Jump to content

Gjennomføring av fripistol-stevne uten elektroniske skiver


frenzy81

Recommended Posts

Kom over en interessant problemstilling i helgen, da jeg deltok på et fripistol-stevne som ikke hadde elektroniske skiver.

 

Jeg visste på forhånd at det var papp, så da antok jeg at man gikk frem og byttet skiver mellom hver 10-skuddserie. I egen klubb setter vi av maks 15 minutter til 10 skudd. Når alle er klare (eller når de 15 minuttene er ute) så stopper vi klokken, går frem og bytter innstikk (og noterer evt. skudd utenfor innstikket), og gjentar. Hvis ikke folk får skutt sine 60 skudd på de 6x 15 minuttene vi går etter så kan de skyte de resterende skuddene etterpå.

 

Men da jeg kom til stevnet så ble det klart at de ikke hadde noen intensjon om å gå frem for å bytte skive, da de hadde skivebyttingssystem. Skivene kom på rull, og du hadde en knapp for å rulle videre til neste skive.

 

Jeg hadde selvsagt ikke med meg noen kikkert, så da kom problemstillingen frem: Er det krav om anvisning av skudd i fripistol? Jeg vet godt at dømming skal gjøres i klassifikasjonskontoret, men hva med anvisning underveis? Arrangøren her hadde vært i det gavmilde hjørnet og satt opp to prøveskiver på rullen, men det hjelper jo særdeles lite hvis man ikke får gå frem og se etter prøveskuddene. Jeg skulle kunne levd med å skyte en match uten å se noe underveis, men akkurat prøveskuddene føler jeg det er nødvendig å få sett. Ellers kunne man like gjerne ha tørrklikket.

 

Jeg bladde litt i regelboka og det eneste jeg kunne finne var under "6.11.4 - Behandling av papirskiver for 50 m rifle og pistol", tredje kulepunkt. Der står det uthevet "Hvis en skytter mener at anvisningen eller skiveskiftingen går for langsomt, kan han melde fra til standplassleder."

 

Ut over dette har jeg ikke funnet noe mer. Er det da slik at man ikke har krav om å få sett noe som helst dersom det benyttes skiveskifter?

 

(PS! Det løste seg for min del da jeg fikk låne en skivekikkert fra arrangøren, men kunne godt tenkt meg å høre hva andre mener her, og om noen kan peke på noen regler rundt dette)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hvis du ser i regelverket 8.6.1 så er det tillat å bruke kikkert i 25 og 50 meter øvelsene. Nasjonalt også på 10 meter.

Vi har i de senere år fått elektroniske skiver slik at bruk av kikkert har gått i glemmeboken. For noen år siden var kikkert noe av det første en skytter puttet i skytebagen.

På 50 meter både rifle og pistol, ble det ofte brukt baner med grav, slik at skivene ble skiftet ved behov eller at man skjøt 10 skudd på fastsatt tid. Det har aldri, meg bekjent, vært tillat å gå fram til skivene for å sjekke treffpunkt, hverken nasjonalt eller internasjonalt. Muligens lokalt. Tilgangen til skivegraven på mange baner, er lang og trang. Det ville ta uforholdsmessig lang tid å frakte for eksempel 70 rifleskyttere i fullt utstyr fram for å sjekke skiver. Litt lettere for pistolskyttere, men allikevel ikke praktisk. (regel for 50 meter er lik for rifle og pistol)

Hvis man da møter på 50 meter banen uten kikkert har man et handicap og må forholde seg til det. Jeg har selv møtt til fripistol stevne, uten kikkert, og med tilhørende dårlig resultat. Surt, men man lærer etter hvert. Kanskje.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er mange urgamle kikkerter som blir brukt rundt om så jeg antar det var vanligere før i tiden.

 

Nå har jeg vært litt rundt i landet og skutt pistol, og jeg har enda til gode å se en 50 m pistolbane med grav. Så jeg vil tro det vanligste er at man går frem og bytter skiver (folk kan gjerne skrive hvis de erfaringsmessig er uenige i dette). Dommeren tar med seg innstikkene (og noterer på evt. skudd utenfor innstikket) og deltakerne får beskjed om å sette i nytt innstikk selv (samt lappe eventuelle fluer). På denne måten setter man deltakerne i jobb, samtidig som de får se treffbildet i skiven.

 

 

Siden elektroniske skiver er såpass vanlig nå for tiden, og er et krav ved større mesterskap, så tviler jeg litt på at reglene kommer til å utdype dette noe mer fremover. Jeg registrerte, som du skrev, at det er *anledning* til å bruke skivekikkert, men jeg hadde aldri trodd at det skulle være et krav for å i det hele tatt kunne få se prøveskuddene.

