Jump to content

Blyforgiftning - maske?


HenrikMagnum

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har i det siste begynt å skyte på en innendørs bane i Oslo.

Banen har ganske ok ventilasjon tror jeg, men jeg merker jo at en time der ikke

akkurat føles som en tur i skogen. Man får en søtlig smak i munnen og får grålig

snørr og spytt rett etterpå.

 

Jeg har prøvd å sette meg litt inn i hva dette støvet innehoder. Som jeg regnet med er det stort sett blystøv/gass og kruttrøyk. Bly er det farligste stoffet vi får i oss.

 

Jeg kjenner jo de vanlige reglene med vask av hender og ansikt i kaldt vann rett etter skyting

for å fjerne blystøv og lukke porene i huden. Jeg spiser eller røyker ikke på banen.

MEN, dette er jo ikke nok? Mesteparten av blyet som tas opp i kroppen kommer inn via lungene. I det vi forlater banen er skaden allerede gjort.

--- Mitt spørsmål er følgende: Er det noen av dere som skyter med maske innendørs?

 

Jeg har snakket med en del skyttere jeg har møtt på klubben og det virker som folk flest vet

skremmende lite om bly og blyforgiftning. Folk flest tror man kan "skylle" blyet ut av kroppen

hvis nivåene i blodet har blitt for høye. Dette er dessverre feil! Man kan kvitte seg med noe av det som ligger i blodet, men mesteparten av blyet ligget godt lagret i skjelettet og blir der livet ut!!

Bare moderate forhøyede verdier av bly kan gi veldig alvorlige sykdommer i nervessystemet

og hjerneskader. ( I tillegg til en rekke andre plager som blodmangel, smerter i hodet og magen.....).

 

Hvorfor ser jeg aldri noen som skyter med maske innendørs? Er det flaut i ville unngå

hjerneskade, eller vet ikke folk hvor farlig bly er?

 

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Kruttgasser og sot , med en dærsj kjemikalier er vel det eneste man får i seg ved selve skytingen... og ikke blystøv. Om du skal greie å bli blyforgiftet ved å skyte med pistol eller rifle på en bane må du nesten kontirnuerlig slikke blykulene dine eller fingrene som du har gnidd inn med bly.

 

Ved skyting dannes det friksjon(varme i løpet) og blyrester vil dermed ikke forstøve. Den eneste reelle faren er vel når man tømmer kulefangeren for bly. Så du har nok ikke så mye å frykte, bare du passer på å bruke støvmaske når du rengjør kulefangeren.

Link to comment
Share on other sites

Og hva tror du skjer i kulefangerene hver hang en ny kule treffer?

Det er jo nødt for å hvirvles opp mye bly som spres i luften.

(Hvorfor er det ikke vanlig praksis på banene å holde støvet i

kulegangerene vått? Dette ville kunne gi en mye bedre inneluft.

Problemet er vel kanskje rust??)

 

Blyet som blir til gass i løpet vil jo også pustes inn dersom man ikke

beskytter seg med en maske.

Hvis du tester urin etter en lengre skyteøkt vil du se en tydelig økning av bly.

Det du måler er jo det som nyrene har klart å kvitte seg med, men mye lagrer

seg også i blod, skjelett mm

 

I USA er de etterhvert blitt veldig oppmerksomme på dette.

I Norge lukker de fleste øynene en stund til..

Link to comment
Share on other sites

Den søtsmaken du får i kjeften er fra kruttet og ikke blyet.

 

Om du skyter ei gang i uka på en innendørsbane så vil dette ha lite å si, men som noen på vestlandet fikk erfare, å skyte hver dag i flere timer, gav høye doser med bly. I tillegg var det dårlig ventilasjon.

 

Og om du først fikk påvist høye verdier, så kan disse gå ned om noe blir gjort med eksponeringen, i eksempelet så måtte de trappe ned til kun 3-4 ganger(!) i uka. Tenk også på alle de som har blitt skutt og legene ikke har fjernet prosjektilet, som lever i beste velgående. Som det ellers påpekes i tråden, ikke sutt på blykulene så går det bra.

 

Når eksponering først kan bli farlig, gjelder det for oss som støper kulene selv, da er det straks snakk om vesentlige hygienetiltak osv.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal greie å bli blyforgiftet ved å skyte med pistol eller rifle på en bane må du nesten kontirnuerlig slikke blykulene dine eller fingrene som du har gnidd inn med bly.

