kan samles i øvelser som er populære hos begge leire før vi avslutter med øvelser som det gjerne er litt mer smell i. En del vil sikkert stusse over at finalen for finpistol er lagt til dagen etter at finpistoløvelsen er ferdig. Dette har vi gjort med bakgrunn i erfaringer fra de siste års finaler i øvelsen som tilsier at den er svært tidkrevende og skytterne blir veldig slitne, spesielt hvis det blir en del omskytinger ved poenglikhet. Ved å legge finalen til dagen etter vil finalistene være uthvilte før starten og siden grovfelten er samme dag vil det også bli større mulighet for et publikum av en viss størrelse tilstede på banen når finalen går. Vi vil også ha mulighet til å ha premieutdeling til et fornuftig tidspunkt når vi slipper å vente til finalen er ferdigskutt sent på kveld. Eventuelle konflikter med tanke på starttidspunkter for de som skal delta både på grovfelt og har kvalifisert seg til finalen i finpistol må vi selvfølgelig løse og det samme gjelder de som har interesse av å se på finalen.

 

Overnatting og aktiviteter

Vi jobber med å få på plass avtaler med aktører som kan tilby overnatting og aktiviteter utenom selve skytingen. Vi håper selvfølgelig alle gjester vil besøke både Austråttborgen og Austrått fort, kommunens to store turistattraksjoner, men vi skal prøve å få på plass en del mere å finne på. Info kommer ganske snart!

 

Bankett

Vi håper flest mulig vil melde seg på banketten slik at vi får en bra fest for å markere 60-åringen Ørland Pistolklubb. Vi jobber også her med å spikre et attraktivt opplegg som vil friste til deltakelse.

 

Informasjon/Påmelding

All info vil bli lagt ut først på hjemmesiden vår: http://www.orlandpk.no og det vil også bli annonsert på vår Facebookside. Påmeldingen vil åpne 1.februar og vi anmoder på det sterkeste om at klubbene sender samlet påmelding og betaler samlet. Dette letter arbeidet for oss veldig på denne biten.

 

Her er en liten videosnutt fra et styremøte vi hadde for en stund tilbake:

" target="_blank

Da gjenstår det bare å ønske alle skyttervenner hjertelig velkommen til NM 2016. Dette skal bli moro!

Link to comment
Share on other sites

Jada, jeg leste alt du skrev. Jeg synes fortsatt det fremstår som en merkelig beslutning, det var kun min mening. Jeg ber ikke om et annet svar eller andre begrunnelser.

 

Når jeg ser på den oversikten der så ser jeg ihvertfall at for min egen del så er det eneste aktuelle å ta de tre siste dagene. Det er jo synd, men da gjør man det slik i år, så får man se om det påvirker deltagertallene på godt eller vondt. Hva vet jeg, kan jo godt hende alle andre elsker konseptet.

Link to comment
Share on other sites

Enig der Lindskog, de tre siste dagene er muligens aktuelle, men da det er utenfor ferien avhenger det da av hvordan skiftordning vi har til året og da hvordan det passer med friukene. Det går jo bort en dag på reise hver vei så det går da 5 dager.

Da blir heller Dynamisk eller PPC prioritert forrann NM på Ørlandet i 2016.

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg drar, vil jeg ideelt sett skyte alt fra og med fripistol for veteraner 25 juli til og med hurtigpistol grov 3. august. Eventuelt en dag lengre dersom det ikke er frimerkeløype...

 

Men det kan jo såklart bli en prosess vis a vis ØKH, som neppe vil skyte mer enn 26 - 30 juli eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

Dette ser jo lovende ut og i stor grad i tråd med hva mange feltskytter ønsker. Enda bedre hadde opplegget vært hvis en hadde byttet dato for grov hurtigpistol og revolverfelt slik at felten ble mer samlet. Da unngår en å miste den del revolverfelt-skyttere samtidig som en sparer en dag på feltopplegget for deltagere som ikke ønsker å skyte grov hurtigpistol.

henryno :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening finnes det knapt noen baneøvelse som er mer relevant for en feltskytter enn hurtig grov, men det er tydeligvis ikke alle som er enige. Jeg husker for noen år siden, da ble NM i hurtig fin og grov arrangert sammen med felt-NM fordi det var et populært program blant feltskytterne. Kanskje dette har forandret seg? Populariteten, altså...