Link to comment
Share on other sites

I og med at prøveskuddsperioden nå er tydelig avgrenset i forhold til tidligere der man hadde skytetid inklusive prøveskudd så synes jeg det var veldig lite smidig av arrangøren å ikke ta den korte pausen for å la deg sjekke skivene dine. Hadde de gjort det om du ikke hadde fått lånt deg kikkert?

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

 

Det var spørsmål i utgangspunktet om hva som står i regelverket, ikke hva som gjøres når regelverket ikke kan følges.

 

Jeg er klar over at regelverket er litt vanskelig å følge i en lokal konkurranse, men allikevel kan det være greit å vite hva reglene sier.

 

6.4.1.9 sier at kun elektroniske skiver er tillat brukt til pistol og riflekonkurranser. Faktisk ingen unntak i det nasjonale. Samtidig henger fortsatt bruken av papirskiver igjen i det internasjonale regelverket. Litt lesestoff finnes i 6.4.7.2 med krav om kikkert til resultatfører. 6.9.4 hvor skytter skal gis litt tid til å kontrollere hvert skudd før resultatfører henter fram neste skive. 6.9.7 anvisergravens oppgave. og hvordan skiver skal ned i låsbare kasser for kontroll i klassifikasjons kontoret.

Så langt regelverket.

 

Når det gjelder annen gjennomføring i lokale stevner med pappskiver? Det sier regelverket ingen ting om, så langt jeg kan finne. Hverken det internasjonale eller det nasjonale delen. Muligens det ligger en liten utfordring til FK pistol om nasjonale tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jo en liten utfordring at elektroniske skiver er blitt et krav. Nå gjelder den boka for "ISSF-konkurranser", noe som ble tolket som internasjonale mesterskap arrangert av eller for ISSF, såvidt jeg husker fra dommerkurset. Jeg liker at de setter krav som er med på å fornye skyteanlegg rundt om i verden ved å spesifisere inn elektroniske skiver, men de må ikke glemme at mange anlegg fortsatt ikke har fått det.

 

Flere av øvelsenes finaler går nå i et såpass raskt tempo at det ikke er mulig å gjennomføre på pappskiver. Kanskje dersom man hadde hatt anvisergrav, men likevel.

Link to comment
Share on other sites

6.4.1.9 sier at kun elektroniske skiver er tillat brukt til pistol og riflekonkurranser. Faktisk ingen unntak i det nasjonale.

Dette er vel i beste fall en sannhet med modifikasjoner? Såvidt jeg kan se står det følgende i 6.4.1.9:

 

"Elektroniske skivesystemer (ES), av fabrikat og modell godkjent av ISSF, skal brukes i rifle/pistol eliminerings- og kvalifiseringskonkurranser og finaler i olympiske leker, i finaler i

ISSF verdensmesterskap og i ISSF verdenscupkonkurranser."

 

Så lenge det spesifiseres at det her gjelder OL, VM og WC så skulle vel et eksplisitt unntak for nasjonale konkurranser være unødvendig?

 

I vår krets har for øvrig IKKE bruk av kikkert gått i glemmeboken, da ingen av klubbene her arrangerer stevner på elektroniske skiver.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Domino spør om 6.4.1.9 kun skal gjelde i større mesterskap. Det er helt riktig, men vi må også se på det som er ISSF sin oppgave. De skal lage et regelverk til bruk i internasjonale stevner, primært Olympiske leker.

 

Hvis vi ser i:

 

6.1.2 Anvendelse av ISSFs Generelle Tekniske Regler og

grenreglene

a) ISSF- mesterskap er skytekonkurranser i olympiske leker,

verdensmesterskap, verdenscuper, verdenscupfinaler,

kontinentale mesterskap og kontinentale stevner som er

overvåket av ISSF i samsvar med ISSFs General Regulations,

art. 3.2.1 og disse reglene;

b) ISSFs Generelle Tekniske- og grenregler skal styre alle ISSFmesterskap;

c) ISSF anbefaler at ISSFs regler også brukes til å styre

regionale, nasjonale og andre konkurranser som ikke er ISSFmesterskap,

men hvor ISSF-øvelser står på programmet;

d) Alle stevnefunksjonærer, skyttere, trenere og lagledere skal

være kjent med ISSFs regler og forvisse seg om at de følges;

 

Hvis vi leser, spesielt punkt c, så er vi der hvor NSF befinner seg. NSF legger ISSF sitt regelverk til grunn for gjennomføring av sine skyteprogram. De forskjellige fagkomiteene lager nasjonale unntak, der hvor vi har behov for tillpassing. Eksempel på nasjonale avvik fra ISSF reglene er bruk av elektroniske hørselsvern og bruk av dongeribukser.

Det skal ikke stikkes under en stol at det finnes feil i regelverket og at det etter hvert har blitt tilpasset fjernsynsoverføringer fra OL finalene. Derfor er det også viktig at fagkomiteen passer opp avvikene, slik at det ikke blir anarki i lovforståelsen.

Flott at dere der oppe i solen, ikke har glemt å bruke kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...