Det er alltid en artig sammenheng mellom uttalelser fra folk som mener bly er ufarlig, og symptomene på langvarig blyforgiftning :wink: (jeg klarte ikke la være, kall meg hestkuk, men det er litt morsomt uansett..)

Det du sier der er dessverre, og uansett, tull. Mange som skyter mye inne har mye bly i seg, enkelte kan godt kalles blyforgiftet, og flere er over alle faregrenser. Hassel her inne har vel sagt noe om det før.

 

Fordamping fra kulene, og støv fra fanger er hovedsynderene, og kobberbelagte kuler hjelper.

 

Det som virkelig hjelper er moderne ventilasjon, med mye luft, som flytter seg i hele tverrsnittet av banen, fra standplass mot skivene, og skivesystem så en slipper å gå fram til skivene. På en gammel bane med dårlig ventilasjon er nok ikke støvmaske dumt faktisk, det fins jo også grader av dårlig ventilasjon. Selv om det meste vi får i oss er fra kruttet, så er ikke det heller helsebringende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

de pistolskytterne jeg kjenner som skyter mye innendørs er fullstendig klare over faren, og har fått målt blyverdiene i blodet. Og etpar har fått beskjed om høye verdier, og trappet ned skytinga i perioder.

 

en annen ting her er jo at endel baner har forbud mot mantlede kuler - og de regner da kobberbelagte kuler som frontier/rainier/berry også som mantlet og dermed ikke lov å skyte

Link to comment
Share on other sites

Forbudt mot frontier/mantla er ganske idiotisk, jeg sveisa selv nye kulefangere hos oss og gjorde en større oppgraderingsjobb, og det var bare noen helger med innsats, har skutt ca alt av magnum kortpang på de nye og det er fortsatt ikke en eneste bulk.

 

Foretrekker selv raskt krutt + frontier når jeg skyter inne, nettop p.g.a. blydamp, du *merker* forskjell på 100 skudd med bly i .40 og frontier heldyppa.

Link to comment
Share on other sites

vet ikke helt hva som anses som problemet med mantla kuler, fikk opplyst at de var mer rikosjettfarlige på en bane jeg skjøt på.. :? (noen år siden dette da)

 

En kjenning som prøvde å få gjennomslag for å skyte belagte kuler møtte denne: "sånn har det alltid vært og sånn skal det fortsatt være!" :evil:

Link to comment
Share on other sites

I flere år skjøt jeg og en skytterkompis mye innendørs, i hovedsak .32 S&W Long wadcutter (Lapua). Etter ett år eller to fikk vi målt blyinnholdet i blodet, og vi hadde begge for høye verdier (selv om vi aldri slikket på kulene...).

 

Vi begynte da å skyte med maske med partikkelfilter (P1), han brukte Sundstrøm og jeg brukte Bilsom. I tillegg var vi veldig nøye med handhygienen. Ca ett år etterpå var vi begge nede i knapt 1,0 mmol/ml (fra 1,6).

 

Så jeg er i alle fall ikke i tvil om at mye skyting innendørs kan føre til forhøyet blyinnhold i blodet (seriøst, vi slikket aldri på kulene!), og jeg er heller ikke i tvil om at det hjalp med maske.

 

Vi skjøt 150 - 200 skudd kaliber .32 2-3 ganger i uka, og vi vente oss fort til å bruke maske. Vi skjøt som regel 20 skudd hver før vi lappet, og vi fylte opp magasinene før vi gikk fram, slik at eventuelt støv fikk sjansen til å legge seg.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel og bra å ta blodprøver, men selv om verdiene synker i blodet

betyr ikke det at alt er ok. Mesteparten lagres i skjelettet og faktisk også i hjernen

og nervesystemet. Dette kan IKKE måles med hverken blodprøver eller urinprøver.

Dette er noe patologen kan ta en titt på, men de fleste synes jo det er litt i seneste laget.

 

Men tilbake til spørsmålet det startet med:

 

Hva synes dere om å bruke maske?

 

Er det så lite brukt fordi det ser rart ut?

Hva tenker dere om en som skyter med maske?

Link to comment
Share on other sites

Hva synes dere om å bruke maske?

En bane der det er nødvendig med maske bør oppgraderes. en bør ikke, iallefall ikke organisert, bruke en slik bane - en klubb kan ikke utsette sine medlemmer for slikt. Har man en privat bane, så gjør man jo som man vil.

 

Er det så lite brukt fordi det ser rart ut?