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. Hadde vi skutt på pappskiver så hadde det vært greit med mantlet også, men da hadde vi sannsynligvis ikke arrangert NM :)

 

Forøvrig syns jeg at det er helt feil fokus å stille spørsmåltegn ved "om vi har lov til å begrense valget av ammunisjon" når begrunnelsen nettopp er sikkerhet. Er det så viktig å bruke mantlet at sikkerheten kommer i andre rekke? Makan.

Link to comment
Share on other sites

Nja, er nok ikke sikkerheten vi reagerte på, det var begrensningen for oss som skyter 9mm i grov. Og denne går utover de vanlige ISSF reglene. Noe de i min mening ikke burde på et NM.

 

Nå er ikke dette noe kjempeproblem for meg, da jeg uansett skyter med H&Ns blykuler når det er enhåndsskyting.

 

Jeg ønsker dere lykke til med NM :D

Link to comment
Share on other sites

Slik oppsettet ser ut nå blir det uaktuelt å dra for min del. Og mange andre i klubben kommer heller ikke til å delta.

Ikke alle som har mulighet for å ta så mye fri, og bruke all den tiden på skyting mtp familie o.l

 

Hvorfor ikke heller ta felt øvelser, sp felt øvelse og baneøvelser..? Da har jo fremdeles rene felt og bane skyttere ,og allskyttere delta på en god måte.

Link to comment
Share on other sites

Fra at arrangørperspektiv hadde vi opprinnelig planlagt å ha annenhver dag med bane og felt. Det ville vært helt ypperlig med mulighet for å gjøre om drastisk på feltløypa fra øvelse til øvelse og fått stor variasjon på den måten samtidig som man har muligheter for å skyte arrangørlag på den dagen det er baneøvelse.

Imidlertid så er det også andre ting å ta hensyn til. Det fins tre typer skyttere som kan tenke seg å delta på vårt NM i 2016. Det er de som skyter alt, de som skyter bare bane og de som skyter bare felt. De som skyter alt tror vi ikke vil ha sterke meninger om hvordan øvelsene blir satt sammen mens de som enten skyter bare bane eller bare felt ønsker at de øvelsene de skyter er mest mulig samlet for å slippe å bruke mer tid enn nødvendig på Ørlandet.

Etter en del tilbakemeldinger og en spørrerunde om vårt tenkte opplegg har vi valgt å gjennomføre et kompromiss der spesialistøvelsene fripistol og silhuettpistol åpner ballet mens vi gradvis går over i øvelser der bane- og feltfolket kan samles i øvelser som er populære hos begge leire før vi avslutter med øvelser som det gjerne er litt mer smell i. En del vil sikkert stusse over at finalen for finpistol er lagt til dagen etter at finpistoløvelsen er ferdig. Dette har vi gjort med bakgrunn i erfaringer fra de siste års finaler i øvelsen som tilsier at den er svært tidkrevende og skytterne blir veldig slitne, spesielt hvis det blir en del omskytinger ved poenglikhet. Ved å legge finalen til dagen etter vil finalistene være uthvilte før starten og siden grovfelten er samme dag vil det også bli større mulighet for et publikum av en viss størrelse tilstede på banen når finalen går. Vi vil også ha mulighet til å ha premieutdeling til et fornuftig tidspunkt når vi slipper å vente til finalen er ferdigskutt sent på kveld. Eventuelle konflikter med tanke på starttidspunkter for de som skal delta både på grovfelt og har kvalifisert seg til finalen i finpistol må vi selvfølgelig løse og det samme gjelder de som har interesse av å se på finalen.

Derfor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Blir sikkert et bra NM for de som gidder å bruke en del ekstra feriedager for å få skutt de øvelsene man liker. Ørland er dyktige arrangører så det tekniske arrangementet blir nok topp:)

 

Men jeg er som mange har fått med seg sterkt i mot å blande bane/felt/spesialfelt på denne måten :evil:

 

Mulig jeg melder meg på de 3-4 siste dagene, men ikkeno mer enn det....... Vet mange fra østfold som kommer til å droppe NM 2016......