Rart å puste, briller dugger, det er ulemper med det. Hvordan de ser ut tror jeg ikke mange skyttere bryr seg om, iallefall når en ser på hvordan de ser ut...

 

Hva tenker dere om en som skyter med maske?

At han tar vare på helsa si, iallefall om man er på en gammel, tvilsom bane. Er man på en ny og forholdsvis "ren" bane så tenker man kanskje at han der er litt vel forsiktig?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fordamping fra kulene, og støv fra fanger er hovedsynderene, og kobberbelagte kuler hjelper.

 

Dette må eg nesten kontestere, eg har problem med å sjå korleis det kan under normale omstende oppstå fordamping frå blykuler under skyting. Den største syndaren vil eg tru er tennmiddelet i tennhettene, C6HN3O8Pb, som med litt rask støkiometri skulle ha ein masseprosent på 46,01% bly. No veit eg ikkje kor mykje av dette stoffet ein finn i ei enkelt tennhette, men etter nokre hundre skot vil eg tru ein finn ein del fordampa bly i luftrommet skyttaren befinn seg i. Alternativet for innandørsskyttarar er å nytte blyfrie tennhetter, men eg er usikker på tilgongen av desse i lausform. Miljøammunisjon vil eg tru for dei fleste er uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Humbo har selvsagt rett i at jeg glemte tennhetter som en blykilde. En stor del av blyet kommer/ kom fra tennhettene.

Blyfrie tennhetter er imidlertid forlengst i salg, og en kan eliminere bly fra hetter om man vil. Fordamping er reelt, og er sterkt redusert ved bruk av belagte kuler. At noen gamle idioter ikke begriper forskjell på mantlede kuler og pletterte/ belagte er bare enda en grunn til å bytte dem ut. (Både kuler og idioter).

Dernest er støv, og gode kulefangere, med eget avtrekk, og kulefangere som ikke knuser kulene, et skritt på veien.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis man står på rekke som en av 10 skyttere hjelper det vel lite om et par av dem er

miljø/helsebevisste og bruker blyfrie tennhetter hvis de andre 8 kjøper den billigste ammunisjonen de finner (neppe blyfri). I tillegg skyter jo mange 22lr med eksponerte blykuler.

 

Hørselvern og brille er obligatorisk. Kanskje en maske burde være standardutstyr også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt maske en del i perioder hvor jeg har vært mye på banen, og synes det har vært veldig greit. Særlig når det går noen hundre .22LR på rappen er maske lugnt. Null problem med dugg på briller. Det eneste negative er at folk hører meg litt dårligere når jeg snakker, men det hører jeg enkelte påstår egentlig er positivt det også. Hvordan det ser ut? Har ikke falt meg inn å fundere over.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal greie å bli blyforgiftet ved å skyte med pistol eller rifle på en bane må du nesten kontirnuerlig slikke blykulene dine eller fingrene som du har gnidd inn med bly.

Det er alltid en artig sammenheng mellom uttalelser fra folk som mener bly er ufarlig, og symptomene på langvarig blyforgiftning :wink: (jeg klarte ikke la være, kall meg hestkuk, men det er litt morsomt uansett..)

Det du sier der er dessverre, og uansett, tull. Mange som skyter mye inne har mye bly i seg, enkelte kan godt kalles blyforgiftet, og flere er over alle faregrenser. Hassel her inne har vel sagt noe om det før.

 

Fordamping fra kulene, og støv fra fanger er hovedsynderene, og kobberbelagte kuler hjelper.

 

Det som virkelig hjelper er moderne ventilasjon, med mye luft, som flytter seg i hele tverrsnittet av banen, fra standplass mot skivene, og skivesystem så en slipper å gå fram til skivene. På en gammel bane med dårlig ventilasjon er nok ikke støvmaske dumt faktisk, det fins jo også grader av dårlig ventilasjon. Selv om det meste vi får i oss er fra kruttet, så er ikke det heller helsebringende.

 

K

Jeg har ikke sagt at bly er ufarlig. Vi diskuterer her pistolskyting på en bane med ventilasjon, og da mener jeg at risikoen for eksponering ikke er særlig stor, uten å direkte innta blyet.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sagt at bly er ufarlig. Vi diskuterer her pistolskyting på en bane med ventilasjon, og da mener jeg at risikoen for eksponering er særlig stor.

Du har rett, eller jeg er enig. Jeg tror ikke risikoen er særlig stor på en bane med god ventilasjon. Vi tar i bruk ny bane nå, og jeg har tenkt å måle.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...