Link to comment
Share on other sites

Har en følelse av at det er flest feltskyttere som er misfornøyd med oppsettet av NM. Selv skyter jeg helst baneprogram, men skulle jeg ha fått med meg alle programmene måtte jeg vært på Ørlandet i 11 dager. Det passer desverre ikke, så jeg får med meg "bare" 5 øvelser. Revolverfelt ville jeg gjerne hatt med meg, da jeg tok medalje for et par år siden, men passer det ikke, så passer det ikke. Skulle et NM passe alle optimalt, uten at noen klagde, hadde det vært fred i verden, men da hadde noen klagd likevel bare for å klage. Hvilket ramaskrik hadde det blitt hvis et NM i felt hadde blitt lagt til NordNorge? Gleder meg veldig til NM på Ørlandet. Helt sikker på at det blir ett kjempearrangement

Link to comment
Share on other sites

Tja......for dem som normalt skyter alt spiller vel ikke dette noe rolle.

 

Deler man det opp og tenker litt over det, så er det bare Felt Fin/Grov

som er bundlet med Baneprogrammene, og Hurtig fin/grov som er bundlet

med feltprogrammene. Ellers er det rimelig som før. Baneskyttere tar uke 1,

og feltskyttere tar uke 2. Og for dem som tar begge spiller det ingen rolle.

Er ikke sikkert dette er så dumt opplegg. Litt ny artig mix.

 

24.07.2016 Søndag Silhuett Veteraner Fripistol Åpen/Jr/SH + finale

25.07.2016 Mandag Silhuett Åpen/Jr + finale Fripistol Veteraner

 

26.07.2016 Tirsdag Standardpistol

27.07.2016 Onsdag Finpistol

28.07.2016 Torsdag Grovfelt Finaler finpistol

29.07.2016 Fredag Grovpistol (Kongelag duell)

30.07.2016 Lørdag Finfelt (Bankett)

 

31.07.2016 Søndag Uttak Nordisk mesterskap felt (Hviledag)

 

01.08.2016 Mandag Hurtig fin

02.08.2016 Tirsdag Revolverfelt

03.08.2016 Onsdag Hurtig grov

04.08.2016 Torsdag Militærfelt

05.08.2016 Fredag Spesialpistol & rev.

06.08.2016 Lørdag Magnum 1 & 2

Link to comment
Share on other sites

Det er nok forholdsvis få skyttere som er aktuelle for å delta på både NM pistol og LS. DFS tar aldri hensyn til andre (LS kolliderer med OL eller VM? Ikke deres problem...) så hvorfor skal NSF innrette seg etter DFS?

 

Et NM i felt i Nordnorge har lenge vært noe jeg har drømt om. Hadde man bare hatt tilgang til nok folk hadde det vært flott å arrangere et felt-NM i et av skytefeltene i Indre Troms!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Hei alle pistolskyttere jeg kjenner.

I forbindelse med NM på Ørlandet har jeg vurdert å leie ut campingvogna.

Vogna er en Knaus Azur 460. Jeg har også fortelt som er ca like stort som vogna.

Jeg kan levere og hente vogna på Ørlandet.

Foretrekker å leie ut for hele perioden Nm varer.

Ta kontakt hvis du er interessert eller har spørsmål.

Tlf 41659997

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0514899005

Link to comment
Share on other sites

Utfra påmeldingsoversikten er det få deltakere i Spesialfelt i år, håper mange melder seg på i siste liten, tregt med under hundre deltagere i et NM, var jo 160+ i disse grenene i fjor.

Gleder meg uansett til en dag med skyting oppe hos dere :)

Link to comment
Share on other sites

Erfaringsmessig så ramler det inn mange påmeldinger de siste dagene før fristen. Og så spiller det en stor rolle hvor det er i landet.

Deltakere de siste 10 år i klasse Menn i militærfelt:

 

2015: 193 Hønefoss

2014: 223 Elverum

2013: 200 Larvik

2012: 204 Oppdal

2011: 192 Mysen

2010: 160 Sandnes

2009: 199 Larvik

2008: 173 Mysen

2007: 140 Sandnes

2006: 128 Ørland

 

Det vil komme lister med de siste 10 års medlajevinnere i alle klasser i alle øvelser samt deltakerantall for hver dag under NM.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...